1783/2016 - Możliwość powtarzania II klasy szkoły podstawowej na wniosek rodziców.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 1783/2016 Możliwość powtarzania II klasy szkoły podstawowej na wniosek rodziców.

Zgodnie z nowymi przepisami 1 , na wniosek rodziców - złożony do końca marca 2016 r. - w roku szkolnym 2016/2017 naukę w klasach odpowiednio pierwszej i drugiej mogą kontynuować dzieci:

* urodzone w roku 2009, które w roku szkolnym 2015/2016 rozpoczęły naukę w klasie pierwszej;

* urodzone w I połowie 2008 r., które w roku szkolnym 2015/2016 uczęszczają do klasy drugiej szkoły podstawowej.

Dzieci, których rodzice złożą wniosek o kontynuowanie nauki, nie podlegają klasyfikacji rocznej i promowaniu do klasy programowo wyższej oraz nie otrzymują świadectwa promocyjnego.

Przepisy umożliwiające kontynuowanie nauki w klasie pierwszej i drugiej dotyczą wyłącznie dzieci, które w wieku sześciu lat obowiązkowo rozpoczęły naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

Ponieważ dzieci urodzone w II połowie 2008 r. obowiązkowo rozpoczęły naukę w wieku siedmiu lat w roku szkolnym 2015/2016, nie obejmują ich przepisy zawarte w znowelizowanej ustawie (w roku szkolnym 2014/2015 realizowały one obowiązek szkolny w klasie pierwszej jedynie na wniosek rodziców).

Jednocześnie wyjaśniam, że w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. 2

W związku z powyższym przepisem, rodzic może złożyć wniosek o powtarzaniu klasy przez dziecko (ucznia klasy II szkoły podstawowej).

Dziecku, które - zgodnie z decyzją rady pedagogicznej - nie jest promowane do klasy programowo wyższej, wystawiane jest świadectwo szkolne z informacją, że nie otrzymało promocji do klasy III.

Dzieciom mającym problemy emocjonalne lub problemy w nauce szkoła ma obowiązek zapewnić wsparcie psychologiczno - pedagogiczne 3 . Rodzice mają zatem prawo oczekiwać od szkoły działań wspierających uczniów.

Pomoc udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających m.in. z niepowodzeń edukacyjnych.

Dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego, organizuje się zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Ponadto, w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:

* klas terapeutycznych;

* zajęć rozwijających uzdolnienia;

* zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

* warsztatów;

* porad i konsultacji.

1

art. 9 i 11 ustawy z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2016 r. poz. 35,

2

Zgodnie z art. 44o ust. 1 i 2 ustawy z dnia z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.).

3

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 532).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl