2461-IBPP1.4512.114.2017.2.SS - Możliwość odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur zakupowych otrzymanych w związku z realizacją inwestycji współfinansowanej dotacją PROF.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP1.4512.114.2017.2.SS Możliwość odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur zakupowych otrzymanych w związku z realizacją inwestycji współfinansowanej dotacją PROF.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2017 r. (data wpływu 30 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur zakupowych otrzymanych w związku z realizacją inwestycji współfinansowanej dotacją PROF- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur zakupowych otrzymanych w związku z realizacją inwestycji współfinansowanej dotacją PROF. Wniosek uzupełniono w dniu 30 marca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, zredagowanie pytania oraz wskazanie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 marca 2017 r.).

Spółka występuje do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację inwestycji typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków EFRROW.

Planowana inwestycja obejmuje budowę stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą oraz dwóch biologicznych oczyszczalni ścieków dla budynków szkoły i przedszkola w miejscowości B.

Na terenie całej gminy Spółka świadczy usługi dostarczania wody oraz oczyszczania i usuwania ścieków komunalnych. (PKWIU 36.00.20.0.; 37).

Wykonanie inwestycji jest niezbędne w celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji usług oraz zapewnienia odpowiedniej jakości wody dla potrzeb mieszkańców miejscowości, których dotyczy.

Usługi dostarczania wody oraz oczyszczania ścieków, jak również eksploatacji urządzeń z tymi usługami związanych, są w całości opodatkowane podatkiem VAT.

Pełna nazwa planowanej inwestycji brzmi: "...".

Budowa stacji jest koniecznością wobec pogarszających się parametrów jakościowych wody pobieranej dotychczas bezpośrednio ze studni bez procesów uzdatniania oraz wzrostem liczby mieszkańców przyłączonych do sieci.

Inwestycja w biologiczne oczyszczalnie ścieków dla budynków szkoły i przedszkola jest związana ze świadczeniem przez Spółkę na tych obiektach usługi wywozu nieczystości płynnych przy wykorzystaniu beczkowozów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 marca 2017 r.).

Czy podatek VAT wynikający z faktur zakupowych, otrzymanych w związku z realizacja inwestycji współfinansowanej dotacją z PROF, będzie mógł być w całości odliczony od podatku należnego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 28 marca 2017 r.), na podst. art. 86 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, podatek naliczony, wynikający z faktur otrzymanych w związku z realizowaną inwestycją, będzie w całości do odliczenia od podatku należnego, do zapłaty którego Spółka jest zobowiązana.

W związku z powyższym, podatek VAT naliczony w tym zakresie nie będzie stanowił kosztu kwalifikowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zatem ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca występuje do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację inwestycji typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków EFRROW. Planowana inwestycja obejmuje budowę stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą oraz dwóch biologicznych oczyszczalni ścieków dla budynków szkoły i przedszkola w miejscowości B. Na terenie całej gminy Spółka świadczy usługi dostarczania wody oraz oczyszczania i usuwania ścieków komunalnych. Wykonanie inwestycji jest niezbędne w celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji usług oraz zapewnienia odpowiedniej jakości wody dla potrzeb mieszkańców miejscowości, których dotyczy. Usługi dostarczania wody oraz oczyszczania ścieków, jak również eksploatacji urządzeń z tymi usługami związanych, są w całości opodatkowane podatkiem VAT. Pełna nazwa planowanej inwestycji brzmi: "...". Budowa stacji jest koniecznością wobec pogarszających się parametrów jakościowych wody pobieranej dotychczas bezpośrednio ze studni bez procesów uzdatniania oraz wzrostem liczby mieszkańców przyłączonych do sieci. Inwestycja w biologiczne oczyszczalnie ścieków dla budynków szkoły i przedszkola jest związane ze świadczeniem przez Spółkę na tych obiektach usługi wywozu nieczystości płynnych przy wykorzystaniu beczkowozów.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy podatek VAT wynikający z faktur zakupowych, otrzymanych w związku z realizacja inwestycji współfinansowanej dotacją z PROF, będzie mógł być w całości odliczony od podatku należnego.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z okoliczności sprawy wynika, że usługi dostarczania wody oraz oczyszczania ścieków, jak również eksploatacji urządzeń z tymi usługami związanych, są w całości opodatkowane podatkiem VAT.

Zatem w omawianej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany będzie działał jako podatnik VAT, a towary i usługi nabyte w ramach działań inwestycyjnych, będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca w odniesieniu do planowanej inwestycji "...", współfinansowanej dotacją PROF, będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupowych otrzymanych w związku z realizacją ww. inwestycji. Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług, a wydatki związane z realizacją inwestycji, będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl