2461-IBPB-2-1.4515.32.2017.2.MPu - Skutki podatkowe otrzymania darowizny nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPB-2-1.4515.32.2017.2.MPu Skutki podatkowe otrzymania darowizny nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. , poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 stycznia 2017 r. (data wpływu - 23 stycznia 2017 r.), uzupełnionym 16 marca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania nieruchomości tytułem darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania nieruchomości tytułem darowizny.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 13 marca 2017 r., znak: 2461-IBPB-2-1.4515.32.2017.1.MPu, 2461-IBPB-2-1.4514.33.2017.1.MPu wezwano Wnioskodawcę o jego uzupełnienie.

Wniosek uzupełniono 16 marca 2017 r. (uiszczenie opłaty).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa L. wystąpił z propozycją przekazania tytułem darowizny na rzecz Wnioskodawcy (Ośrodka Doradztwa Rolniczego) nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych. Uprzednio nieruchomości te stanowiły przedmiot użytkowania wieczystego Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jest w posiadaniu wszystkich nieruchomości, które miałyby być przedmiotem darowizny. Nieruchomości te: były, są i będą wykorzystywane dla realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy z tytułu zawarcia umowy darowizny Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług? Jeśli nie czy będzie zobowiązany do zapłaty innego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec faktu, iż darowizna jest czyniona przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz państwowej osoby prawnej, celem realizacji jej zadań statutowych, brak jest podstaw do naliczania podatku od towarów i usług. Brak jest również obciążenia obdarowanego podatkiem od spadków i darowizn z uwagi na fakt, że ustawa ta obejmuje swym zakresem tylko osoby fizyczne. Nie ma również podstaw do naliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Wobec powyższego przyjąć należy, że zawarcie umowy darowizny nie będzie obciążone żadnym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy zajętego na gruncie podatku od spadków i darowizn w przedmiocie skutków podatkowych otrzymania nieruchomości tytułem darowizny. W przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r. poz. 205, z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in tytułem darowizny.

Z treści powyższego przepisu wynika zatem jednoznacznie, że opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie tylko przez podmioty ściśle przez ustawę określone, tj. osoby fizyczne.

Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku wynika, że Zarząd Województwa L. (jednostka samorządu terytorialnego) przekaże nieruchomości w formie darowizny na rzecz Wnioskodawcy (państwowej osoby prawnej).

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2016 r. poz. 356), Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną.

Podmiotem obdarowanym nie będzie więc osoba fizyczna.

Zatem mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że darowizna otrzymana przez Wnioskodawcę - państwową jednostkę posiadającą osobowość prawną, nie podlega regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Skłodowskiej-Curie 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl