1473/WV/443/628/97/2006/GW - Czy Spółka może pomniejszyć VAT należny w deklaracji o kwotę VAT, zwróconego według Tax Free wystawionego na nieaktualnym druku, na którym Urząd Celny złożył adnotację o dokonaniu wywozu towaru, a nie potwierdził pieczęcią „VAT – Zwrot”?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 września 2006 r. Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu 1473/WV/443/628/97/2006/GW Czy Spółka może pomniejszyć VAT należny w deklaracji o kwotę VAT, zwróconego według Tax Free wystawionego na nieaktualnym druku, na którym Urząd Celny złożył adnotację o dokonaniu wywozu towaru, a nie potwierdził pieczęcią „VAT – Zwrot”?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku, z dnia 2 czerwca 2006 r. (data wpływu do tut. urzędu), uzupełnionego w dniu 3 lipca 2006 r. żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 126, art. 127, art. 128, art. 129 i art. 130 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Spółka sprzedała na terenie RP towar osobie fizycznej spoza terenu Unii Europejskiej (w tym przypadku z Ukrainy). Nabywca towarów otrzymał dokument w postaci formularza "Zwrot VAT", a następnie osoba ta wywiozła towar za granicę. Urząd Celny graniczny nie przystawił na druku pieczątki "VAT-Zwrot", umieszczając zamiast niej wzmiankę na formularzu, iż zastosowano nieaktualny już druk. Urząd celny umieścił na formularzu jedynie pieczątkę: "Dokonano wywozu". Przy kolejnej wizycie na terenie RP nabywca towaru zwrócił się o zwrot podatku VAT. Podatek VAT został zwrócony nabywcy.

Pytanie Wnioskodawcy: Czy Spółka może pomniejszyć VAT należny w deklaracji o kwotę VAT zwróconego według Tax Free wystawionego na nieaktualnym druku, na którym Urząd Celny złożył adnotację o dokonaniu wywozu towaru, a nie potwierdził pieczęcią "VAT - Zwrot".

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: W opinii Spółki powinna ona mieć możliwość pomniejszenia VAT należnego o kwotę zwróconego VAT z uwagi na to, że towar został kupiony przez osobę spoza terytorium RP, a następnie je opuścił, co zostało potwierdzone adnotacją Urzędu Celnego. Do druku został załączony paragon z kasy fiskalnej, zgodnie z wymaganiami przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku z dnia 23 kwietnia 2004 r. Nieaktualny arkusz druku zawierał te same dane co obecnie obowiązujący formularz.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Stosownie do art. 126 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128. Zgodnie z art. 128 ust. 1 zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Stosownie do ust. 2 ww. artykułu podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1. Zgodnie z art. 130 ust. 1 pkt 2 Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia, wzór dokumentu, o którym mowa w art. 128 ust. 2; Wzór dokumentu zawarty jest w załączniku Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz. U. Nr 88, poz. 838).

Stosownie do art. 129 ust. 1 do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:

1)

spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz

2)

przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty.

W przypadku wypełnienia pierwszego z warunków, ale nie posiadania potwierdzenia w postaci imiennego dokumentu określonego w art. 128 ust. 2 ww. ustawy, to w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano przedmiotowej dostawy towaru podatnik powinien wykazać ją jako sprzedaż opodatkowaną wg stawki krajowej. Stosownie do ust. 2 ww. artykułu otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy. Podstawowe znaczenie w określaniu prawidłowości obrotu dotyczącego systemu zwrotu podatku VAT podróżnym ma imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę (dokument "TAX FREE"). Przepisy rozporządzenia określają m.in. dokładny wzór tego dokumentu. W związku z tym, że ustawodawca w art. 129 ust. 1 stwierdził, iż tylko posiadanie imiennego dokumentu określonego w art. 128 ust. 2 (którego wzór zawarty jest w załączniku Nr 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów) stanowi podstawę do zastosowania stawki 0% do dostawy towarów podróżnemu, to jednocześnie oznacza to, iż nie dopuszcza się możliwości dokonania dostawy towarów dla "podróżnych" przy pomocy innego niż sporządzony wg wzoru zawartego w załączniku Nr 2 ww. rozporządzenia dokumentu. W związku z tym, że dokument został w przedstawionym stanie faktycznym sporządzony na nieprawidłowym formularzu, to należy uznać go za dokument błędny, i tym samym nie spełniający wymogów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz. U. Nr 88, poz. 838). W świetle powyższego Spółka nie ma prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w odniesieniu do dokonanej dostawy na rzecz osoby fizycznej niemającej stałego miejsca zamieszkania na terenie Wspólnoty i tym samym pomniejszenia podatku należnego o kwotę VAT zwróconego. W przedstawionym stania faktycznym podróżnemu nie przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl