2461-IBPP2/4512-570/16-1/AZ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP2/4512-570/16-1/AZ Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu 23 września 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu pn: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu 23 września 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu pn: "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe/ zaistniały stan faktyczny:

Gmina W. (dalej: "Gmina", "Wnioskodawca") jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 dalej: "USG") zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej. Gmina realizuje powyższe zadania w zgodzie z postanowieniami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, dalej: "USO"). Gmina traktuje wypełnianie ww. zobowiązań ustawowych jako działalność w sferze publicznoprawnej.

W związku z powyższym, na terenie Gminy funkcjonują następujące placówki oświatowe: dwie szkoły podstawowe, jedno gimnazjum, jedno przedszkole oraz dwa oddziały przedszkolne. Stanowią one własność Gminy oraz są przez nią zarządzane za pośrednictwem Centrum Usług Wspólnych Gminy W. Wnioskodawca realizuje projekt dotyczący przedszkola pn. "..." (dalej: "Projekt", "Inwestycja"). Inwestycja prowadzona jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: "RPO").

Projekt dotyczy dostosowania budynku położonego we W. przy ul. K., leżącego na działce nr 295/7, na potrzeby 4 oddziałowego przedszkola. Budynek w stanie obecnym można funkcjonalnie podzielić na 3 części:

1. Część istniejąca budynku użytkowana obecnie jako przedszkole 3 oddziałowe, która będzie docelowo elementem projektowanego przedszkola 4 oddziałowego z mieszkaniem służbowym. Część ta będzie podlegała termomodernizacji, wymianie w części stolarki okiennej, wykonaniu nowej instalacji kotłowni i centralnego, ogrzewania, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji, instalacji hydrantowej. Od całości prac związanych z budynkiem procentem powierzchni do kosztów niekwalifikowanych wyłączona zostanie część przypadająca na mieszkanie służbowe.

2. Część istniejąca użytkowana w piwnicy poddana zostanie pracom odpowiadającym zakresowi dla części przedszkolnej. Dodatkowo 2 pomieszczenia piwnicy użytkowane jako pomieszczenia centrali telefonicznej (funkcja zewnętrzna) pozostaną w swoim przeznaczeniu i funkcji niezmienne, uznaje się je jako część niezwiązaną z projektem; przewiduje się dla tej funkcji jedynie roboty zewnętrzne: nowe schody zewnętrzne z zadaszeniem, wymianę stolarki zewnętrznej oraz wykonanie elewacji z dociepleniem. Ze wskazanych robót proporcją powierzchni odjęto część przypadającą na pomieszczenia centrali telefonicznej i uznano za koszt niekwalifikowany.

3. Część istniejąca budynku dotychczas nieużytkowana (bez decyzji na użytkowanie) jest w stanie surowym zamkniętym, przykrytym. Część zostanie docelowo elementem projektowanego przedszkola 4 oddziałowego i mieszkania służbowego, zostanie wykończona i wyposażona w instalacje wg docelowego projektu dla całego budynku. Od całości prac związanych z budynkiem procentem powierzchni do kosztów niekwalifikowanych wyłączona zostanie część przypadająca na mieszkanie służbowe.

W ramach dostosowania obiektu i przebudowy przewiduje się kompletną wymianę posadzek, podłoży, izolacji termicznych, przeciwwilgociowych, akustycznych, pokrycia dachu, wzmocnienie więźby dachowej, montaż nowych wszystkich instalacji sanitarnych i elektrycznych. Wymianę części dachu zaprojektowano ze względu na lokalizację kolektorów słonecznych na połaci południowej. Zaprojektowano dostosowanie budynku do aktualnie obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i higieniczno-sanitarnych oraz dostosowanie obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych (platforma przyścienna przy wejściu głównym, łazienka dostosowana dla osób niepełnosprawnych, brak progów w drzwiach). W ramach prac przewidziano również nową kotłownię dla potrzeb centralnego ogrzewania i ciepłej wody (na parterze z oddzielnym wejściem, medium grzewcze - gaz).

Powierzchnia budynku w stanic projektowanym: Powierzchnia zabudowy: 669,29 m2 Ogółem powierzchnia użytkowa przedszkola: 1 148,31 m2 Ogółem powierzchnia użytkowa mieszkania służbowego: 79,88 m2 Kubatura ogrzewana: 4 958,28 m3 Kubatura całkowita: 5 503,65 m3.

Zastosowana technologia zapewnia bezpieczeństwo wykonania i odpowiednią trwałość techniczną obiektu po oddaniu wszystkich części do użytku. Projekt przewiduje typowe rozwiązania architektoniczne/konstrukcyjne, powszechne w budownictwie lądowym. Na etapie projektowania wzięto pod uwagę popyt na infrastrukturę. Rozwiązania technologiczne i techniczne zaproponowane w inwestycji nie naruszają interesów oraz praw własności osób trzecich. Wybór technologii wykonania oraz zastosowane rozwiązania techniczne uznano za optymalne ze względu na: koszt wykonania, zakres prac, optymalną efektywność kosztową w stosunku do zakładanych produktów i rezultatów, - stopień skomplikowania prac, lokalne warunki fizyczno-klimatyczne, efektywność energetyczną, trwałość materiałową, prawną i instytucjonalną, neutralny wpływ obiektu na środowisko. Nie planuje się innego wykorzystania przedmiotowego obiektu niż w celu, do którego został zaprojektowany. Budynek udostępniony na skutek realizacji niniejszego projektu zapewni 96 miejsc, co będzie oznaczało wzrost liczby miejsc o 39 w stosunku do obiektu obecnie eksploatowanego (nominalna liczba dzieci w obecnym obiekcie: 57 - zgodna z wymogami prawnymi). Jako wartość dodaną należy zauważyć, że udostępniane obecnie miejsca diametralnie podniosą standard opieki i bezpieczeństwa dzieci.

Po zakończeniu realizacji projektu Gmina nie będzie wykorzystywać Inwestycji do działalności opodatkowanej. W szczególności nie planuje się wynajmu powstałych sal zajęciowych ani jakichkolwiek innych form odpłatnego ich udostępniania, Powyższe przeznaczenie inwestycji było planowane przez Gminę jeszcze przed rozpoczęciem realizacji projektu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Wnioskodawca realizuje projekt dotyczący przedszkola pn. "...". Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego. Efekty tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, na skutek projektu powstanie publiczna (gminna) infrastruktura opiekuńczo-edukacyjna, która będzie ogólnodostępna. Beneficjent udostępni publiczną infrastrukturę przedszkolną zgodnie ze specyfiką działania jednostki samorządu terytorialnego. Projekt spełnia cele społeczne (infrastruktura edukacyjna). Podstawowa działalność edukacyjna jest obowiązkiem samorządu lokalnego. Nie stanowi ona konkurencji dla sektora prywatnego - obowiązek edukacyjny wymagany prawem jest realizowany w obiektach, które zapewnia Państwo. Będą pobierane opłaty dotyczące opieki nad dziećmi poza godzinami ustawowymi funkcjonowania. Opłata wynosi 1 zł za jednego ucznia za 1 godzinę opieki. Przekazanie efektów projektu nastąpi nieodpłatnie w trwały zarząd do Przedszkola. Przedszkole posiada status jednostki budżetowej. Wnioskodawca w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług będzie uwzględniał odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych w projekcie. Wszystkie faktury dotyczące projektu będą wystawiane na Gminę W.e. Przedszkole będzie wykorzystywać efekty projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług. Przedszkole nie jest obecnie czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu.

UZASADNIENIE stanowiska:

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanej powyżej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby Gmina mogła skorzystać z prawa do odliczenia VAT, w pierwszej kolejności powinna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej dla czynności opodatkowanych za podatnika podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jak zostało to wskazane powyżej, Gmina będzie realizowała inwestycję z zamiarem wykonania zadań własnych określonych w USG oraz określonych USO obowiązków w zakresie edukacji publicznej.

Zatem towary i usługi nabyte przy realizacji Projektu nic będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w ostatnich interpretacjach indywidualnych wydawanych w podobnych stanach faktycznych i przyszłych w imieniu Ministra Finansów przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja z dnia 4 stycznia 2016 r. o sygnaturze IBPP3/4512-862/15/AS).

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz przytoczone przepisy, należy stwierdzić, że Gmina ponosząc wydatki na realizację Projektu nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Generalna zasada regulująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez podatnika została określona w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. Przepis ten stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Artykuł 7. ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu "jednostka budżetowa", wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2007 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 wskazanej ustawy, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe fundusze celowe stosują zasady gospodarki finansowej określone w niniejszej ustawie.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 tej ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Stosownie do brzmienia ust. 3 powyższego artykułu, podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej "planem finansowym jednostki budżetowej".

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe. W myśl ust. 2 powyższego artykułu, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba, że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) - system oświaty zapewnia realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Artykuł 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, że system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

Stosownie do art. 3 pkt 1 ww. ustawy - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

W myśl art. 5 ust. 5 cyt. ustawy - zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ścisłe z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Na terenie Gminy funkcjonują następujące placówki oświatowe: dwie szkoły podstawowe, jedno gimnazjum, jedno przedszkole oraz dwa oddziały przedszkolne. Stanowią one własność Gminy oraz są przez nią zarządzane za pośrednictwem Centrum Usług Wspólnych Gminy W.e. Wnioskodawca realizuje projekt dotyczący przedszkola. Zakres i sposób realizacji inwestycji został szczegółowo przedstawiony we wniosku. Wnioskodawca nie planuje innego wykorzystania przedmiotowego obiektu niż w celu, do którego został zaprojektowany. Po zakończeniu realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać efektów projektu do działalności opodatkowanej. W szczególności nie planuje się wynajmu powstałych sal zajęciowych ani jakichkolwiek innych form odpłatnego ich udostępniania. Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego. Efekty tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, na skutek projektu powstanie publiczna (gminna) infrastruktura opiekuńczo-edukacyjna, która będzie ogólnodostępna. Wnioskodawca udostępni publiczną infrastrukturę przedszkolną zgodnie ze specyfiką działania jednostki samorządu terytorialnego. Projekt spełnia cele społeczne (infrastruktura edukacyjna) jak słusznie zauważa Wnioskodawca podstawowa działalność edukacyjna jest obowiązkiem samorządu lokalnego. Nie stanowi ona konkurencji dla sektora prywatnego - obowiązek edukacyjny wymagany prawem jest realizowany w obiektach, które zapewnia Państwo. Przekazanie efektów projektu nastąpi nieodpłatnie w trwały zarząd do Przedszkola. Przedszkole posiada status jednostki budżetowej. Wnioskodawca w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług będzie uwzględniał odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych w projekcie. Wszystkie faktury dotyczące projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Przedszkole będzie wykorzystywać efekty projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług. Przedszkole nie jest obecnie czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że prawo do odliczenia powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Do takich potrzeb zgodnie z ww. ustawą o samorządzie należą również sprawy edukacji publicznej. Wnioskodawca realizując projekt opisany we wniosku działa, jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Dodatkowo podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku realizowania przez Przedszkole usług dotyczących opieki nad dziećmi, usługi te są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji projektu: "...".

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W tym miejscu zauważyć trzeba, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14 zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

W dniu 26 października 2015 r. zapadła uchwała NSA, sygn. akt I FPS 4/15, w której NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków - nie jest wystarczająco samodzielny.

Zgodnie z powyższym oraz komunikatem Ministerstwa Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie objętej ww. wyrokiem TSUE zakłada się obowiązkowe "scentralizowanie" w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, do czasu obowiązkowej centralizacji nie będą kwestionowane rozliczenia dokonywane z zastosowaniem obecnego modelu rozliczeń.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy tj. możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji "...". Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl