2461-IBPB-2-1.4515.464.2016.2.MPu

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-2-1.4515.464.2016.2.MPu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 października 2016 r. (data wpływu do Organu - 31 października 2016 r.), uzupełnionym 9 i 19 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizny nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2016 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizny nieruchomości.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 7 grudnia 2016 r., znak 2461-IBPB-1-1.4510.360.2016.1.EN 2461-IBPB-2-1.4515.464.2016.1.MPu, wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 9 grudnia 2016 r. (uiszczenie opłaty) i 19 grudnia 2016 r. (wpływ pisma uzupełniającego).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z podjętą uchwałą przez Radę Gminy i przez Spółkę dla ZWG we wsi K. Spółka niebędąca podatnikiem podatku od towaru i usług przekaże w formie darowizny na rzecz Gminy S. (Wnioskodawcy) nieruchomość oznaczoną nr ewid. 1865/2 o łącznej powierzchni 0,80 ha. Na działce znajduje się wybudowany w czynie społecznym w latach 60-tych budynek wykorzystywany na potrzeby OSP K. oraz Spółki dla ZWG Wsi K.

Zarząd OSP K. nie wnosi żadnych roszczeń co do części wykorzystywanego dla ich potrzeb budynku. Działka znajduje się zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego częściowo w terenach "U" - usługi, częściowo w terenie "ZLd" - dolesienia, fragmentem w terenie "KD-D 1/2" - drogi dojazdowe oraz fragmentem w terenie "KD L1/2" - drogi gminne.

Przedmiotowa nieruchomość zostanie poddana remontowi. Zostaną wydzielone pomieszczenia dla potrzeb OSP w K. oraz pomieszczenia dla potrzeb Świetlicy Wiejskiej, która służyć będzie mieszkańcom wsi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy przyjęciu w formie darowizny przez Gminę zabudowanej nieruchomości oznaczonej nr ewid. 1865/2, w miejscowości K. od Spółki dla ZWG we wsi K., Gmina będzie zobowiązana do zapłacenia podatku od darowizny?

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 198, z późn. zm.) dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne.

Przepis art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy zalicza do źródeł dochodów własnych gminy spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy.

Tym samym darowizna na rzecz gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. W świetle regulacji art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatkowi temu podlegają tylko osoby fizyczne, tak więc gmina z tytułu otrzymania darowizny nie podlega podatkowi od spadków i darowizn. 

Ze względu na to, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku od spadków i darowizn powyżej Organ przytoczył tylko tę część stanowiska, która dotyczy podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od spadków i darowizn. Natomiast w pozostałym zakresie wniosku, tj. dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r. poz. 205, z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in tytułem darowizny.

Z treści powyższego przepisu wynika zatem jednoznacznie, że opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie tylko przez podmioty ściśle przez ustawę określone, tj. osoby fizyczne.

Z treści wniosku wynika, że Spółka dla ZWG przekaże nieruchomość w formie darowizny na rzecz Gminy (Wnioskodawcy).

Stosownie do treści art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina posiada osobowość prawną.

Podmiotem obdarowanym nie będzie więc osoba fizyczna.

Zatem mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że darowizna otrzymana przez Wnioskodawcę - osobę prawną, nie podlega regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu

na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl