2461-IBPB-1-1.4510.333.2016.1.BK - Moment zaliczenia w ciężar kosztów podatkowych opłaty zapasowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach 2461-IBPB-1-1.4510.333.2016.1.BK Moment zaliczenia w ciężar kosztów podatkowych opłaty zapasowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 października 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 14 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie momentu zaliczenia w ciężar kosztów podatkowych opłaty zapasowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie momentu zaliczenia w ciężar kosztów podatkowych opłaty zapasowej.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka Akcyjna, jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w prowadzeniu działalności w zakresie dystrybucji i sprzedaży produktów rafineryjnych i petrochemicznych. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz podatnikiem VAT czynnym. W związku z wejściem w życie nowelizacji ogłoszonej w Dz. U. z 2014 r. w poz. 900, do ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenie bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 52, poz. 343, dalej: "Ustawa o zapasach ropy naftowej"), Spółka była zobowiązana od dnia 1 stycznia 2015 r. do uiszczania opłaty zapasowej. Opłata ta została wprowadzona w Ustawie o zapasach ropy naftowej w artykule 21b. Zgodnie z zapisami art. 21b ust. 1 ww. ustawy, koszty tworzenia i finansowania zapasów agencyjnych ponoszą producenci i handlowcy, uiszczając opłatę zapasową.

Stosownie do art. 21b ust. 2 tej ustawy, opłatę zapasową dla paliw z wyłączeniem gazu płynnego (LPG) oblicza się według wzoru:

Oz = (Wh lub Wpr) * U

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

* Oz - opłatę zapasową dla paliw z wyłączeniem gazu płynnego (LPG);

* Wh - sumę wielkości przywozu paliw z wyłączeniem gazu płynnego (LPG) dokonanego w danym miesiącu kalendarzowym, pomniejszoną o ilości wymienione w art. 5 ust. 6 w danym miesiącu kalendarzowym wyrażoną w jednostkach wagowych, z uwzględnieniem współczynników określonych w obwieszczeniu wydanym na podstawie art. 4 pkt 3, przeliczoną na ekwiwalent ropy naftowej przez pomnożenie jej przez współczynnik 1,065;

* Wpr - wielkość produkcji paliw z wyłączeniem gazu płynnego (LPG) w danym miesiącu kalendarzowym, pomniejszoną o ilości wymienione w art. 5 ust. 6 w danym miesiącu kalendarzowym, wyrażoną w jednostkach wagowych, z uwzględnieniem współczynników określonych w obwieszczeniu wydanym na podstawie art. 4 pkt 3, przeliczoną na ekwiwalent ropy naftowej przez pomnożenie jej przez współczynnik 1,065;

* U - stawkę opłaty za tonę ekwiwalentu ropy naftowej określoną w przepisach wydanych na podstawie ust. 9.

Zobowiązanie Spółki z tytułu opłaty zapasowej powstaje z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw. Spółka Akcyjna jest obowiązana wpłacać opłatę zapasową na rachunek Funduszu Zapasów Agencyjnych, który jest państwowym funduszem celowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Opłata zapasowa zgodnie z art. 21b ust. 12 ww. ustawy, jest wpłacana w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił przywóz paliw.

Spółka od dnia 1 stycznia 2015 r. sprowadza do Polski paliwa z innych krajów Unii Europejskiej. Towary te były przemieszczane na terytorium Polski z innych krajów UE. Dla Spółki było to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Część towaru nabywanego wewnątrzwspólnotowo jest na dalszym etapie łańcucha logistycznego uszlachetniana, tzn. do paliwa dodawane są dodatki do paliw poprawiające ich właściwości. Według ustawy o Zapasach ropy naftowej ten proces jest traktowany jak produkcja paliw. Z powodu niejasności przepisów ustawy o Zapasach ropy naftowej (zmienionych w 2014 r.) Spółka nie naliczała drugi raz opłaty zapasowej od paliw nabytych wewnątrzwspólnotowo, od których uprzednio zapłacono opłatę zapasową i zużytych w procesie uszlachetniania (produkcji).

Agencja Rezerw Materiałowych w trakcie kontroli stwierdziła nieprawidłowość wpłaconych kwot opłaty zapasowej za miesiące styczeń, luty i marzec 2015 r. Decyzja Agencji Rezerw Materiałowych dotyczyła partii towaru uszlachetnianej i sprzedanej w objętych kontrolą okresach więc przychody ze sprzedaży tego towaru były rozpoznane podatkowo w styczniu, lutym i marcu 2015 r.

Spółka odwołała się od ww. decyzji Agencji Rezerw Materiałowych, jednak odwołanie Spółki nie zostało uwzględnione. W efekcie, w czerwcu 2016 r. Spółka otrzymała Wezwanie Agencji Rezerw Materiałowych do wpłaty różnicy opłaty zapasowej za miesiące styczeń, luty i marzec 2016 r. (winno być 2015 r.). Spółka kwoty wynikające z decyzji wpłaciła na konto Agencji Rezerw Materiałowych w czerwcu 2016 r. wraz z należnymi odsetkami.

Spółka odwołała się od ww. Decyzji Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ale do końca roku 2016 r. rozprawa najprawdopodobniej się nie odbędzie.

Istotne elementy opisu stanu faktycznego przedstawiono również we własnym stanowisku Wnioskodawcy w sprawie, gdzie wskazano, że:

* zgodnie z polityką rachunkowości Spółka traktuje opłatę zapasową jako element ceny nabycia towaru, stanowiący koszt bezpośredni, rozpoznawany, jako koszt uzyskania przychodu, współmiernie w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży danej partii towaru,

* Spółka sporządziła sprawozdanie finansowe, zgodnie z odrębnymi przepisami za rok 2015 - 19 lutego 2016 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wpłacone kwoty opłaty zapasowej określone w decyzji (bez wpłaconych odsetek) w 2016 r., czyli w roku, w którym kwoty te zostały wpłacone na konto Agencji Rezerw Materiałowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej "ustawa o CIT"; winno być: tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888), w opisanym przypadku istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty zapasowej w 2016 r., w sytuacji gdy opłata ta została faktycznie poniesiona w 2016 r. Zdaniem Spółki, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1, art. 15 ust. 4 z zastrzeżeniem ust. 4b i ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, daje taką możliwość.

Uzasadniając powyższe twierdzenie, Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z polityką rachunkowości Spółka traktuje opłatę zapasową jako element ceny nabycia towaru, stanowiący koszt bezpośredni rozpoznawany, jako koszt uzyskania przychodu, współmiernie w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży danej partii towaru.

Artykuł 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości stanowi, że w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przytoczona regulacja prawna wskazuje, że Spółka ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu w całości opłatę zapasową za 2015 r., także w części określonej w Decyzji Agencji Rezerw Materiałowych, ponieważ nie została ona wymieniona w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opłata zapasowa ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i ponoszona jest w celu osiągnięcia przychodów.

W celu właściwego ustalenia (momentu zaliczenia opłaty zapasowej w ciężar kosztów podatkowych - przypis Organu) należy przytoczyć również art. 15 ust. 4b i ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które stanowią, że bezpośredni koszt uzyskania przychodów związany z przychodami, odnoszący się do danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Spółka sporządziła sprawozdanie finansowe, zgodnie z odrębnymi przepisami za 2015 r. w dniu 19 lutego 2016 r.

Mając powyższe na względzie, w ocenie Wnioskodawcy, skoro opłata zapasowa jest zaliczana do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami odnoszącymi się do przychodów danego roku podatkowego, o których mowa w art. 15 ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 4b i ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to w opisanym stanie faktycznym, powinna być ujęta jako koszt uzyskania przychodu w 2016 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl