2461-IBPB-1-1.4511.639.2.2017.ESZ - Rozliczanie wydatków na działalność finansowaną z przychodów zwolnionych z opodatkowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-1-1.4511.639.2.2017.ESZ Rozliczanie wydatków na działalność finansowaną z przychodów zwolnionych z opodatkowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku opatrzonym datą 30 sierpnia 2016 r. (data wpływu do Organu 21 listopada 2016 r.), uzupełnionym 25 stycznia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania wskazanych we wniosku środków finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania wskazanych we wniosku środków finansowych. Wniosek powyższy za pismem z 24 listopada 2016 r. Znak: 3063-ILPB1-1.4511.318.2016.1.KF został przekazany do tut. Biura celem załatwienia zgodnie z właściwością (data wpływu do tut. Biura 29 listopada 2016 r.). Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 28 grudnia 2016 r. Znak: 2461.IBPB-1-1.4511.639.2016.1.ESZ, wezwano do jego uzupełnienia co też nastąpiło 25 stycznia 2017 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie pozostałych form edukacji gdzie indziej niesklasyfikowanych na zasadach ogólnych - podatek liniowy. Jedynym przedmiotem działalności jest pozyskiwanie, głównie dla szkół, środków z funduszy europejskich i realizowanie projektów. Zapisów księgowych dokonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W trakcie realizowania projektów zapisów zarówno przychodów jak i kosztów stałych i zmiennych Wnioskodawczyni dokonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kol 16 - uwagi. Montaż finansowy do przyznanych do realizacji projektów zależny jest od instytucji zarządzającej, która ogłosiła konkurs. W większości płatności na realizację projektów finansowane są w 85% kosztów kwalifikowanych ze środków ETS (winno być: EFS - Europejskiego Funduszu Społecznego) otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego, w 10% kosztów kwalifikowanych z budżetu państwa oraz w 5% kosztów kwalifikowanych z wkładów własnych. Powyższy podział może się zmieniać w zależności od podpisanej umowy. We wszystkich projektach koszty bezpośrednie - kwalifikowane rozliczane są ryczałtowo.

Istotne elementy opisu stanu faktycznego sprawy, zawarto również we własnym stanowisku Wnioskodawczyni w sprawie, gdzie wskazano, że "wszystkie wydatki i koszty zarówno stałe (opłata za leasing samochodu, paliwo...) jak i zmienne są finansowane z przychodów, z których dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania (...)".

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 18 stycznia 2017 r. wskazano, że Wnioskodawczyni realizuje w ramach swojej działalności projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej (wymienione poniżej). Wnioskodawczyni otrzymuje na realizację projektu dotacje (szczegóły poniżej). W ramach tej dotacji otrzymuje kwotę ryczałtową - kosztów pośrednich. W ramach tych kosztów pośrednich Wnioskodawczyni ponosi wydatki finansowe związane z bieżącą działalnością firmy.

Wnioskodawczyni realizowała i realizuje następujące projekty:

1. Projekt (...), realizowany od 1 marca 2013 r. do 30 czerwca 2015 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu IX Rozwój Wykształcenia i kompetencji w regionach, Działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Instytucją Pośredniczącą jest Województwo (...). Źródła finansowania: płatność ze środków europejskich (461.781,54 PLN) - kwota stanowi 85% dofinansowania, dotacja celowa z budżetu krajowego (81.490,86 PLN) - kwota stanowi 15% dofinansowania. Koszty pośrednie projektu rozliczane ryczałtem stanowią 8% wydatków bezpośrednich w ramach projektu. Koszty bezpośrednie rozliczane są na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów.

2. Projekt (...) realizowany od 1 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. w ramach Priorytetu IX Działania 9.1 Poddziałania 9.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Instytucją Pośredniczącą jest Samorząd Województwa. Źródła finansowania: płatność ze środków europejskich (371.126,77 PLN) - kwota stanowi 85% wydatków kwalifikowalnych, wkład własny niepieniężny (65.492,96 PLN) - kwota stanowi 15% wydatków kwalifikowalnych. Koszty pośrednie projektu rozliczane ryczałtem stanowią 9% wydatków bezpośrednich w ramach projektu. Koszty bezpośrednie rozliczane są na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów.

3. Projekt (...) realizowany od 1 lipca 2016 r. do 30 czerwca 2018 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 11.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego, Poddziałanie 11.1.4 Poprawa efektywności kształcenia ogólnego. Instytucją Zarządzającą jest Zarząd Województwa. Instytucji Pośredniczącej nie ma. Źródła finansowania: płatność ze środków europejskich w kwocie 543.100,22 PLN - co stanowi 85% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, dotacja celowa z budżetu krajowego w kwocie 31.947,07 PLN - kwota stanowi 5% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Pozostała część (68.894,14 PLN) stanowi wkład własny niepieniężny Beneficjenta (Wnioskodawczyni). Koszty pośrednie projektu rozliczane stawką ryczałtową stanowią 25% wydatków bezpośrednich w ramach projektu. Koszty bezpośrednie rozliczane są na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów.

Część środków (około 2% dotacji) zostanie przeznaczona na zakup środków trwałych. Niemniej jednak środki trwałe są bezpłatnie przekazywane szkołom (w których jest realizowane wsparcie, w dniu dostarczenia do szkół) na cele statutowe, do użytkowania i utrzymania trwałości projektu - zgodnie z umową o dofinansowanie.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające środki pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b). Wszystkie poniesione wydatki stanowią wydatki kwalifikowalne projektu.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawczynię polega na współpracy z gminami, miastami celem zwiększenia jakości edukacji na obszarze danej gminy lub miasta. Wnioskodawczyni specjalizuje się w obszarze nowoczesnej edukacji obejmującej aktywne metody nauczania. Wnioskodawczyni szuka gmin, miast (klienci), które są zainteresowane współpracą we wspomnianym zakresie. Następnie tworzy projekt mający na celu zwiększenie jakości edukacji w szkołach wymagających wsparcia w obrębie danej gminy. Wnioskodawczyni jako Beneficjent występuje o dofinansowanie projektu w ramach otwartych konkursów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Po uzyskaniu dofinansowania, Wnioskodawczyni realizuje projekt (jako Beneficjent) w danej gminie i w danej szkole. Wnioskodawczyni jest Beneficjentem projektu - realizuje całość projektu tj. zarządza projektem, prowadzi zajęcia merytoryczne w szkołach - dla uczniów szkół - zajęcia mające na celu zwiększenie kompetencji kluczowych u uczniów szkół, zajęcia mające na celu zwiększenie umiejętności nauczycieli w zakresie nauczania aktywnymi metodami.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w danym roku podatkowym Wnioskodawczyni zawsze winna wykazywać koszty w kwocie 0,00 zł, czy też ma obowiązek ewidencjonowania kosztów stałych np. opłaty za leasing samochodu, koszty zakupu paliwa w kolumnie pozostałe wydatki i wykazywania ich jako koszt uzyskania przychodu?

Zdaniem Wnioskodawczyni, stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 9 ust. 1 i art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm., winno być: tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W myśl art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, do przychodów o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza kwot otrzymanych z agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Jednocześnie ustawodawca zwolnił z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 cyt. ustawy. Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 56 nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136. A zatem jak wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, wydatki i koszty, które zostały sfinansowane z przychodów, których dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu, a w związku z tym, że Wnioskodawczyni prowadzi tylko jeden rodzaj działalności to również przepisy art. 22 ust. 3 i 3a ww. ustawy, nie znajdują zastosowania.

Sumując powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni, skoro wszystkie wydatki i koszty zarówno stałe (opłata za leasing samochodu, paliwo...) jak i zmienne są finansowane z przychodów, z których dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania to koszty uzyskania przychodu w zeznaniu podatkowym należy wykazać w wysokości 0,00 zł. Natomiast ewidencja księgowa może być prowadzona w księdze przychodów i rozchodów tylko w kolumnie 16 "uwagi".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. I tak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2016 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie pozostałych form edukacji gdzie indziej nie sklasyfikowanych na zasadach ogólnych - podatek liniowy. Jedynym przedmiotem działalności jest pozyskiwanie, głównie dla szkół, środków z funduszy europejskich i realizowanie projektów. Zapisów księgowych dokonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Montaż finansowy do przyznanych do realizacji projektów zależny jest od instytucji zarządzającej, która ogłosiła konkurs. W większości płatności na realizację projektów finansowane są w 85% kosztów kwalifikowanych ze środków EFS otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego, w 10% kosztów kwalifikowanych z budżetu państwa oraz w 5% kosztów kwalifikowanych z wkładów własnych. Powyższy podział może się zmieniać w zależności od podpisanej umowy. We wszystkich projektach koszty bezpośrednie - kwalifikowane rozliczane są ryczałtowo.

Wnioskodawczyni realizowała 3 projekty:

* Projekt (...), realizowany od 1 marca 2013 r. do 30 czerwca 2015 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu IX Rozwój Wykształcenia i kompetencji w regionach, Działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Instytucją Pośredniczącą jest Województwo.

* Projekt (...) realizowany od 1 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. w ramach Priorytetu IX Działania 9.1 Poddziałania 9.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Instytucją Pośredniczącą jest Samorząd Województwa.

* Projekt (...) realizowany od 1 lipca 2016 r. do 30 czerwca 2018 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 11.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego, Poddziałanie 11.1.4 Poprawa efektywności kształcenia ogólnego. Instytucją Zarządzającą jest Zarząd Województwa. Instytucji Pośredniczącej nie ma.

Część środków (około 2% dotacji) została przeznaczona na zakup środków trwałych, które jednakże jak wynika z wniosku zostały przekazane nieodpłatnie szkołom (zgodnie z umową o dofinansowanie). Wszystkie poniesione wydatki stanowią wydatki kwalifikowalne projektu. Wnioskodawczyni jako Beneficjent występuje o dofinansowanie projektu w ramach otwartych konkursów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawczyni realizuje całość projektu tj. zarządza projektem, prowadzi zajęcia merytoryczne w szkołach - dla uczniów szkół - zajęcia mające na celu zwiększenie kompetencji kluczowych u uczniów szkół, zajęcia mające na celu zwiększenie umiejętności nauczycieli w zakresie nauczania aktywnymi metodami. We wniosku wskazano przy tym, że wszystkie wydatki i koszty zarówno stałe (opłata za leasing samochodu, paliwo...) jak i zmienne są finansowane z przychodów, z których dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

* programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

* programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich - w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy - ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

1.realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

2.płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

3.dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

4.realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

5.realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić również należy, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych określa również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację ww. programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) - Bank Gospodarstwa Krajowego - beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (...).

Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne - przekazane na realizację wskazanych we wniosku projektów (pochodzące z otrzymanego na ten cel dofinansowania), stanowią dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (w części stanowiącej dotację celową z budżetu krajowego) i pkt 136 (w części stanowiącej środki europejskie) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym także "nadwyżka" ww. środków powstała na skutek specyficznego (ryczałtowego) sposobu rozliczania otrzymanej dotacji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawczyni nie ma obowiązku wykazywania w zeznaniu podatkowym otrzymanych środków finansowych zwolnionych od opodatkowania.

Odnosząc się natomiast do kwestii kosztów podatkowych wskazać należy, że w tej części w której otrzymane środki pieniężne podlegają zwolnieniu od opodatkowania, brak jest możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Z brzmienia ww. przepisów wynika, że wolą ustawodawcy wydatki sfinansowane ze środków zwolnionych z opodatkowania (co do zasady) podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Przy czym, przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 nie dot. wyłącznie kosztów związanych z realizowanym projektem, na który została przyznana dotacja zwolniona z opodatkowania, lecz wszelkich wydatków sfinansowanych środkami pochodzącymi z otrzymanych środków finansowych zwolnionych od opodatkowania na podstawie wskazanych w nim przepisów.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że jeżeli w istocie jak wskazano we wniosku wszystkie wydatki i koszty zarówno stałe (opłata za leasing samochodu, paliwo...) jak i zmienne są finansowane z przychodów, z których dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania (kwestia ta nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej i została przyjęta jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy), to wydatki te jako nie stanowiące kosztów podatkowych nie podlegają wykazaniu w składanym przez Wnioskodawczynię zeznaniu podatkowym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni z ww. zastrzeżeniem uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Oznacza to, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie skutków podatkowych realizowanych przez Wnioskodawczynię na dzień złożenia wniosku projektów (zaistniały stan faktyczny) na gruncie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2016 r. Jednocześnie wskazać należy, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do dodatkowych, przedstawionych przez Wnioskodawczynię w uzupełnieniu wniosku pytań, z uwagi na ich nieprzedstawienie w pierwotnie złożonym wniosku i brak dotyczącego tychże pytań własnego stanowiska Wnioskodawczyni w sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl