2461-IBPP2.4512.662.2016.2.MG - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.662.2016.2.MG Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 sierpnia 2016 r. (data wpływu 19 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 14 października 2016 r. znak: X (data wpływu 20 października 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej współfinansowanej przez RPO Województwa X - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej współfinansowanej przez RPO Województwa X.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 października 2016 r. znak: X (data wpływu 20 października 2016 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z 5 października 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4512.662.2016.1.MG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina J. P. (zwana dalej Wnioskodawcą lub Gminą) przystępuje do realizacji budowy oczyszczalni ścieków oraz budowy sieci kanalizacyjnej. Prace projektowe rozpoczęły się w roku 2008. Podatek VAT rozliczono. Uzyskano stosowne pozwolenia pozwalające rozpocząć budowę. W roku 2016 został ogłoszony nabór na budowę i rozbudowę infrastruktury sanitarnej przez urząd marszałkowski województwa X z RPO na lata 2014-2020. Gmina składa wniosek o dofinansowanie. Program uznaje podatek od towarów i usług, jako wydatek niekwalifikowany.

Jako podatnik (nie jest wydzielona inna jednostka). Czy zatem zasadne jest zastosowanie art. 86 ust. 1, 2 Ustawy o VAT do odliczenia podatku naliczonego, gdy występować będzie wyłącznie sprzedaż usług polegająca na odbiorze ścieków komunalnych opodatkowanych na podstawie art. 41 ust. 2 (zał. 3 poz. 142 PKWiU ex 37).

Opis zdarzenia przyszłego został uzupełniony pismem z 14 października 2016 r. o następujące informacje:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej współfinansowanej przez RPO Województwa X o Gmina jest inwestorem i będzie otrzymywać faktury VAT, jako nabywca towarów i usług. Przystępując do realizacji inwestycji polegającej na budowie infrastruktury sanitarnej Gmina przyjmuje za cel umożliwienie powszechnego dostępu do sieci komunalnej dla wszystkich mieszkańców, instytucji i innych podmiotów położonych na terenie gminy. Wytworzona zatem w trakcie inwestycji infrastruktura komunalna będzie wykorzystywana wyłącznie odpłatnie w sposób dostępny dla każdego potencjalnego odbiorcy, generując tym samym podatek należny VAT. W chwili obecnej, jak i po zakończeniu projektu inwestycyjnego dotyczącego budowy infrastruktury ściekowej w Gminie, wszystkie zasoby komunalne są wyłącznym majątkiem Gminy. Gmina nie ma i nie zamierza wyodrębniać żadnych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych lub innych podmiotów, którym powierzy majątek i zarządzanie nim. Obroty z zasobów komunalnych Gminy są i będą ewidencjonowane na urządzeniach księgowych w urzędzie gminy i stanowią jej wyłączny obrót. Centralizacja rozliczeń podatku od towarów i usług w Gminie zgodnie z ustawą wprowadzona zostaje z dniem 1 stycznia 2017 r. Ze względu na fakt, że projekt na budowę oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej obejmuje lata 2016-2018 centralizacja rozliczeń podatku VAT nastąpi w trakcie trwania inwestycji. Ważnym aspektem w tym miejscu jest to, że wszystkie inwestycje i nakłady na majątek komunalny prowadzone są wyłącznie przez gminę a nie podległe Gminie jednostki (zespoły szkół, żłobki, gminny ośrodek pomocy społecznej, instytucje kultury). Projekt, o którym mowa powyżej realizowany jest od roku 2016 i ma być zakończony w roku 2018.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z 14 października 2016 r.):

Czy w opisanym stanie faktycznym w odniesieniu do prowadzonej inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacyjną Gmina jako inwestor i nabywca towarów i usług ma prawo w toku jej realizacji odliczyć podatek naliczony?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z 14 października 2016 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina realizując inwestycję budowy oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej ma prawo w stosunku do tej inwestycji w całości odliczyć podatek naliczony od nabywanych towarów i usług.

UZASADNIENIE

Gmina na podstawie art. 15 ustawy jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W wyniku zrealizowania inwestycji budowy oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej przez Gminę powstanie infrastruktura służąca dostawie usług w postaci odbioru ścieków komunalnych (nabycia towarów i usług służą wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych art. 86 ust. 1, 2 ustawy). Usługi te świadczone będą wyłącznie odpłatnie generując podatek należny zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług;

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższego unormowania wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przystępuje do realizacji budowy oczyszczalni ścieków oraz budowy sieci kanalizacyjnej współfinansowanej przez RPO Województwa X. Gmina jest inwestorem i będzie otrzymywać faktury VAT, jako nabywca towarów i usług.

Wytworzona w trakcie inwestycji infrastruktura komunalna będzie wykorzystywana wyłącznie odpłatnie w sposób dostępny dla każdego potencjalnego odbiorcy, generując tym samym podatek należny VAT. Występować będzie wyłącznie sprzedaż usług polegająca na odbiorze ścieków komunalnych opodatkowanych na podstawie art. 41 ust. 2 (zał. 3 poz. 142 PKWiU ex 37). W chwili obecnej, jak i po zakończeniu projektu inwestycyjnego dotyczącego budowy infrastruktury ściekowej w Gminie J. P., wszystkie zasoby komunalne są wyłącznym majątkiem gminy. Gmina nie ma i nie zamierza wyodrębniać żadnych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych lub innych podmiotów, którym powierzy majątek i zarządzanie nim. Obroty z zasobów komunalnych gminy są i będą ewidencjonowane na urządzeniach księgowych w urzędzie gminy i stanowią jej wyłączny obrót.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z treści wniosku, w opisanej sytuacji mamy do czynienia z czynnościami, które mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wnioskodawca w zakresie wykonywania czynności odprowadzania ścieków prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego dokonując zakupów celem realizacji opisanej inwestycji, Gmina będzie nabywała je do ww. działalności gospodarczej i tym samym będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, zatem zostaną spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy.

Jak bowiem wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki występuje.

W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji, będzie działał jako podatnik podatku VAT, a efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia opodatkowania usług świadczonych przez Gminę z wykorzystaniem ww. inwestycji, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania. Stwierdzenia w tym zakresie zawarte w opisie sprawy przyjęto jako element zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiana stanu prawnego powodują, że interpretacja traci ważność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n, dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji, nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl