2461-IBPP1.4512.611.2016.2.AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP1.4512.611.2016.2.AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 26 lipca 2016 r. (data wpływu 9 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 15 listopada 2016 r. (data wpływu 16 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, wystawionych w okresie od września 2015 r. do maja 2016 r. - jest prawidłowe,

* możliwości skorzystania z odliczenia - po dokonaniu rejestracji w zakresie podatku VAT - kwot podatku naliczonego w deklaracjach VAT-7 składanych za okresy od września 2015 r. do maja 2016 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, wystawionych w okresie od września 2015 r. do maja 2016 r. oraz możliwości skorzystania z odliczenia - po dokonaniu rejestracji w zakresie podatku VAT - kwot podatku naliczonego w deklaracjach VAT-7 składanych za okresy od września 2015 r. do maja 2016 r.

Wniosek został uzupełniony pismem z 15 listopada 2016 r. (data wpływu 16 listopada 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 31 października 2016 r. nr 2461-IBPP1.4512.611.2016.1.AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka została utworzona aktem notarialnym 18 października 2011 r. Do kwietnia 2015 r. Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej.

W dniu 16 kwietnia 2015 r. nastąpiła zmiana aktu notarialnego założycielskiego tj. zmiana przedmiotu działalności Spółki, zmiana adresu oraz zmiana zarządu po wcześniejszej sprzedaży udziałów. Od września 2015 r. Spółka rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej.

Przed rozpoczęciem działalności Firma podjęła współpracę z biurem rachunkowym, któremu powierzyła wszelkie sprawy związane z prowadzeniem księgowości Firmy jak również kwestie związane z dopełnieniem wszelkich czynności rejestracyjnych. Od początku prowadzenia działalności Wnioskodawca chciał się zarejestrować jako czynny podatnik VAT czyli od 1 września 2015 r.

Po przejęciu lokalu gastronomicznego w K. przy ul. B. od 14 września prowadzona jest sprzedaż rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej i faktur.

Od września 2015 r. dokonywane są również zakupy artykułów i wyposażenia związanych z prowadzoną działalnością gastronomiczną.

Za okres od września 2015 r. biuro rachunkowe sporządzało i wysyłało drogą elektroniczną w imieniu Wnioskodawcy deklarację VAT-7, w których został wykazany należny oraz naliczony podatek VAT.

W czerwcu 2016 r. Wnioskodawca otrzymał pismo z Urzędu Skarbowego nr X informujące, iż Urząd dokonuje czynności sprawdzających w zakresie weryfikacji złożonej za okres 04/2016 deklaracji VAT-7. Po Wyjaśnieniu w Urzędzie Skarbowym okazało się, że Spółka została wykreślona przez poprzedni Urząd z rejestru czynnych podatników VAT. Po rozpoczęciu działalności gospodarczej tj. wrzesień 2015 r. biuro rachunkowe nie sprawdziło czy Spółka jest czynnym podatnikiem i nie złożyło dokumentów rejestracyjnych. Deklaracje za okres 09/2015 do 03/2016 zostały w Urzędzie Skarbowym rejestrowane warunkowo. Zgłoszenia VAT-R Wnioskodawca dokonał w dniu 17 czerwca 2016 r. wskazując rezygnację ze zwolnienia od dnia 18 czerwca 2016 r., a deklaracje będzie składał od 06/2016. W dniu 25 lipca 2016 r. po rozpoznaniu tematu możliwości odliczenia podatku naliczonego przed dniem złożenia rejestracji VAT-R Wnioskodawca dokonał aktualizacji VAT-R na: rezygnację z dniem 1 września 2015 r. i pierwszej deklaracji za okres 09/2015 r.

W uzupełnieniu wniosku z 15 listopada 2016 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Od 1 września 2015 r. działalność gospodarcza to prowadzenie baru - gastronomia w K. ul. B.

2. Wszystkie zakupy dokonywane od września 2015 r. były związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

3. Zakupy były dokonywane od września 2015 r. i w miesiącu wrześniu były rozliczone w deklaracji VAT-7 za 09/2015.

4. Począwszy od miesiąca 09/2015 były prowadzone rejestry zakupu i sprzedaży do rozliczenia podatku VAT-7.

5. Deklaracje VAT-7 od 09/2015 do 05/2016 były składane terminowo - wysyłane elektronicznie.

6. Do dnia dzisiejszego nie wystąpiła nadwyżka podatku należnego nad naliczonym podlegająca wpłacie do Urzędu Skarbowego. W poszczególnych miesiącach z rozliczeń deklaracji VAT wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, który jest przenoszony na następny okres rozliczeniowy.

7. Firma nie otrzymała żadnych informacji od X Urzędu Skarbowego kwestionujących deklaracje VAT -7 za okres 09/2015 do 03/2016.

8. Termin "warunkowo" został użyty przez pracowników X Urzędu Skarbowego z którym Firma skontaktowała się po otrzymaniu pisma w sprawie deklaracji za 04/2016.

9. Firma była zgłoszona jako czynny podatnik VAT w momencie rejestracji do Y Urzędu Skarbowego. Do września 2015 r. nie prowadziła działalności gospodarczej, nie dokonywała zakupów i sprzedaży (co wynika z przekazanych przez poprzedni Zarząd sprawozdań finansowych). Według informacji uzyskanych od poprzedniego Zarządu (w lipcu 2016) nie były składane zerowe deklaracje VAT-7, najprawdopodobniej był to powód wykreślenia z rejestru czynnych podatników VAT.

10. Począwszy od miesiąca września 2015 r. i w każdym następnym miesiącu Wnioskodawca obniżał kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu.

11. Od września 2015 r. Wnioskodawca dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z obowiązkiem podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur zakupu związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą wystawionych w okresie od 09/2015 do 05/2016?

2. Czy Wnioskodawca po dokonaniu ww. aktualizacji VAT-R ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w deklaracjach za okres od 09/2015 do 05/2016?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Pomimo braku zgłoszenia VAT-R przed 1 września 2015 r. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w okresie 09/2015 - 05/2016 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Artykuł 88 ust. 4 ww. ustawy wskazuje, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z przepisu jednak nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu czynnego podatnika VAT już w momencie otrzymania faktury zakupu.

Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, jednakże aby uprawnienie to zrealizować, musi posiadać status czynnego podatnika VAT.

Potwierdzenie powyższego stanowiska znajduje swój wyraz w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2012 (sygn. IPPP1/443-771/10-2/AP), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług dokonanym przed rejestracją pod warunkiem jednak, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane w obecnej lub przyszłej działalności.

Warto również zaznaczyć, iż w wyroku ETS w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniej rejestracji dla celów VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki ETS w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie ETS wskazywał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez Organy Podatkowe.

Ad. 2

Uprawnienie do odliczenia podatku VAT Wnioskodawca nabywa w momencie otrzymania faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną działalnością. Odliczenia tego powinien dokonać na podstawie art. 86 ust. 10, 11 ustawy o VAT czyli w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe w których otrzymywał faktury VAT dokumentujące zakupy lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe. Odliczenia naliczonego podatku VAT w deklaracjach za te miesiące można dokonać po uprzednim złożeniu aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, gdzie powinien wskazać okres rozliczeniowy, od którego jako czynny podatnik podatku VAT chce skorzystać z możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami.

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach 24 maja 2011 r. (IBPP1/443-271/11/AZb): "stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymanych 2009-2010 przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług oraz wynikającego z duplikatów faktur VAT otrzymanych już po dokonaniu zgłoszenia rejestracyjnego dokumentujących dokonany zakup towarów i usług przed dniem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, jednakże prawo do odliczenia podatku naliczonego skonkretyzuje się w deklaracjach dla podatku od towarów i usług składanych za poszczególne okresy rozliczeniowe, w których Wnioskodawca otrzymywał przedmiotowe faktury VAT i duplikaty faktur VAT, lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe, z uwzględnieniem przepisów art. 86 ust. 11 i ust. 13 ww. ustawy."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy o VAT.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem - z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z art. 88 ust. 4 ww. ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością.

Stwierdzić należy zatem, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ww. ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca został utworzony aktem notarialnym 18 października 2011 r. jednakże do kwietnia 2015 r. nie prowadził działalności gospodarczej. W dniu 16 kwietnia 2015 r. nastąpiła zmiana aktu notarialnego założycielskiego tj. zmiana przedmiotu działalności Spółki, zmiana adresu oraz zmiana zarządu po wcześniejszej sprzedaży udziałów. Od 1 września 2015 r. Spółka rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie prowadzenie baru - gastronomia w K. ul. B.

Od września 2015 r. Spółka dokonuje zakupów artykułów i wyposażenia związanych z prowadzoną działalnością gastronomiczną.

Wszystkie zakupy dokonywane od września 2015 r. były związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Od 14 września 2015 r. prowadzona jest sprzedaż rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej i faktur. Również począwszy od września 2015 prowadzone są rejestry zakupu i sprzedaży do rozliczenia podatku VAT-7.

Deklaracje VAT-7 od 09/2015 do 05/2016, z wykazanym podatkiem należnym oraz naliczonym były składane terminowo - wysyłane elektronicznie. Przy czym do dnia dzisiejszego nie wystąpiła nadwyżka podatku należnego nad naliczonym podlegająca wpłacie do Urzędu Skarbowego. W poszczególnych miesiącach z rozliczeń deklaracji VAT wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, który jest przenoszony na następny okres rozliczeniowy.

Począwszy od miesiąca września 2015 r. i w każdym następnym miesiącu Wnioskodawca obniżał kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu.

Od września 2015 r. Spółka dokonywała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z obowiązkiem podatkowym.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż od początku prowadzenia działalności tj. od 1 września 2015 r. Spółka chciała się zarejestrować jako czynny podatnik VAT. Przy czym biuro, z którym Spółka, jeszcze przed rozpoczęciem działalności nawiązała współpracę, nie dopełniło formalności rejestracyjnych - nie złożyło dokumentów rejestracyjnych.

W czerwcu 2016 r. Spółka otrzymała pismo z X Urzędu Skarbowego informujące o dokonywanych czynnościach sprawdzających w zakresie weryfikacji złożonej za kwiecień 2016 r. deklaracji VAT-7.

Deklaracje za okres 09/2015 do 03/2016 zostały w X Urzędzie Skarbowym rejestrowane warunkowo. Przed otrzymaniem w czerwcu 2016 r. pisma z X Urzędu Skarbowego Spółka nie otrzymała żadnych informacji z tamtejszego Urzędu kwestionujących deklaracje VAT -7 za okres 09/2015 do 03/2016.

W dniu 17 czerwca 2016 r. Wnioskodawca dokonał zgłoszenia rejestracyjnego wskazując rezygnację ze zwolnienia od dnia 18 czerwca 2016 r., a deklaracje będzie składał od 06/2016. W dniu 25 lipca 2016 r. po rozpoznaniu tematu możliwości odliczenia podatku naliczonego przed dniem złożenia rejestracji VAT-R Wnioskodawca dokonał aktualizacji VAT-R na: rezygnację z dniem 1 września 2015 r. i pierwszej deklaracji za okres 09/2015 r.

Wnioskodawca podał też, że był już wcześniej zgłoszony jako czynny podatnik VAT do Y Urzędu Skarbowego, jednakże został wykreślony z rejestru podatników VAT czynnych prawdopodobnie dlatego, że nie prowadził działalności gospodarczej i nie składał zerowych deklaracji VAT-7.

Mając na uwadze powołane powyżej regulacje wskazać należy, że prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 ustawy w związku z art. 86 ust. 10b pkt 1 - jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Ponadto należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wskazano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Warto również zaznaczyć, iż w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Zatem stwierdzić należy, iż ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i powołanych przepisów należy uznać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy dokonane przed rejestracją dla potrzeb podatku od towarów i usług (złożeniem aktualizacji VAT-R) skoro zakupione towary (artykuły i wyposażenie) były wykorzystywane wyłącznie na potrzeby opodatkowanej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca od czasu rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. od września 2015 r. dokonywał zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną w zakresie prowadzenia lokalu gastronomicznego. Od momentu rozpoczęcia działalności gastronomicznej Wnioskodawca zachowywał się jak czynny podatnik VAT, bowiem prowadził stosowne rejestry zakupu i sprzedaży do rozliczenia podatku VAT. Jak również rozliczał sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wystawiał i otrzymywał faktury. Ponadto terminowo składał deklaracje VAT-7 za okres od września 2015 r. do maja 2016 r., z wykazanym podatkiem należnym oraz naliczonym.

Okoliczności te wskazują, że Wnioskodawca pomimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT zachowywał się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Powyższe potwierdza, że Wnioskodawca od chwili rozpoczęcia działalności zamierzał być czynnym podatnikiem podatku VAT.

W tej sytuacji Wnioskodawca posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT otrzymanych przed złożeniem formularza VAT-R, z uwzględnieniem zapisów wynikających z art. 86 i art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawca - na podstawie art. 86 ustawy o VAT - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów służących wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wystawianych na jego rzecz od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, pomimo, że faktycznego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R Wnioskodawca dokonał dopiero 17 czerwca 2016 r., zaktualizowanego 25 lipca 2016 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż pomimo braku złożenia zgłoszenia VAT-R przed 1 września 2015 r. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów w okresie od września 2015 r. do maja 2016 r. jest prawidłowe.

Jednakże jeszcze raz należy podkreślić, że realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku, jednakże aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć, najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika.

Fakt usunięcia negatywnej przesłanki, poprzez złożenie przez Spółkę aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który Wnioskodawca złoży pierwszą deklarację podatkową tj. wrzesień 2015 r.) spowodował możliwość realizacji przez Wnioskodawcę przysługującego mu prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

A zatem, w terminach przewidzianych prawem, w deklaracjach VAT-7, Wnioskodawca miał prawo wykazania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione zakupy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W zakresie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia oraz nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Katowicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem

skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl