2461-IBPP1.4512.73.2017.1.JN - Zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia do nabywanych usług budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 21 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP1.4512.73.2017.1.JN Zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia do nabywanych usług budowlanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2017 r. (data wpływu 3 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do nabywanych usług budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do nabywanych usług budowlanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka działa w branży budowlanej. Jest ona zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Spółka nabywa nieruchomości niezabudowane, na których wznosi domy mieszkalne, zarówno wolnostojące, jak i w zabudowie szeregowej. Po zakończeniu procesu budowy Spółka zbywa na rzecz nabywców nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym oraz udział we współwłasności nieruchomości wspólnych (np. droga, kanalizacja). Część prac budowlanych Spółka wykonuje we własnym zakresie jednakże korzysta też z usług innych firm budowlanych, którym zleca wykonanie poszczególnych prac w procesie budowlanym. Firmy, którym zlecono pracę (dalej: Zleceniobiorcy) obciążają spółkę fakturami za wykonane usługi budowlane. Zleceniobiorcy są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni i nie korzystają ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa VAT). Usługi świadczone przez Zleceniobiorców mieszczą się w zakresie usług określonych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest podatnikiem, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług, nabywając usługi budowlane od Zleceniobiorców?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikami podatku od towarów i usług są podmioty (w tym wypadku jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej), które nabywają usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Spółka nie świadczy na rzecz swoich nabywców usługi, lecz dokonuje dostawy towaru, nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, gdyż do momentu zbycia zabudowanej nieruchomości Spółka jest właścicielem nieruchomości, a co za tym idzie nie można w żaden sposób stwierdzić, że Spółka świadczy usługi na rzecz swoich nabywców. Odwrotne obciążenie występowałoby wyłącznie w przypadku, gdyby Zleceniobiorca świadczył usługi w charakterze podwykonawcy. Usługi wykonywane na rzecz dewelopera (inwestora), którym jest Spółka, podlegają normalnym zasadom rozliczeń i nie znajduje tu zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h powołanej ustawy.

Zleceniobiorca świadczący usługi budowlane na rzecz dewelopera nie jest podwykonawcą, a wykonawcą. Deweloper nie świadczy usług budowlanych (a także nie fakturuje tych usług), dokonuje natomiast dostawy nieruchomości udokumentowanej umową sprzedaży w formie aktu notarialnego. W związku z powyższym Spółka nie jest wykonawcą usługi, dla której Zleceniobiorca świadczyłby usługi w charakterze podwykonawcy. Spółka zatem nie jest podatnikiem nabywającym usługi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku wystąpienia dalszych "podzleceń", podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia "podzleconych" usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu "podwykonawca" - wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego, podwykonawca to "firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy" (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów usług. Nabywa on nieruchomości niezabudowane, na których wznosi domy mieszkalne zarówno wolnostojące, jak i w zabudowie szeregowej. Po zakończeniu procesu budowy Wnioskodawca zbywa na rzecz nabywców nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym oraz udział we współwłasności nieruchomości wspólnych (np. droga, kanalizacja). Część prac budowlanych Wnioskodawca wykonuje we własnym zakresie, jednakże korzysta też z usług innych firm budowlanych, którym zleca wykonanie poszczególnych prac w procesie budowlanym. Firmy, którym zlecono pracę (dalej: Zleceniobiorcy) obciążają Wnioskodawcę fakturami za wykonane usługi budowlane. Zleceniobiorcy są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni i nie korzystają ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 bądź 9 ustawy. Usługi świadczone przez Zleceniobiorców mieszczą się w zakresie usług określonych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w stosunku do swoich nabywców Wnioskodawca nie występuje jako generalny wykonawca realizujący usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, lecz jako sprzedawca nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wraz z udziałami we współwłasności nieruchomości wspólnych. Zatem firmy budowlane (Zleceniobiorcy), którym Wnioskodawca zleca wykonanie części prac budowlanych (usług mieszczących się w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy), nie występują w roli podwykonawców, a tym samym nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia wynikający z art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy.

Zatem, Wnioskodawca nabywając usługi budowlane od Zleceniobiorców nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl