2461-IBPP2.4512.132.2017.1.SS - Zwolnienie limitowe z VAT dla usług zarządzania projektami współfinansowanymi przez UE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP2.4512.132.2017.1.SS Zwolnienie limitowe z VAT dla usług zarządzania projektami współfinansowanymi przez UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. -Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zamierza rozpocząć współpracę, która będzie związana z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską. Świadczone byłyby głównie usługi takie jak:

1.

zarządzanie projektami finansowanymi z m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego poprzez m.in. kontrolę realizacji działań w obszarze administracji i finansów projektu, promocji i rekrutacji, przygotowaniu i realizacji zadań merytorycznych określonych w projekcie, koordynacja działań naprawczych itp.,

2.

prowadzenie korespondencji z instytucją finansującą,

3.

komunikacja z instytucją finansującą (mailowa, telefoniczna, faxowa, osobista),

4.

przygotowanie umów,

5.

zbieranie i przesyłanie danych typu P.,

6.

kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,

7.

realizacja projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu,

8.

koordynacja prawidłowej realizacji projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami,

9.

koordynacja przygotowywania sprawozdań z realizacji projektu,

10.

utrzymywanie stałego kontaktu z osobami decyzyjnymi w celu bieżącego przekazywania informacji o zaawansowaniu działań projektu oraz dotrzymywania terminowości w działaniach związanych z realizacją projektu,

11.

sporządzanie harmonogramów prac,

12.

organizacja i podział zadań oraz ustalanie zakresu współpracy pomiędzy osobami lub jednostkami realizującymi projekt,

13.

nadzór nad prawidłową realizacją projektu w zakresie merytorycznym oraz zgodności z przyjętym harmonogramem i planem działań,

14.

prowadzenie nadzoru nad dokumentami i korespondencją projektową w zakresie spraw merytorycznych i formalnoprawnych,

15.

nadzór nad zbieraniem danych na potrzeby monitoringu i sprawozdawczości dotyczącej realizacji projektu,

16.

nadzór nad prowadzeniem postępowań o udzielnie zamówień publicznych związanych z realizacją zadań projektu,

17.

monitoring realizacji działań projektu,

18.

kontaktowanie się z uczestnikami projektu,

19.

kontrola pracowników zaangażowanych w projekcie,

20.

ustalanie z pracownikiem od promocji i rekrutacji strategii promocyjnej,

21.

nadzór nad działaniami informującymi, promującymi, rekrutacyjnymi,

22.

udział w procedurach rekrutacyjnych,

23.

nadzór nad prowadzeniem strony internetowej projektu, w tym dbałość o aktualne dane,

24.

koordynowanie archiwizacji dokumentacji projektowej.

Usługi świadczone w powyższym projekcie byłyby realizowane m.in. w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i finansowane w 100% ze środków publicznych.

Dofinansowanie realizacji projektów przeznaczone jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją tzw. wydatków kwalifikowanych, w rozumieniu wytycznych, w zakresie kwalifikowania wydatków właściwych dla danego programu, z którego finansowany jest konkretny projekt. Realizacja ww. zadań musi odpowiadać założeniom określonym w wytycznych dotyczących realizacji projektów (wydanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego), sposób działania jest wystandaryzowany. Nie ma tutaj mowy o doradztwie, a wyłącznie o kierowaniu tzw. projektem unijnym i będzie jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek.

Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z - "Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania", chociaż podane przez Wnioskodawcę czynności de facto się do nich nie odnoszą.

Podklasa ta obejmuje:

1.

doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:

* planowania strategicznego i organizacyjnego,

* strategii i działalności marketingowej,

* kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,

* zarządzania produkcją,

* zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,

* planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,

* opracowania systemów prowadzenia rachunkowości kontroli wydatków;

2.

doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:

* planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,

* planowania, organizacji, efektywności i kontroli, itp.

Powyższy rodzaj działalności nie był wcześniej prowadzony przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 9 stycznia 2017 r. z zamiarem świadczenia usług związanych z szeroko pojętą koordynacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wnioskodawca wybrał zwolnienie z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie będzie prowadził doradztwa ani porad prawnych, a jedynie ww. (podane w punktach 1-24) czynności. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Działalność miałaby polegać na bezpośrednim prowadzeniu projektów unijnych, które w głównej mierze finansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa. Projekty unijne charakteryzują się odrębnym budżetem, którym zarządza koordynator projektu lub jego zastępca lub wspólnie, zależnie od struktury projektu i założeń (wymiennie nazewnictwo: "Manager", "Dyrektor projektu", "Kierownik projektu" i odpowiednio: zastępca). Do obowiązków zarządzającego należy w głównej mierze realizacja działań założonych i szczegółowo opisanych w projekcie (tzw. wniosku o dofinansowanie) i ostatecznie zakończenie go zgodnie z założonymi tam rezultatami.

Nadzór i weryfikacja działań w projekcie nie ma związku z szeroko rozumianym doradztwem, czy doradzaniem tylko efektywnym zarządzaniem, które kończy się rozliczeniem z założonych rezultatów, harmonogramu działań i budżetu.

Pomoc w rozliczaniu projektów nie będzie miała w jakimkolwiek zakresie charakteru doradztwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy poprawne jest domniemanie, że - ponieważ w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (opisanej w punkcie 80 wniosku) Wnioskodawca nie będzie wykonywać czynności doradztwa, zaliczanego do podklasy PKD 70.22.Z, a jedynie będzie świadczyć usługi pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek, polegające na zarządzaniu szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, niewymienionych w ustawie o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, które będzie świadczyć osobiście w ramach prowadzonej działalności, będą stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek. Ustawa o podatku VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, których świadczyć Wnioskodawca nie będzie. Istotą wymienionych powyżej czynności nie jest doradztwo a kierowanie. W związku z tym, Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności, a które będą związane z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, są sklasyfikowane w PKO w podklasie 70.22.Z - "pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania". Jednak faktycznie wykonywane przez Wnioskodawcę usługi będą polegały na: zarządzaniu projektami realizowanymi i finansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz na sporządzaniu wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów z zakresu rozwoju zasobów ludzkich finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą polegały na doradztwie, a jedynie będzie on świadczył usługi związane z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, niewymienione w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w załączniku do powołanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów. Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zatem stwierdził, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydane w analogicznych sprawach, stanie faktycznym i prawnym wydane przez 3 różne Izby Skarbowe, w tym Izbę w Katowicach:

* interpretacja indywidualna sygnatura: IBPP1/443-38/13/BM z 22 kwietnia 2013 r. autorstwa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,

* interpretacja indywidualna sygnatura: ITPP1/443-642/12/BK z 14 sierpnia 2012 r. autorstwa Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy oraz

* interpretacja indywidualna sygnatura: IPPP2/443-391/13-2/RR z 12 lipca 2013 r. autorstwa Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,

jednak z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie świadczył usług w powyższym zakresie, w ramach działalności gospodarczej, chce jeszcze przed powstaniem jakichkolwiek zobowiązań upewnić się o słuszności swoich domniemań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), dalej Dyrektywa 2006/112/WE. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów, i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r.), zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 4 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W myśl art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 (art. 113 ust. 11a ustawy).

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy, stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu;

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Jak wynika z ww. art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ponadto w ww. treści art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b nie został wskazany symbol PKWiU, odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych. Zatem najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

W świetle powyższego, podatnicy świadczący usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zamierza rozpocząć współpracę, która będzie związana z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską. Świadczone byłyby głównie usługi takie jak:

1.

zarządzanie projektami finansowanymi z m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego poprzez m.in. kontrolę realizacji działań w obszarze administracji i finansów projektu, promocji i rekrutacji, przygotowaniu i realizacji zadań merytorycznych określonych w projekcie, koordynacja działań naprawczych itp.,

2.

prowadzenie korespondencji z instytucją finansującą,

3.

komunikacja z instytucją finansującą (mailowa, telefoniczna, faxowa, osobista),

4.

przygotowanie umów,

5.

zbieranie i przesyłanie danych typu P.,

6.

kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,

7.

realizacja projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu,

8.

koordynacja prawidłowej realizacji projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami,

9.

koordynacja przygotowywania sprawozdań z realizacji projektu,

10.

utrzymywanie stałego kontaktu z osobami decyzyjnymi w celu bieżącego przekazywania informacji o zaawansowaniu działań projektu oraz dotrzymywania terminowości w działaniach związanych z realizacją projektu,

11.

sporządzanie harmonogramów prac,

12.

organizacja i podział zadań oraz ustalanie zakresu współpracy pomiędzy osobami lub jednostkami realizującymi projekt,

13.

nadzór nad prawidłową realizacją projektu w zakresie merytorycznym oraz zgodności z przyjętym harmonogramem i planem działań,

14.

prowadzenie nadzoru nad dokumentami i korespondencją projektową w zakresie spraw merytorycznych i formalnoprawnych,

15.

nadzór nad zbieraniem danych na potrzeby monitoringu i sprawozdawczości dotyczącej realizacji projektu,

16.

nadzór nad prowadzeniem postępowań o udzielnie zamówień publicznych związanych z realizacją zadań projektu,

17.

monitoring realizacji działań projektu,

18.

kontaktowanie się z uczestnikami projektu,

19.

kontrola pracowników zaangażowanych w projekcie,

20.

ustalanie z pracownikiem od promocji i rekrutacji strategii promocyjnej,

21.

nadzór nad działaniami informującymi, promującymi, rekrutacyjnymi,

22.

udział w procedurach rekrutacyjnych,

23.

nadzór nad prowadzeniem strony internetowej projektu, w tym dbałość o aktualne dane,

24.

koordynowanie archiwizacji dokumentacji projektowej.

Usługi świadczone w powyższym projekcie byłyby realizowane m.in. w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i finansowane w 100% ze środków publicznych. Dofinansowanie realizacji projektów przeznaczone jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją tzw. wydatków kwalifikowanych, w rozumieniu wytycznych, w zakresie kwalifikowania wydatków właściwych dla danego programu, z którego finansowany jest konkretny projekt. Realizacja ww. zadań musi odpowiadać założeniom określonym w wytycznych dotyczących realizacji projektów (wydanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego), sposób działania jest wystandaryzowany. Nie ma tutaj mowy o doradztwie, a wyłącznie o kierowaniu tzw. projektem unijnym i będzie jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek. Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z - "Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania", chociaż podane przez Wnioskodawcę czynności de facto się do nich nie odnoszą.

Podklasa ta obejmuje:

1.

doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:

* planowania strategicznego i organizacyjnego,

* strategii i działalności marketingowej,

* kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,

* zarządzania produkcją,

* zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,

* planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,

* opracowania systemów prowadzenia rachunkowości kontroli wydatków;

2.

doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:

* planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości. programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,

* planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp.

Powyższy rodzaj działalności nie był wcześniej prowadzony przez Wnioskodawcę. Zainteresowany rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 9 stycznia 2017 r. z zamiarem świadczenia usług związanych z szeroko pojętą koordynacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wnioskodawca wybrał zwolnienie z podatku od towarów i usług. Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Pomoc w rozliczaniu projektów nie będzie miała w jakimkolwiek zakresie charakteru doradztwa.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską.

W związku z wątpliwościami Zainteresowanego, dotyczącymi zastosowania wskazanego zwolnienia, należy rozstrzygnąć, czy świadczone usługi opisane we wniosku należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, które nie korzystają z tego zwolnienia.

Podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia, określonego w ust. 1 i 9 należy - wobec braku w ustawie definicji doradztwa - posłużyć się znaczeniem językowym.

W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe, gospodarcze i inne. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto doradza". Natomiast "doradzić", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Mając na uwadze wskazane przepisy należy zauważyć, że o wyłączeniu ze wskazanego zwolnienia, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności. A zatem w sytuacji świadczenia jedynie usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską (przy założeniu, że nie są to usługi w zakresie doradztwa), podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca będzie wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie czynności w zakresie opisanym w punktach od 1 do 24 wniosku i czynności te nie będą miały w jakimkolwiek zakresie charakteru czynności doradczych, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz przewidywana przez Zainteresowanego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł - wówczas Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy. Zwolnienie to będzie przysługiwało Zainteresowanemu do momentu, gdy faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że Zainteresowanemu, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie wykonywać czynności doradztwa, a jedynie będzie świadczyć usługi pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek, polegające na zarządzaniu szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, przysługiwać będzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Tut. Organ ponadto informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Wobec tego, niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Zainteresowanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w szczególności o informację, że: "W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie będzie prowadził doradztwa ani porad prawnych, a jedynie ww. (podane w punktach 1-24) czynności. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT".

Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl