2461-IBPP2.4512.746.2016.2.JJ - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dotyczącej zakupu samochodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.746.2016.2.JJ Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dotyczącej zakupu samochodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 września 2016 r. (data wpływu 23 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z 18 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dotyczącej zakupu samochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dotyczącej zakupu samochodu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r.) przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 14 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4512.746.2016.1.JJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest Organizacją Pożytku Publicznego, działa na rzecz wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, poprzez rozwijanie ich życiowej samodzielności, aktywności społecznej, wspieranie rodzin w trudnej sytuacji życiowej, działalność charytatywną organizowanie wypoczynku oraz prowadzenie działalności rekreacyjnej i edukacyjnej na rzecz osób w różnym wieku, organizowanie przedsięwzięć na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych w środowiskach marginalizowanych i zagrożonych.

Stowarzyszenie uzyskuje przychody ze składek członkowskich, dotacji państwowych oraz z działalności gospodarczej. Uzyskane dochody przeznaczane są wyłącznie na realizację celów statutowych. Na podstawie art. 34 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach, S. prowadzi działalność gospodarczą w postaci stołówki szkolnej (jako działalność pomocnicza), sprzedając wytworzone obiady dla dzieci i młodzieży ze szkół znajdujących się na terenie gminy oraz dla podopiecznych Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

S. nie było czynnym VAT-owcem do listopada 2015 r., tj. do czasu gdy przekroczyło kwotę zwolnienia ze sprzedaży obiadów. Obecnie S. rozlicza się z podatku VAT tylko z prowadzonej działalności gospodarczej, tj. stołówki szkolnej. S.na wyposażeniu posiada dwa samochody. Pierwszy to samochód 9-osobowy marki Opel Vivaro, który służy do dowozu osób niepełnosprawnych do Niepublicznego Ośrodka XXX, który prowadzony jest przez S. Samochód ten przeznaczony jest do prowadzenia działalności statutowej, a źródłem finansowania dowozów są dotacje z Urzędu Miasta i Gminy. Faktury zakupu paliwa lub części zamiennych do tego samochodu, nie są rozliczane w zakresie podatku VAT (tzn. VAT naliczony nie jest odliczany).

Drugim samochodem na wyposażeniu S. jest samochód osobowy Renault Kangoo, dostosowany do przewozu żywności ze stołówki szkolnej do dwóch innych szkół na terenie gminy. Samochód ten został zakupiony tylko i wyłącznie na działalność gospodarczą S., a od faktur zakupu paliwa do tego samochodu VAT jest odliczany.

Obecnie S. stara się o dofinansowanie ze środków PFRON, na zakup nowego busa do przewozu osób niepełnosprawnych. Bus ten zostałby zaadoptowany do przewozu dwóch wózków inwalidzkich i podnośnik na te wózki. Samochód ten zastąpiłby bus Opel Vivaro, który jest na wyposażeniu S. Bus ten zamierzamy sprzedać, celem pozyskania środków na wkład własny, który jest niezbędny przy pozyskaniu dofinansowania z PFRON.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca uzupełnił wniosek wyjaśniając, że:

Ad. 1.

Stowarzyszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od 30 listopada 2015 r. (do nadal).

Ad. 2

Działalność statutowa Stowarzyszenia w zakresie prowadzenia Niepublicznego Ośrodka XXX oraz prowadzenia dowozu wychowanków z miejsca zamieszkania do ww. Ośrodka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast dodatkowa działalność Stowarzyszenia w zakresie prowadzenia stołówki szkolnej w Gimnazjum przy ul. X tj. odpłatnej sprzedaży posiłków dzieciom i młodzieży - podlega opodatkowaniu stawką 8%. Zysk z prowadzenia opodatkowanej działalności przeznaczony jest na cele statutowe Stowarzyszenia.

Ad. 3

Zakup busa będzie pozostawał w związku z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu (nieodpłatny dowóz osób niepełnosprawnych z miejsca ich zamieszkania do Niepublicznego Ośrodka XXX, działającego przy Stowarzyszeniu).

Ad. 4

Bus, który Stowarzyszenie zamierza nabyć, będzie wykorzystywany wyłącznie do nieodpłatnego dowozu osób niepełnosprawnych z miejsca ich zamieszkania do Niepublicznego Ośrodka XXX, działającego przy Stowarzyszeniu ".

Ad. 5

Stowarzyszenie nie przewiduje, by mogły zaistnieć okoliczności do wykorzystania tego samochodu do innej działalności, niż nieodpłatny dowóz osób niepełnosprawnych do Niepublicznego Ośrodka przy Stowarzyszeniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może skorzystać z odliczenia VAT naliczonego w fakturze zakupu samochodu, który będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do prowadzenia działalności statutowej, tj. dowozów dzieci niepełnosprawnych do Niepublicznego Ośrodka XXX lub do innych placówek oświatowych, na które S. otrzymuje dotacje z Urzędu Miasta i Gminy?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W opinii Stowarzyszenia nie można odliczyć VAT od zakupionego samochodu osobowego - mikrobusa, ponieważ użytkowanie tego samochodu związane będzie tylko i wyłącznie z nieodpłatnym dowozem osób niepełnosprawnych, a nie z działalnością gospodarczą (stołówką szkolną). Do prowadzenia cateringu S. posiada inny samochód przeznaczony na ten cel.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W przepisie tym wskazano, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Organizacją Pożytku Publicznego, działa na rzecz wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, poprzez rozwijanie ich życiowej samodzielności, aktywności społecznej, wspieranie rodzin w trudnej sytuacji życiowej, działalność charytatywną organizowanie wypoczynku oraz prowadzenie działalności rekreacyjnej i edukacyjnej na rzecz osób w różnym wieku, organizowanie przedsięwzięć na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych w środowiskach marginalizowanych i zagrożonych.

Stowarzyszenie uzyskuje przychody ze składek członkowskich, dotacji państwowych oraz z działalności gospodarczej. Uzyskane dochody przeznaczane są wyłącznie na realizację celów statutowych. Na podstawie art. 34 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach, S.prowadzi działalność gospodarczą w postaci stołówki szkolnej (jako działalność pomocnicza), sprzedając wytworzone obiady dla dzieci i młodzieży ze szkół znajdujących się na terenie gminy oraz dla podopiecznych Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

S. nie było czynnym VAT-owcem do listopada 2015 r., tj. do czasu gdy przekroczyło kwotę zwolnienia ze sprzedaży obiadów. Obecnie S. rozlicza się z podatku VAT tylko z prowadzonej działalności gospodarczej, tj. stołówki szkolnej.

Obecnie S. stara się o dofinansowanie ze środków PFRON, na zakup nowego busa do przewozu osób niepełnosprawnych. Bus ten zostałby zaadoptowany do przewozu dwóch wózków inwalidzkich i podnośnik na te wózki. Samochód ten zastąpiłby bus Opel Vivaro, który jest na wyposażeniu S.

Stowarzyszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od 30 listopada 2015 r. (do nadal).

Działalność statutowa Stowarzyszenia w zakresie prowadzenia Niepublicznego Ośrodka XXX oraz prowadzenia dowozu wychowanków z miejsca zamieszkania do ww. Ośrodka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast dodatkowa działalność Stowarzyszenia w zakresie prowadzenia stołówki szkolnej w Gimnazjum przy ul. X tj. odpłatnej sprzedaży posiłków dzieciom i młodzieży - podlega opodatkowaniu stawką 8%. Zysk z prowadzenia opodatkowanej działalności przeznaczony jest na cele statutowe Stowarzyszenia.

Zakup busa będzie pozostawał w związku z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu (nieodpłatny dowóz osób niepełnosprawnych z miejsca ich zamieszkania do Niepublicznego Ośrodka XXX, działającego przy Stowarzyszeniu).

Bus, który Stowarzyszenie zamierza nabyć, będzie wykorzystywany wyłącznie do nieodpłatnego dowozu osób niepełnosprawnych z miejsca ich zamieszkania do Niepublicznego Ośrodka XXX, działającego przy Stowarzyszeniu.

Stowarzyszenie nie przewiduje, by mogły zaistnieć okoliczności do wykorzystania tego samochodu do innej działalności, niż nieodpłatny dowóz osób niepełnosprawnych do Niepublicznego Ośrodka XXX przy Stowarzyszeniu.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego w opisanej sytuacji należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analizując przedstawiony opis zdarzenia należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest fakt, że zakupiony samochód nie ma i nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT, bowiem jak wyjaśnił Wnioskodawca pojazd będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z zakupem przedmiotowego samochodu.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności gdy nabyty samochód byłby wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swoją ważność.

Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie pytania, a zatem nie rozstrzyga w kwestii prawidłowości opodatkowania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, a w szczególności opodatkowania otrzymywanych dotacji, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania oraz nie przedstawił stanowiska.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl