2461-IBPP2.4512.609.2016.2.IK - Zwolnienie z podatku VAT usług pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2.4512.609.2016.2.IK Zwolnienie z podatku VAT usług pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 lipca 2016 r. (data wpływu 2 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 4 października 2016 r., (data wpływu 6 października 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 października 2016 r., (data wpływu 6 października 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 28 września 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4512.609.2016.1.IK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

F. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w C. (dalej w skrócie spółka, podatnik lub wnioskodawca) zwracająca się o interpretację jest osobą prawną. Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest pośrednictwo finansowe i ubezpieczeniowe. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. Wnioskodawca w dniu 6 lipca 2016 r. podpisał umowę z S. Towarzystwem Funduszy inwestycyjnych S. A. Do wniosku załączono ww. umowę. W oparciu o jej zapisy Spółka zamierza wykonywać czynność na rzecz S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., polegające na kontaktowaniu się z osobami i podmiotami potencjalnie zainteresowanymi objęciem Certyfikatów Inwestycyjnych. Celem tej usługi jest objaśnienie potencjalnemu klientowi modelu funkcjonowania funduszy inwestycyjnych zamkniętych aktywów niepublicznych. Zadaniem podatnika będzie przekazywanie informacji o warunkach świadczenia usług przez Towarzystwo oraz informowaniu potencjalnych zainteresowanych o spółkach świadczonych na rzecz Towarzystwa usługi zarządzania portfelem funduszy inwestycyjnych a w konsekwencji kontaktowaniu potencjalnego klienta z pracownikiem towarzystwa uprawnionym do udzielania szczegółowych informacji o funduszu i certyfikatach inwestycyjnych. Zadaniem Wnioskodawcy jest również dokonywanie wstępnej analizy i kwalifikacji profilu inwestorskiego podmiotów i osób potencjalnie zainteresowanych ofertą S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. Powyższe czynności podatnik będzie wykonywał za pośrednictwem swoich organów, pracowników i współpracowników, z których utworzy grupę sprzedażową, którą będzie nadzorował. W istocie więc Podatnik za pośrednictwem swojej grupy sprzedażowej będzie wykonywał czynności prowadzące do zawarcia umowy pomiędzy klientem a Towarzystwem.

Podatnik nie będzie uprawniony jednak do reprezentowania Towarzystwa w jakimkolwiek zakresie oraz nie ma prawa przekazywać potencjalnie zainteresowanym wzorów umów, regulaminów, pełnomocnictw, oświadczeń woli Zgodnie z Ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjne. W tym więc znaczeniu podatnik nie ma umocowania prawnego do przyjmowania zapisów na Certyfikaty Inwestycyjne. Ta kompetencja pozostaje przy S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., podatnik zaś wykonuje faktycznie czynności opisane powyżej. Czynności te zmierzają do zawarcia umowy zakupu jednostek uczestnictwa przez Klienta i S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S. A.

Powyższe czynności świadczone przez podatnika nie mają charakteru i nie obejmują usług doradztwa wskazanego w art. 43 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatki od towarów i usług. Wynagrodzenie jakie podatnik będzie otrzymywał w ramach umowy będzie stanowiła prowizja stanowiąca procent opłaty manipulacyjnej pobranej z tytułu zbycia Certyfikatów Inwestycyjnych przez Towarzystwo pobranej od klienta. Dodatkowo podatnikowi będzie przysługiwało wynagrodzenie stanowiące procent z tytułu udziału w opłacie za zarządzanie Funduszem pobieranej przez Towarzystwo.

W piśmie uzupełniającym z Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i w następujący sposób udzielił wyjaśnień:

Ad.1. F. Sp. z o.o. nie jest stroną umowy. Wnioskodawca będzie wykonywać usługi pośrednictwa w świadczeniu usług sprzedaży Certyfikatów Inwestycyjnych Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych pomiędzy S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. a klientem. Celem wykonywanego przez Wnioskodawcę pośrednictwa jest uczynienie wszystkiego co możliwe (między innymi zgodnie z zakresem precyzującym ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi) aby strony zawarły umowę. Wnioskodawca nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Jego wynagrodzenie uzależnione jest od tego czy strony podpiszą umowę. 

