2461-IBPP1.4512.601.2016.1.MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPP1.4512.601.2016.1.MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 sierpnia 2016 r. (data wpływu 5 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy wycofanie z majątku przedsiębiorstwa lokalu mieszkalnego i przekazanie go do majątku prywatnego na potrzeby krótkoterminowego zakwaterowania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

stwierdzenia czy wycofanie z majątku przedsiębiorstwa lokalu mieszkalnego i przekazanie go do majątku prywatnego na potrzeby krótkoterminowego zakwaterowania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca osobą fizyczną, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania danych (zarządzanie stronami internetowymi) oraz krótkoterminowym zakwaterowaniem. W grudniu 2015 r. Wnioskodawca nabył lokal mieszkalny na rynku deweloperskim oraz przystosował lokal do celów mieszkalnych (prace modernizacyjne, wyposażenie), by móc prowadzić krótkoterminowe zakwaterowanie. Lokal ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 2016 r. stając się tym samym częścią majątku przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę.

Z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości, jak również w związku z poniesionymi nakładami, Wnioskodawca skorzystał w całości z prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. Aktualnie Wnioskodawca rozważa zmianę formy prowadzenia działalności gospodarczej, w wyniku czego prowadzone dotychczas przedsiębiorstwo zostanie przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przed przekształceniem Wnioskodawca planuje wycofać z majątku przedsiębiorstwa (i ewidencji środków trwałych) przedmiotowy lokal mieszkalny, przekazując go do swojego majątku prywatnego (osobistego) w celu wynajmowania go na cele zakwaterowania krótkoterminowego w ramach tzw. najmu prywatnego. W związku z tym - pomimo faktycznej likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej na swoje nazwisko w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej i ustawy o PIT - Wnioskodawca zamierza pozostać w rejestrze podatników VAT czynnych z uwagi na planowany najem tego lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy czynność polegająca na wycofaniu z majątku przedsiębiorstwa lokalu mieszkalnego i przekazaniu tej nieruchomości do majątku prywatnego (osobistego) przedsiębiorcy w celu dalszego wynajmu na cele zakwaterowania krótkoterminowego podlega opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy: czynność polegająca na wycofaniu z majątku przedsiębiorstwa lokalu mieszkalnego i przekazaniu tej nieruchomości do majątku prywatnego (osobistego) w celu dalszego wynajmu na cele zakwaterowania krótkoterminowego nie podlega opodatkowaniu VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1649), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika.

Towarami stosownie do art. 2 ust. 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym w stosunku do przedmiotowego lokalu mieszkalnego art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania. Lokal po wyprowadzeniu z ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa zostanie bowiem przekazany do majątku osobistego przedsiębiorcy, lecz nie będzie wykorzystywany na cele prywatne. W wyniku przeznaczenia go do wynajmu będzie nadal przez (byłego) przedsiębiorcę wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Oddając w najem składniki majątku po ich wycofaniu z ewidencji środków trwałych oraz po likwidacji działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie utraci statusu podatnika VAT czynnego w tym zakresie. Wynika to z tego, że oddanie przedmiotowego lokalu mieszkalnego w najem poza dotychczasową działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT de facto skutkować będzie wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT (usługi najmu krótkoterminowego zgodnie ze stawką 8%).

Przedstawione przez Wnioskodawcę rozumowanie zostało potwierdzone m.in. w poniższych interpretacjach:

* interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, o sygnaturze ILPP1/443-705/14-5/NS,

* interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, o sygnaturze PPP2/443-936/14-5/DG,

* interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2015 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, o sygnaturze IBPP3/4512-448/15/KG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednocześnie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy te czynności są wykonywane odpłatnie.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (osoba fizyczna) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania danych (zarządzanie stronami internetowymi) oraz krótkoterminowym zakwaterowaniem. W grudniu 2015 r. Wnioskodawca nabył lokal mieszkalny na rynku deweloperskim oraz przystosował lokal do celów mieszkalnych (prace modernizacyjne, wyposażenie), by móc prowadzić krótkoterminowe zakwaterowanie. Lokal ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 2016 r. stając się tym samym częścią majątku przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę. Aktualnie Wnioskodawca rozważa zmianę formy prowadzenia działalności gospodarczej, w wyniku czego prowadzone dotychczas przedsiębiorstwo zostanie przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przed przekształceniem Wnioskodawca planuje wycofać z majątku przedsiębiorstwa (i ewidencji środków trwałych) przedmiotowy lokal mieszkalny, przekazując go do swojego majątku prywatnego (osobistego) w celu wynajmowania go na cele zakwaterowania krótkoterminowego w ramach tzw. najmu prywatnego. W związku z tym - pomimo faktycznej likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej na swoje nazwisko w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej i ustawy o PIT - Wnioskodawca zamierza pozostać w rejestrze podatników VAT czynnych z uwagi na planowany najem tego lokalu.

Zatem w sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji lokal mieszkalny niewątpliwie jest i będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę cały czas do działalności gospodarczej, przed wycofaniem jako środek trwały prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, po wycofaniu na cele krótkotrwałego zakwaterowania, nie będzie natomiast w żaden sposób wykorzystywany do celów prywatnych.

W konsekwencji wykorzystywanie wskazanego we wniosku lokalu mieszkalnego na cele krótkoterminowego zakwaterowania stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, że w rozpoznawanej sprawie w odniesieniu do składnika majątku - lokalu mieszkalnego, który Wnioskodawca będzie wykorzystywał na cele krótkoterminowego zakwaterowania, nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Przedmiotowy lokal mieszkalny bowiem - jak wynika z opisu stanu faktycznego nie zostanie przekazany do majątku osobistego Wnioskodawcy i nie będzie wykorzystywany na cele prywatne, lecz w związku z jego przeznaczeniem na cele krótkoterminowego zakwaterowania, będzie nadal przez Wnioskodawcę wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawca nadal będzie prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji czynność polegająca na przekazaniu lokalu mieszkalnego "na cele prywatne" - w sytuacji gdy przedmiotowy lokal mieszkalny jest i będzie w dalszym ciągu wykorzystywany do działalności gospodarczej - nie będzie skutkowała opodatkowaniem podatkiem VAT przedmiotowej transakcji, gdyż w istocie nie będzie to przekazanie na cele prywatne w rozumieniu ustawy o VAT.

Wskazać należy, że Wnioskodawca oddając na cele krótkoterminowego zakwaterowania przedmiotowy lokal mieszkalny po jego wycofaniu z majątku firmy (wykreśleniu z rejestru środków trwałych) nie utraci statusu podatnika podatku VAT w tym zakresie. Wynika to z faktu, że wykorzystywanie przedmiotowego lokalu mieszkalnego na potrzeby krótkoterminowego zakwaterowania poza dotychczasową działalnością gospodarczą - na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług - skutkować będzie dalszym wykonywaniem działalności gospodarczej (polegającej na wynajmie przedmiotowego lokalu na potrzeby krótkoterminowego zakwaterowania).

Reasumując, przekształcenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i przekazanie lokalu mieszkalnego do majątku Wnioskodawcy w okolicznościach opisanych we wniosku (lokal użytkowy będzie nadal przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu - w ramach krótkoterminowego zakwaterowania), nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie będzie to czynność przewidziana w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, że czynność polegająca na wycofaniu z majątku przedsiębiorstwa lokalu mieszkalnego i przekazaniu tej nieruchomości do majątku prywatnego (osobistego) w celu dalszego wynajmu na cele zakwaterowania krótkoterminowego nie podlega opodatkowaniu VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia opodatkowania usług krótkotrwałego zakwaterowania, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania.

Zakres interpretacji wyznacza bowiem wyłącznie postawione we wniosku pytanie, które wskazuje na zakres żądania Wnioskodawcy.

W zakresie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia oraz nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl