2461-IBPB-2-2.4511.804.2016.1.KRB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-2-2.4511.804.2016.1.KRB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 19 sierpnia 2016 r. (data otrzymania 24 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Niemiec.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni, obywatelka Niemiec, przyjechała do Polski 30 lipca 2012 r. Została zameldowana w Polsce na pobyt czasowy u swojej siostry pod adresem X. Centrum interesów gospodarczych i życiowych jest w Polsce. Wnioskodawczyni przyjechała do Polski z zamiarem stałego zamieszkania. Najbliższą rodziną dla Wnioskodawczyni jest siostra, z którą obecnie mieszka. Życie towarzyskie, kulturalne prowadzone jest w Polsce. W Niemczech nie ma rodziny ani mieszkania. W chwili obecnej otrzymuje emeryturę z Niemieckiego Ubezpieczenia emerytalno-rentowego "Fiktiv, Berlin-Brandenburg" oraz z Niemieckiego Ubezpieczenia emerytalno-rentowego "Berlin-Brandenburg". Powyższe emerytury wypłacane są z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wnioskodawczyni otrzymuje również emeryturę z Polski. Wnioskodawczyni nie opodatkowała w Polsce dochodów uzyskanych z emerytur niemieckich za rok 2015 r. Wnioskodawczyni w dniu 24 sierpnia 2012 r. otrzymała zaświadczenie od Wojewody o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej. Natomiast w dniu 7 sierpnia 2012 r. Urząd Gminy nadał Wnioskodawczyni nr PESEL. W związku z powyższym stała się rezydentem Rzeczpospolitej Polskiej. Od 30 lipca 2012 r. Wnioskodawczyni nieprzerwanie przebywa w Polsce. Emeryturę z Niemiec ma wypłacaną za pośrednictwem Banku. Od emerytur wypłacanych z Niemiec Bank nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenia emerytalne z Niemieckiego Ubezpieczenia emerytalno-rentowego, "Berlin-Brandenburg" oraz z Niemieckiego Ubezpieczenia emerytalno-rentowego "Fiktiv, Berlin-Brandenburg" za rok 2015 r. (należące do obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych) będą opodatkowane w Polsce podatkiem dochodowym osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni dochody uzyskane z tytułu niemieckich emerytur nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce. Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Natomiast art. 18 ust. 2 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. stanowi, że bez względu na postanowienia ust. 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie. Zakres nieograniczonego i ograniczonego obowiązku podatkowego określa się przy uwzględnieniu postanowień umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę. Zdaniem Wnioskodawczyni pomimo, iż państwem rezydencji dla Wnioskodawczyni jest Polska, to ze względu, iż ww. emerytury niemieckie wypłacane są z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Emerytury podlegałyby opodatkowaniu w Polsce tylko wówczas, gdyby nie posiadały cechy, o której mowa w art. 18 ust. 2 umowy, tj. gdyby były emeryturami wypłacanymi z innego systemu niż obowiązkowy. Powyższe zapisy oznaczają, że kryterium rozgraniczającym ich zastosowanie jest źródło, z którego świadczenia są uzyskiwane. Niezależnie od nazwy świadczenia ustalonej w porządku prawnym danego państwa, jeżeli jego źródłem jest obowiązkowy system ubezpieczeń społecznych, to świadczenie jest opodatkowane w trybie art. 18 ust. 2 umowy. Pojęcie "socjalny", należy rozumieć jako synonimu terminu "społeczny". Wykładnia taka powołana jest w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 kwietnia 2010 r., sygn. akt II FSK 1991/08 (opubl. w CBOIS na stronach internetowych NSA). Do powyższych uwag można dodać także, iż Konstytucja RP w rozdziale "Wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne" przewiduje wśród praw socjalnych prawo do zabezpieczenia społecznego. Zgodnie z art. 67 ust. 1 Konstytucji obywatel ma prawo do zabezpieczenia społecznego w razie niezdolności do pracy ze względu na chorobę lub inwalidztwo oraz po osiągnięciu wieku emerytalnego. Zakres i formy zabezpieczenia społecznego określa ustawa. Taki zapis konstytucyjny dodatkowo wzmacnia argumentację, iż emerytury wypłacane z Niemieckiego Ubezpieczenia emerytalno-rentowego "Fiktiv, Berlin-Brandenburg" oraz z Niemieckiego Ubezpieczenie emerytalno-rentowego, "Berlin-Brandenburg" w związku z podleganiem obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu jest świadczeniem socjalnym w rozumieniu art. 18 ust. 2 umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a tej. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z uwagi na to, że Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymywane przez nią emerytury są wypłacane z Niemiec, zastosowanie w niniejszej sprawie znajdzie umowa z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. umowy polsko-niemieckiej, emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) z drugiego Umawiającego się Państwa (z Niemiec), podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie (w Polsce).

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 tejże umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (w Polsce) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa (z Niemiec), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (w Niemczech).

Zatem stwierdzić należy, iż emerytury i renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych (społecznych) Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas, stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

1.

ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,

2.

ustawowe ubezpieczenie emerytalne,

3.

ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,

4.

ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz

5.

ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z wszystkich pięciu działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, które wypłaca się osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech. Wszelkie inne świadczenia emerytalno-rentowe przekazywane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w chwili obecnej otrzymuje emeryturę z Niemieckiego Ubezpieczenia emerytalno-rentowego "Fiktiv, Berlin-Brandenburg" oraz z Niemieckiego Ubezpieczenia emerytalno-rentowego "Berlin-Brandenburg". Powyższe emerytury wypłacane są z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Mając na uwadze przestawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że skoro otrzymywane przez Wnioskodawczynię emerytury są wypłacane z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, to w niniejszej sprawie ma zastosowanie art. 18 ust. 2 ww. umowy, a tym samym płatności otrzymywane z tytułu emerytur podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech. Tym samym należności z tytułu ww. świadczeń emerytalnych zgodnie z postanowieniami umowy, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

W związku z tym, bank jako płatnik nie powinien pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczeń, gdyż świadczenia te nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Świadczenia te nie podlegają także wykazaniu w zeznaniu podatkowym, ani uwzględnieniu dla celów progresji, tj. do ustalenia stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl