2461-IBPP2.4512.795.2016.2.AB - Brak prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu - budowy i modernizacji dróg.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.795.2016.2.AB Brak prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu - budowy i modernizacji dróg.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 października 2016 r. (data wpływu 12 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 15 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4512.795.2016.1.AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina J jest beneficjentem operacji typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii". W ramach ww. operacji Gmina J uzyskała od Samorządu Województwa pomoc na realizację następujących zadań:

1.

"..." - umowa z Samorządem Nr.. z dnia 20 czerwca 2016 r.

2.

(...).

Gmina dokonała przebudowy drogi gminnej nr 11 O w oparciu o umowę, o której mowa w pkt 1. Zadanie to zostało zrealizowane i obecnie gmina jest na etapie przygotowywania wniosku o płatność. (...).

W obu przypadkach będzie miała miejsce podobna sytuacja związana z rozliczeniem zadania, a więc Gmina będzie musiała wystąpić do Samorządu Województwa z wnioskiem o płatność. Równocześnie zobowiązana została przez Samorząd Województwa do dołączenia do obydwu wniosków interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. zadań.

W zestawieniach rzeczowo-finansowych zarówno zadania, o którym mowa w pkt 1, (...) stanowiących załączniki do ww. umów koszty VAT zostały wskazane jako koszty kwalifikowalne.

Uzupełniając opis zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w ww. piśmie z 15 listopada 2016 r. w odniesieniu do projektu pn. "..." wskazał, że:

Ad. 1

Na fakturze dokumentującej wykonanie przebudowy przedmiotowej drogi jako nabywca widnieje Gmina J.

Ad. 2

Wykonana przebudowa ww. drogi gminnej nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy.

Ad. 3

Efekty zrealizowanego projektu pn. "..." nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 4

Projekt pn. "..." został już zrealizowany w okresie sierpień - wrzesień 2016 r. w oparciu o umowę z dnia 24 sierpnia 2016 r. zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a E. Obecnie Wnioskodawca oczekuje na dofinansowanie w postaci refundacji ze środków Samorządu Województwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przeformułowane w ww. piśmie z 15 listopada 2016 r.):

Czy Gminie J przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego VAT o podatek naliczony, w związku z wydatkami związanymi z inwestycjami polegającymi na:

1.

przebudowie drogi gminnej nr 113339R O do B w miejscowości O w ramach PROW 2014-2020,

2.

(...).

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w ww. piśmie z 15 listopada 2016 r.):

Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego, wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jednym z zadań własnych Gminy w świetle art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym są zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Gmina dokonując przebudowy przedmiotowych dróg niej ma możliwości pomniejszenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów realizacji ww. zadań, gdyż zarówno jedna jak i druga inwestycja stanowią zadania własne i nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Budowa dróg ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców wsi O i zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich osób korzystających z tych dróg a nie generowanie kosztów. Efekty tych inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z ww. dróg jak również nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów związanych z realizacją przedmiotowych inwestycji, a więc nie ma prawa do pomniejszenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w zakresie odnoszącym się do projektu pn. "...", jest prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza tym samym możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań ale działania te podejmuje na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca uzyskał od Samorządu Województwa pomoc na realizację następującego zadania: "...". Na fakturze dokumentującej wykonanie przebudowy przedmiotowej drogi jako nabywca widnieje Gmina J. Wykonana przebudowa ww. drogi gminnej nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy oraz w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w związku z realizacją operacji pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Kwestia dotycząca prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu wskazanego we wniosku w opisie zdarzenia przyszłego w pkt 2 tj. projektu pn. "Przebudowa drogi wewnętrznej położonej na działkach nr ewid. 1232/3, 2813, 2846/1 w miejscowości O, w k.m. 0+000-2+237" została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług dla realizacji ww. projektu, a także samego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Dodatkowo należy zauważyć, że przedmiotowa interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie dotyczącym zapytania Wnioskodawcy. Zatem interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy podatek naliczony, o którym mowa we wniosku, będzie kosztem kwalifikowanym, bowiem organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl