2461-IBPP2.4512.139.2017.1.MG - Ustalenie prawa do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją zadania inwestycyjnego w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP2.4512.139.2017.1.MG Ustalenie prawa do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją zadania inwestycyjnego w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z 28 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją zadania inwestycyjnego w ramach projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony ww. pismem z 28 marca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją zadania inwestycyjnego w ramach projektu pn. "....".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się z podatku VAT łącznie ze wszystkimi jednostkami budżetowymi jako jeden podatnik. Gmina w związku z aplikowaniem o środki europejskie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Działanie 4.5. - Niskoemisyjny transport miejski, Poddziałanie 4.5.2 Niskoemisyjny transport miejski - SPR) zamierza realizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie parkingu w systemie "parkuj i jedź" w miejscowości w sąsiedztwie węzła dróg DKoraz DW wraz z przystankiem końcowym oraz ze stanowiskami dla pozostawiania rowerów w systemie "Park and Bike" oraz chodnikami zapewniającymi bezpieczne dojście do sąsiadujących przystanków autobusowych i wiat przystankowych. Planowany koszt inwestycji wg karty projektu subregionalnego: 1 400 000,00 zł (zakładane dofinansowanie: 1 190 000,00 zł). Planowany okres rzeczowej realizacji projektu: 2017 r. - 2018 r. Gmina W. nie będzie pobierała opłat parkingowych za korzystanie z miejsc postojowych. Jedynym dochodem, który Gmina będzie mogła uzyskać to opłaty za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych. Wysokość tych opłat ustaliła Rada Miejska w uchwale Nr XX z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie ustalenia stawki opłat za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina. W kwestii opodatkowania opłat za korzystanie z przystanków Gmina posiada indywidualną interpretację z dnia 27 czerwca 2014 r. Sygnatura: IBPP2/443-322/14/RSz jednakże w dniu 23 stycznia 2017 r. Gmina, ze względu na zmianę linii orzeczniczej ugruntowanej wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz obecnie wydawanych interpretacji indywidualnych, ponownie wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie. Gmina stoi na stanowisku, że czynność odpłatnego udostępniana przystanków komunikacyjnych jest przejawem wykonywania władztwa publicznego a pobierana należność ma charakter daniny publicznej. Ww. inwestycja będzie realizowana w celu wypełniania zadań publicznoprawnych gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których gmina została powołana, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Gmina wykonuje zadania polegające na organizacji ruchu drogowego i lokalnego transportu zbiorowego na podstawie ustawy o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 w powiązaniu z art. 9 ust. 4 oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446). Celem ww. inwestycji jest szersze wykorzystanie transportu zbiorowego, zmniejszenie wykorzystania samochodów osobowych poprzez redukcję ich znaczenia jako środka dostępu do komunikacji zbiorowej na początkowym lub końcowym odcinku podróży, poprawa integracji transportu zbiorowego oraz indywidualnego samochodowego oraz rowerowego, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu poprzez redukcję ruchu samochodowego, poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez budowę w sąsiedztwie przystanków autobusowych chodników zapewniających odpowiednie warunki dojścia pieszego dla osób korzystających z parkingów, ale także okolicznych mieszkańców.

Wniosek został uzupełniony ww. pismem z 28 marca 2017 r. o następujące informacje:

1. Nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego udokumentowane zostanie fakturami VAT gdzie jako nabywca będzie widniała Gmina.

2. Gmina nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych celem realizacji inwestycji a także jej efektu końcowego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

3. Gmina nie zamierza przekazać efektu realizacji projektu innemu podmiotowi.

4. Pełna nazwa zadania brzmi: "Zintegrowana infrastruktura dla transportu niskoemisyjnego w mieście T. i subregionie tarnowskim na terenie Gminy (...)".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu materiałów i usług budowlano-montażowych dotyczących budowy przedmiotowego parkingu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu materiałów i usług budowlano - montażowych dotyczących budowy przedmiotowego parkingu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług;

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto w tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm.), zgodnie z którym, drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie parkingu w systemie "parkuj i jedź" w miejscowości W. w sąsiedztwie węzła dróg DK oraz DW wraz z przystankiem końcowym oraz ze stanowiskami dla pozostawiania rowerów w systemie "Park and Bike" oraz chodnikami zapewniającymi bezpieczne dojście do sąsiadujących przystanków autobusowych i wiat przystankowych. Planowany okres rzeczowej realizacji projektu: 2017 r.-2018 r. Gmina nie będzie pobierała opłat parkingowych za korzystanie z miejsc postojowych. Jedynym dochodem, który Gmina będzie mogła uzyskać to opłaty za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych. Nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego udokumentowane zostanie fakturami VAT, gdzie jako nabywca będzie widniała Gmina W. Gmina nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych celem realizacji inwestycji a także jej efektu końcowego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie zamierza przekazać efektu realizacji projektu innemu podmiotowi. Ww. inwestycja będzie realizowana w celu wypełniania zadań publicznoprawnych gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których gmina została powołana, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Gmina wykonuje zadania polegające na organizacji ruchu drogowego i lokalnego transportu zbiorowego na podstawie ustawy o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 w powiązaniu z art. 9 ust. 4 oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446). Celem inwestycji jest szersze wykorzystanie transportu zbiorowego, zmniejszenie wykorzystania samochodów osobowych poprzez redukcję ich znaczenia jako środka dostępu do komunikacji zbiorowej na początkowym lub końcowym odcinku podróży, poprawa integracji transportu zbiorowego oraz indywidualnego samochodowego oraz rowerowego, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu poprze redukcję ruchu samochodowego, poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez budowę w sąsiedztwie przystanków autobusowych chodników zapewniających odpowiednie warunki dojścia pieszego dla osób korzystających z parkingów, ale także okolicznych mieszkańców.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że realizowana inwestycja będzie wykonywana w ramach zadań własnych Gminy. Zatem, na gruncie art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że Gmina, dokonując zakupów celem realizacji ww. inwestycji, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Ponadto, rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć również na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, zarówno zakupione celem realizacji inwestycji towary i usługi jak i sam efekt realizacji tejże inwestycji nie będą wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu materiałów i usług dotyczących budowy przedmiotowego parkingu w ramach realizacji zadania pn. "....".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się także, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem, a przedstawione w opisie sprawy nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl