15/2004 - Zarządzenie Nr 15/2004 Głównego Inspektora Pracy z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie szczegółowej organizacji i zakresu zadań jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2004 r. Główny Inspektorat Pracy 15/2004 Zarządzenie Nr 15/2004 Głównego Inspektora Pracy z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie szczegółowej organizacji i zakresu zadań jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy

Na podstawie § 2 ust. 2, w związku z § 4 ust. 2 i § 5 ust. 3 Statutu Państwowej Inspekcji Pracy, stanowiącego załącznik do zarządzenia Marszałka Sejmu z dnia 25 października 2002 r. w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy (M. P. Nr 54, poz. 740 z późn. zm.), zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Organizację wewnętrzną Głównego Inspektoratu Pracy i zakres zadań poszczególnych komórek organizacyjnych określa Regulamin organizacyjny Głównego Inspektoratu Pracy, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.

2. Kierownicy komórek organizacyjnych w Głównym Inspektoracie Pracy w terminie do 30 czerwca 2004 r. przedstawią do zatwierdzenia odpowiednio Głównemu Inspektorowi Pracy lub właściwym zastępcom Głównego Inspektora Pracy regulaminy organizacyjne podległych im komórek organizacyjnych.

§ 2. 1. Organizację wewnętrzną okręgowych inspektoratów pracy określają regulaminy organizacyjne nadawane przez Głównego Inspektora Pracy na wniosek okręgowych inspektorów pracy.

2. Wnioski, o których mowa w ust. 1, okręgowi inspektorzy pracy złożą do Głównego Inspektora Pracy w terminie do 30 lipca 2004 r.

3. Do wniosku o nadanie regulaminu organizacyjnego należy dołączyć projekt regulaminu organizacyjnego okręgowego inspektoratu pracy (w 2 egzemplarzach) oraz jego wersję elektroniczną na dyskietce.

4. Projekt regulaminu organizacyjnego okręgowego inspektoratu pracy powinien zawierać schemat organizacyjny ze wszystkimi stanowiskami pracy oraz szczegółowe zakresy działania komórek organizacyjnych i stanowisk pracy.

5. Projekt regulaminu organizacyjnego okręgowego inspektoratu pracy powinien uwzględniać, z zastrzeżeniem ust. 6-9, rozwiązania organizacyjne określone w Ramowym regulaminie organizacyjnym okręgowego inspektoratu pracy, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 13/99 Głównego Inspektora Pracy z dnia 30 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowej organizacji i zakresu zadań jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy.

6. W strukturze organizacyjnej okręgowego inspektoratu pracy w pionie nadzoru należy utworzyć sekcję prewencji. Minimalny zakres zadań sekcji prewencji określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

7. W strukturze organizacyjnej okręgowego inspektoratu pracy likwiduje się sekcję profilaktyki.

8. W pionie prawno-organizacyjnym okręgowego inspektoratu pracy tworzy się sekcję lub samodzielne stanowisko do spraw informacji i promocji.

9. Wprowadzenie w regulaminie organizacyjnym okręgowego inspektoratu pracy odstępstw od rozwiązań organizacyjnych, określonych w Ramowym regulaminie organizacyjnym, o którym mowa w ust. 5, wymaga uzasadnienia.

§ 3. 1. Tracą moc:

1) zarządzenie Nr 13/99 Głównego Inspektora Pracy z dnia 30 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowej organizacji i zakresu zadań jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy,

2) zarządzenie Nr 11/2000 Głównego Inspektora Pracy z dnia 17 maja 2000 r. w sprawie szczegółowej organizacji i zakresu zadań jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy,

3) zarządzenie Nr 16/2002 Głównego Inspektora Pracy z dnia 28 sierpnia 2002 r. w sprawie szczegółowej organizacji i zakresu zadań jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy.

2. Do czasu nadania okręgowym inspektoratom pracy regulaminów organizacyjnych w trybie określonym w § 2 ich organizację wewnętrzną określają regulaminy organizacyjne wydane na podstawie zarządzeń, o których mowa w ust. 1.

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

GŁÓWNY INSPEKTOR PRACY Anna HINTZ

Załącznik nr 1

do zarządzenia nr 15/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 18 maja 2004 r.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Główny Inspektorat Pracy jest jednostką organizacyjną Państwowej Inspekcji Pracy, działającą na podstawie ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1362 z późn. zm.) i Statutu Państwowej Inspekcji Pracy, stanowiącego załącznik do zarządzenia Marszałka Sejmu z dnia 25 października 2002 r. w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy (M. P. Nr 54, poz. 740 z późn. zm.), obsługującą Głównego Inspektora Pracy i działającą zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami i poleceniami oraz pod jego bezpośrednim kierownictwem.

2. Regulamin organizacyjny określa organizację wewnętrzną i zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych w Głównym Inspektoracie Pracy.

3. Integralną częścią Regulaminu organizacyjnego Głównego Inspektoratu Pracy jest schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do Regulaminu.

§ 2. 1. Główny Inspektor Pracy kieruje Głównym Inspektoratem Pracy przy pomocy zastępcy do spraw organizacji, zastępcy do spraw nadzoru, dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora Pracy, dyrektorów departamentów oraz kierowników sekcji wymienionych w § 14 pkt. 9 i 10.

2. Głównego Inspektora Pracy w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony zastępca.

§ 3. Przy Głównym Inspektorze Pracy działają stałe organy opiniodawczo-doradcze:

1) Kolegium Głównego Inspektora Pracy,

2) Komisja Prawna Głównego Inspektora Pracy,

3) Komisja Głównego Inspektora Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Rolnictwie,

4) Rada do Spraw Bezpieczeństwa Pracy w Budownictwie przy Głównym Inspektorze Pracy.

§ 4. Głównemu Inspektorowi Pracy podlegają bezpośrednio:

1) Gabinet Głównego Inspektora Pracy,

2) Departament Budżetu i Finansów,

3) Sekcja Audytu Wewnętrznego,

4) Sekcja Kontroli Wewnętrznej,

5) Główny księgowy,

6) doradcy,

7) Rzecznik prasowy,

8) Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, zwany dalej "pełnomocnikiem ochrony",

9) samodzielne stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej.

§ 5. 1. Zastępca Głównego Inspektora Pracy do Spraw Organizacji kieruje pionem organizacji, w którego skład wchodzą:

1) Departament Organizacyjny,

2) Departament Informacji i Promocji

oraz sprawuje nadzór nad Ośrodkiem Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy im. Prof. Jana Rosnera we Wrocławiu.

2. Zastępca Głównego Inspektora Pracy do Spraw Nadzoru kieruje pionem nadzoru, w którego skład wchodzą:

1) Departament Prewencji,

2) Departament Warunków Pracy,

3) Departament Prawny,

4) Departament Analiz i Statystyki.

§ 6. 1. Prawa i obowiązki głównego księgowego w Głównym Inspektoracie Pracy określają odrębne przepisy.

2. Główny księgowy w Głównym Inspektoracie Pracy może równocześnie pełnić obowiązki dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów.

§ 7. 1. Doradcy oraz rzecznik prasowy realizują zadania wyznaczone przez Głównego Inspektora Pracy i, z jego upoważnienia, przez zastępców Głównego Inspektora Pracy.

2. Doradcy oraz rzecznik prasowy, realizując wyznaczone zadania, współpracują z komórkami organizacyjnymi Głównego Inspektoratu Pracy i okręgowymi inspektoratami pracy.

§ 8. 1. Pełnomocnik ochrony realizując wyznaczone zadania współpracuje z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Inspekcji Pracy i komórkami organizacyjnymi Głównego Inspektoratu Pracy.

2. Pełnomocnikowi ochrony podlegają bezpośrednio:

1) Kancelaria Tajna,

2) samodzielne stanowisko do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego.

3. Zakres zadań realizowanych przez pełnomocnika ochrony, Kancelarię Tajną oraz samodzielne stanowisko do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego określają odrębne przepisy.

§ 9. Zakres zadań realizowanych przez samodzielne stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej określają odrębne przepisy.

Rozdział II

Kolegium Głównego Inspektora Pracy

§ 10. 1. W skład Kolegium Głównego Inspektora Pracy, zwanego dalej "Kolegium", wchodzą:

1) zastępcy Głównego Inspektora Pracy,

2) dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Pracy,

3) Główny księgowy Głównego Inspektoratu Pracy.

2. Główny Inspektor Pracy może wyznaczyć do stałego lub doraźnego udziału w posiedzeniach Kolegium pracowników Państwowej Inspekcji Pracy zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych lub doradczych.

3. Główny Inspektor Pracy może zapraszać do stałego lub doraźnego udziału w posiedzeniach Kolegium przedstawicieli różnych instytucji oraz specjalistów w zakresie spraw będących przedmiotem posiedzenia Kolegium.

4. W posiedzeniach Kolegium poświęconych sprawom pracowniczym w Państwowej Inspekcji Pracy mają prawo uczestniczyć przedstawiciele Międzyzakładowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ "Solidarność" w Państwowej Inspekcji Pracy oraz Komisji Krajowej Związku Zawodowego Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.

5. Posiedzeniom Kolegium przewodniczy Główny Inspektor Pracy.

Rozdział III

Komisja Prawna Głównego Inspektora Pracy

§ 11. 1. Komisja Prawna, zwana dalej "Komisją" jest organem opiniodawczo-doradczym Głównego Inspektora Pracy, do zadań której należy w szczególności:

1) wyjaśnianie przepisów prawnych na potrzeby Państwowej Inspekcji Pracy,

2) opracowywanie wniosków Głównego Inspektora Pracy dotyczących inicjowania prac legislacyjnych,

3) określanie zasad postępowania w sprawach związanych z działalnością kontrolno-nadzorczą organów Państwowej Inspekcji Pracy.

2. Skład osobowy oraz zasady i tryb pracy Komisji określa odrębne zarządzenie Głównego Inspektora Pracy.

Rozdział IV

Komisja Głównego Inspektora Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Rolnictwie

§ 12. 1. Komisja do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Rolnictwie, zwana dalej "Komisją", jest organem opiniodawczo-doradczym Głównego Inspektora Pracy, do zadań której należy w szczególności inicjowanie przedsięwzięć w sprawach ochrony pracy w rolnictwie.

2. Główny Inspektor Pracy zaprasza do stałego lub doraźnego udziału w pracach Komisji przedstawicieli instytucji, do zakresu działania których należy problematyka ochrony pracy w rolnictwie, w tym, w szczególności, przedstawiciela ministra właściwego do spraw rolnictwa, przedstawicieli rolniczych organizacji i związków społeczno-zawodowych oraz rolniczych jednostek badawczo-rozwojowych.

3. Skład osobowy oraz zasady i tryb pracy Komisji określa odrębne zarządzenie Głównego Inspektora Pracy.

Rozdział V

Rada do Spraw Bezpieczeństwa Pracy w Budownictwie przy Głównym Inspektorze Pracy

§ 13. 1. Rada do Spraw Bezpieczeństwa Pracy w Budownictwie, zwana dalej "Radą" jest organem opiniodawczo-doradczym Głównego Inspektora Pracy, do zadań której należy w szczególności inicjowanie przedsięwzięć w sprawach ochrony pracy w budownictwie oraz organizowanie współpracy zainteresowanych tą problematyką organów, urzędów, instytucji i organizacji.

2. W skład Rady wchodzą przedstawiciele Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Rady Ochrony Pracy, ministra właściwego do spraw budownictwa, krajowych organizacji związków zawodowych i pracodawców.

3. Główny Inspektor Pracy może zapraszać do stałego lub doraźnego udziału w pracach Rady przedstawicieli instytucji, do zakresu działania których należy problematyka ochrony pracy w budownictwie.

4. Imienny skład Rady oraz zasady i tryb jej pracy określa odrębne zarządzenie Głównego Inspektora Pracy.

Rozdział VI

Szczegółowa organizacja i zakres zadań komórek organizacyjnych.

§ 14. W skład Głównego Inspektoratu Pracy wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:

1) Gabinet Głównego Inspektora Pracy,

2) Departament Prewencji,

3) Departament Warunków Pracy,

4) Departament Prawny,

5) Departament Analiz i Statystyki,

6) Departament Informacji i Promocji,

7) Departament Organizacyjny,

8) Departament Budżetu i Finansów,

9) Sekcja Audytu Wewnętrznego,

10) Sekcja Kontroli Wewnętrznej,

11) Kancelaria Tajna,

12) Główny księgowy,

13) Doradcy Głównego Inspektora Pracy,

14) Rzecznik prasowy,

15) Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych,

16) samodzielne stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej,

17) samodzielne stanowisko do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego.

§ 15. 1. W skład Gabinetu Głównego Inspektora Pracy i departamentów mogą, z uwzględnieniem postanowień przepisów ust. 4-6, wchodzić:

1) sekcje,

2) zespoły samodzielnych stanowisk pracy,

3) samodzielne stanowiska pracy,

4) sekretariaty.

2. Kierowanie Kancelarią Tajną oraz sekcją, o której mowa w ust. 1, Główny Inspektor Pracy może powierzyć kierownikowi.

3. Zespół samodzielnych stanowisk pracy tworzy grupa pracowników, prowadzących pokrewne zagadnienia. Koordynację prac zespołu kierownik komórki organizacyjnej może powierzyć jednemu z pracowników, wchodzących w skład zespołu.

4. W skład Gabinetu Głównego Inspektora Pracy wchodzi Sekcja Spraw Osobowych i Sekcja Współpracy z Zagranicą.

5. W skład Departamentu Organizacyjnego wchodzi Sekcja Administracyjno-Gospodarcza.

6. W skład Sekcji Audytu Wewnętrznego wchodzą stanowiska:

1) kierownika Sekcji Audytu Wewnętrznego,

2) samodzielne stanowiska audytorów wewnętrznych,

3) stanowisko pomocnicze.

7. Szczegółową organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych określają regulaminy organizacyjne ustalane przez kierowników tych komórek.

8. Regulaminy, o których mowa w ust. 7, podlegają zatwierdzeniu odpowiednio przez Głównego Inspektora Pracy lub właściwego zastępcę Głównego Inspektora Pracy.

§ 16. 1. Dyrektorzy oraz kierownicy sekcji, wymienionych w § 14 pkt 9 i 10, oraz pełnomocnik ochrony kierują pracą podległych im komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.

2. Zastępcy dyrektorów kierują pracą departamentów w czasie nieobecności dyrektorów oraz realizują zadania wynikające z powierzonego im przez dyrektora zakresu działania.

3. W komórce organizacyjnej, w której nie przewidziano stanowiska zastępcy dyrektora postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio do innego pracownika okresowo zastępującego dyrektora.

§ 17. 1. Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Pracy oraz dyrektorzy departamentów odpowiadają za prawidłowe wykonywanie zadań przez podległe im komórki organizacyjne oraz dbają o racjonalne wykorzystanie przez pracowników czasu i środków pracy.

2. Dyrektorzy opracowują zakresy czynności i odpowiedzialności za wykonywanie zadań dla wszystkich, podległych sobie, pracowników.

3. Do obowiązków dyrektorów należy w szczególności:

1) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników regulaminu pracy, przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

2) dokonywanie ocen pracy pracowników na zasadach ustalonych przez Głównego Inspektora Pracy,

3) organizowanie okresowych narad pracowników danej komórki organizacyjnej poświęconych omówieniu zadań, sposobu wykonywania i oceny ich realizacji oraz okresowych szkoleń wewnętrznych, w tym w szczególności dotyczących nowych regulacji prawnych,

4) załatwianie - w swoim zakresie działania - spraw osobowych pracowników.

§ 18. 1. Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Pracy oraz dyrektorzy departamentów akceptują projekty dokumentów przedkładanych do podpisu Głównemu Inspektorowi Pracy albo jego zastępcom.

2. Projekty dokumentów, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać:

1) imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby opracowującej projekt dokumentu,

2) imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby akceptującej dokument.

3. Projekty dokumentów przedkładane są do podpisu Głównemu Inspektorowi Pracy po uzyskaniu aprobaty, nadzorującego określoną problematykę, zastępcy Głównego Inspektora Pracy.

4. Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Pracy oraz dyrektorzy departamentów podpisują dokumenty w sprawach z zakresu działania danej komórki organizacyjnej niezastrzeżone do wyłącznej kompetencji Głównego Inspektora Pracy lub jego zastępcy.

5. Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Pracy oraz dyrektorzy departamentów mogą upoważnić pracowników kierowanej przez siebie komórki organizacyjnej do podpisywania dokumentów z zakresu działania danej komórki organizacyjnej. Zakres spraw, w których pracownik ma prawo podpisywać dokumenty, powinien zostać określony w zakresie czynności i odpowiedzialności danego pracownika.

§ 19. Postanowienia § 17 i 18 stosuje się odpowiednio do kierowników sekcji, o których mowa w § 14 pkt 9 i 10, oraz zastępców dyrektorów albo innych pracowników zastępujących okresowo dyrektorów i kierowników sekcji.

§ 20. 1. Komórki organizacyjne wykonują, każda w zakresie swego działania, zadania Głównego Inspektora Pracy wynikające z:

1) przepisów ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, ustaleń Marszałka Sejmu, komisji sejmowych, Rady Ochrony Pracy oraz porozumień z organami i instytucjami współpracującymi z Państwową Inspekcją Pracy,

2) programu działania Państwowej Inspekcji Pracy i innych dokumentów programowych,

3) ustaleń Kolegium Głównego Inspektora Pracy oraz poleceń Głównego Inspektora Pracy i jego zastępców,

4) własnych analiz i ocen.

2. Do zadań komórek organizacyjnych należy w szczególności:

1) współdziałanie w sporządzaniu programu działania i projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy,

2) opracowywanie materiałów do rocznego sprawozdania Głównego Inspektora Pracy z działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz na posiedzenia Rady Ochrony Pracy, komisji sejmowych, Rady Ministrów i jej organów oraz innych organów i instytucji współpracujących z Państwową Inspekcją Pracy,

3) współdziałanie przy opracowywaniu zbiorczych informacji, analiz i ocen dotyczących działalności Państwowej Inspekcji Pracy,

4) uczestnictwo - w uzgodnieniu z Gabinetem Głównego Inspektora Pracy - w realizacji zadań wynikających z programu współpracy międzynarodowej, w tym również współpraca z ekspertami zagranicznymi,

5) udzielanie pomocy i doradztwa okręgowym inspektoratom pracy w realizacji ich zadań,

6) opracowywanie materiałów pomocniczych potrzebnych dla prawidłowego wykonywania zadań przez jednostki organizacyjne Państwowej Inspekcji Pracy,

7) bieżące monitorowanie projektów aktów prawnych oraz aktów prawnych wchodzących w życie pod kątem ich wpływu na zakres działania i funkcjonowania Państwowej Inspekcji Pracy oraz niezwłoczne przedstawianie kierownictwu Państwowej Inspekcji Pracy informacji w tym zakresie wraz z wnioskami dotyczącymi konieczności podjęcia odpowiednich działań dostosowawczych,

8) współdziałanie z Rzecznikiem prasowym w sprawach dotyczących współpracy ze środkami masowego przekazu w zakresie związanym z bieżącą realizacją zadań,

9) inicjowanie i współudział w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu szkolenia i doskonalenia kadr Państwowej Inspekcji Pracy.

§ 21. 1. Komórki organizacyjne obowiązane są do współdziałania ze sobą i z okręgowymi inspektoratami pracy.

2. W przypadku opracowywania, uzgadniania lub opiniowania spraw należących do kompetencji kilku komórek, wiodącą w sprawie jest komórka, której zakres działania obejmuje zagadnienia lub najwięcej zagadnień występujących w danej sprawie.

3. Komórką organizacyjną wiodącą może być również komórka wskazana przez Głównego Inspektora Pracy lub - jeżeli sprawa należy do kompetencji komórek działających w ramach jednego pionu - jego zastępcę.

4. Komórki organizacyjne współdziałające obowiązane są w ustalonym terminie do przygotowania i przedstawienia komórce wiodącej materiałów, wyjaśnień, opinii niezbędnych dla opracowania danej sprawy.

§ 22. 1. Tryb obiegu dokumentów i ich rejestracji reguluje odrębne zarządzenie Głównego Inspektora Pracy.

2. Zasady rejestracji, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli reguluje odrębne zarządzenie Głównego Inspektora Pracy.

Rozdział VII

Szczegółowe zakresy działania komórek organizacyjnych

§ 23. Do podstawowych zadań Gabinetu Głównego Inspektora Pracy należy:

1) tworzenie warunków umożliwiających Głównemu Inspektorowi Pracy sprawne wykonywanie funkcji i obowiązków wobec organów władzy państwowej, Rady Ochrony Pracy oraz organów administracji rządowej,

2) współpraca z parlamentem,

3) organizowanie i obsługa współpracy zagranicznej Głównego Inspektora Pracy,

4) tworzenie warunków do współpracy Głównego Inspektora Pracy z partnerami społecznymi,

5) zapewnienie warunków organizacyjnych do sprawnej pracy doradców Głównego Inspektora Pracy i rzecznika prasowego,

6) organizowanie i obsługa posiedzeń Kolegium Głównego Inspektora Pracy oraz kontrola realizacji przyjętych ustaleń,

7) realizowanie zasad polityki kadrowej i płacowej w Państwowej Inspekcji Pracy,

8) prowadzenie spraw osobowych pracowników Głównego Inspektoratu Pracy oraz - w określonym zakresie - pracowników wykonujących lub nadzorujących czynności kontrolne (inspektorów pracy),

9) nadzór nad prowadzeniem spraw osobowych przez okręgowe inspektoraty pracy,

10) zapewnienie obsługi sekretarskiej Głównego Inspektora Pracy.

§ 24. Do podstawowych zadań Departamentu Prewencji należy w szczególności:

1) określanie kierunków działań prewencyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy na podstawie analiz wyników kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, statystyk państwowych dotyczących warunków pracy, wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz prognoz gospodarczych charakteryzujących poziomy produkcji i zatrudnienia, sytuacji finansowej oraz działalności inwestycyjnej w poszczególnych działach gospodarki narodowej,

2) identyfikacja obszarów o najwyższym poziomie zagrożenia dla zdrowia i życia pracowników,

3) inicjowanie przedsięwzięć prewencyjnych zmierzających do eliminowania lub ograniczania zagrożeń związanych z warunkami pracy,

4) uczestnictwo w ustalaniu okoliczności i przyczyn katastrof oraz awarii przemysłowych,

5) udzielanie pomocy we wdrażaniu rozwiązań systemowych w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy u pracodawców,

6) popularyzacja wśród pracodawców wiedzy dotyczącej kosztów i korzyści działań zmierzających do eliminowania lub ograniczania zagrożeń zawodowych,

7) udzielanie porad i informacji technicznych w zakresie eliminowania zagrożeń zawodowych,

8) tworzenie warunków umożliwiających Głównemu Inspektorowi Pracy nadawanie i cofanie uprawnień rzeczoznawcy do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,

9) inicjowanie działań zmierzających do stworzenia systemu rozwiązań prawnych i ekonomicznych wymuszających poprawę warunków pracy w zakładach,

10) promocja nowoczesnych technologii służących prewencji na stanowiskach pracy, upowszechnianie przykładów skutecznych i sprawdzonych rozwiązań techniczno-organizacyjnych, uwzględniających aktualny stan wiedzy i postępu technicznego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,

11) opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, inicjowanie prac legislacyjnych w tej dziedzinie oraz ocena skuteczności wprowadzanych regulacji prawnych,

12) inicjowanie wspólnych działań prewencyjnych z organami kontroli i nadzoru nad warunkami pracy, instytucjami ubezpieczeniowymi, związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców oraz innymi instytucjami zajmującymi się problematyką ochrony pracy,

13) sporządzanie okresowych opracowań analityczno-statystycznych związanych z działalnością Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności dotyczących działalności prewencyjnej,

14) nadzór merytoryczny nad działalnością sekcji prewencji w okręgowych inspektoratach pracy,

15) nadzór merytoryczny nad działaniami organów Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie przejmowania do użytkowania obiektów budowlanych, w których mają być prowadzone procesy pracy,

16) przygotowywanie merytorycznych opinii dotyczących zażaleń na postanowienia okręgowych inspektorów pracy, dotyczące niewyrażenia zgody na oświetlenie pomieszczeń światłem elektrycznym i lokalizację pomieszczeń poniżeń zagłębienia terenu,

17) inicjowanie działań w sprawach ochrony pracy w rolnictwie,

18) zapewnienie warunków organizacyjnych dla funkcjonowania Komisji Głównego Inspektora Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Rolnictwie,

19) współpraca z Sekcją Badań Środowiska Pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Gdańsku w zakresie problematyki objętej jej działalnością.

§ 25. Do podstawowych zadań Departamentu Warunków Pracy należy w szczególności:

1) analizowanie stanu warunków pracy u pracodawców kontrolowanych i nadzorowanych przez organy Państwowej Inspekcji Pracy, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji obowiązku dokonywania oceny ryzyka zawodowego,

2) inicjowanie działań kontrolno-nadzorczych w oparciu o analizy, o których mowa w pkt. 1,

3) analizowanie działalności organów Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie kontroli bezpieczeństwa i higieny pracy,

4) koordynacja działalności organów Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie kontroli zgodności wyrobów wprowadzonych do obrotu z zasadniczymi wymaganiami oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych,

5) współpraca w sprawach związanych z problematyką ochrony pracy z organami władzy i administracji państwowej, organami kontroli państwowej, państwowymi i społecznymi organami nadzoru nad warunkami pracy, instytucjami naukowo-badawczymi, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami i innymi organizacjami społecznymi zajmującymi się problematyką ochrony pracy,

6) inicjowanie opracowania nowych lub nowelizacji obowiązujących aktów prawnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz opiniowanie projektów aktów prawnych i norm z tego zakresu,

7) przygotowywanie projektów wystąpień Głównego Inspektora Pracy oraz opinii merytorycznych dotyczących odwołań od decyzji okręgowych inspektorów pracy nakazujących zaprzestania przez zakład pracy lub jego część działalności bądź działalności określonego rodzaju,

8) opracowywanie materiałów pomocniczych i wskazówek metodycznych do kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

9) udzielanie porad i informacji technicznych w zakresie eliminowania zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników,

10) rozpoznawanie i opisywanie problemów w zakresie bezpieczeństwa pracy i ryzyka zawodowego w branżach oraz zakładach o szczególnym znaczeniu społeczno-ekonomicznym,

11) organizacja i koordynacja nadzoru specjalistycznego nad pracodawcami,

12) stworzenie i aktualizowanie listy pracowników Państwowej Inspekcji Pracy specjalizujących się w określonych branżach oraz dbałość o sukcesywne podnoszenie przez nich poziomu wiedzy z danej specjalizacji.

§ 26. Do podstawowych zadań Departamentu Prawnego należy inicjowanie działań zmierzających do poprawy praworządności w stosunkach pracy, a w szczególności:

1) analizowanie stanu praworządności w stosunkach pracy i diagnozowanie przyczyn występowania nieprawidłowości w tym zakresie,

2) dokonywanie ocen funkcjonowania poszczególnych instytucji prawa pracy oraz opracowywanie wniosków w tym zakresie,

3) inicjowanie działań kontrolno-nadzorczych w oparciu o analizy i oceny, o których mowa w pkt. 1 i 2,

4) opracowywanie materiałów pomocniczych i wskazówek metodycznych do kontroli w zakresie prawnej ochrony pracy,

5) analizowanie działalności okręgowych inspektorów pracy w zakresie rejestracji zakładowych układów zbiorowych pracy oraz rozpatrywanie skarg dotyczących tej działalności,

6) zbieranie i analizowanie informacji dotyczących zgłaszanych okręgowym inspektorom pracy sporów zbiorowych oraz przedstawianie kierownictwu Państwowej Inspekcji Pracy bieżącej informacji w tym zakresie wraz z wnioskami dotyczącymi konieczności podjęcia stosownych działań,

7) inicjowanie wydania nowych lub nowelizacji obowiązujących aktów prawnych z zakresu prawa pracy oraz opiniowanie projektów takich aktów,

8) opracowywanie wyjaśnień przepisów z zakresu prawa pracy na potrzeby Państwowej Inspekcji Pracy,

9) przygotowywanie projektów decyzji i wystąpień Głównego Inspektora Pracy oraz opiniowanie projektów wystąpień Głównego Inspektora Pracy przygotowanych przez inne departamenty,

10) współpraca w sprawach związanych z problematyką prawa pracy z organami władzy państwowej i administracji rządowej, organami kontroli państwowej, państwowymi i społecznymi organami nadzoru nad warunkami pracy, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami i innymi organizacjami społecznymi zajmującymi się problematyką prawa pracy,

11) opiniowanie projektów wewnętrznych aktów prawnych,

12) zapewnienie warunków organizacyjnych dla funkcjonowania Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy.

§ 27. Do podstawowych zadań Departamentu Analiz i Statystyki należy w szczególności:

1) opracowywanie rocznego programu działania Państwowej Inspekcji Pracy,

2) bieżąca analiza realizacji programu i harmonogramu działania Państwowej Inspekcji Pracy i przedstawianie kierownictwu Państwowej Inspekcji Pracy stosownych wniosków w tym zakresie,

3) sporządzanie okresowych zestawień statystycznych z działalności kontrolno-nadzorczej Państwowej Inspekcji Pracy i przedstawianie ich kierownictwu Państwowej Inspekcji Pracy,

4) opracowywanie okresowych analiz dotyczących działalności kontrolno-nadzorczej i profilaktycznej Państwowej Inspekcji Pracy i przedstawianie ich kierownictwu Państwowej Inspekcji Pracy wraz ze stosownymi wnioskami,

5) współpraca z organizacjami i ośrodkami zajmującymi się problematyką ochrony pracy w zakresie wymiany informacji naukowo-technicznej i prawnej oraz gromadzenie i analizowanie publikowanych aktów prawnych, norm, wydawnictw, prac naukowobadawczych i innych materiałów z zakresu ochrony pracy oraz udostępnianie ich zarówno szerokiemu odbiorcy, jak i zainteresowanym pracownikom i jednostkom organizacyjnym Państwowej Inspekcji Pracy, szczególnie w formie informacji adresowanej do konkretnego odbiorcy,

6) koordynacja prac związanych z opracowywaniem rocznego sprawozdania Głównego Inspektora Pracy z działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz przygotowywanie ostatecznej wersji dokumentu,

7) pozyskiwanie i eksploatacja baz danych związanych z zakresem działania Państwowej Inspekcji Pracy,

8) eksploatowanie systemów informatycznych w zakresie rejestrowania i analizy danych z działalności kontrolnej dla potrzeb Głównego Inspektora Pracy oraz komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Pracy,

9) prowadzenie rejestru podmiotów gospodarczych, a także gromadzenie i analizowanie zewnętrznych danych statystycznych dotyczących środowiska pracy i ich udostępnianie jednostkom i komórkom organizacyjnym Państwowej Inspekcji Pracy,

10) analiza i planowanie potrzeb Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie oprogramowania, sieci komputerowych oraz sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego,

11) obsługa techniczna, eksploatacja centralnych zasobów systemu informatycznego Państwowej Inspekcji Pracy i związanej z nim infrastruktury w Głównym Inspektoracie Pracy oraz wspomaganie w tym zakresie obsługi w okręgowych inspektoratach pracy,

12) projektowanie, realizacja oraz administrowanie systemami informatycznymi w Państwowej Inspekcji Pracy,

13) administrowanie siecią rozległą WAN PIP.

§ 28. Do zadań Departamentu Informacji i Promocji należy w szczególności:

1) podejmowanie przedsięwzięć służących popularyzacji wiedzy z zakresu ochrony pracy poprzez prowadzenie programów informacyjno-promocyjnych, działalność wydawniczą, organizację konferencji naukowych wspomagających działania prewencyjne i kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy, uczestnictwo w targach o profilu bhp, tworzenie warunków do promowania i realizacji ogólnopolskich konkursów organizowanych przez Państwową Inspekcję Pracy,

2) upowszechnianie wiedzy o działaniach kontrolnych i prewencyjnych PIP,

3) współdziałanie z partnerami społecznymi w zakresie tworzenia w zakładach pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz podejmowanie działań informacyjno-edukacyjnych oraz doradztwa na ich rzecz,

4) zbieranie i opracowywanie materiałów związanych z działalnością społecznej inspekcji pracy,

5) organizacja i zarządzanie stroną internetową Państwowej Inspekcji Pracy oraz prowadzenie spraw związanych z realizacją przepisów o dostępie do informacji publicznej,

6) sporządzanie codziennych przeglądów prasy.

§ 29. Do podstawowych zadań Departamentu Organizacyjnego należy tworzenie warunków umożliwiających Głównemu Inspektorowi Pracy kierowanie działalnością Głównego Inspektoratu Pracy i okręgowych inspektoratów pracy, a w szczególności:

1) doskonalenie zasad wewnętrznej organizacji pracy jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy,

2) zapewnienie warunków organizacyjnych do sprawnego funkcjonowania komisji dyscyplinarnej przy Głównym Inspektorze Pracy i rzecznika dyscyplinarnego w Państwowej Inspekcji Pracy,

3) rozpatrywanie skarg wpływających do Głównego Inspektoratu Pracy oraz nadzór nad załatwianiem przez okręgowe inspektoraty pracy skarg obywateli przekazanych do rozpatrzenia za pośrednictwem Głównego Inspektoratu Pracy,

4) nadzór nad załatwianiem przez okręgowych inspektorów pracy skarg obywateli na działalność inspektorów pracy, przekazanych do rozpatrzenia za pośrednictwem Głównego Inspektoratu Pracy,

5) badanie, z zastrzeżeniem § 26 pkt 5, skarg na działalność okręgowych inspektorów pracy i ich zastępców, dyrektorów departamentów i ich zastępców oraz dyrektora Ośrodka Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy i jego zastępcę,

6) zapewnienie sprawnej współpracy z działającymi w Państwowej Inspekcji Pracy związkami zawodowymi,

7) opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych Głównego Inspektora Pracy,

8) zapewnienie obsługi prawnej Głównego Inspektoratu Pracy,

9) opracowywanie wykładni przepisów ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy na potrzeby Państwowej Inspekcji Pracy,

10) koordynacja, organizacja i kontrola działalności w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników Państwowej Inspekcji Pracy,

11) zapewnienie realizacji przez Głównego Inspektora Pracy obowiązków w zakresie obrony cywilnej,

12) ewidencjonowanie i nadzór nad majątkiem w Głównym Inspektoracie Pracy,

13) obsługa administracyjno-finansowa scentralizowanych środków zakładowych funduszy świadczeń socjalnych na cele mieszkaniowe w Państwowej Inspekcji Pracy,

14) organizowanie działalności socjalnej dla pracowników Głównego Inspektoratu Pracy,

15) zapewnienie warunków do sprawnej obsługi sekretarskiej zastępców Głównego Inspektora Pracy,

16) organizowanie pracy Kancelarii oraz kontrola przestrzegania postanowień instrukcji kancelaryjnej,

17) obsługa administracyjno-biurowa i transportowa Głównego Inspektoratu Pracy,

18) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem przez Główny Inspektorat Pracy zamówień publicznych,

19) prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji w Głównym Inspektoracie Pracy,

20) nadzór i kontrola prawidłowości realizacji inwestycji w okręgowych inspektoratach pracy,

21) koordynacja gospodarką samochodową w Państwowej Inspekcji Pracy,

22) zabezpieczenie mienia i pomieszczeń Głównego Inspektoratu Pracy,

23) zapewnienie warunków organizacyjnych do sprawnej pracy stanowiska do spraw bhp i ppoż.,

24) prowadzenie archiwum Głównego Inspektoratu Pracy.

§ 30. Do podstawowych zadań Departamentu Budżetu i Finansów należy:

1) opracowywanie - na podstawie zgłoszonych przez departamenty i okręgowe inspektoraty pracy propozycji - projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy celem przedłożenia go Ministerstwu Finansów i właściwym komisjom sejmowym,

2) przygotowywanie do zatwierdzenia przez Głównego Inspektora Pracy budżetów okręgowych inspektoratów pracy i Głównego Inspektoratu Pracy po ogłoszeniu ustawy budżetowej,

3) prowadzenie rozliczeń budżetu Państwowej Inspekcji Pracy,

4) prowadzenie księgowości Głównego Inspektoratu Pracy,

5) prowadzenie nadzoru nad gospodarką finansową w jednostkach organizacyjnych i w Ośrodku Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy,

6) sporządzanie okresowych analiz z wykonania budżetu Państwowej Inspekcji Pracy i Ośrodka Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy,

7) sporządzanie okresowych sprawozdań budżetowych z wykonania budżetu Głównego Inspektoratu Pracy i Państwowej Inspekcji Pracy dla Ministerstwa Finansów, Głównego Urzędu Statystycznego i kierownictwa Państwowej Inspekcji Pracy,

8) sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego z wykonania budżetu Głównego Inspektoratu Pracy i Państwowej Inspekcji Pracy dla Ministerstwa Finansów i właściwych komisji sejmowych,

9) sporządzanie rocznej informacji z wykonania budżetu Państwowej Inspekcji Pracy dla Ministerstwa Finansów i właściwych komisji sejmowych,

10) inicjowanie szkoleń dla służb finansowo-księgowych w Państwowej Inspekcji Pracy.

§ 31. Zakres działania Sekcji Audytu Wewnętrznego oraz sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego określają odrębne przepisy.

§ 32. 1. Do podstawowych zadań Sekcji Kontroli Wewnętrznej należy:

1) prowadzenie kontroli działań organów i jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie realizacji zadań ustawowych,

2) przeprowadzanie kontroli jednostek organizacyjnych i Ośrodka Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie gospodarki finansowej oraz kontroli prawidłowości prowadzenia przez okręgowe inspektoraty pracy ewidencji i rozliczeń finansowych związanych z egzekucją administracyjną obowiązków z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę, a także innego świadczenia przysługującego pracownikowi, nakładanych w drodze decyzji organów Państwowej Inspekcji Pracy,

3) prowadzenie kontroli prawidłowości funkcjonowania jednostek i komórek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy,

4) analizowanie funkcjonowania jednostek i komórek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy oraz wewnętrznych uregulowań prawnych,

5) prowadzenie kontroli przestrzegania przez pracowników Państwowej Inspekcji Pracy będących urzędnikami państwowymi zakazów określonych w ustawie o pracownikach urzędów państwowych.

2. Zasady i tryb wykonywania przez Sekcję Kontroli Wewnętrznej kontroli w jednostkach organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy określa odrębne zarządzenie Głównego Inspektora Pracy.

Załącznik do

Regulaminu organizacyjnego

Głównego Inspektoratu Pracy

Załącznik nr 2

do zarządzenia nr 15/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 18 maja 2004 r.

Zakres zadań Sekcji Prewencji w Okręgowym Inspektoracie Pracy

Do zadań Sekcji Prewencji należy w szczególności:

1) określanie kierunków działań prewencyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących określonych rodzajów działalności charakterystycznych dla danego regionu, w których stwierdza się największy poziom ryzyka zawodowego,

2) inicjowanie działań prewencyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy mających na celu zapobieganie zagrożeniom powstającym w procesie pracy oraz poprawę warunków środowiska pracy,

3) koordynowanie i udzielanie merytorycznej pomocy inspektorom pracy przy ustalaniu okoliczności i przyczyn katastrof i zdarzeń potencjalnie wypadkowych oraz przy prowadzeniu kontroli przestrzegania przez pracodawców obowiązków w zakresie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,

4) gromadzenie i analizowanie informacji o chorobach zawodowych i warunkach środowiska pracy,

5) inicjowanie działań prewencyjnych w ramach współdziałania okręgowych inspektoratów pracy z jednostkami terenowymi organów kontroli i nadzoru nad warunkami pracy, instytucjami ubezpieczeniowymi, związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców i innymi instytucjami zajmującymi się problematyką ochrony pracy,

6) popularyzacja wśród pracodawców informacji o kosztach wypadków przy pracy, katastrof i zdarzeń potencjalnie wypadkowych,

7) udzielanie pracodawcom pomocy we wdrażaniu systemowych rozwiązań na rzecz poprawy warunków pracy, w tym między innymi systemowego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, metod samokontroli, np. w oparciu o listy kontrolne, itp.,

8) monitorowanie efektów podejmowanych działań prewencyjnych, ocena skuteczności wprowadzanych regulacji prawnych i rozwiązań organizacyjno-technicznych służących prewencji oraz sporządzanie informacji w tym zakresie dla Departamentu Prewencji w Głównym Inspektoracie Pracy.

Opublikowano: LEX nr 13401