Ad.2. Wnioskodawca będzie wykonywać usługi w imieniu i na rzecz S. Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych przy wykorzystaniu swoich organów, pracowników i współpracowników z których utworzy grupę sprzedażową, którą będzie nadzorował.

Ad.3. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą dotyczyły czynności takich jak:

1. Tytuł prawny do towarów;

2. Tytuł własności nieruchomości;

3. Prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4. Udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5. Prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz usprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Podatnik prawidłowo zamierza korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT w zakresie świadczenia usługi pośrednictwa finansowego polegającego na skutecznym pozyskiwaniu klientów nabywających instrumenty finansowe od S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Podatnika w opisanym stanie faktycznym świadczone usługi pośrednictwa wykonywane przez Podatnika korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przytoczonym przepisem zwolnieniem objęte są usługi pośrednictwa dotyczące sprzedaży zbywalnych instrumentów finansowych. Czynności wykonywane przez Podatnika mają charakter pośrednictwa faktycznego w ścisłym tego słowa znaczeniu, i jak opisano powyżej różnią się od czynności marketingowych albowiem Podatnik podejmuje czynności niezbędne do zawarcia umowy pomiędzy klientem a S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. Biorąc pod uwagę, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług pośrednictwa należy odwołać się do słownikowego pojęcia pośrednictwa. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, wersja internetowa) przez pośrednictwo należy rozumieć działalność osoby trzeciej, mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwianie jakiś spraw dotyczących obu stron, występowanie w roli łącznika lub rozjemcy. Równorzędnie, przez pośrednictwo rozumie się załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami, pośredniczenie w zawieraniu takich transakcji. W związku z tą definicją można stwierdzić, że celem usługi pośrednictwa jest łączenie dwóch stron umowy, nie będąc jednocześnie żadną ze stron.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym celem usługi będącej przedmiotem umowy pomiędzy F. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością a S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S. A. jest ww. działanie.

F. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wykonuje czynności faktyczne pośrednictwa polegające na:

* pozyskiwaniu potencjalnych klientów.

* kontaktowaniu klientów z S. Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych S. A.,

* dokonywanie wstępnej analizy i kwalifikacji profilu inwestorskiego potencjalnego klienta,

* przekazywanie zbiorczych zestawień danych kontaktowych osób i podmiotów potencjalnie zainteresowanych ofertą Towarzystwa.

Dodatkowo Wnioskodawca w ramach współpracy utworzy Grupę Sprzedażową w ramach której będzie realizował następujące obowiązki szczegółowe:

* zarządzanie Grupą Sprzedażową,

* zapewnienie sprawnego funkcjonowania Grupy sprzedażowej,

* monitorowania i wspierania pracy Grupy sprzedażowej,

* pozyskiwanie samodzielnie lub za pomocą Grupy Sprzedażowej klientów.

Celem pośrednictwa wykonywanego przez wnioskodawcę - w ramach obowiązków wynikających z zawartej umowy współpracy - jest uczynienie wszystkiego, co jest niezbędne aby obie strony zawarły umowę. Wnioskodawca nie przyjmuje roli, żadnej ze stron umowy zawieranej pomiędzy klientem a S. Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych S.A.

Wnioskodawca wykonuje czynności objęte usługą pośrednictwa w ramach tych kompetencji i obowiązków jakie zakreślono w umowie współpracy z S. Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych S.A.

W tej sytuacji należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy co do zwolnienia przedmiotowego opisanych powyżej usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.), instrumentami finansowymi są:

1.

papiery wartościowe;

2.

niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

W art. 3 pkt 3 ww. ustawy wskazano, że przez tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania rozumie się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe reprezentujące prawa majątkowe przysługujące uczestnikom instytucji wspólnego inwestowania, w tym w szczególności jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przy czym, w myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Należy również wskazać, że na podstawie art. 43 ust. 16 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Natomiast, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, przez pośrednictwo rozumie się "działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron; kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy".

W konsekwencji pośrednictwo obejmuje czynności dokonywane w imieniu oraz na rzecz innego podmiotu gospodarczego, w wyniku których dochodzi do zawarcia transakcji między tym przedsiębiorcą a podmiotem trzecim. Działanie w imieniu oznacza działanie z czyjegoś upoważnienia, w zastępstwie kogoś, natomiast działanie na czyjąś korzyść oznacza działanie dla kogoś, dla czyjegoś dobra.

W celu rozstrzygnięcia, co w świetle ww. przepisów prawa podatkowego należy rozumieć pod pojęciem "pośrednictwa", należy odnieść się do wyroku w sprawie C-453/05, w której TSUE stwierdził, że: "pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Zatem pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik działający jako subagent agenta głównego kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy, aby negocjować wszystkie klauzule, jednakże pod warunkiem że jego działalność nie ogranicza się do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z umową".

Natomiast w sprawie C-235/00 TSUE wskazał, że znaczenie słowa "negocjacje", w kontekście art. 13 część B lit. d pkt 5 VI Dyrektywy odnosi się "do działalności pośrednika, który nie przyjmuje roli którejkolwiek ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego oraz którego działalność polega na czymś innym, niż świadczenie usług wchodzących w zakres umowy, typowo wykonywanych przez strony takich umów. Negocjacje stanowią usługę świadczoną na rzecz strony umowy oraz są wynagradzane przez nią, polegającą na jednoznacznie określonym akcie mediacji. Mogą one polegać m.in. na wskazywaniu odpowiednich możliwości zawarcia takiej umowy, nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub negocjowanie, w imieniu i na rzecz klienta, warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron. Celem negocjacji jest zatem wykonanie wszystkich czynności niezbędnych w celu zawarcia przez dwie strony umowy, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek własnego zaangażowania negocjatora określonego w warunkach umowy. Z drugiej strony, nie stanowi negocjacji sytuacja, w której jedna ze stron powierza podwykonawcy część formalności administracyjnych związanych z umową, takich jak udzielanie informacji drugiej stronie oraz przyjmowanie i przetwarzanie wniosków, zapisów na papiery wartościowe, będące przedmiotem umowy. W takim przypadku, podwykonawca zajmuje tę samą pozycję, jak strona sprzedająca produkt finansowy i nie jest zatem pośrednictwem".

Wobec powyższego należy stwierdzić, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej usługa pośrednictwa finansowego powinna stanowić:

* usługę świadczoną na rzecz strony transakcji finansowej, za którą strona ta wypłaca wynagrodzenie,

* z punktu widzenia nabywcy usługi finansowej usługi świadczone przez pośrednika powinny stanowić element usługi finansowej,

* celem jest dążenie do zawarcia umowy (należy zaznaczyć, że pośrednik nie ma żadnego interesu co do treści umowy),

* usługa pośrednictwa nie może mieć charakteru wyłącznie wykonywania czynności faktycznych związanych z umową (nie może to być wyłącznie udostępnianie informacji stronom transakcji finansowej).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca czynny podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest pośrednictwo finansowe i ubezpieczeniowe. Wnioskodawca podpisał umowę z S. Towarzystwem Funduszy inwestycyjnych S.A. W oparciu o jej zapisy Spółka zamierza wykonywać czynność na rzecz S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., polegające na kontaktowaniu się z osobami i podmiotami potencjalnie zainteresowanymi objęciem Certyfikatów Inwestycyjnych. Celem tej usługi jest objaśnienie potencjalnemu klientowi modelu funkcjonowania funduszy inwestycyjnych zamkniętych aktywów niepublicznych. Zadaniem podatnika będzie przekazywanie informacji o warunkach świadczenia usług przez Towarzystwo oraz informowaniu potencjalnych zainteresowanych o spółkach świadczących na rzecz Towarzystwa usługi zarządzania portfelem funduszy inwestycyjnych a w konsekwencji kontaktowaniu potencjalnego klienta z pracownikiem towarzystwa uprawnionym do udzielania szczegółowych informacji o funduszu i certyfikatach inwestycyjnych. Zadaniem Wnioskodawcy jest również dokonywanie wstępnej analizy i kwalifikacji profilu inwestorskiego podmiotów i osób potencjalnie zainteresowanych ofertą S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S. A. Podatnik za pośrednictwem swoich pracowników będzie wykonywał czynności prowadzące do zawarcia umowy pomiędzy klientem a Towarzystwem. Podatnik nie będzie uprawniony do reprezentowania Towarzystwa w jakimkolwiek zakresie oraz nie ma prawa przekazywać potencjalnie zainteresowanym wzorów umów, regulaminów, pełnomocnictw, oświadczeń woli zgodnie z Ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjne. W tym więc znaczeniu podatnik nie ma umocowania prawnego do przyjmowania zapisów na Certyfikaty Inwestycyjne. Powyższe czynności świadczone przez podatnika nie mają charakteru i nie obejmują usług doradztwa wskazanego w art. 43 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatki od towarów i usług.

Wynagrodzenie jakie podatnik będzie otrzymywał w ramach umowy będzie stanowiła prowizja stanowiąca procent opłaty manipulacyjnej pobranej z tytułu zbycia Certyfikatów Inwestycyjnych przez Towarzystwo pobranej od klienta Dodatkowo podatnikowi będzie przysługiwało wynagrodzenie stanowiące procent z tytułu udziału w opłacie za zarządzanie Funduszem pobieranej przez Towarzystwo.

Wnioskodawca nie jest stroną umowy. Wnioskodawca będzie wykonywać usługi pośrednictwa w świadczeniu usług sprzedaży Certyfikatów Inwestycyjnych Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych pomiędzy S. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. a klientem. Celem wykonywanego przez Wnioskodawcę pośrednictwa jest uczynienie wszystkiego co możliwe aby strony zawarły umowę. Wnioskodawca nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Jego wynagrodzenie uzależnione jest od tego czy strony podpiszą umowę.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą dotyczyły czynności takich jak:

1. Tytuł prawny do towarów;

2. Tytuł własności nieruchomości;

3. Prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4. Udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5. Prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz usprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia ustalenia, czy Zainteresowany może potraktować świadczoną na rzecz Towarzystwa usługę jako pośrednictwo finansowe i tym samym korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że działalność pośrednictwa dotyczy działalności wykonywanej przez pośrednika, który nie zajmuje miejsca jakiejkolwiek strony umowy dotyczącej produktu finansowego. Powinna to być usługa wykonana na rzecz strony umowy oraz opłacona przez nią jako odrębna działalność pośrednictwa. Pośrednictwo to ma zatem na celu dokonanie wszelkich niezbędnych czynności, które umożliwiłyby zawarcie przez obie strony umowy, przy czym pośrednik nie realizuje w stosunku do treści umowy żadnego własnego interesu.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy, powołane przepisy prawa oraz orzecznictwo TSUE, w ocenie tut. Organu zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że usługi, o których mowa we wniosku, stanowią usługi pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Wnioskodawca będzie wykonywać usługi na rzecz Towarzystwa, nie będzie jednak stroną umowy. Celem świadczonych usług będzie dążenie do zawarcia umowy pomiędzy stronami, to jest pomiędzy Towarzystwem a potencjalnymi klientami zainteresowanymi ofertą produktową Towarzystwa. Jak wskazał Wnioskodawca nie ma on żadnego interesu w zakresie treści umowy. Jego wynagrodzenie uzależnione jest od tego czy strony podpiszą umowę. Zatem stwierdzić należy, że usługi te mieszczą się w zakresie pojęcia "pośrednictwa". Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą miały charakteru i nie będą obejmować doradztwa wskazanego w art. 43 ust. 15 ustawy o VAT. Ponadto Wnioskodawca poinformował, że świadczone przez niego usługi nie, będą obejmować czynności wymienionych w art. 43 ust. 16 ustawy o VAT.

A zatem zastosowania nie znajdzie wyłączenie ze zwolnienia wskazane w art. 43 ust. 16 ustawy. Z okoliczności sprawy wynika również, że przedmiotowe usługi nie są wyłączone ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 14 i ust. 15 ustawy. Tym samym usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych S. będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Podsumowując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Towarzystwa należy potraktować jako pośrednictwo w świadczeniu usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe i tym samym dla wskazanych usług należy zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl