2461-IBPB-2-2.4511.39.2017.2.KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPB-2-2.4511.39.2017.2.KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2017 r. (data wpływu 16 stycznia 2017 r.), uzupełnionym 28 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dotacji celowej udzielonej na modernizację kotłowni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dotacji celowej udzielonej na modernizację kotłowni.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 17 lutego 2017 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511.39.2017.1.k.k. wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 28 lutego 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT, posiadający odrębny nr NIP i REGON.

W celu realizacji przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza na terenie Gminy, Burmistrz 20 maja 2016 r. złożył wniosek dla zadania inwestycyjnego - ochrona powietrza pod nazwą "Dofinansowanie modernizacji kotłowni opalanych paliwem stałym w indywidualnych budynkach mieszkalnych w Gminie (...) w ramach Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie województwa (...)".

Rada Nadzorcza Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Uchwałą z 30 czerwca 2016 r. zatwierdziła wniosek Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o przyznanie ze środków WFOŚiGW dotacji dla Gminy na realizację zadania pod nazwą "Dofinansowanie modernizacji kotłowni opalanych paliwem stałym w indywidualnych budynkach mieszkalnych w Gminie (...) w ramach Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie województwa (...)".

Rada Miejska Uchwałą z 26 września 2016 r. przyjęła regulamin udzielania dotacji celowej osobom fizycznym na "Dofinansowanie modernizacji kotłowni opalanych paliwem stałym w indywidualnych budynkach mieszkalnych w Gminie (...) w ramach Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie województwa (...)".

Regulamin określa zasady udzielania dotacji celowej na realizację zadania polegającego na modernizacji źródeł ciepła w budownictwie mieszkaniowym należącym do osób fizycznych, ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Efektem ekologicznym uruchomionego programu jest poprawa jakości powietrza oraz podniesienie jakości życia mieszkańców.

W dniu 4 października 2016 r. Gmina zawarła umowę dotacji o dofinansowanie zadania inwestycyjnego z WFOŚiGW, która w § 1 stanowi, że "Fundusz działając na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 672), udziela Dotowanemu na jego wniosek dotacji na dofinansowanie zadań ze środków WFOŚiGW realizowanych przez Gminę ramach programu PONE".

Zasady przekazania dotacji na rachunek bankowy Gminy zawiera § 4 ust. 2 umowy z WFOŚiGW. Warunkiem przekazania dotacji ostatecznym odbiorcom, którymi są osoby fizyczne jest przedłożenie Funduszowi zestawienia faktur lub rachunków potwierdzonych za zgodność z oryginałem oraz zatwierdzonych do zapłaty.

Gmina przekazała 15 listopada 2016 r. do WFOŚiGW zbiorcze zestawienie rachunków i faktur wraz z protokołami odbioru inwestycji, która była realizowana przez osoby fizyczne - ostatecznymi odbiorcami korzyści są osoby fizyczne.

WFOŚiGW po całkowitej weryfikacji dokumentów 30 grudnia 2016 r. zgodnie z § 4 ust. 2 umowy przekazał na rachunek bankowy Gminy dotację, która została przekazana w tym samym dniu osobom realizującym inwestycje zgodnie § 5 ust. 2 umowy zawartej z osobami fizycznymi o dofinansowanie do zmiany systemu grzewczego.

Ustalona wysokość dotacji pochodzącej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wykonanie inwestycji stanowiła do 50% kosztów inwestycji nie więcej jednak niż:

* 7.000 zł, przy wymianie paleniska węglowego na kotłownie gazową kondensacyjną,

* 4.700 zł, przy wymianie paleniska węglowego na kotłownie olejową,

* 4.500 zł, przy wymianie paleniska węglowego na kotłownie węglową V klasy,

* 4.500 zł, przy wymianie paleniska węglowego na kotłownie na biomasę.

Natomiast resztę wydatków pokrywał uczestnik programu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przyznana przez WFOŚiGW dotacja została ujęta w budżecie Gminy po stronie dochodów w dziale 900, rozdziale 90005 na § 6280 (Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych). W paragrafie tym ujmuje się również dotacje, o których mowa w art. 411 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

Po otrzymaniu środków z WFOŚiGW na rachunek budżetu Gminy, dotacja została przekazana mieszkańcom realizującym inwestycje zgodnie z umowami zawartymi z osobami fizycznymi o dofinansowanie do zmiany systemu grzewczego.

Dotacja udzielona mieszkańcom przez Gminę jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 885 z późn. zm.), została zakwalifikowania w planie wydatków w § 6230 - Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dotacja celowa otrzymana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie "Dofinansowanie modernizacji kotłowni opalanych paliwem stałym w indywidualnych budynkach mieszkalnych w Gminie (...) w ramach Programu Ograniczenia Niskiej Emisji" jest zwolniona z opodatkowania w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy Gmina ma obowiązek wystawić wnioskodawcy PIT-8C?

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość dotacji celowej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazana z budżetu Gminy beneficjentowi końcowemu, nie jest zwolniona z opodatkowania w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód "z innych źródeł".

Ad.2.

Według Wnioskodawcy Gmina jest zobowiązana sporządzić informacje o przychodach PIT-8C, o których mowa w art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy - wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.) - dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 przywołanej ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 672 z późn. zm.) - do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy - Prawo ochrony środowiska - finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina przystąpiła do zadania inwestycyjnego dotyczącego ochrony powietrza w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji na terenie województwa (...). Wniosek Gminy został zatwierdzony i Gmina otrzymała w formie dotacji środki z WFOŚiGW na realizację zadania pn. "Dofinansowanie modernizacji kotłowni opalanych paliwem stałym w indywidualnych budynkach mieszkalnych w Gminie (...) w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji na terenie województwa (...)". Środki przyznane przez WFOŚiGW zostały ujęte przez Gminę po stronie dochodów w budżecie Gminy.

Rada Gminy przyjęła uchwałą regulamin udzielania dotacji celowej osobom fizycznym na realizację zadania polegającego na modernizacji źródeł ciepła w budownictwie mieszkaniowym należącym do osób fizycznych. Warunkiem otrzymania dotacji przez ostatecznych odbiorców, którymi są osoby fizyczne, jest przedłożenie zestawienia faktur lub rachunków potwierdzonych za zgodność z oryginałem oraz zatwierdzonych do zapłaty. Po otrzymaniu środków z WFOŚiGW na rachunek budżetu Gminy, dotacja została przekazana mieszkańcom realizującym inwestycje zgodnie z umowami zawartymi z osobami fizycznymi o dofinansowanie do zmiany systemu grzewczego.

Dotacja udzielona mieszkańcom przez Gminę jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, została zakwalifikowania w planie wydatków w § 6230 - Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - udzielane przez niego dofinansowanie jest dotacją udzielaną w oparciu o art. 221 ustawy o finansach publicznych, to jako wypłacana z budżetu gminy, tj. jednostki samorządu terytorialnego, mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C z tytułu udzielenia osobom fizycznym dotacji na modernizację kotłowni opalanych paliwem stałym w indywidualnych budynkach mieszkalnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest zobowiązany ani uprawniony do ich oceny, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a,

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl