2461-IBPB-1-3.4510.807.2016.2.PC - Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wspólnota mieszkaniowa powinna odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych od dochodu uzyskanego w związku z otrzymaniem środków od spółdzielni mieszkaniowej wynikających z rozliczenia funduszu remontowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-1-3.4510.807.2016.2.PC Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wspólnota mieszkaniowa powinna odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych od dochodu uzyskanego w związku z otrzymaniem środków od spółdzielni mieszkaniowej wynikających z rozliczenia funduszu remontowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 sierpnia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 września 2016 r.), uzupełnionym 21 października 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wspólnota Mieszkaniowa powinna odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych od dochodu uzyskanego w związku z otrzymaniem środków od Spółdzielni Mieszkaniowej wynikających z rozliczenia funduszu remontowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wspólnota Mieszkaniowa powinna odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych od dochodu uzyskanego w związku z otrzymaniem środków od Spółdzielni Mieszkaniowej wynikających z rozliczenia funduszu remontowego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 6 października 2016 r. Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.807.2016.1.PC, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 21 października 2016 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Z zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej z mocy ustawy z art. 26 ust. 1 o spółdzielniach mieszkaniowych, wyodrębniła się Wspólnota Mieszkaniowa. Do dnia wyodrębnienia, nieruchomość zarządzana była zgodnie z zapisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Od dnia wyodrębnienia nieruchomość zarządzana jest według przepisów ustawy o własności lokali. Wspólnota Mieszkaniowa podpisała ze Spółdzielnią umowę o zarząd powierzony. W czasie, kiedy nieruchomość należała do zasobów mieszkaniowych Spółdzielni użytkownicy wszystkich lokali w nieruchomości gromadzili środki na funduszu remontowym, który był ewidencjonowany zgodnie art. 4 ust. 4 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Z wpłat na ten fundusz wykonywane były remonty, ale nie wykorzystano na nie całej zgromadzonej kwoty. Spółdzielnia zamierza przekazać Wspólnocie środki pochodzące z wpływów funduszu remontowego. W tym celu Spółdzielnia zebrała oświadczenia od poszczególnych właścicieli lokali w nieruchomości, w których wyrażają oni zgodę na przekazanie środków finansowych wynikających z rozliczenia wpłat na fundusz remontowy nieruchomości na konto Wspólnoty Mieszkaniowej. Wspólnota Mieszkaniowa uzyskane środki przeznaczy na przyszłe remonty i utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane od Spółdzielni przez Wspólnotę Mieszkaniową środki z tytułu niewykorzystanego funduszu remontowego, które zostaną przeznaczone we Wspólnocie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych powodują we Wspólnocie Mieszkaniowej obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez Wspólnotę środków z niewykorzystanego funduszu remontowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego we Wspólnocie. Korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego, gdyż spełnia dwa warunki: pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady powstawania i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1892). Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu. W myśl art. 3 ust. 2-3 ww. ustawy, nieruchomość wspólną stanowią grunt oraz części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale.

Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do treści art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przychodem jest zatem ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Otrzymanymi pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi są zatem tylko takie wartości, które powiększają aktywa majątkowe podatnika, a więc którymi może on rozporządzać jak własnymi.

Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód.

Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dochodem, zgodnie z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która w myśl art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał z powyższego zwolnienia muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe wyjaśnienie oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Należy przy tym zauważyć, że przywołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, że pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe, to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez "zasoby mieszkaniowe" należy zatem rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych; kotłownie i hydrofornie wolnostojące; osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci,

4.

grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne (lub inne urządzenia zapewniające ich funkcjonowanie).

Gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje natomiast zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służących celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

Związane z wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnym i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 tej u.p.d.o.p.).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., dochód powstały z tego tytułu, będzie wolny od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ponadto należy zauważyć, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że z zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej z mocy art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1222, z późn. zm.), wyodrębniła się Wspólnota Mieszkaniowa. Do dnia wyodrębnienia nieruchomość zarządzana była zgodnie z zapisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Od dnia wyodrębnienia nieruchomość zarządzana jest według przepisów ustawy o własności lokali. Wspólnota Mieszkaniowa podpisała ze Spółdzielnią umowę o zarząd powierzony. W czasie, kiedy nieruchomość należała do zasobów mieszkaniowych Spółdzielni użytkownicy wszystkich lokali w nieruchomości gromadzili środki na funduszu remontowym, który był ewidencjonowany zgodnie art. 4 ust. 4 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Z wpłat na ten fundusz wykonywane były remonty, ale nie wykorzystano na nie całej zgromadzonej kwoty. Spółdzielnia zamierza przekazać Wspólnocie środki pochodzące z wpływów funduszu remontowego. W tym celu Spółdzielnia zebrała oświadczenia od poszczególnych właścicieli lokali w nieruchomości, w których wyrażają oni zgodę na przekazanie środków finansowych wynikających z rozliczenia wpłat na fundusz remontowy nieruchomości na konto Wspólnoty Mieszkaniowej. Wspólnota Mieszkaniowa uzyskane środki przeznaczy na przyszłe remonty i utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że środki finansowe uzyskane od Spółdzielni Mieszkaniowej pochodzące z wpływów funduszu remontowego, będą stanowić przychody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychody z tego tytułu mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, że dochód - uzyskany przez Wspólnotę w związku z otrzymaniem środków wynikających z rozliczenia funduszu remontowego, którego źródłem jest nieruchomość stanowiąca zasób mieszkaniowy - jako niezwiązany z prowadzeniem działalności gospodarczej i przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Wspólnoty, stanowi dochód osiągnięty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, podlegający w całości zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Tym samym, przeznaczenie otrzymanych środków od Spółdzielni Mieszkaniowej na przyszłe remonty i utrzymanie zasobów mieszkaniowych, stanowić będzie w całości wydatkowanie dochodu na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Zostanie zatem spełniony warunek uprawniający do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Zatem, stanowisko Wspólnoty należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl