2461-IBPP2.4512.612.2016.1.AZ - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - budowy budynku przedszkola.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.612.2016.1.AZ Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - budowy budynku przedszkola.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn: "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn: "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa XII. Infrastruktura edukacyjna, Działanie 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego, Poddziałanie 12.1.1. infrastruktura wychowania przedszkolnego - ZIT na realizację projektu pn. "...".

W związku z powyższym niezbędne uzyskanie jest interpretacji "Czy Gminie jako ostatecznemu Beneficjentowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot podatku VAT" w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Przedmiotem projektu jest budowa nowego budynku Przedszkola nr 2a przy ul. N. i ul. B. w B. N. na działce 229/26.

Projekt zagospodarowania terenu przewiduje następujący zakres rzeczowy:

* budynek przedszkola publicznego,

* miejsce składowania odpadów stałych,

* plac zabaw dla dzieci,

* ogrodzenie terenu,

* ogrodzenie placu zabaw,

* mała architektura,

* ciągi komunikacyjne,

* miejsca parkingowe,

* miejsca postojowe dla rowerów,

* ogródek edukacyjny,

* infrastruktura techniczna.

Zaprojektowane przedszkole przeznaczone jest dla 195 dzieci. Przewidziano 8 sal dydaktycznych w tym 1 dla grupy 3-latków z wydzieloną sypialnią oraz 1 oddział integracyjny z możliwością adaptacji na oddział dla 25 dzieci. Wszystkie sale przedszkolne posiadają niezależne węzły sanitarne wyposażone w sprzęt odpowiedni dla grupy wiekowej oraz magazyny sprzętu podręcznego. W obrębie poszczególnych części zgrupowano pomieszczenia o podobnej funkcji tj. biurowo - administracyjnej, gospodarczo - technicznej, szatni i sali wielofunkcyjnej.

Budynek zostanie wyposażony we wszystkie niezbędne instalacje.

Przewidziano realizację:

* instalacji: wodno-kanalizacyjnej, przeciwpożarowej, technologicznych, gazowych, wentylacji mechanicznej, klimatyzacji, centralnego ogrzewania, kotłowni i instalacji solarnej, przyłączy, kanalizacji deszczowej,

* przyłącza elektrycznego, instalacji: oświetlenia, monitoringu, odgromowej, sygnalizacji pożaru, teletechniki, SSWIN, kontroli dostępu, videomofonu.

Zastosowana technologia zapewnia bezpieczeństwo wykonania i odpowiednią trwałość techniczną obiektu do użytku. Projekt przewiduje typowe rozwiązania architektoniczne/konstrukcyjne, powszechne w budownictwie lądowym. Na etapie projektowania wzięto pod uwagę popyt na infrastrukturę.

Nie planuje się innego wykorzystania przedmiotowego obiektu niż w celu, do którego został zaprojektowany.

Celem głównym projektu jest zwiększenie liczby miejsc w placówce przedszkolnej w B. N. Realizację celu głównego umożliwi całkowite przeniesienie Przedszkola nr 2 do nowej lokalizacji udostępnionej dzięki budowie nowoczesnego budynku przedszkolnego, pozwalającej na utworzenie nowych oddziałów i przyjęcie większej liczby przedszkolaków.

Cele cząstkowe:

* przeniesienie Przedszkola nr 2 do nowej, nowoczesnej placówki opiekuńczo - edukacyjnej spełniającej standardy europejskie,

* utworzenie grupy integracyjnej, przewidującej uczestnictwo dzieci niepełnosprawnych,

* podniesienie upowszechnienia edukacji przedszkolnej dla dzieci 3-4 letnich zarówno w dzielnicy Nowy jak i w całej Gminie do ok. 100%,

* poprawa poziomu bezpieczeństwa przedszkolaków (nowoczesny, bezpieczny obiekt spełniający wszelkie normy),

* spadek kosztów utrzymania przedszkola (niższe koszty odtworzeniowe, brak potrzeby prowadzenia remontu przez co najmniej kilka lat, efektywne i nowoczesne instalacje gwarantujące oszczędność mediów - szczególnie w zakresie optymalizacji kosztów ogrzewania).

Korzyści społeczne z realizacji projektu:

* wyrównanie szans kobiet na wejście lub powrót na rynek pracy,

* podniesienie atrakcyjności gminy jako potencjalnego miejsca zamieszkania,

* obniżenie kosztów utrzymania rodzin, którym nie zapewniono miejsc w przedszkolach, a które zmuszone były do odwożenia dzieci do przedszkoli w inne miejsca (eliminacja kosztów transportu i/lub czesnego w prywatnym przedszkolu),

* wzrost komfortu życia mieszkańców gminy.

Projekt będzie długofalowo oddziaływał nie tylko na beneficjentów końcowych (społeczność lokalną) ale także na całe otoczenie. Realizacja projektu zakończy się w III kwartale br., wydatki poniesione na potrzeby projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę - Gminę.

Zadania realizowane w ramach przedmiotowego projektu należą do zadań własnych gminy na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Przedszkole będzie realizować wyłącznie cele statutowe.

W wyniku realizacji projektu będą osiągane wyłącznie przychody związane z realizacją zadań zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług. Pomieszczenia składające się na obiekt Przedszkola nie będą wynajmowane odpłatnie przez będących w jego użytkowaniu.

Nowo powstałe Przedszkole będzie jednostką budżetową, działającą w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, która ją utworzyła, a także odrębnym, zarejestrowanym lecz nie czynnym podatnikiem VAT. Gmina na dzień dzisiejszy nie uwzględnia w swoich rozliczeniach VAT rozliczeń podatkowych dokonywanych przez przedszkola funkcjonujące na jej terenie. Gmina nie zamierza wykorzystywać przedmiotu realizowanego projektu dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi w celu realizacji opisanego we wniosku przedsięwzięcia, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych gminy dotyczących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie określonym w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań o charakterze publicznoprawnym, nawet jeśli pobierają z tego tytułu opłaty o tym samym charakterze. Organy władzy publicznej są natomiast podatnikami podatku VAT przy wykonywaniu czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Towary i usługi nabywane do realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wobec powyższego, w świetle art. 86 ust. 1, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu pn.: "...". Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikom przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina na tym obiekcie nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, ani też wynajmować pomieszczeń, gdyż będzie mieścić się tam przedszkole publiczne. Zatem Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia podatku VAT. Podatek ten przy ubieganiu się dofinansowanie będzie kosztem kwalifikowanym.

Natomiast zgodnie z przepisami § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast zgodnie z art. 7 ww. ustawy do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Generalna zasada regulująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez podatnika została określona w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. Przepis ten stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku jest faktura VAT otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca czynny zarejestrowany podatnik VAT otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa XII. Infrastruktura edukacyjna, Działanie 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego, Poddziałanie 12.1.1. infrastruktura wychowania przedszkolnego - ZIT na realizację projektu pn. "...". Przedmiotem projektu jest budowa nowego budynku Przedszkola nr 2a przy ul. N. i ul. B. w B. N. na działce 229/26. Wnioskodawca w przesłanym wniosku szczegółowo przedstawił zakres, sposób realizacji oraz korzyści społeczne, jakie przyniesie realizacja przedmiotowej inwestycji. Wnioskodawca nie planuje się innego wykorzystania przedmiotowego obiektu niż w celu, do którego został zaprojektowany. Celem głównym projektu jest zwiększenie liczby miejsc w placówce przedszkolnej w B. N. Realizacja projektu zakończy się w III kwartale br., wydatki poniesione na potrzeby projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Przedszkole będzie realizować wyłącznie cele statutowe.

Pomieszczenia składające się na obiekt Przedszkola nie będą wynajmowane odpłatnie przez będących w jego użytkowaniu. Nowo powstałe Przedszkole będzie jednostką budżetową, działającą w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, która ją utworzyła, a także odrębnym, zarejestrowanym lecz nie czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca na dzień dzisiejszy nie uwzględnia w swoich rozliczeniach VAT rozliczeń podatkowych dokonywanych przez przedszkola funkcjonujące na terenie Gminy i nie zamierza wykorzystywać przedmiotu realizowanego projektu dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych gminy dotyczących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie określonym w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Towary i usługi nabywane do realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że prawo do odliczenia powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy, Wnioskodawca realizując projekt opisany we wniosku działa, jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Dodatkowo podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, towary i usługi nabywane do realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn: "...".

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do uzyskania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W tym miejscu zauważyć trzeba, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14 zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

W dniu 26 października 2015 r. zapadła uchwała NSA, sygn. akt I FPS 4/15, w której NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków - nie jest wystarczająco samodzielny.

Zgodnie z powyższym oraz komunikatem Ministerstwa Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie objętej ww. wyrokiem TSUE zakłada się obowiązkowe "scentralizowanie" w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, do czasu obowiązkowej centralizacji nie będą kwestionowane rozliczenia dokonywane z zastosowaniem obecnego modelu rozliczeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy tj. możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji "...". Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl