2461-IBPB-1-3.4510.773.2016.1.AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-1-3.4510.773.2016.1.AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 16 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest fundacją, działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień Statutu Fundacji z 21 czerwca 2016 r. (dalej: "Statut"). Fundacja została wpisana do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej z 29 czerwca 2016 r. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Rejestrze przedsiębiorców, chociaż Statut przewiduje, że Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 1 u.o.f., fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności, takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Z kolei zgodnie z postanowieniami Statutu, celem Fundacji jest:

* pomoc osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, w tym starszym i niepełnosprawnym w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych;

* opieka nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w tym starszymi i niepełnosprawnymi;

* poprawa świadomości społecznej w zakresie opieki nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w tym opieki domowej i pomocy środowiskowej dla osób starszych i niepełnosprawnych;

* tworzenie systemu pomocy osobom potrzebującym, w szczególności starszym i niepełnosprawnym;

* upowszechnianie wszechstronnego rozwoju osobowości oraz sprawności fizycznej;

* propagowanie zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej;

* działalność informacyjna i edukacyjna poszerzająca w społeczeństwie wiedzę na temat integracji społecznej, w tym wśród osób starszych i niepełnosprawnych;

* promowanie działalności charytatywnej na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych i niepełnosprawnych;

* promowanie kształcenia ustawicznego przez całe życie;

* działalność edukacyjna, szkoleniowa, badawczo-rozwojowa i opiniotwórcza;

* współpraca ze środowiskami naukowymi, uczelniami wyższymi i innymi ośrodkami oświaty w zakresie kształcenia młodzieży oraz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie potrzeb roztaczania opieki nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w szczególności starszymi i niepełnosprawnymi;

* propagowanie polityki ochrony zdrowia i opieki nad osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, w szczególności nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.

Fundacja ma w przyszłości otrzymać darowiznę, na którą składać się mają nieruchomości wraz z wyposażeniem w postaci mebli i innego sprzętu. Przedmiot darowizny ma być dostosowany do celów jakim ma służyć. W Fundacji służyć będzie prowadzeniu ośrodka opieki nad osobami starszymi i schorowanymi (dalej: "Ośrodek").

Fundacja prowadziła będzie Ośrodek stanowiący jej własność, oferując miejsce i opiekę osobom starszym i schorowanym. Za pobyt w ośrodku Fundacja zamierza pobierać opłaty. Wysokość tych opłat będzie wynikała z kosztów działalności jaką prowadzi Fundacja, a jednocześnie przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia nie będzie przekraczało 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w rozrachunku za okres miesięczny lub kilkumiesięczny wynik z działalności Ośrodka może być dodatni. Jednakże, opłaty będą uwzględniać wszelkie koszty danej działalności, nie tylko bieżące. Oznacza to, że opłaty te będą przewidywać przyszłe wydatki na konieczne remonty i naprawy, serwisy, wymianę wyposażenia i inne, na które środki należy gromadzić przez dłuższy okres czasu.

Opłaty pobierane od pensjonariuszy nie będą służyły osiąganiu zysku, gdyż nie taki jest cel powołania Fundacji. Warto również wskazać, że wysokość tych opłat będzie w porównaniu do innych ośrodków tego rodzaju oferujących poziom świadczeń taki, jaki zamierza oferować Fundacja, niższa niż w tych innych ośrodkach - wysokość opłat będzie wiec niższa niż opłaty na rynku za tego samego rodzaju i na takim samym poziomie świadczenia, co dodatkowo dowodzi brak nastawienia na osiąganie zysku.

Dodatkową działalnością Wnioskodawcy prowadzoną dzięki planowanej darowiźnie będzie działalność oświatowa, w tym kształcenie studentów. Ma ona polegać na utworzeniu ośrodka praktyk studenckich i uczniowskich. Jednym z warunków przekazania darowizny będzie bowiem zobowiązanie się przez Wnioskodawcę do przyjmowania na praktyki i kształcenie w Ośrodku studentów szkół wyższych oraz uczniów szkół średnich współpracujących w tym zakresie bezpośrednio lub pośrednio z Fundacją. Takie cele zostały również przewidziane w Statucie Fundacji.

Ta dodatkowa działalność nastawiona jest na to aby studenci i uczniowie mieli możliwość uzupełniać swoją wiedzę teoretyczną uzyskiwaną na uczelni lub w szkole o zajęcia praktyczne przy opiece nad osobami starszymi i schorowanymi.

Jak wynika z powyższego, Ośrodek pozwoli realizować dwa podstawowe cele Fundacji - świadczyć pomoc społeczną, dzięki przyjmowaniu pensjonariuszy i opieką nad nimi oraz kształcenie uczniów i studentów, poprzez organizację praktyk uczniowskich i studenckich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym w opisie zdarzeniu przyszłym u Wnioskodawcy powstanie dochód do opodatkowania z tytułu otrzymania darowizny w postaci Ośrodka oraz z tytułu innych dochodów przeznaczanych na prowadzenie Ośrodka?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powstanie u niego dochód do opodatkowania z tytułu otrzymania darowizny w postaci Ośrodka oraz z tytułu innych dochodów przeznaczanych na prowadzenie Ośrodka. Dochody te będą bowiem zwolnione z podatku.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), podatnikami podatku dochodowego są osoby prawne. Fundacja posiada osobowość prawną, którą uzyskuje z chwilą dokonania wpisu do rejestru zgodnie z art. 7 ust. 2 u.o.f., tak więc w rozumieniu przywołanych przepisów jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Przepis art. 12 u.p.do.p., zawiera katalog przychodów w rozumieniu przepisów i stanowi, że przychodem są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, ale również wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy.

Jednocześnie, jednak zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie to na podstawie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zatem, w świetle przywołanych przepisów wskazać należy, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) w zakresie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej, wymienione w tym przepisie;

3.

dochody muszą być bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu;

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p.;

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.

W ocenie Fundacji, jej cele wynikające ze Statutu odpowiadają celom, jakie przed fundacjami stawiają przepisy u.o.f. Warto wskazać, że katalog w art. 1 u.o.f., nie jest zamknięty (posługuje się sformułowaniem: "w szczególności") i co do zasady ustawodawca przewidział, że fundacje tworzy się dla realizacji zasadniczo każdych celów społecznie i gospodarczo użytecznych zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej. Dalsza część przepisu wskazuje jedynie przykładowo, jakie to mogą być cele i nawet w tej przykładowej części znajdują się cele z zakresu pomocy społecznej, oświaty i wychowania.

Wnioskodawca jest ponadto podmiotem, którego cele statutowe odpowiadają celom, dla których art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., przewiduje zwolnienie z opodatkowania. Działalność, która ma być faktycznie realizowana, polegająca na opiece nad osobami starszymi i schorowanymi w Ośrodku należy bowiem do kategorii działań z zakresu pomocy społecznej. Ponadto pomimo, że co do zasady Fundacja nie jest jednostką oświaty będzie realizowała dodatkowo cele z zakresu oświaty i kształcenia studentów poprzez organizację praktyk, które będą uzupełniały wiedzę teoretyczną pozyskaną przez praktykantów w procesie kształcenia.

Cele te odpowiadają zadaniom, jakie przed fundacjami stawiają przepisy Ustawy o fundacjach, a mianowicie cele społecznie i gospodarczo użyteczne zgodne z interesem Rzeczypospolitej Polskiej, w tym w szczególności ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Oznacza to, że działania i cele, które ma realizować Fundacja polegające na prowadzeniu Ośrodka będą zgodne z celami statutowymi wynikającymi z przepisów u.p.d.o.p., u.o.f., oraz ze Statutu Fundacji. Wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę przeznaczone i w konsekwencji bez względu na termin wydatkowane w celu prowadzenia i rozwoju Ośrodka powinny w związku z tym podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie powyższego należy uznać, że dochód uzyskany z darowizny wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego składników majątkowych, przy pomocy których Fundacja będzie prowadziła Ośrodek powinien podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego, tak samo jak inne dochody z innych źródeł, które zostaną przeznaczone i wydatkowane w celu prowadzenia Ośrodka.

Należy również zwrócić uwagę, że działalność Fundacji, która ma polegać na prowadzeniu Ośrodka nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Opłaty otrzymywane od pensjonariuszy i ich rodzin mają pokrywać koszty działalności Ośrodka i nawet jeśli w krótkiej perspektywie wynik działalności Ośrodka może być dodatni, środki z nadwyżki stanowić mają rezerwę Ośrodka na różnego rodzaju remonty, modernizacje i inne niż bieżące wydatki związane z działalnością Ośrodka. Nie sposób wiec uznać, że działalność nienastawiona na osiąganie zysków może być uznana za działalność gospodarczą.

Pomocne w tym zakresie mogą być również przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 239 z późn. zm. dalej: "u.o.d.p.p."). W przepisach tej ustawy znajdują się bowiem regulacje pozwalające rozgraniczyć tzw. działalność statutową o charakterze odpłatnym od działalności gospodarczej.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Fundacja zamierza spełniać warunki, które pozwalają nie uznawać jej działalności w rozumieniu przepisów u.o.d.p.p., za działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.o.d.p.p., działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie.

Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 1 u.o.d.p.p., sfera zadań publicznych stanowiących działalność pożytku publicznego obejmuje między innymi zadania w zakresie:

a.

pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,

b.

działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,

c.

nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

Oznacza to, że działalność Wnioskodawcy, stanowi w rozumieniu przepisów cytowanej ustawy działalność pożytku publicznego, która z kolei na podstawie art. 6 u.o.d.p.p., nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Statutowa działalność Fundacji w kontekście tych przepisów mogłaby być jednak uznana za działalność gospodarczą gdyby:

1.

wynagrodzenie za świadczenia Fundacji było w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub

2.

przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia, przekraczało 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, warunki powyższe będą dochowane, a to oznacza, że prowadzenie Ośrodka przez Fundację również na gruncie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego nie byłoby uznawane za działalność gospodarczą.

Ponadto, Wnioskodawca zwraca uwagę, że z perspektywy zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 u.p.d.o.p., nie jest istotne źródło pochodzenia takiego dochodu. Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, istotne jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy też z darowizny. Stanowisko takie potwierdzały wielokrotnie organy podatkowe, w tym dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 29 lipca 2015 r. (ITPB3/4510-214/15/PS).

Podsumowując wskazać należy, że Wnioskodawca prowadząc Ośrodek nie ma na celu osiągania zysku a jednocześnie spełniał będzie warunki, zgodnie z którymi jego działalność nie powinna być uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego. Działalność Ośrodka jest tożsama z celami, które uprawniają podatników do korzystania ze wskazanego wyżej zwolnienia z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 40) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, 11 i 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustawodawca przewidział też pewne zwolnienia przedmiotowe. I tak, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Należy w tym miejscu zauważyć, że zawarty w cytowanym przepisie katalog rodzajów działalności statutowych, na których prowadzenie wydatkowane dochody mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, jest katalogiem zamkniętym. W konsekwencji, aby dany dochód korzystał ze zwolnienia wyrażonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., jego wydatkowanie musi bezsprzecznie podpadać pod przynajmniej jeden z wymienionych w omawianym przepisie rodzajów działalności.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., czyli:

* przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

* przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

* zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest fundacji, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył fundacji z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Należy wskazać, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. Ważny jest bowiem cel, na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, jak i z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zatem, omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby podatnik mógł skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

2.

uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.,

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Istotnym jest, że fakt ponoszenia wydatków na cele statutowe musi wynikać z prowadzonej przez Fundację dokumentacji (art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p.).

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i niebudzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) - toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania, porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja ma w przyszłości otrzymać darowiznę, na którą składać się mają nieruchomości wraz z wyposażeniem w postaci mebli i innego sprzętu. Przedmiot darowizny ma być dostosowany do celów jakim ma służyć. W Fundacji służyć będzie prowadzeniu ośrodka opieki nad osobami starszymi i schorowanymi. Ponadto, dodatkową działalnością Wnioskodawcy prowadzoną dzięki planowanej darowiźnie będzie działalność oświatowa, w tym kształcenie studentów. Ww. darowizna pozwoli realizować dwa podstawowe cele Fundacji - świadczyć pomoc społeczną, dzięki przyjmowaniu pensjonariuszy i opieką nad nimi oraz kształcenie uczniów i studentów, poprzez organizacje praktyk uczniowskich i studenckich.

Jak już wspomniano, art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., zawiera zamknięty katalog rodzajów działalności uprawniających do zwolnienia dochodów wydatkowanych na ich prowadzenie. Należą do nich działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że otrzymana przez Wnioskodawcę darowizna przeznaczona na prowadzenie Ośrodka stanowi realizacje celów statutowych Fundacji, które są zbieżne z celami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Zatem, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, które będą faktycznie przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane w celu prowadzenia Ośrodka będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa ww. przepisie.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl