2461-IBPP2.4512.121.2017.2.MS - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup telefonów komórkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP2.4512.121.2017.2.MS Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup telefonów komórkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura 7 lutego 2017 r., uzupełniony pismem z 13 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy na rzecz Wnioskodawcy, w ramach aukcji internetowej, telefonów komórkowych - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup przez Wnioskodawcę telefonów komórkowych - jest nieprawidłowe,

* opodatkowania sprzedaży przez Wnioskodawcę telefonów komórkowych nabytych na aukcji internetowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy na rzecz Wnioskodawcy, w ramach aukcji internetowej, telefonów komórkowych,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup przez Wnioskodawcę telefonów komórkowych,

* opodatkowania sprzedaży przez Wnioskodawcę telefonów komórkowych nabytych na aukcji internetowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 13 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 5 kwietnia 2017 r. znak: 2461-IBPP2.4512.121.2017.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

1. Zdarzenie dotyczy zakupu telefonów komórkowych na aukcji internetowej firmy Orange.

Firma Wnioskodawcy dokonuje zakupu telefonów komórkowych na aukcji internetowej w pakietach po kilka sztuk w pakiecie. Każdy pakiet telefonów stanowi odrębną transakcję i każdy zakup pakietu telefonów dokumentowany jest fakturą VAT opodatkowaną stawką 23% VAT. W danym miesiącu dochodzi do kilkunastu takich transakcji a ich wartość przekracza 20 tysięcy złotych. Mimo to wszystkie transakcje zakupu opodatkowane są stawką 23% VAT.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym od 1 kwietnia 2003 r. Od tego dnia Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu telefonami komórkowymi oraz akcesoriami GSM.

Zdarzenie przedstawione we wniosku dotyczy dostawy towarów wymienionych w poz. 28b załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Symbol PKWiU na zakupowanych telefonów to 26.30.22.0.

Częstotliwość zakupów tych telefonów zależy od atrakcyjności ceny i modeli jakie pojawiają się na aukcji. Nie da się więc zawrzeć umowy z firmą Orange na zakup telefonów, bowiem nie da się przewidzieć kiedy i jakie pakiety telefonów zostaną przez firmę Wnioskodawcy zakupione, poza tym są one kupowane na aukcji ogólnodostępnej. Firma Orange nie kontroluje też kto i w jakiej ilości kupuje telefony na aukcji. Zakupy dokonywane są więc bez umowy a każde zamówienie stanowi odrębny zakup (Wnioskodawca wybiera atrakcyjne dla siebie pakiety telefonów na aukcji i je kupuje). Przykładowo Wnioskodawca zamawia na aukcji sto sztuk wybranego modelu. Firma Orange spakuje te telefony w pakietach po sześć sztuk i dla każdego pakietu zawierającego sześć sztuk aparatów telefonicznych wystawia odrębną fakturę VAT, i mimo że szereg tych transakcji przekracza 20 tysięcy złotych każda opodatkowana jest stawką 23% VAT. Operator nie sprzedaje bowiem aparatów w ilości większej niż sześć sztuk na jedną fakturę. Wnioskodawca nie ma wiedzy na temat tego kiedy dostawca będzie wiedział, i czy ma nad tym kontrolę, że szereg takich transakcji przekroczy 20 tysięcy złotych.

Wnioskodawca nie wie czy można traktować te transakcje jako transakcje jednolite gospodarczo ponieważ nie wiąże Wnioskodawcę z firmą Orange żadna umowa na zakup towarów.

Ilość, wartość i częstotliwość zakupu telefonów na aukcji uzależniona jest od atrakcyjności ceny i modeli wystawionych przez operatora do sprzedaży.

Mimo, że Wnioskodawca składa zamówienie naraz na kilkadziesiąt sztuk aparatów na aukcji, nie mogą one być przez operatora sprzedane w jednej transakcji, tylko są dzielone na pakiety po sześć sztuk i każda transakcja ma osobną fakturę. Specyfika zakupu telefonów na aukcji uniemożliwia aby zakup ten był objęty jedną transakcją i jedną fakturą. Częstotliwość zakupu telefonów na aukcji odbywa się kilka razy w miesiącu.

Operator sprzedający telefony jest czynnym płatnikiem VAT.

2. Zdarzenie dotyczy sprzedaży telefonów komórkowych zakupionych na aukcji internetowej.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym płatnikiem VAT od 1 kwietnia 2003 r. Sprzedaż wymienionych telefonów dotyczy dostawy towarów wymienionych w poz. 28 załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Symbol PKWiU sprzedawanych telefonów 26.30.22.0. Sprzedaż telefonów odbywa się na rzecz kontrahentów będącymi czynnymi płatnikami podatku VAT. Sprzedaż telefonów odbywa się kilka razy w miesiącu. Wnioskodawcę nie wiążą jakieś stałe umowy z kontrahentami, Wnioskodawca dostaje zamówienie na towar i go realizuje dokumentując transakcję fakturą VAT. Każde zamówienie jest dla Wnioskodawcy odrębną umową na zakup telefonów. Wnioskodawca jest w stanie przewidzieć czy wartość dokonywanych dostaw dla tego samego nabywcy przekroczy w danym momencie kwotę 20 tysięcy złotych. Wynika to z tego, że Wnioskodawca jest niewielkim przedsiębiorcą sprzedającym towary raczej detalicznie a odbiorców hurtowych ma tylko kilku. Każda z takich transakcji hurtowych jest według Wnioskodawcy transakcją jednolitą gospodarczo. Dostawa wskazanych we wniosku towarów nie będzie objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Okoliczności towarzyszące transakcjom, lub warunki na jakich są one realizowane nie odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28b załącznika 11 do ustawy. Zakupione w pakietach po sześć sztuk na aukcji internetowej telefony Wnioskodawca sprzedaje detalicznie osobom fizycznym lub firmom w dowolnej ilości według przyjętego zamówienia.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca pismem z dnia 13 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.) uzupełnił opis zdarzenia następująco:

Telefony kupowane są na aukcji co kilka dni. Z firmą Orange nie została zawarta żadna umowa ramowa. W ramach jednej aukcji składana jest większa ilość zamówień. Kolejne zamówienia składane na aukcji nie są powiązane z poprzednimi.

Wartość telefonów nabywanych na jednej aukcji zazwyczaj przekracza 20.000.00 złotych.

Sprzedaż telefonów w ilości 6 sztuk wynika z postanowień firmy Orange. Firma Wnioskodawcy nie zamawia konkretnego towaru w firmie Orange lecz kupuje wybrane towary wystawione na aukcji.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Nabywane na aukcji internetowej telefony służą Wnioskodawcy do wykonywania tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych.

Kontrahenci nabywający od Wnioskodawcy telefony będą w części zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi a w części będą to osoby fizyczne.

Czynny podatnik będzie dokonywał zakupu u Wnioskodawcy kilka razy w miesiącu.

Nie ma umowy o współpracy między Wnioskodawcą a kupującą u niego firmą. W jednym miesiącu mogą to być trzy transakcje, w innym miesiącu żadnej.

Częstotliwość zakupu dokonywanych u Wnioskodawcy przez danego podatnika VAT będzie zależało od zapotrzebowania kupującego na konkretny towar.

Wartość dostaw w ramach jednego zamówienia na rzecz jednego nabywcy będącego czynnym podatnikiem VAT czasami przekraczają wartość 20.000.00 złotych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Zakup telefonów.

Zakup telefonów na aukcji internetowej operatora w szeregu kilkudziesięciu transakcji przekracza w ciągu roku 20 tysięcy złotych. Operator powinien zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia?

Firma Wnioskodawcy powinna zastosować taki mechanizm, skoro otrzymała faktury na każdy zakup towarów osobno opodatkowane stawką 23% VAT?

Czy wolno Wnioskodawcy odliczyć podatek VAT z zakupionych telefonów ze stawką 23% VAT skoro powinna być dla nich zastosowana procedura odwrotnego obciążenia?

2. Sprzedaż telefonów.

Firma powinna zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia przy sprzedaży towarów zakupionych ze stawką 23% jeśli transakcja sprzedaży przekroczy 20 tysięcy złotych z jednym kontrahentem czy skoro zakupiła towar opodatkowany stawką 23% VAT powinna go odsprzedać również ze stawką 23% VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

1. Zakup towarów.

Sprzedający na aukcji operator powinien zastosować procedurę odwrotnego obciążenia sprzedając towary powyżej 20 tysięcy złotych mimo, iż na tą kwotę składać się będzie kilkanaście transakcji o mniejszej wartości. Dotychczas za zakupione towary na aukcji Wnioskodawca odlicza podatek naliczony VAT a sprzedaje go ze stawką 23% VAT odbiorcom detalicznym jak i firmom.

Za zakupione na aukcji telefony komórkowe ze stawką 23% VAT Wnioskodawcy przysługuje odliczenie naliczonego podatku VAT.

2. Sprzedaż towarów.

Sprzedaż zakupionych telefonów na aukcji internetowej (ze stawką 23% VAT) odbywa się na rzecz osób fizycznych oraz firm ze stawką 23% VAT.

Wnioskodawca odsprzedając zakupione ze stawką 23% VAT towary osobom fizycznym oraz firmom powinien zastosować stawkę 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest:

* prawidłowe w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy na rzecz Wnioskodawcy, w ramach aukcji internetowej, telefonów komórkowych,

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup przez Wnioskodawcę telefonów komórkowych,

* nieprawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży przez Wnioskodawcę telefonów komórkowych nabytych na aukcji internetowej.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie ze sobą tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ udzielił odpowiedzi w zakresie objętym pytaniami Wnioskodawcy w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

* nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

* dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ustawodawca w załączniku nr 11 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2015 r., zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w pozycji 28a-28c wymienił towary:

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Ponieważ jednak symbole dotyczące towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy zawierają dodatkowe oznaczenie "ex" to oznacza, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, że zakres wyrobów lub usług znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.

Tak więc, art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony komórkowe, w tym smartfony, PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem (nawet przenośne), jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20.000 zł. Przy tym, do transakcji musi dochodzić pomiędzy dwoma podatnikami VAT czynnymi, a dostawy towarów nie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i w art. 122 ustawy.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonywane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).

Zatem, za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się dostawy wiążące się z realizacją jednej umowy, również wówczas gdy w ramach tej umowy występuje kilka lub więcej zleceń lub wystawianych jest kilka lub więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Do oceny czy jednolita gospodarczo transakcja przekracza kwotę 20.000 zł, istotne są warunki umowy, w szczególności dane dotyczące wielkości składanego zamówienia lub zawieranego kontraktu. Za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również jedną lub więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami, do których odnosi się limit transakcyjny.

Dla oceny czy wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja istotne jest indywidualne i obiektywne badanie każdej sytuacji przy uwzględnianiu całokształtu występujących okoliczności. Powyższe ma na celu przeciwdziałanie unikania stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia przez sztuczne dzielenie transakcji.

Za odbiegającą od typowych dla obrotu przedmiotowymi towarami uznaje się sytuację, w której ma miejsce bardzo duża częstotliwość zakupu towarów np. codziennie, nawet pomimo dość niskiej wartości zakupionych towarów. Jednakże, w przypadku gdy częstotliwość transakcji nie wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwrotnego obciążenia, nie uznaje się jej za zawartą na warunkach wskazujących na element "nietypowości" tej transakcji.

Dokonując analizy definicji jednolitej gospodarczo transakcji warto zwrócić uwagę na znaczenie słowa "jednolity". Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "jednolity", w związku z czym pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Zgodnie ze Słownikiem Wydawnictwa Naukowego PWN "jednolity" oznacza: "jednorodny pod względem budowy, kompozycji, barwy itp." oraz "tworzący zwartą całość".

Podsumowując, mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy wartość jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej towary wymienione w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przekracza 20.000 zł. Przy czym należy podkreślić, że o uznaniu transakcji za jednolitą gospodarczo transakcję nie decyduje jej wartość, tj. przekroczenie kwoty 20.000 zł, ale ogół okoliczności jej zawarcia. Aby przesądzić, czy mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie, w pierwszej kolejności należy określić zakres jednolitej transakcji, tj. czy w danej sytuacji jednolitą gospodarczo transakcją jest umowa/kilka umów, czy też składające się na nią poszczególne zamówienia, a następnie ustalić czy wartość tak określonej jednolitej gospodarczo transakcji przekracza wartość netto 20.000 zł (wtedy stosuje się mechanizm reverse charge), czy też tej wartości nie przekracza (wtedy stosuje się zasady ogólne).

Zasady dotyczące jednolitej gospodarczo transakcji stosuje się również do umów o współpracę, tzw. umów ramowych itp. Za jednolitą gospodarczo transakcję, do której stosuje się odwrotne obciążenie, należy uznać umowę o współpracę, w ramach której dochodzi do wielu dostaw (które mogą być realizowane na podstawie wielu zamówień), jeśli z zawartej umowy wynika, że kontrahenci planują w określonym horyzoncie czasowym dokonanie dostaw sprzętu elektronicznego o łącznej wartości przekraczającej kwotę 20.000 zł (wynika to bezpośrednio z zawartej umowy lub z całokształtu okoliczności jej zawarcia, co jest bezsporne dla obu stron). Zatem, w takiej sytuacji, wszystkie dostawy (niezależnie od ich wartości jednostkowej) powinny być rozliczane na zasadzie odwróconego obciążenia.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 18 tej ustawy, faktura powinna zawierać - w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

Na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym od 1 kwietnia 2003 r. Od tego dnia prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu telefonami komórkowymi oraz akcesoriami GSM.

Firma Wnioskodawcy dokonuje zakupu telefonów komórkowych na aukcji internetowej w pakietach po kilka sztuk w pakiecie. Każdy pakiet telefonów stanowi odrębną transakcję i każdy zakup pakietu telefonów dokumentowany jest fakturą VAT opodatkowaną stawką 23% VAT. W danym miesiącu dochodzi do kilkunastu takich transakcji a ich wartość przekracza 20 tysięcy złotych. Mimo to wszystkie transakcje zakupu opodatkowane są stawką 23% VAT.

Zdarzenie przedstawione we wniosku dotyczy dostawy towarów wymienionych w poz. 28b załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Symbol PKWiU dla kupowanych telefonów to 26.30.22.0.

Częstotliwość zakupów tych telefonów zależy od atrakcyjności ceny i modeli jakie pojawiają się na aukcji. Nie da się więc zawrzeć umowy z firmą Orange na zakup telefonów, bowiem nie da się przewidzieć kiedy i jakie pakiety telefonów zostaną przez firmę Wnioskodawcy zakupione, poza tym są one kupowane na aukcji ogólnodostępnej. Firma Orange nie kontroluje też kto i w jakiej ilości kupuje telefony na aukcji. Zakupy dokonywane są więc bez umowy a każde zamówienie stanowi odrębny zakup (Wnioskodawca wybiera atrakcyjne dla siebie pakiety telefonów na aukcji i je kupuje). Przykładowo Wnioskodawca zamawia na aukcji sto sztuk wybranego modelu. Firma Orange spakuje te telefony w pakietach po sześć sztuk i dla każdego pakietu zawierającego sześć sztuk aparatów telefonicznych wystawia odrębną fakturę VAT, i mimo że szereg tych transakcji przekracza 20 tysięcy złotych każda opodatkowana jest stawką 23% VAT. Operator nie sprzedaje bowiem aparatów w ilości większej niż sześć sztuk na jedną fakturę. Wnioskodawca nie ma wiedzy na temat tego kiedy dostawca będzie wiedział, i czy ma nad tym kontrolę, że szereg takich transakcji przekroczy 20 tysięcy złotych.

Wnioskodawca nie wie czy można traktować te transakcje jako transakcje jednolite gospodarczo ponieważ nie wiąże Wnioskodawcę z firmą Orange żadna umowa na zakup towarów.

Ilość, wartość i częstotliwość zakupu telefonów na aukcji uzależniona jest od atrakcyjności ceny i modeli wystawionych przez operatora do sprzedaży.

Mimo, że Wnioskodawca składa zamówienie naraz na kilkadziesiąt sztuk aparatów na aukcji, nie mogą one być przez operatora sprzedane w jednej transakcji, tylko są dzielone na pakiety po sześć sztuk i każda transakcja ma osobną fakturę. Specyfika zakupu telefonów na aukcji uniemożliwia aby zakup ten był objęty jedną transakcją i jedną fakturą. Częstotliwość zakupu telefonów na aukcji odbywa się kilka razy w miesiącu. Operator sprzedający telefony jest czynnym płatnikiem VAT.

Telefony kupowane są na aukcji co kilka dni. Z firmą Orange nie została zawarta żadna umowa ramowa. W ramach jednej aukcji składana jest większa ilość zamówień. Kolejne zamówienia składane na aukcji nie są powiązane z poprzednimi. Wartość telefonów nabywanych na jednej aukcji zazwyczaj przekracza 20.000,00 złotych.

Sprzedaż telefonów w ilości 6 sztuk wynika z postanowień firmy Orange. Firma Wnioskodawcy nie zamawia konkretnego towaru w firmie Orange lecz kupuje wybrane towary wystawione na aukcji.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy na jego rzecz, w ramach aukcji internetowej, telefonów komórkowych.

W rozpatrywanej sprawie należy wziąć pod uwagę wynikającą z art. 3531 Kodeksu cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.) zasadę swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami. Swoboda umów to zasada prawa zobowiązań polegająca na przyznaniu podmiotom prawnym ogólnej możliwości zawierania i kształtowania treści umów w granicach zakreślonych przez prawo. Na swobodę umów składają się cztery elementy:

* swoboda w zawieraniu umowy,

* swoboda w wyborze kontrahenta,

* swoboda w kształtowaniu treści umowy,

* swoboda w wyborze formy zawarcia umowy.

Zakres swobody umów wyznacza treść lub cel stosunku zobowiązaniowego, które nie mogą sprzeciwiać się właściwości (naturze) tego stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zatem składanie zamówień na towary i ich nabywanie przez Wnioskodawcę w ramach danej aukcji prowadzonej przez firmę Orange stanowi stosunek zobowiązaniowy pomiędzy Wnioskodawca a tą firmą. Na podstawie składanych i przyjętych zamówień Wnioskodawcy można bowiem ustalić wartość i rodzaj towarów, które mają być przedmiotem dostawy.

Analizując powyższe należy także wskazać na zasady obrotu gospodarczego dopuszczają istnienie różnych form prawnych zawieranych umów. Co oznacza, że nie istnieją przeszkody prawne do swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami tych umów, o ile umowy te nie naruszają bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa i zasad współżycia społecznego. Dla oceny, czy na podstawie złożonego zamówienia/zamówień na towary wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja, istotne jest badanie całokształtu okoliczności złożenia i przyjęcia przedmiotowego zamówienia/zamówień oraz warunków, na jakich zamówienie/zamówienia było realizowane.

Mając na uwadze przepisy prawa oraz opis sprawy, Organ stwierdza, że transakcje dokonane przez Wnioskodawcę na danej aukcji firmy Orange na zasadach wskazanych we wniosku można uznać za jednolite gospodarczo transakcje, ponieważ okoliczności im towarzyszące oraz warunki, w jakich zostały one zrealizowane odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami, do których odnosi się limit transakcyjny. Na przedmiotowe uznanie wskazują w szczególności stwierdzenia Wnioskodawcy, zgodnie z którymi nabycia będą dokonywane z dużą częstotliwością kilka transakcji w ciągu jednego dnia. Jednocześnie częstotliwość wystawiania faktur VAT (na pakiety obejmujące 6 sztuk telefonów komórkowych) wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwrotnego obciążenia.

Ponadto na powyższe wskazuje łączny rozmiar tych transakcji. Jak wskazano we wniosku wartość telefonów nabywanych na jednej aukcji zazwyczaj przekracza 20.000,00 złotych.

Wobec powyższego, transakcje dokonane przez Wnioskodawcę polegające na nabyciu na aukcji prowadzonej przez firmę Orange telefonów komórkowych - towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, poz. 28b, będą stanowić jednolitą gospodarczo transakcję. Jednocześnie z racji tego, że jednolita gospodarczo transakcja obejmuje wszystkie dostawy, wartość takiej jednolitej transakcji wynika z wartości wszystkich dostaw, które się na nią składają na danej aukcji.

Zatem w przypadku gdy wartość zakupów (zamówień) Wnioskodawcy na danej aukcji prowadzonej przez firmę Orange towarów wymienionych w poz. 28b załącznika 11 do ustawy przekroczy 20.000 zł netto, to nabycia te należy uznać za jednolitą gospodarczo transakcję, której rozliczenie powinno nastąpić na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

W związku z powyższym w ocenie tut. organu w sytuacji gdy wartość dostaw przekroczy 20.000 zł - rozliczenie dostaw, pod warunkiem spełnienia powyższych przesłanek, powinno nastąpić na zasadzie odwróconego obciążenia.

Jeżeli natomiast wartość dostaw stanowiących jednolitą gospodarczo transakcję nie przekroczy 20.000 zł - rozliczenie dostaw powinno nastąpić na zasadach ogólnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedający na aukcji operator powinien zastosować procedurę odwrotnego obciążenia sprzedając towary powyżej 20 tysięcy złotych mimo, iż na tą kwotę składać się będzie kilkanaście transakcji o mniejszej wartości, należało uznać za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT.

Kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca (art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o VAT).

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika podatku od towarów i usług. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (tj. służą czynnościom zwolnionym od podatku VAT, lub czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

Odliczenie podatku naliczonego to przysługujące - zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczonych usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analizując powyższe należy stwierdzić, że podatnik w momencie zakupu określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, że podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Z powołanych przepisów wynika, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług udokumentowane fakturami będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis art. 88 ustawy przewiduje sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przypadku gdy wystąpią okoliczności określone w tym przepisie, podatnik w zasadzie nie ma możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Jedno z takich wyłączeń zawarte jest w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W niniejszej interpretacji stwierdzono już, że gdy dokonywana na aukcji organizowanej przez firmę Orange dostawa telefonów komórkowych - towarów wymienionych w poz. 28b załącznika 11 do ustawy - przekroczy 20.000 zł netto, to rozliczenie tych dostaw, powinno nastąpić na zasadzie odwróconego obciążenia.

W konsekwencji w przypadku dostawy towarów, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT jest nabywca, dostawca Wnioskodawcy obowiązany jest wystawić fakturę, zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.

Faktura dokumentująca przedmiotową transakcję, polegającą na nabyciu na jednej aukcji prowadzonej przez firmę Orange telefonów komórkowych - obejmującą wszystkie zamówienia, nie powinna zawierać stawki oraz kwoty podatku VAT. Tym samym w niniejszej sprawie występują okoliczności, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, wykluczające możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów na podstawie faktur wystawionych przez dostawcę Wnioskodawcy.

Zgodnie bowiem z powołanym przepisem art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Niemniej jednak Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze złożonej deklaracji podatkowej. Należy bowiem wskazać, że w przypadku dostaw objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, ich nabywca ma obowiązek rozliczyć podatek należny przy czym jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy, kwota podatku należnego stanowi kwotę podatku naliczonego. Zatem określony przez Wnioskodawcę jako nabywcę towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, podatek należny stanowi jednocześnie podatek naliczony, który podlega odliczeniu. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez dostawcę, to oceniając stanowisko w tej części należy uznać je za nieprawidłowe.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży telefonów komórkowych zakupionych na aukcji internetowej.

Sprzedaż wymienionych telefonów dotyczy dostawy towarów wymienionych w poz. 28 załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Symbol PKWiU sprzedawanych telefonów 26.30.22.0. Sprzedaż telefonów odbywa się na rzecz kontrahentów będącymi czynnymi płatnikami podatku VAT. Sprzedaż telefonów odbywa się kilka razy w miesiącu. Wnioskodawcę nie wiążą jakieś stałe umowy z kontrahentami, Wnioskodawca dostaje zamówienie na towar i go realizuje dokumentując transakcję fakturą VAT. Każde zamówienie jest dla Wnioskodawcy odrębną umową na zakup telefonów. Wnioskodawca jest w stanie przewidzieć czy wartość dokonywanych dostaw dla tego samego nabywcy przekroczy w danym momencie kwotę 20 tysięcy złotych. Wynika to z tego, że Wnioskodawca jest niewielkim przedsiębiorcą sprzedającym towary raczej detalicznie a odbiorców hurtowych ma tylko kilku. Dostawa wskazanych we wniosku towarów nie będzie objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Okoliczności towarzyszące transakcjom, lub warunki na jakich są one realizowane nie odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28b załącznika 11 do ustawy. Zakupione w pakietach po sześć sztuk na aukcji internetowej telefony Wnioskodawca sprzedaje detalicznie osobom fizycznym lub firmom w dowolnej ilości według przyjętego zamówienia.

Kontrahenci nabywający od Wnioskodawcy telefony będą w części zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi a w części będą to osoby fizyczne.

Czynny podatnik będzie dokonywał zakupu u Wnioskodawcy kilka razy w miesiącu.

Nie ma umowy o współpracy między Wnioskodawcą a kupującą u niego firmą. W jednym miesiącu mogą to być trzy transakcje, w innym miesiącu żadnej.

Częstotliwość zakupu dokonywanych u Wnioskodawcy przez danego podatnika VAT będzie zależała od zapotrzebowania kupującego na konkretny towar.

Wartość dostaw w ramach jednego zamówienia na rzecz jednego nabywcy będącego czynnym podatnikiem VAT czasami przekraczają wartość 20.000.00 złotych.

W kontekście powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości odnośnie opodatkowania sprzedaży telefonów komórkowych nabytych na aukcji internetowej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, wskazane wątpliwości Wnioskodawcy, oraz cytowane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić w odniesieniu do sprzedaży na rzecz podmiotów będących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi, że skoro w przedmiotowym przypadku poszczególne zamówienia nie są składane w ramach umowy o współpracy, z której wynika że strony planują w określonym horyzoncie czasowym, dokonanie dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o łącznej wartości przekraczającej kwotę 20.000 zł (bez kwoty podatku) oraz z okoliczności towarzyszących tym transakcjom i warunków, na jakich zostały one zrealizowane, nie wynika żeby odbiegały one od okoliczności i warunków zwykle występujących w obrocie tymi towarami, za jednolitą gospodarczo transakcję należy uznać poszczególne zamówienia, bowiem każde z nich stanowi odrębną umowę, na podstawie której dochodzi do dostawy towarów.

Tym samym każde indywidualne zamówienie odrębnie, powinno być analizowane pod kątem limitu kwotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1c ustawy. W sytuacji gdy wartość pojedynczej transakcji - nabycia towarów wymienionych w poz. 28b załącznika nr 11 do ustawy, wynikającej z zamówienia - przekroczy 20 000 zł bez kwoty podatku, to rozliczenie tej dostawy nastąpi zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jeżeli natomiast wartość pojedynczej transakcji - dostawy towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, wynikającej ze złożonego zamówienia - nie przekroczy 20 000 zł to rozliczenie takiej dostawy następuje na zasadach ogólnych.

Odnosząc się z kolei do dostawy telefonów komórkowych na rzecz osób fizycznych, zauważyć należy, że jak już stwierdzono art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony komórkowe, w tym smartfony, PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem (nawet przenośne), jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20.000 zł. Przy tym, do transakcji musi dochodzić pomiędzy dwoma podatnikami VAT czynnymi, a dostawy towarów nie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i w art. 122 ustawy.

W przedmiotowym przypadku z wniosku wynika, że wskazane osoby fizyczne nie są podatnikami VAT czynnymi (we wniosku stwierdzono, że kontrahenci nabywający od Wnioskodawcy telefony będą w części zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi a w części będą to osoby fizyczne). Zatem dostawa przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych telefonów komórkowych niezależnie, czy przekroczy czy nie kwotę 20.000 zł (bez podatku) nie będzie objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia, gdyż nie spełniony zostanie warunek, iż do transakcji musi dochodzić pomiędzy dwoma podatnikami VAT czynnymi. Rozliczenie takich dostaw nastąpić powinno na zasadach ogólnych. Zatem Wnioskodawca dostawę przedmiotowych towarów powinien opodatkować stawką podatku 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca w swoim stanowisku wskazał, że "...odsprzedając zakupione ze stawką 23% VAT towary osobom fizycznym oraz firmom powinien zastosować stawkę 23%". Jak wskazano wcześniej (w odniesieniu do sprzedaży na rzecz zarejestrowanych podatników VAT czynnych) w sytuacji gdy wartość pojedynczej transakcji - sprzedaży towarów wymienionych w poz. 28b załącznika nr 11 do ustawy, wynikającej z zamówienia - przekroczy 20.000 zł bez kwoty podatku, to rozliczenie tej dostawy powinno nastąpić zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania dotyczącego opodatkowania sprzedaży telefonów komórkowych nabytych na aukcji internetowej, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl