2461-IBPP2.4512.208.2017.2.AG - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez wspólnotę mieszkaniową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP2.4512.208.2017.2.AG Brak prawa do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez wspólnotę mieszkaniową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2017 r. (data wpływu 24 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 maja 2017 r. o informację dotyczącą uchwały w sprawie udzielenia pełnomocnictwa osobie podpisanej pod wnioskiem oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W najbliższym czasie zostanie zawarta umowa o dofinansowanie projektu Wymiana azbestowo-cementowych balustrad balkonowych wraz z robotami towarzyszącymi w budynku mieszkalnym wielorodzinnym Wspólnoty Mieszkaniowej (...) w ramach dofinansowania realizacji projektu, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. (...)

Projekt będzie realizowany przez Wspólnotę Mieszkaniową (...). Koszty Projektu będą pokrywane w wysokości 85% ze środków europejskich oraz 15% poprzez wkład własny Beneficjenta, poprzez wpłatę właścicieli środków na utworzony na ten cel fundusz remontowy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wspólnota Mieszkaniowa osiąga wartości sprzedaży z tytułu mediów w wysokości powyżej 150 000,00 zł, dlatego też Wspólnota Mieszkaniowa jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towaru usług.

Zakres prac obejmował będzie:

* Wymiana konstrukcji balustrad balkonowych wraz z wypełnieniem, roboty budowlane obejmować będą zakres zgodny z opisem technicznym do projektu budowlanego.

* Roboty przygotowawcze:

a.

montaż rusztowań stalowych, systemowych na pełną wysokość budynku,

b.

założenie siatek ochronnych na rusztowaniach.

* Roboty rozbiórkowe:

a.

demontaż starych płyt azbestowo-cementowych,

b.

demontaż istniejącej konstrukcji stalowej,

c.

podkucie wylewki cementowej w miejscu kotwienia słupków balustrady.

* Roboty budowlano montażowe:

a.

nawiercenie otworów,

b.

oczyszczenie i odpylenie podłoża pod zakotwienie słupków i poręczy balustrady,

c.

wykonanie podwylewek o gr. 2-3 cm z zaprawy cementowej w miejscu projektowanych Słupków,

d.

montaż konstrukcji stalowej balustrad balkonowych,

e.

montaż płyt balkonowych,

f.

prace wykończeniowe i porządkowe,

g.

zabezpieczenie antykorozyjne śrub,

h.

remont loggi balkonowych i ścian zewnętrznych,

i.

demontaż rusztowań,

j.

uporządkowanie placu budowy.

W skład budynku wchodzi:

1.

88 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni - 4 718,48 m2.

2.

2 lokale użytkowe o łącznej powierzchni - 41,88 m2.

Wspólnota Mieszkaniowa za 2016 r. osiągnęła następujące przychody:

* Pożytki z tytułu wynajmu części wspólnych w 2016 r. 855,56 zł - podlegające ustawie o VAT opodatkowane stawką 23% (najem powierzchni dachu, najem pomieszczeń wspólnych).

* Odsetki od lokat terminowych - 7 473,11 zł - niepodlegające Ustawie o VAT.

* Kary z tytułu nieterminowego wykonania robot - 861,10 zł - niepodlegające Ustawie o VAT.

* Odszkodowanie - 2 225,25 zł - niepodlegające Ustawie o VAT.

* Przychody z lokali użytkowych (media) - 1 880,99 zł (opodatkowane podatkiem VAT) - wg stawek podatkowych odpowiednich dla danego świadczenia, tj. 8% i 23%.

* Przychody z tytułu zaliczki na eksploatację oraz fundusz remontowy lokale użytkowe 3 510,60 zł - nie podlegają ustawie o VAT - dotyczą części wspólnych.

* Przychody ze sprzedaży dla lokali mieszkalnych (media) w kwocie 305 224,44 zł - opodatkowanej wg stawki "zw" (§ 3 ust. 1 pkt 10-11 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od towarów usług oraz warunków stosowania tych zwolnień).

* Przychody z tytułu zaliczki na eksploatację, fundusz remontowy w kwocie 230 733,60 zł - niepodlegające Ustawie o VAT - dotyczą części wspólnych.

* Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi (lokale mieszkalne i użytkowe) 33 131,00 zł - niepodlegające Ustawie o VAT.

W związku z tym, że wymagana jest pisemna interpretacja przepisów prawa podatkowego, stwierdzająca brak możliwości lub ewentualna możliwość odzyskania podatku VAT w momencie wnioskowania o pierwszą płatność Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji podatkowej.

W piśmie z dnia 22 maja 2017 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany wskazał, że w budynku Wspólnoty Mieszkaniowej (...) balustrady balkonowe, loggie balkonowe, których będą dotyczyć prace wykonywane w ramach projektu przedstawionego we wniosku o interpretację indywidualną, nie są związane z pomieszczeniami wspólnymi. Nie mogą być zatem przedmiotem najmu. Wspomniane balustrady balkonowe, loggie balkonowe przynależą tylko i wyłącznie do lokali mieszkalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem, że Wspólnota Mieszkaniowa (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a dokonywane zakupy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu, a Wspólnocie Mieszkaniowej nie przysługuje prawo otrzymania zwrotu tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zdaniem Wnioskodawcy, skoro realizowana inwestycja związana jest zasadniczo z opłatą wnoszoną przez Właścicieli nieruchomości na poczet funduszu remontowego, a wpłaty te nie podlegają Ustawie o VAT, zatem kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych nie podlegają odliczeniu w deklaracji VAT-7 - stanowią koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy:

* zostaną spełnione pozytywne przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz

* nie zaistnieją ograniczenia określone w art. 88 ustawy, w tym w szczególności art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że w najbliższym czasie Wnioskodawca zawrze umowę o dofinansowanie projektu wymiana azbestowo-cementowych balustrad balkonowych wraz z robotami towarzyszącymi w budynku mieszkalnym wielorodzinnym Wspólnoty w ramach dofinansowania realizacji projektu, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. (...). Projekt będzie realizowany przez Wspólnotę Mieszkaniową. Koszty Projektu będą pokrywane w wysokości 85% ze środków europejskich oraz 15% poprzez wkład własny Beneficjenta, poprzez wpłatę właścicieli środków na utworzony na ten cel fundusz remontowy. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wspólnota Mieszkaniowa osiąga wartości sprzedaży z tytułu mediów w wysokości powyżej 150 000,00 zł, dlatego też Wspólnota Mieszkaniowa jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru usług.

Zakres prac obejmował będzie:

* Wymiana konstrukcji balustrad balkonowych wraz z wypełnieniem, roboty budowlane obejmować będą zakres zgodny z opisem technicznym do projektu budowlanego.

* Roboty przygotowawcze:

a.

montaż rusztowań stalowych, systemowych na pełną wysokość budynku,

b.

założenie siatek ochronnych na rusztowaniach.

* Roboty rozbiórkowe:

a.

demontaż starych płyt azbestowo-cementowych,

b.

demontaż istniejącej konstrukcji stalowej,

c.

podkucie wylewki cementowej w miejscu kotwienia słupków balustrady.

* Roboty budowlano montażowe:

a.

nawiercenie otworów,

b.

oczyszczenie i odpylenie podłoża pod zakotwienie słupków i poręczy balustrady,

c.

wykonanie podwylewek o gr. 2-3 cm z zaprawy cementowej w miejscu projektowanych Słupków,

d.

montaż konstrukcji stalowej balustrad balkonowych,

e.

montaż płyt balkonowych,

f.

prace wykończeniowe i porządkowe,

g.

zabezpieczenie antykorozyjne śrub,

h.

remont loggi balkonowych i ścian zewnętrznych,

i.

demontaż rusztowań,

j.

uporządkowanie placu budowy.

W skład budynku wchodzi 88 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni - 4 718,48 m2 i 2 lokale użytkowe o łącznej powierzchni - 41,88 m2.

Wspólnota Mieszkaniowa za 2016 r. osiągnęła następujące przychody:

* Pożytki z tytułu wynajmu części wspólnych w 2016 r. 855,56 zł - podlegające ustawie o VAT opodatkowane stawką 23% (najem powierzchni dachu, najem pomieszczeń wspólnych).

* Odsetki od lokat terminowych - 7 473,11 zł - niepodlegające Ustawie o VAT.

* Kary z tytułu nieterminowego wykonania robot - 861,10 zł - niepodlegające Ustawie o VAT.

* Odszkodowanie - 2 225,25 zł - niepodlegające Ustawie o VAT.

* Przychody z lokali użytkowych (media) - 1 880,99 zł (opodatkowane podatkiem VAT) - wg stawek podatkowych odpowiednich dla danego świadczenia, tj. 8% i 23%.

* Przychody z tytułu zaliczki na eksploatację oraz fundusz remontowy lokale użytkowe 3 510,60 zł - nie podlegają ustawie o VAT - dotyczą części wspólnych.

* Przychody ze sprzedaży dla lokali mieszkalnych (media) w kwocie 305 224,44 zł - opodatkowanej wg stawki "zw" (§ 3 ust. 1 pkt 10-11 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od towarów usług oraz warunków stosowania tych zwolnień).

* Przychody z tytułu zaliczki na eksploatację, fundusz remontowy w kwocie 230 733,60 zł - niepodlegające Ustawie o VAT - dotyczą części wspólnych.

* Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi (lokale mieszkalne i użytkowe) 33 131,00 zł - niepodlegające Ustawie o VAT.

W budynku Wspólnoty Mieszkaniowej balustrady balkonowe, loggie balkonowe, których będą dotyczyć prace wykonywane w ramach projektu przedstawionego we wniosku o interpretację indywidualną, nie są związane z pomieszczeniami wspólnymi. Nie mogą być zatem przedmiotem najmu. Wspomniane balustrady balkonowe, loggie balkonowe przynależą tylko i wyłącznie do lokali mieszkalnych.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu oraz prawa do zwrotu tego podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - balustrady balkonowe, loggie balkonowe, których będą dotyczyć prace wykonywane w ramach projektu, nie są związane z pomieszczeniami wspólnymi, które są przedmiotem opodatkowanej usługi najmu. Wspomniane balustrady balkonowe, loggie balkonowe przynależą tylko i wyłącznie do lokali mieszkalnych, a realizowana inwestycja - jak wskazał Wnioskodawca - związana jest zasadniczo z wpłatami na utworzony na ten cel fundusz remontowy a wpłaty te nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie - pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT - warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż towary i usługi związane z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wspólnota nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych przez nią wydatków związanych z projektem.

Z powyższych względów, Wspólnota nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl