2461-IBPB-1-3.4510.890.2016.3.AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-1-3.4510.890.2016.3.AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 października 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 14 października 2016 r.), uzupełnionym 3 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości ujęcia w przychodach podatkowych rabatów otrzymanych w formie premii pieniężnej przed dokonaniem zakupu produktów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1),

* konieczności pomniejszenia przychodów o kwotę zwróconego rabatu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2016 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości ujęcia w przychodach podatkowych rabatów otrzymanych w formie premii pieniężnej przed dokonaniem zakupu produktów oraz konieczności pomniejszenia przychodów o kwotę zwróconego rabatu. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 grudnia 2016 r. Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.890.2016.2.AB, 2461-IBPP1.4512.804.2016.2.KJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 3 stycznia 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest firmą specjalizującą się w procesach KTL oraz proszkowym malowaniu powierzchni. W celu świadczenia usług Spółka nabywa różnego rodzaju materiały, w tym w szczególności farby. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Spółka zamierza zawrzeć z producentem farb (dalej: "Dostawca") umowę handlową na dostawę farb (dalej: "Produkty"). Umowa ta będzie przewidywać wstępny rabat w postaci umówionej kwoty pieniężnej wypłacanej Spółce przez Dostawcę "z góry" przed dokonaniem dostawy Produktów w ustalonym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze albo rok kalendarzowy) tzw. prebaty (dalej: "prerabat", "kwota prerabatu").

Następnie, w trakcie realizacji umowy handlowej kwota prerabatu będzie podlegać rozliczeniu w ten sposób, że:

1.

jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia Produktów Dostawcy, co najmniej o ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Dostawcy, nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej nie będzie podlegać zwrotowi dla Dostawcy i zostanie zatrzymana przez Kontrahenta,

2.

jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia Produktów Dostawcy poniżej ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Dostawcy nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej będzie podlegać zwrotowi dla Dostawcy.

Otrzymana kwota prerabatu nie będzie udokumentowana fakturą VAT.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 28 grudnia 2016 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że:

1. Z Umów zawieranych przez Dostawcę (producenta farb), z Wnioskodawcą nie będzie wynikać uzależnienie otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (prerabatu) od czynienia przez Wnioskodawcę jakichkolwiek innych dodatkowych działań (oprócz nabycia produktów o ustalonej minimalnej ilości lub minimalnej wartości), jak np. terminowe regulowanie płatności, posiadanie pełnego asortymentu Dostawcy, reklama towarów Dostawcy lub też innych działań.

2. Nabywane od Dostawcy produkty objęte prerabatem będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

3. Dostawa farb będzie dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez Dostawcę. Jednocześnie Wnioskodawca uzupełnia Wniosek o element zdarzenia przyszłego (zdarzenia o charakterze ciągłym) wskazując, że prerabatem nie będą objęte wszystkie produkty, lecz wyłącznie asortyment określony rodzajowo w umowie z kontrahentem. W tym przypadku Wnioskodawcy będą to emulsje i pasty, których dostawa będzie dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez Dostawcę.

4. Kwota prerabatu będzie określona w umowie handlowej pomiędzy Dostawcą i Wnioskodawcą i zostanie udokumentowana notą uznaniową wystawioną przez Dostawcę. Kwota prerabatu będzie przekazana przelewem bankowym.

5. Kwota prerabatu będzie obliczana i będzie zatrzymywana przez Wnioskodawcę na podstawie wewnętrznej ewidencji sprzedaży ilościowo-wartościowej prowadzonej przez Dostawcę. Kwota prerabatu zostanie określona w zawartej umowie handlowej oraz przekazana kontrahentowi na podstawie noty uznaniowej wystawionej przez Dostawcę. Ilość/wartość będzie wyliczana ze wszystkich faktur dokumentujących sprzedaż określonych wyrobów (asortymentu) w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok kalendarzowy).

6. W trakcie okresu rozliczeniowego Wnioskodawca będzie kupował towary kontrahenta objęte prerabatem w cenach podstawowych (bez rabatu).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy kwota prerabatu otrzymana przez Spółkę od Dostawcy przed dokonaniem zakupu Produktów, zgodnie z zawartą umową handlową stanowi dla Spółki przychód podatkowy? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

2. Czy w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym Spółka dokona nabycia Produktów od Dostawcy poniżej określonej ilości lub wartości (pkt 2 wskazany w opisie zdarzenia przyszłego), zwrócona kwota prerabatu przypadająca na zrealizowane dostawy Produktów w tym okresie rozliczeniowym spowoduje konieczność pomniejszenia przychodu podatkowego Spółki o faktycznie zwróconą kwotę prerabatu (jego części)? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota prerabatu otrzymana przez Spółkę od Dostawcy przed dokonaniem zakupu produktów, zgodnie z zawartą umową handlową stanowi dla Spółki przychód podatkowy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są otrzymane pieniądze. Przy czym, z uwagi na to, że otrzymana kwota prerabatu będzie związana z prowadzoną działalnością gospodarczą, to zgodnie z art. 12 ust. 3e przychód ten będzie rozpoznawany na dzień otrzymania zapłaty.

Wobec powyższego, otrzymana kwota prerabatu od Dostawcy Produktów powinna po stronie Wnioskodawcy zostać rozpoznana, jako przychód podatkowy z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym Spółka dokona nabycia Produktów od Dostawcy poniżej określonej ilości lub wartości (pkt 2 wskazany w opisie zdarzenia przyszłego), zwrócona kwota prerabatu przypadająca na zrealizowane dostawy Produktów w tym okresie rozliczeniowym spowoduje konieczność pomniejszenia przychodu podatkowego Spółki o faktycznie zwróconą kwotę prerabatu (jego części).

W ocenie Spółki, w sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym Spółka dokona nabycia Produktów od Dostawcy poniżej określonej ilości lub wartości (pkt 2 wskazany w opisie zdarzenia przyszłego), zwrócona kwota prerabatu przypadająca na zrealizowane dostawy Produktów w tym okresie rozliczeniowym będzie skutkować tym, że przysporzenie majątkowe Spółki związane z uprzednio otrzymanym prerabatem ulegnie pomniejszeniu. Tym samym, zwrócona kwota prerabatu (jego części) dla Dostawcy Produktów będzie skutkować obowiązkiem pomniejszenia wartości przychodu podatkowego o faktycznie zwróconą kwotę prerabatu (jego części). Jednocześnie, w ocenie Spółki, zwrócona kwota prerabatu (jego części) nie będzie w żaden sposób mieć wpływu na koszty uzyskania przychodów (zwrot tej kwoty nie będzie mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 u.p.d.o.p., wymienione zostały przykładowe rodzaje przychodów, moment ich powstania i wyłączenia z katalogu przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p.).

Oznacza to, że co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, mająca definitywny charakter, powiększająca jego aktywa. Dotyczy to zarówno należności będących wprost wynikiem prowadzonej działalności gospodarczej, jak również innych definitywnych przysporzeń finansowych.

Dany przychód zostaje podporządkowany do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, kiedy jest on związany z taką działalnością. Chodzi tu o wszystkie przychody, które nie powstałyby gdyby podatnik nie prowadził działalności gospodarczej. Ustawodawca wyraźnie bowiem wskazał w art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., że dla zakwalifikowania danych przychodów do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, wystarczy, że będą one związane z taką działalnością, a więc pomiędzy jej wykonywaniem a powstaniem takiego przychodu powinien istnieć związek przyczynowo-skutkowy, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, na podstawie umowy zawartej z producentem farb, Spółka będzie otrzymywała rabat w postaci umówionej kwoty pieniężnej wypłacanej "z góry" przed dokonaniem dostawy produktów w ustalonym okresie rozliczeniowym. Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia produktów, co najmniej o ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów producenta farb, nieuwzględniającego obniżek cen), kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych produktów nie będzie podlegać zwrotowi dla producenta farb i zostanie zatrzymana przez Spółkę. Natomiast w przypadku, gdy Spółka w danym okresie rozliczeniowym, dokona zakupu produktów poniżej ustalonej minimalnej ilości lub minimalnej wartości, wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych produktów, określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej, będzie podlegać zwrotowi dla dostawcy produktów. Dostawa farb będzie dokumentowana fakturami VAT. Z kolei, otrzymana kwota prerabatu zostanie udokumentowana notą uznaniową wystawioną przez dostawcę farb.

Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów związanych z działalnością gospodarczą decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Rabat w formie premii pieniężnej, udzielany za osiągniecie określonego w umowie pułapu obrotów sprowadza się w istocie do dokonania przez sprzedawcę na rzecz Wnioskodawcy zwrotu części kwoty uiszczonej z tytułu dokonywanych zakupów towarów. Wobec powyższego, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie uzyskuje dodatkowego przysporzenia stanowiącego przychów podatkowy. Wartość otrzymanego "prerabatu" obniża kwotę należną zbywcy towaru, a w konsekwencji obniża u Wnioskodawcy cenę zakupu towarów.

Jak wskazano w wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2017 r., Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.1164.2016.2.AB, w takiej sytuacji Wnioskodawca dokonuje korekty kosztów uzyskania przychodów o wartość otrzymanego rabatu.

Reasumując, w świetle art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., kwota udzielonego "prerabatu" nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychodu podatkowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2 i 4 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl