2461-IBPB-1-2.4510.811.2016.1.KP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-1-2.4510.811.2016.1.KP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 1 września 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 9 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia z podatku, na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, otrzymanej dywidendy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2016 r. do tut. Biura wpłynął wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia z podatku, na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, otrzymanej dywidendy.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: "Spółka B") jest polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest w szczególności doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z). Spółka B była realizatorem projektu "I" w ramach działania 3.1 Inicjowanie działalności innowacyjnej, Priorytet 3 - Kapitał dla innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013.

Głównym celem projektu było zwiększenie liczby przedsiębiorstw działających w oparciu o innowacyjne rozwiązania. Działalność Wnioskodawcy w ramach projektu polegała między innymi na: dokapitalizowaniu powstałych w wyniku preinkubacji przedsiębiorstw poprzez nabywanie lub obejmowanie akcji lub udziałów tych spółek.

Ze środków otrzymanego w ramach projektu dofinansowania Spółka B obejmowała udziały w spółkach, które powstały w wyniku działań w ramach projektu w wysokości wyższej niż 10% udziałów oraz niższej niż 50% udziałów tej spółki, przy czym wartość tych udziałów łącznie z wartością przekazanych spółce środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych ze środków wsparcia na inicjowanie działalności innowacyjnej nie przekraczała łącznie z inną pomocą de minimis, otrzymaną przez mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę w bieżącym roku kalendarzowym oraz w ciągu dwóch poprzedzających lat kalendarzowych z różnych źródeł i w różnych formach, kwoty 200 tysięcy euro, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego - 100 tysięcy euro. Wnioskodawca utworzył w ciągu całego okresu realizacji projektu 28 spółek kapitałowych. Spółki te są również polskimi rezydentami podatkowymi oraz podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. W przypadku decyzji o wyjściu z inwestycji, w pierwszej kolejności podejmowane są próby jej zakończenia, tj. sprzedaż udziałów pozostałym udziałowcom po cenie godziwej. Zyski z inwestycji pokryją wszelkie koszty związane z kontynuowaniem i obsługą przedsięwzięć inwestycyjnych. Po zakończeniu projektu działalność w zakresie dalszego wspierania tworzenia innowacyjnych przedsiębiorstw jest kontynuowana. Pozyskane środki finansowe (zarówno z wyjść kapitałowych jak i z otrzymywanych dywidend) będą przeznaczane na kolejne inwestycje kapitałowe w działalność innowacyjną, zgodnie z założeniami projektu. Wyjście z inwestycji następuje nie później niż w ciągu 10 lat od jej rozpoczęcia.

Wnioskodawca jest posiadaczem ponad 10% udziałów w każdej z utworzonych spółek, nieprzerwanie przez okres przekraczający dwa lata.

Zgodnie z Umową każdej utworzonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wypłata dywidendy wymaga Uchwały Zgromadzenia Wspólników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca po spełnieniu przesłanek określonych w art. 22 ust. 4 i 4a ustawy CIT, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania dywidend wypłaconych przez spółki utworzone w ramach projektu "I"?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "ustawa CIT"), podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

W opinii Wnioskodawcy ustawa CIT w art. 22 ust. 4 przewiduje zwolnienie z opodatkowania dywidend przy spełnieniu określonych warunków.

I tak, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału, w zyskach osób prawnych, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art, 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4.

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy CIT, zwolnienie o którym mowa w ust. 4 ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe warunki zostały spełnione, bowiem:

1. Spółki utworzone w ramach projektu są spółkami, mającymi siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2. Wnioskodawca podlega w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3. Wnioskodawca posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w każdej spółce,

4. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania, część dochodów Wnioskodawcy jest zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21.

5. Wnioskodawca posiada udziały w spółkach nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania dywidend wypłacanych ze spółek utworzonych w ramach projektu pt. "I".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl