2461-IBPB-1-2.4510.101.2017.1.MM - Ustalenie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPB-1-2.4510.101.2017.1.MM Ustalenie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Aglomeracji X. (dalej: "Wnioskodawca" lub "Stowarzyszenie") jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną, którego członkiem są niektóre gminy i powiaty przyległe do miasta X., w tym gmina X.

Celem działalności Wnioskodawcy jest wsparcie szeroko pojętych działań na rzecz rozwoju gmin i powiatów w nim zrzeszonych oraz rozwoju Aglomeracji X. w zakresie objętym celami statutowymi Wnioskodawcy.

W dniu 14 kwietnia 2014 r. zostało zawarte Porozumienie w sprawie współpracy na rzecz rozwiązania problemów komunikacyjnych w rejonie Węzła A. (dalej: "Porozumienie") pomiędzy Stowarzyszeniem a gminami X., Y. oraz Z.

W ramach porozumienia Strony umowy podjęły się współpracy przy wykonaniu analitycznego opracowania pn.: "Usprawnienie komunikacji poprzez połączenia systemów układów komunikacyjnych miasta X., gminy Y. i gminy Z. z ciągiem Autostradowej Obwodnicy miasta X. oraz drogi ekspresowej w rejonie Węzła A.". Opracowanie ma posłużyć Stowarzyszeniu oraz zainteresowanym jednostkom samorządu terytorialnego w promowaniu i docelowo wdrożeniu działań rozwijających sieć dróg oraz usprawniających komunikację w Aglomeracji X. przy zapewnieniu racjonalnego planowania przestrzennego. Procentowo powierzchnia działek, których dotyczy projekt kształtuje się następująco: Gmina miejska X. - 14,3%, Gmina wiejska Y. - 24.4%, Gmina wiejska Z. - 61,3%.

Zgodnie z § 6 Porozumienia opracowanie sfinansuje z własnych środków Stowarzyszenie do wysokości 100.000 zł, natomiast jeśli koszt przekroczy zakładaną kwotę Strony umowy uzgodnią dalszy sposób postępowania. Współwłaścicielami koncepcji po jej stworzeniu będą Strony umowy. W dniu 15 marca 2016 r. został przyjęty aneks na podstawie § 6, zmieniający to postanowienie. Z obecnie obowiązującej treści Porozumienia wynika, że cena opracowania koncepcji nie przekroczy 200.000 zł. Za opracowanie Koncepcji zapłacić miał również z własnych środków Wnioskodawca, przy czym Gmina X. zadeklarowała, że przekaże Wnioskodawcy kwotę 70.000 zł na podstawie noty księgowej wystawionej przez Wnioskodawcę i wystawieniu prawidłowej faktury przez wykonawcę Koncepcji. Strony Porozumienia zgodnie postanowiły, że właścicielem całości praw majątkowych do Koncepcji będzie Wnioskodawca, przy czym pozostałym Stronom przysługiwać będzie prawo do wykorzystania Koncepcji w pełnym zakresie, dla własnych celów, w sposób nieograniczony.

Na podstawie warunków powyższego Porozumienia na rzecz Stowarzyszenia została przekazana przez Gminę X. kwota 70.000 zł po zrealizowaniu opracowania przez jego wykonawcę. Zgodnie z unormowaniami Statutu Stowarzyszenia (dalej: "Statut"), Stowarzyszenie jest finansowane m.in. ze składek członkowskich. Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej (§ 27 Statutu). Opłacanie składek członkowskich jest jednym z obowiązków członków Stowarzyszenia (§ 12 Statutu).

Statut przewiduje, że celami Stowarzyszenia są:

1. Upowszechnianie idei samorządności lokalnej (PKD 94.99 Z),

2. Zajmowanie stanowisk w sprawach publicznych (PKD 94.99 Z),

3. Ochrona wspólnych interesów członków Stowarzyszenia (PKD 94.99 Z),

4. Wspieranie działań zmierzających do racjonalnego planowania przestrzennego w Aglomeracji (PKD 94.99 Z),

5. Koordynacja współdziałania gmin i powiatów zmierzająca do podtrzymania dziedzictwa kulturowego (PKD 94.99 Z),

6. Podejmowanie działań zmierzających do gospodarczego i kulturalnego rozwoju gmin i powiatów zrzeszonych (PKD 94.99 Z),

7. Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego (PKD 84.12 Z),

8. Podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z partnerami zagranicznymi (PKD 94.99 Z),

9. Organizowanie i wspieranie wypoczynku dzieci i młodzieży (PKD 94.99 Z),

10. Wspomaganie członków w realizacji ich zadań własnych i zleconych (PKD 94.99 Z),

11. Podejmowanie działań na rzecz przeciwdziałania bezrobociu i ograniczania jego skutków (PKD 84.13 Z),

12. Podejmowanie działań w zakresie rozwoju systemu pomocy społecznej (PKD 88.99 Z),

13. Podejmowanie działań na rzecz ograniczania skutków niepełnosprawności (PKD 88.11 Z),

14. Wspieranie turystyki i podejmowanie działań na rzecz regionalnych przedsięwzięć turystycznych (PKD 94.99 Z),

15. Upowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa publicznego i podejmowanie działań na rzecz jego poprawy (PKD 94.99 Z),

16. Podejmowanie działań w zakresie rozwoju infrastruktury i gospodarki komunalnej (PKD 84.13 Z),

17. Wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego (PKD 94.99 Z),

18. Popularyzowanie wiedzy na temat nowych zasad organizacji edukacji, pomocy społecznej i ochrony zdrowia oraz wspieranie inicjatyw służących dalszemu rozwojowi tych dziedzin (PKD 94.99 Z),

19. Promocja Aglomeracji X. (PKD 94.99 Z),

20. Wspieranie działalności sportowej (PKD 93.1),

21. Działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60 Z),

22. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59 B),

23. Pozostałe formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51 Z),

24. Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51),

25. Pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKD 85.52 Z),

26. Wychowanie przedszkolne (PKD 85.10 Z),

27. Prowadzenie obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20 Z).

W Statucie wskazano zatem także, że jednym z celów Stowarzyszenia jest wspieranie działań zmierzających do racjonalnego planowania przestrzennego w Aglomeracji (§ 4 pkt 4 Statutu).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy kwota 70.000 zł przekazana Wnioskodawcy przez Gminę X. na podstawie Porozumienia, wydatkowana na Koncepcję, o której mowa w opisie stanu faktycznego, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kwota 70.000 zł przekazana Wnioskodawcy przez Gminę X. na podstawie Porozumienia, wydatkowana na Koncepcję, o której mowa w opisie stanu faktycznego, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.p.").

Gminy i powiaty mają prawo tworzyć stowarzyszenia na podstawie art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.). Do działalności stowarzyszenia odpowiednio stosuje się przepisy ustawy dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.

Stowarzyszenie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p.

Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. wskazuje, że zwolnione z opodatkowania są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przy czym przedmiotowe zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p. nie ma zastosowania w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach, przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów; samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Stowarzyszenie nie jest wymienione w tym przepisie, a więc nie jest wyłączone z unormowania przepisu o ulgach i zwolnieniach.

Statut Wnioskodawcy przewiduje, że celami Stowarzyszenia są:

1. Upowszechnianie idei samorządności lokalnej (PKD 94.99 Z),

2. Zajmowanie stanowisk w sprawach publicznych (PKD 94.99 Z),

3. Ochrona wspólnych interesów członków Stowarzyszenia (PKD 94.99 Z),

4. Wspieranie działań zmierzających do racjonalnego planowania przestrzennego w Aglomeracji (PKD 94.99 Z),

5. Koordynacja współdziałania gmin i powiatów zmierzająca do podtrzymania dziedzictwa kulturowego (PKD 94.99 Z),

6. Podejmowanie działań zmierzających do gospodarczego i kulturalnego rozwoju gmin i powiatów zrzeszonych (PKD 94.99 Z),

7. Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego (PKD 84.12 Z),

8. Podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z partnerami zagranicznymi (PKD 94.99 Z),

9. Organizowanie i wspieranie wypoczynku dzieci i młodzieży (PKD 94.99 Z),

10. Wspomaganie członków w realizacji ich zadań własnych i zleconych (PKD 94.99 Z),

11. Podejmowanie działań na rzecz przeciwdziałania bezrobociu i ograniczania jego skutków (PKD 84.13 Z),

12. Podejmowanie działań w zakresie rozwoju systemu pomocy społecznej (PKD 88.99 Z),

13. Podejmowanie działań na rzecz ograniczania skutków niepełnosprawności (PKD 88.11 Z),

14. Wspieranie turystyki i podejmowanie działań na rzecz regionalnych przedsięwzięć turystycznych (PKD 94.99 Z),

15. Upowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa publicznego i podejmowanie działań na rzecz jego poprawy (PKD 94.99 Z),

16. Podejmowanie działań w zakresie rozwoju infrastruktury i gospodarki komunalnej (PKD 84.13 Z),

17. Wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego (PKD 94.99 Z),

18. Popularyzowanie wiedzy na temat nowych zasad organizacji edukacji, pomocy społecznej i ochrony zdrowia oraz wspieranie inicjatyw służących dalszemu rozwojowi tych dziedzin (PKD 94.99 Z),

19. Promocja Aglomeracji X. (PKD 94.99 Z),

20. Wspieranie działalności sportowej (PKD 93.1),

21. Działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60 Z),

22. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59 B),

23. Pozostałe formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51 Z),

24. Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51),

25. Pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKD 85.52 Z),

26. Wychowanie przedszkolne (PKD 85.10 Z),

27. Prowadzenie obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20 Z).

Cele wskazane w statucie Stowarzyszenia należą do celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., a w szczególności cel opracowania związany z rozwojem dróg i komunikacji na obszarze Aglomeracji X. przy uwzględnieniu aktualnych warunków planowania przestrzennego mieści się m.in. w jednym z szerokich celów statutowych, tj. wspieranie działań zmierzających do racjonalnego planowania przestrzennego w Aglomeracji (PKD 94.99 Z) - § 4 pkt 4 Statutu, co pozwala na jego zakwalifikowanie do jednego z celów określonych w powołanym przepisie. Wnioskodawca zauważa, że stworzenie Koncepcji, która jest przedmiotem Porozumienia z dnia 14 kwietnia 2014 r. można powiązać z § 4 pkt 4 Statutu. Z Aneksu do Porozumienia z dnia 15 marca 2016 r. jednoznacznie wynika, że przekazana przez Gminę X. kwota będzie przeznaczona na zakup Koncepcji. Stąd też wynika, że przekazana przez Gminę X. kwota na sfinansowanie stworzenia Koncepcji, będzie stanowiła środki przeznaczone na cele statutowe Stowarzyszenia. Organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z 25 czerwca 2016 r. Znak: IBPBI/2/423- 305/14/AK jasno przedstawił przesłanki zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.:

* podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) w zakresie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.,

* dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej, wymienione w tym przepisie,

* dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

* podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p.,

* dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zrealizowanie wszystkich ustawowych przesłanek zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. oraz niewystępowanie przesłanek negatywnych wskazanych w art. 17 ust. 1a-1c u.p.d.o.p. prowadzi do wniosku, że przedmiotowe dochody nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ważny jest cel statutowy Stowarzyszenia. Ustawa posługuje się pojęciem prawnym celów statutowych, nie zaś terminem celów zapisanych w statucie. Stosownie do tez wyroku NSA z 3 marca 2009 r. sygn. akt II FSK 1728/07, cel statutowy danego podmiotu powinien być analizowany w związku z przepisami prawa określającymi dla danej kategorii podmiotów obszar i cele ich działalności, w granicach których mogą one wskazać w statucie konkretne cele swojego działania. Tym samym, cel statutowej działalności podatnika powinien wynikać wprost ze statutu i nie może być ustalany w drodze wykładni. Jednocześnie, nie chodzi tylko o bezpośrednie prowadzenie przez podatnika określonego rodzaju działalności, lecz również o wspieranie tej działalności, pod tym jednak warunkiem, że wynika to z przyjętego przez podatnika statutu. Cele objęte zwolnieniem nie muszą być głównymi czy jedynymi celami działalności podatnika.

Dochody powinny być przeznaczone i wydatkowane bezpośrednio w związku z realizacją celu statutowego danego podmiotu. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna zatem charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznacza, a następnie wydatkuje. Wydatkowanie na cel ustawowy musi mieć charakter wydatku bezpośredniego.

Ważne z punktu widzenia stosowania zwolnienia jest kwestia przekazania aktywów nabytych ze środków wolnych od podatku innemu podmiotowi. Do zastosowania zwolnienia wystarcza przeznaczenie uzyskanego dochodu na wskazane cele. Nie ma natomiast znaczenia to, co następnie stanie się z użytymi przez podatnika środkami, w szczególności w sytuacji, gdy cel statutowy zostanie już zrealizowany, czy też podatnik przestanie go już realizować. Taką zasadę stosowania zwolnienia "statutowego" potwierdzono również w wyroku WSA w Warszawie z 17 października 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 706/11, w którym stwierdzono, że jeżeli podatnik wykorzysta części nieruchomości - nabyte z dochodów objętych zwolnieniem - do realizacji celów wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a następnie środki te przeniesie na inny podmiot, nie utraci zwolnienia.

Zdaniem Stowarzyszenia, przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. otwiera listę dochodów podatników, które są zwolnione z podatku dochodowego, pod warunkiem że zostają przeznaczone na cele statutowe.

Przepis wymienia następujące rodzaje działalności statutowej podmiotu uprawniające do zwolnienia:

* naukowa,

* naukowo-techniczna,

* oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

* kulturalna,

* w zakresie kultury fizycznej i sportu,

* ochrony środowiska,

* wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,

* dobroczynności,

* ochrony zdrowia i pomocy społecznej,

* rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

* kultu religijnego

- w części przeznaczonej na te cele.

Zatem zwolnienie to jest skierowane przede wszystkim do fundacji, stowarzyszeń, jednostek badawczo-rozwojowych i innych osób prawnych wykonujących działalność wymienioną powyżej. Podatnik nabywa prawo do zwolnienia tylko wtedy, gdy rzeczywiście wydatkuje uzyskany dochód na cel wymieniony w tym zapisie (cele statutowe). W wyroku NSA z 4 stycznia 2005 r. sygn. akt FSK 764/04, LEX nr 147483, czytamy na ten temat: "Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi o zwolnieniu dochodu od podatku, a nie o zwolnieniu podatników z podatku. Powodem odstąpienia od opodatkowania jest przeznaczenie dochodu na wskazaną w ustawie podatkowej działalność statutową, a nie na »działalność«, która nie została nawet rozpoczęta i nie jest prowadzona, oraz jest rzeczą przyszłą i niepewną, czy i w jakim realnie i w sposób uzasadniony przewidywalnym okresie (podatkowym) w ogóle będzie podjęta i realizowana".

Cele statutowe uprawniające do zwolnienia muszą być wyraźnie określone w statucie. Wnioskodawca zaznacza, że cel jest wyraźnie określony, a wydatek został na ten cel przeznaczony, co powoduje, że odpowiadający mu dochód Stowarzyszenia uprawnia do zwolnienia. Co prawda nie ma znaczenia w tym przypadku krąg odbiorców, do którego działanie podatnika jest skierowane, niemniej Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotowym działaniem realizowany jest cel w interesie ogółu społeczeństwa.

Konkludując, kwota 70.000 zł przekazana Wnioskodawcy przez Gminę X. na podstawie Porozumienia, wydatkowana na Koncepcję, o której mowa w opisie stanu faktycznego, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. z uwagi na to, że Wnioskodawca realizuje cel statutowy korespondujący z brzmieniem celów, o których mowa w ww. przepisie w zakresie realizacji inicjatyw w przedmiocie rozwiązań komunikacyjnych i budowy dróg.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Świętego Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl