2461-IBPB-1-2.4510.5.2017.2.JW - Powstanie dochodu po stronie spółki w związku jej przejęciem przez spółkę nadrzędną.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 13 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPB-1-2.4510.5.2017.2.JW Powstanie dochodu po stronie spółki w związku jej przejęciem przez spółkę nadrzędną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) w zw. z art. 223 § 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.) uzupełnionym 16 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy połączenie przez przejęcie trzech spółek, w tym Wnioskodawcy przez spółkę przejmującą będzie skutkowało po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe (część pytania oznaczona nr 1).

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy połączenie przez przejęcie trzech spółek, w tym Wnioskodawcy przez spółkę przejmującą będzie skutkowało po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 2 lutego 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.5.2017.1.JW, 2461-IBPB-2-1.4514.3.2017.1.ASz wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 16 lutego 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca działający w formie spółki akcyjnej, którego większościowym akcjonariuszem jest Województwo X. Planowane jest połączenie Wnioskodawcy w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych z trzema innymi spółkami, w których w zależności od formy prawnej większościowym lub całościowym akcjonariuszem, bądź wspólnikiem jest Województwo X (Spółka 1 (sp. z o.o.) jako spółka przejmująca, Spółka 2 (S.A.) jako spółka przejmowana oraz Spółka 3 (S.A.) jako spółka przejmowana). Połączenie spółek nastąpi poprzez przejęcie przez spółkę przejmującą, tj. Spółkę 1, majątku Wnioskodawcy oraz ww. dwóch spółek przejmowanych, w efekcie czego spółki zostaną wykreślone z rejestru (dalej: połączenie przez przejęcie). Po dokonaniu połączenia przez przejęcie Województwo X będzie posiadało nie mniej niż 95% udziałów spółki przejmującej.

Przedmiot działalności poszczególnych spółek jest zbliżony, zajmują się one w szczególności aktywnym wspieraniem przedsiębiorczości i innowacyjności regionu, udzielaniem pożyczek dla przedsiębiorców, ograniczaniem bezrobocia, poprawą konkurencyjności przedsiębiorstw oraz kształtowaniem wizerunku Województwa X za granicą. Celem połączenia jest uproszczenie struktury kapitałowej, a więc wyeliminowanie bardziej skomplikowanych strukturalnie spółek akcyjnych i przejęcie ich majątku przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, oraz tym samym obniżenie kosztów działalności tych podmiotów.

W zakresie wydania interpretacji indywidualnej prawa podatkowego odnośnie podatku od towarów i usług wnioskodawca wystąpił do właściwego rzeczowo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy połączenie przez przejęcie trzech spółek, w tym Wnioskodawcy przez spółkę przejmującą w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) będzie skutkowało po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu na podstawie przepisów o ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych? (część pytania oznaczona nr 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym połączeniem nie powstanie po stronie wnioskodawcy jako spółki przejmowanej przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych (co wynika z art. 10 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy przedstawione zdarzenie przyszłe (połączenie przez przejęcie) jest neutralne podatkowo na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1578 z późn. zm., dalej: "k.s.h."), spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Połączenie to - w myśl art. 492 § 1 k.s.h. - może być dokonane na dwa sposoby:

* przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (jest to tzw. łączenie się przez przejęcie, czyli inkorporacja),

* przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (jest to tzw. łączenie się przez zawiązanie nowej spółki, czyli konsolidacja).

W odniesieniu do skutków podatkowych łączenia spółek kapitałowych oraz zagadnienia dotyczącego kwalifikacji do grupy dochodów z udziału w zyskach osób prawnych zasadne jest przywołanie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa skutki podatkowe w spółce przejmującej oraz po stronie pozostałych podmiotów uczestniczących w takiej restrukturyzacji, przewidując co do zasady neutralność takiego procesu dla jego uczestników pod warunkiem spełnienia określonych w ustawach podatkowych przesłanek.

Zasady opodatkowania spółek, biorących udział w połączeniu zostały określone w art. 10 ust. 2 u.p.d.o.p., który przewiduje, że przy połączeniu lub podziale spółek:

* dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej;

* dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka 1 (Spółka z o.o.), której 100% udziałów posiada Województwo X, zamierza w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, połączyć się z trzema innymi Spółkami kapitałowymi, w tym z Wnioskodawcą, w których większościowym akcjonariuszem jest również Województwo X. Przenosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdzić należy, że żaden z przepisów tej ustawy nie przewiduje opodatkowania po stronie podmiotu, który podlega przejęciu przez inną Spółkę.

Zatem, w przypadku połączenia Spółek, nie powstanie przychód po stronie Wnioskodawcy, jako spółki przejmowanej. Planowana transakcja będzie więc dla niego neutralna podatkowo na gruncie u.p.d.o.p.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji

W zakresie odpowiedzi na część pytania oznaczonego nr 1 oraz nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl