2461-IBPP1.4512.644.2016.2.BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP1.4512.644.2016.2.BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 25 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 7 listopada 2016 r. (data wpływu 9 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu dostawy produktów na podstawie umów zawartych pomiędzy Dającym Zlecenie i klientami oraz opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę wskazanych we wniosku usług pośrednictwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu dostawy produktów na podstawie umów zawartych pomiędzy Dającym Zlecenie i klientami oraz opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę wskazanych we wniosku usług pośrednictwa.

Ww. wniosek uzupełniono pismem z 7 listopada 2016 r. (data wpływu 9 listopada 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 października 2016 r. znak 2461-IBPP1.4512.644.2016.1.BM, 2461-IBPB-1-1.4511.494.2016.AT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży towarów (PKD: 4618Z, 46.19Z). Na mocy umowy agencyjnej, zawartej z przedsiębiorcą mającym siedzibę na terytorium Chińskiego Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkongu (dalej jako Dający Zlecenie), Wnioskodawca pośredniczy w zawieraniu umów sprzedaży na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pomiędzy Dającym Zlecenie, a klientami, którymi są w większości osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Do zobowiązań wnioskodawcy, jako agenta, należy zgodnie z ww. umową:

1.

stałe współdziałanie przy zawieraniu wszelkich umów (w tym umów sprzedaży) przez Dającego Zlecenie na terenie Polski;

2.

aktywne poszukiwanie na terenie Polski klientów dla Dającego Zlecenie, prezentowanie klientom podstawowych informacji na temat Dającego Zlecenie i oferowanych przez niego produktów, bezzwłoczne przekazywanie Dającemu Zlecenie informacji o klientach zainteresowanych oferowanym przez niego sprzętem;

3.

utrzymywanie długofalowych, dobrych relacji z klientami oraz bieżąca obsługa klientów, w tym w szczególności: odbieranie telefonów, odpisywanie na wiadomości e-mail w terminie nie dłuższym niż 24 godziny od ich odebrania, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy;

4.

przyjmowanie od klientów oświadczeń woli w zakresie zawieranych umów, także w zakresie ewentualnych zwrotów, wad produktów i reklamacji;

5.

odbiór za Dającego Zlecenie od zamawiającego podmiotu trzeciego zapłaty za sprzedane produkty;

6.

prowadzenie i organizowanie działalności marketingowej, reklamowej i promocyjnej na rzecz Dającego Zlecenie, w szczególności w celu budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa Dającego Zlecenie;

7.

dostarczanie klientom pełnej i niezbędnej dokumentacji do odzyskania ewentualnego odszkodowania od ubezpieczyciela za szkody wynikłe podczas doręczania towaru, próbki lub upominku;

8.

rozliczanie wykonanych w ramach Umowy czynności.

Przebieg realizowania zamówień, składanych przez klientów, wygląda następująco:

1.

klient składa zamówienie na towar za pośrednictwem Wnioskodawcy, przy czym złożenie zamówienia odbywa się poprzez serwis internetowy Allegro.pl lub sklep internetowy.

2.

klient wpłaca kwotę określoną w treści aukcji lub regulaminu na rachunek bankowy Wnioskodawcy tytułem zapłaty za zamówiony produkt, przy czym Wnioskodawca prowadzi odrębny rachunek bankowy dla rozliczania tych transakcji; klient dokonuje zapłaty w polskich złotych (PLN).

3. Wnioskodawca wysyła Dającemu Zlecenie informacje na temat zawartej umowy oraz dane kontaktowe klienta, w szczególności adres, na który należy wysłać produkt oraz przekazuje otrzymaną od klienta kwotę, w wysokości pomniejszonej o prowizję Wnioskodawcy; Wnioskodawca przekazuje pieniądze na rzecz Dającego Zlecenie w dolarach amerykańskich (USD). Przesyłanie ww. informacji oraz przekazanie płatności odbywa się za pośrednictwem serwisu internetowego Aliexpress.com. Wnioskodawca i Dający Zlecenie uznali, iż serwis ten jest najlepszym gwarantem zabezpieczenia interesów wszystkich stron transakcji, księguje pieniądze natychmiastowo pobierając przy tym bardzo niskie prowizje w stosunku do zwykłych przelewów bankowych czy innych form płatności. Gwarantuje on również 100% zwrotu środków w przypadku gdyby Dający Zlecenie z jakiegoś powodu nie wywiązał się z wykonywania umowy w sposób rzetelny. Pieniądze księgowane są najpierw na rachunku serwisu Aliexpress.com, a następnie przekazywane Dającemu Zlecenie. Płatności te działają identycznie, jak te realizowane przez polski serwis płatności PayU S.A.

4. Dający Zlecenie wysyła produkt bezpośrednio na adres klienta.

Po zakończonym miesiącu rozliczeniowym Wnioskodawca, wraz z Dającym Zlecenie, ustala wysokość wypracowanej przez Wnioskodawcę w danym miesiącu prowizji. Na kwotę ustalonej prowizji Wnioskodawca wystawia fakturę, a następnie przelewa kwotę prowizji na odrębny rachunek bankowy. Dający Zlecenie akceptuje wystawioną na jego rzecz fakturę, obijając ją pieczęcią firmową i składając na niej podpis. Pozostałe na rachunku środki Wnioskodawca, na polecenie Dającego Zlecenie, pozostawia jako rezerwę dla ewentualnych zwrotów lub reklamacji. Rozpatrywaniem zwrotów oraz reklamacji zajmuje się wnioskodawca, działający jako agent Dającego Zlecenie.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał:

1. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i składa deklaracje VAT-R. Ma to związek z innym rodzajem prowadzonej przez niego działalności.

2. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Ma to związek z innym rodzajem prowadzonej przez niego działalności.

3. Wnioskodawca świadczy swoje usługi ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Ponadto jego stałe miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce.

4. Usługi Wnioskodawcy świadczone są dla miejsca siedziby Dającego Zlecenie, znajdującej się poza terytorium UE.

5. Dający Zlecenie winien zostać uznany za podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług.

6. Dający Zlecenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

7. Wnioskodawca poszukuje klientów za pośrednictwem serwisu aukcyjnego Allegro.pl. Procedura wygląda następująco:

1.

klient składa zamówienie na towar za pośrednictwem Wnioskodawcy, przy czym złożenie zamówienia odbywa się poprzez serwis internetowyAllegro.pl.

2.

klient wpłaca kwotę określoną w treści aukcji lub regulaminu na rachunek bankowy Wnioskodawcy tytułem zapłaty za zamówiony produkt, przy czym Wnioskodawca prowadzi odrębny rachunek bankowy dla rozliczania tych transakcji; klient dokonuje zapłaty w polskich złotych (PLN).

3. Wnioskodawca wysyła Dającemu Zlecenie informacje na temat zawartej umowy oraz dane kontaktowe klienta, w szczególności adres, na który należy wysłać produkt oraz przekazuje otrzymaną od klienta kwotę, w wysokości pomniejszonej o prowizję Wnioskodawcy; Wnioskodawca przekazuje pieniądze na rzecz Dającego Zlecenie w dolarach amerykańskich (USD). Przesyłanie ww. informacji oraz przekazanie płatności odbywa się za pośrednictwem serwisu internetowegoAliexpress.com.

4. Dający Zlecenie wysyła produkt bezpośrednio na adres klienta.

8. Stosunek pomiędzy Dającym Zlecenie, a Wnioskodawcą uregulowany jest w umowie, z której wynika, iż Wnioskodawca nie nabywa towarów na własną rzecz, lecz pośredniczy w transakcjach zawieranych pomiędzy Klientami, a Dającym Zlecenie. Platforma Aliexpress.com stanowi jedynie przyjętą przez strony formę komunikacji pomiędzy Wnioskodawcą, a Dającym Zlecenie.

9. Wnioskodawca nie jest importerem towarów i nie sprowadza ich na własny rachunek. Przesyłki wysyłane są przez Dającego Zlecenie bezpośrednio na adres klienta. Ponadto dokument sprzedaży wystawiany przez Dającego Zlecenie wskazuje jako nabywcę klienta, a nie Wnioskodawcę.

10. W żadnym momencie nie dochodzi do przeniesienia na Wnioskodawcę prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel.

11. Wnioskodawca nie jest właścicielem importowanego towaru, własność towaru przenoszona jest przez Dającego Zlecenie bezpośrednio na klienta, z pominięciem Wnioskodawcy.

12. Informacja o warunkach transakcji znajduje się w ogólnodostępnym regulaminie. Klient posiada dostęp do regulaminu przed zawarciem transakcji. W regulaminie znajduje się informacja, iż towar wysyłany jest spoza terytorium UE, tj. z Chińskiej Republiki Ludowej.

13. Wynagrodzenie Wnioskodawcy stanowi prowizja. Dokładna wysokość prowizji wyliczana jest przez Dającego Zlecenie. Na taką kwotę Wnioskodawca wystawia następnie fakturę, która jest akceptowana przez Dającego Zlecenie. Środki, które pozostają na rachunku, a nie stanowią prowizji, pozostawiane są jako rezerwa dla ewentualnych zwrotów lub reklamacji.

14. Dający Zlecenie, przy każdej transakcji zawieranej z Klientem, wystawia dokument sprzedaży bezpośrednio na rzecz Klienta. Dokument sprzedaży opiewa na kwotę, którą klient zapłacił tytułem ceny towaru, a ponadto zawiera dokładną nazwę zakupionego produktu oraz cenę dostawy. Wnioskodawca, raz w miesiącu, wystawia fakturę za świadczenie usług pośrednictwa na rzecz Dającego Zlecenie - na kwotę ustalonej w danym miesiącu prowizji.

15. Opłaty wynikające z wprowadzenia towaru z rynku zagranicznego do Polski, w przypadku konieczności uiszczenia takich opłat, ponosi klient. Informacja o tej okoliczności znajduje się w regulaminie sprzedaży.

16. Dający Zlecenie sprzedaje towary bezpośrednio klientom pozyskanym przez Wnioskodawcę, za co należy mu się wynagrodzenie od klienta, pomniejszone o prowizję Wnioskodawcy. Wnioskodawcy należna jest jedynie prowizja za pozyskanie klienta i pośrednictwo w sprzedaży.

17. Dający Zlecenie upoważnił w umowie Wnioskodawcę do odbioru w jego imieniu wynagrodzenia od pozyskanych przez Wnioskodawcę klientów.

18. Przedmiotem transakcji są telefony komórkowe, nawigacje GPS, drony.

19. Na pytanie tut. Organu "Jaki jest symbol PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)" Wnioskodawca odpowiedział, że PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu dostawy produktów na podstawie umów zawartych pomiędzy Dającym Zlecenie i klientami, przy których Wnioskodawca pośredniczy jako agent?

2. Czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu usług świadczonych na rzecz Dającego Zlecenie?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Wnioskodawca nie jest stroną umów sprzedaży zawieranych pomiędzy Dającym Zlecenie i klientami, a zatem nie ciąży na nim obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu dostawy produktów na podstawie umów zawartych pomiędzy Dającym Zlecenie i klientami, przy których wnioskodawca pośredniczy jako agent.

2. Usługobiorcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest kontrahent zagraniczny, będący podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. Miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, w którym usługobiorcy posiadają siedzibę. W konsekwencji, czynności te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia w kraju podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych na rzecz Dającego Zlecenie usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 4 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei, w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania, stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca na mocy umowy agencyjnej, zawartej z przedsiębiorcą mającym siedzibę na terytorium Chińskiego Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkongu (Dający Zlecenie) pośredniczy w zawieraniu umów sprzedaży na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pomiędzy Dającym Zlecenie, a klientami, którymi są w większości osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i składa deklaracje VAT-R. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Ma to związek z innym rodzajem prowadzonej przez niego działalności.

Wnioskodawca świadczy swoje usługi ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Ponadto jego stałe miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce. Usługi Wnioskodawcy świadczone są dla miejsca siedziby Dającego Zlecenie, znajdującej się poza terytorium UE. Dający Zlecenie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. Dający Zlecenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poszukuje klientów za pośrednictwem serwisu aukcyjnego Allegro.pl.

Procedura wygląda następująco:

1.

klient składa zamówienie na towar za pośrednictwem Wnioskodawcy poprzez serwis internetowyAllegro.pl.

2.

klient wpłaca kwotę określoną w treści aukcji lub regulaminu na rachunek bankowy Wnioskodawcy tytułem zapłaty za zamówiony produkt,

3. Wnioskodawca wysyła Dającemu Zlecenie informacje na temat zawartej umowy oraz dane kontaktowe klienta, w szczególności adres, na który należy wysłać produkt oraz przekazuje otrzymaną od klienta kwotę, w wysokości pomniejszonej o prowizję Wnioskodawcy;

4. Dający Zlecenie wysyła produkt bezpośrednio na adres klienta.

Wnioskodawca nie nabywa towarów na własną rzecz, lecz pośredniczy w transakcjach zawieranych pomiędzy Klientami, a Dającym Zlecenie. Wnioskodawca nie jest importerem towarów i nie sprowadza ich na własny rachunek. Przesyłki wysyłane są przez Dającego Zlecenie bezpośrednio na adres klienta. Dokument sprzedaży wystawiany przez Dającego Zlecenie wskazuje jako nabywcę klienta, a nie Wnioskodawcę. W żadnym momencie nie dochodzi do przeniesienia na Wnioskodawcę prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel.

Wnioskodawca nie jest właścicielem importowanego towaru, własność towaru przenoszona jest przez Dającego Zlecenie bezpośrednio na klienta, z pominięciem Wnioskodawcy.

Dający Zlecenie, przy każdej transakcji zawieranej z Klientem, wystawia dokument sprzedaży bezpośrednio na rzecz Klienta. Opłaty wynikające z wprowadzenia towaru z rynku zagranicznego do Polski, w przypadku konieczności uiszczenia takich opłat, ponosi klient. Dający Zlecenie sprzedaje towary bezpośrednio klientom pozyskanym przez Wnioskodawcę, za co należy mu się wynagrodzenie od klienta, pomniejszone o prowizję Wnioskodawcy. Wnioskodawcy należna jest jedynie prowizja za pozyskanie klienta i pośrednictwo w sprzedaży.

Dający Zlecenie upoważnił w umowie Wnioskodawcę do odbioru w jego imieniu wynagrodzenia od pozyskanych przez Wnioskodawcę klientów.

Po zakończonym miesiącu rozliczeniowym Wnioskodawca, wraz z Dającym Zlecenie, ustala wysokość wypracowanej przez Wnioskodawcę w danym miesiącu prowizji. Na kwotę ustalonej prowizji Wnioskodawca wystawia fakturę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu dostawy produktów na podstawie umów zawartych pomiędzy Dającym Zlecenie i klientami, przy których Wnioskodawca pośredniczy jako agent.

Z wniosku wynika, że w przedmiotowej sprawie stronami umów dostawy towarów są wyłącznie przedsiębiorca z Chin jako Dający Zlecenie i klient jako nabywca towaru. Towar handlowy będący przedmiotem ww. transakcji dostawy jest wyłącznie własnością Dającego Zlecenie i przechodzi bezpośrednio na własność klienta. W żadnym momencie nie dochodzi do przeniesienia na Wnioskodawcę prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel. Wnioskodawca nie jest właścicielem importowanego towaru ani nie sprowadza towaru na własny rachunek - jest pośrednikiem przy sprzedaży towaru z państwa spoza Unii Europejskiej. Własność towaru przenoszona jest przez Dającego Zlecenie bezpośrednio na klienta, z pominięciem Wnioskodawcy.

Zatem, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca, w odniesieniu do dokonywanej pomiędzy Dającym Zlecenie a klientami dostawy towarów nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, biorącym udział w tej transakcji, a tym samym nie jest zobowiązany do odprowadzania podatku należnego z tytułu dostawy ww. towarów.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że nie ciąży na nim obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu dostawy produktów na podstawie umów zawartych pomiędzy Dającym Zlecenie i klientami, przy których Wnioskodawca pośredniczy jako agent, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie kwestii opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę należy zauważyć, że w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestia określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług została uregulowana w Rozdziale 3 Dział V ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 w Dziale IV dotyczącym miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy o VAT, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W myśl art. 28b ust. 2 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 28b ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykła miejsce pobytu.

Przytoczone przepisy art. 28b ust. 1 i ust. 2 ustawy pozostają w zgodności z treścią art. 44 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w myśl którego miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że jest podatnikiem VAT czynnym i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE (ma to związek z innym rodzajem prowadzonej przez niego działalności). Wnioskodawca świadczy swoje usługi ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które jest jednocześnie stałym miejscem zamieszkania. Usługi Wnioskodawcy świadczone są dla miejsca siedziby Dającego Zlecenie, znajdującej się poza terytorium UE. Dający Zlecenie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. Dający Zlecenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Dający Zlecenie posiada siedzibę w kraju nie należącym do UE. Usługi pośrednictwa nie są świadczone poza terytorium Polski. Wnioskodawca nie jest importerem towaru ani nie sprowadza towaru na własny rachunek - jest pośrednikiem przy sprzedaży towaru z państwa spoza Unii Europejskiej.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że Dający Zlecenie prowadzi działalność gospodarczą w kraju spoza Unii Europejskiej gdyż poprzez realizację przez Wnioskodawcę swoich zleceń dotyczących warunków wystawiania i sprzedaży produktów na stronach internetowych, dokonuje on ich bezpośredniej dostawy do nabywcy danego towaru, zatem spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

Odnosząc zatem wyżej cytowane przepisy do przedmiotowych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że skoro usługobiorcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa jest kontrahent zagraniczny będący podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, to miejscem świadczenia i opodatkowania usługi pośrednictwa świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Dającego Zlecenie kontrahenta z państwa spoza Unii Europejskiej, który posiada siedzibę działalności gospodarczej w państwie spoza Unii Europejskiej (w Chinach), należy określić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą miejsca świadczenia usług zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, tj. terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę.

W konsekwencji, skoro w tej sprawie miejscem świadczenia usług są Chiny, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, a Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia w kraju podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych na rzecz Dającego Zlecenie usług pośrednictwa.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że nie jest on zobowiązany do rozliczenia w kraju podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych na rzecz Dającego Zlecenie usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby Wnioskodawca działał w przedmiotowej sprawie nie jako pośrednik lecz jako handlowiec, tj. dokonywał zakupu i sprzedaży towarów, a nie tylko pośredniczył w ich sprzedaży) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl