2461-IBPB-1-2.4510.67.2017.1.AK - Ustalenie, czy do kosztów kwalifikowanych stanowiących podstawę do określenia wysokości odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosując się do art. 18d ust. 5, zalicza się jedynie tę część kosztów kwalifikowanych, która nie została zwrócona Wnioskodawcy w formie dotacji lub innej formie pomocy publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPB-1-2.4510.67.2017.1.AK Ustalenie, czy do kosztów kwalifikowanych stanowiących podstawę do określenia wysokości odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosując się do art. 18d ust. 5, zalicza się jedynie tę część kosztów kwalifikowanych, która nie została zwrócona Wnioskodawcy w formie dotacji lub innej formie pomocy publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 stycznia 2017 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy do kosztów kwalifikowanych stanowiących podstawę do określenia wysokości odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosując się do art. 18d ust. 5, zalicza się jedynie tę część kosztów kwalifikowanych, która nie została zwrócona Wnioskodawcy w formie dotacji lub innej formie pomocy publicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2017 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy do kosztów kwalifikowanych stanowiących podstawę do określenia wysokości odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosując się do art. 18d ust. 5, zalicza się jedynie tę część kosztów kwalifikowanych, która nie została zwrócona Wnioskodawcy w formie dotacji lub innej formie pomocy publicznej.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca"), należąca do międzynarodowej Grupy prowadzi działalność w dziedzinie produkcji szerokiego zakresu powłok, takich jak: farby, lakiery, bejce, tworzywa sztuczne (jak np. masy uszczelniające), a także ich sprzedaży oraz dystrybucji.

Spółka posiada zorganizowany, wydzielony organizacyjnie w strukturach Spółki Dział Badań, Rozwoju i Innowacji (dalej: "BRI"). Jego zadaniem jest prowadzenie projektów badawczo-rozwojowych (dalej także: "B+R"), mających na celu zdobywanie zupełnie nowej wiedzy, jak również nabywanie, łączenie kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy w celu opracowywania oraz rozwoju produktów Wnioskodawcy oraz technologii ich produkcji. Część z prowadzonych w ramach posiadanego przez Spółkę Działu BRI projektów realizowana jest przez Spółkę samodzielnie, natomiast część realizowana jest także wspólnie z innymi podmiotami z Grupy, jednostkami naukowymi, czy też przedsiębiorstwami z terenu RP. W ramach Działu BRI Spółka posiada i prowadzi własne laboratorium Spółki, w którym prowadzone są prace badawczo-rozwojowe: opracowywane są zupełnie nowe produkty i procesy produkcyjne oraz wprowadzane są różnego rodzaju ulepszenia do tych dotychczas oferowanych i stosowanych. Pracownicy Działu BRI wykonują badania laboratoryjne, projektują składy chemiczne nowych produktów, badają szeroki zakres ich właściwości chemicznych i fizycznych, przygotowują produkty prototypowe, a następnie przeprowadzają testy przedmiotowych prototypów. Opisywany Dział BRI Spółki składa się z 2 zespołów scharakteryzowanych poniżej.

Zespół Badań i Rozwoju Produktu

Zespół ten zajmuje się opracowywaniem innowacji na potrzeby aktualnego portfolio produktów, tzw. sustaining innovation, dla których przewidywany czas wdrożenia od rozpoczęcia prac B+R wynosi ok. 1-5 lat. Prace badawczo-rozwojowe Zespołu skupione są wokół wiodących, istniejących linii produktowych Wnioskodawcy, tj. farb i lakierów mając na celu wprowadzanie innowacji w tym zakresie. We wspomnianym laboratorium Spółki, pracownicy Działu BRI opracowują np. innowacyjne farby zeroemisyjne, przyjazne alergikom i inne. W całej Grupie produkty opracowywane są zgodnie z koncepcją ekologiczną - sustainability - mającą na celu zmniejszenie lub wyeliminowanie emisji do atmosfery lotnych i pół-lotnych związków organicznych oraz substancji szkodliwych.

Opracowywanie nowego produktu rozpoczyna się od:

* zdefiniowania założeń w zakresie głównych parametrów docelowych produktu, wynikających z warunków aplikacji oraz norm mających zastosowanie do poszczególnych kategorii produktowych, obejmujących m.in. określoną emisję lotnych i pół-lotnych związków organicznych, czas schnięcia, odporność mechaniczną i chemiczną i inne,

* stworzenia kompozycji składników, substancji chemicznych, z których ma powstać nowy produkt.

W oparciu o te dane inżynierowie i technologowie B+R opracowują koncepcję nowego produktu i tworzą prototyp. Prototyp poddawany jest testom laboratoryjnym, a na podstawie wyników przedmiotowych testów wprowadzane są modyfikacje składu chemicznego produktu pod kątem uzyskania jego docelowej charakterystyki. Jeżeli projekt B+R przyniesie oczekiwane rezultaty, końcową fazą jest wytworzenie prototypów poprzez przeprowadzenie prób wytworzenia partii pilotażowej. Spółka w procesie badawczo-rozwojowym posługuje się dostępną wiedzą z dziedziny chemii oraz inżynierii materiałowej, bada powstałe próbki pod kątem spełniania zakładanych wymogów oraz zdobywa, w toku badań laboratoryjnych, nową wiedzę we wspomnianych dziedzinach, którą następnie wykorzystuje do opracowywania kolejnych nowych produktów lub znaczących ulepszeń do tych obecnie oferowanych.

Zespół Innowacji Produktowych

Zespół zajmuje się opracowywaniem zupełnie nowych, przełomowych, rozwiązań w dziedzinie szeroko pojmowanej chemii przemysłowej - nie tylko w obszarze produkcji farb i lakierów. Zespół ten poszukuje rozwiązań spoza głównego obszaru działalności Spółki (jej głównego portfolio produktowego jakim są farby i lakiery). W ramach zespołu opracowywane są innowacje produktowe i procesowe. Zespół Innowacji Produktowych posiłkuje się też wsparciem ze strony jednostek zewnętrznych - współpracuje z jednostkami naukowymi i wyspecjalizowanymi przedsiębiorstwami w zakresie zlecania konkretnych badań i analiz, nabywania dodatkowej wiedzy niezbędnej dla opracowywania opisywanych innowacji, w przypadkach, gdy przeprowadzanie badań lub testów we własnym laboratorium jest z jakichkolwiek powodów niewskazane lub niewykonalne.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że prace Zespołu Innowacji Produktowych skupiają się wokół przełomowych innowacji - opracowywaniu tzw. disruptive innovation - innowacji, których efekty spowodują powstanie nowego rynku (sektora) lub wywołają znaczącą zmianę na dotychczasowych rynkach, a ich wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa będzie bardzo widoczny. Prace znacznie wyprzedzają obecne zapotrzebowanie rynkowe, ich perspektywa jest znacznie dalsza i w konsekwencji mają one znaczące przełożenie na trendy w branży w kolejnych latach.

Stanowiska pracy oraz zakres obowiązków pracowników opisanych wcześniej Zespołów

Pracownicy Działu BRI Spółki są zatrudniani w celu wykonywania zadań z zakresu działalności badawczo-rozwojowej, na podstawie umów o pracę (zarówno na czas określony, jak i nieokreślony), co znajduje odzwierciedlenie w nazwach stanowisk pracy określonych umowami oraz zapisach zawartych w kartach stanowisk pracy. Opisywani pracownicy pełnią swoje obowiązki wyłącznie w ramach Działu BRI. Wspomniane karty stanowisk pracy, dla każdego ze stanowisk funkcjonujących w ramach Działu BRI określają zakres powierzonych poszczególnym pracownikom czynności związanych z prowadzonymi pracami badawczo-rozwojowymi, do których należą:

* Opracowywanie nowych produktów;

* Ulepszanie istniejących produktów;

* Zarządzanie zespołem badawczo-rozwojowym;

* Zapewnianie bezpieczeństwa prac laboratoryjnych i zgodności ze standardami ISO i EHS;

* Współpraca z pozostałymi działami (np. Sprzedaży i Marketingu) w zakresie monitoringu rynku oraz definiowania zapotrzebowania na nowe produkty;

* Udział w pracach zespołów Ekspertów B+R Spółki;

* Wypełnianie zadań z zakresu testów laboratoryjnych oraz opracowywania raportów z testów;

* Utrzymywanie znajomości nowych standardów oraz metod testowych;

* Budżetowanie i monitoring kosztów prac B+R.

Pomoc publiczna na działalność B+R, z których korzysta i zamierza korzystać Spółka

Spółka jest beneficjentem pomocy publicznej. W przeszłości skorzystała ze wsparcia finansowego z funduszy UE. Dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka objęta była modernizacja i rozbudowa budynku B+R. Spółka skorzysta także w najbliższym czasie z dofinansowania w ramach programu sektorowego INNOCHEM - Działanie 1.2 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020 - projekt Spółki został rekomendowany do dofinansowania. Dodatkowo, Spółka ubiega się i w przyszłości zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektów B+R także w ramach innych krajowych lub zagranicznych instrumentów pomocy.

Istotny element opisu sprawy został także zawarty w stanowisku Spółki, w którym wskazano, że prace które mają miejsce w projektach badawczo-rozwojowych realizowanych w ramach Działu BRI Spółki nie stanowią prac rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów, czy też procesów technologicznych.

Wnioskodawca zaznacza, że:

* w związku z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową zamierza korzystać z odliczenia kosztów kwalifikowanych od podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 18d i art. 18e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm. - dalej: "ustawa o CIT");

* nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia;

* zamierza prowadzić działalność badawczo-rozwojową w ramach prac opisanych Zespołów również w przyszłości;

* w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT wyodrębnia i będzie w dalszym ciągu wyodrębniać koszty działalności badawczo-rozwojowej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym do kosztów kwalifikowanych stanowiących podstawę do określenia wysokości odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o CIT, stosując się do art. 18d ust. 5, zalicza on jedynie tę część kosztów kwalifikowanych, która nie została mu zwrócona w formie dotacji lub innej formie pomocy publicznej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy do kosztów kwalifikowanych, stanowiących podstawę do obliczenia dodatkowego odliczenia kosztów uzyskania przychodów od podstawy opodatkowania, należy zaliczyć, zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, jedynie tę część poniesionych kosztów kwalifikowanych, które nie zostały mu zwrócone w formie dotacji ze środków publicznych, tj. część, która stanowi wkład własny Wnioskodawcy w realizację projektów objętych dofinansowaniem, zgodnie z intensywnościami pomocy publicznej mającymi zastosowanie do poszczególnych kategorii kosztów i prac B+R.

Na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie.

W odniesieniu do dofinansowania kosztów realizacji działalności B+R (np. program sektorowy INNOCHEM, - Działanie 1.2 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój), Wnioskodawca zamierza zaliczyć do kosztów kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ustawy o CIT, wydatki stanowiące koszt uzyskania przychodu, które zaliczają się do przewidzianego w tymże przepisie katalogu jedynie w części, w której nie zostały zwrócone w formie dotacji na działalność badawczo-rozwojową. W konsekwencji, w przypadku, gdy Spółka otrzyma dofinansowanie realizacji projektu B+R ze środków publicznych, spośród całkowitych kosztów danego projektu zidentyfikowane zostaną te, które spełniają warunki kwalifikowalności jako koszty odliczane na podstawie art. 18d ustawy o CIT. Następnie, Spółka pomniejszy bazę tak obliczonych kosztów o udział dofinansowania w całym projekcie - przykładowo, gdy otrzymane dofinansowanie będzie stanowiło 40% kosztów projektu B+R, całość kosztów kwalifikowanych na podstawie art. 18d ustawy o CIT, związanych z realizacją przedmiotowego projektu zostanie pomniejszona o 40%. Dzięki temu, wartość odliczenia dokonywanego przez Spółkę na podstawie art. 18d ustawy o CIT, bazowała będzie na wartości nakładów na działalność badawczo-rozwojową, stanowiącą wkład własny Wnioskodawcy w projekcie objętym pomocą publiczną.

Okoliczność, że koszty kwalifikowane będą w części sfinansowane z dotacji, a więc będą w części kosztami, o których mowa w art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, w ocenie Wnioskodawcy, powoduje konieczność wyłączenia tej części kosztów, które zostały Spółce zwrócone, z podstawy kalkulacji wartości odliczenia na podstawie art. 18d ustawy o CIT.

Ponadto, należy zauważyć, że ani art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, ani żaden inny przepis ustawy o CIT nie zabraniają korzystania z odliczenia w stosunku do tej części kosztów kwalifikowanych, która nie została zwrócona podatnikowi. Wykładnia językowa przepisu art. 18d ust. 5 wskazuje, że jeżeli koszt kwalifikowany został w części podatnikowi zwrócony (pokryty dotacją), to w tej części nie podlega odliczeniu. Natomiast, taki koszt może być odliczony w części niepokrytej dofinansowaniem.

Do takiego wniosku prowadzi też wykładnia funkcjonalna art. 18d ust. 5 Ustawy o CIT: celem tego przepisu jest zapewnienie, by w kosztach stanowiących podstawę obliczenia ulgi B+R nie były uwzględniane koszty, których ciężaru ekonomicznego nie poniósł podatnik. Ponieważ ciężar ekonomiczny kosztów niepokrytych dotacją ponosi Spółka, to powinny one podlegać odliczeniu na podstawie art. 18d ustawy o CIT.

Stanowisko zgodne z przedstawionym powyżej stanowiskiem Wnioskodawcy zajął np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-210/16/k.p.: "Podsumowując, PGK "A" stoi na stanowisku, że stanowiące koszt uzyskania przychodów wydatki ponoszone przez Spółki PGK "A" w związku z realizacją Projektów dofinansowanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju lub innej instytucji udzielającej dotacji na projekty, w części pokrytej ze środków własnych Spółek PGK, będą mogły być uznane za koszty kwalifikowane".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl