1472/RPP1/443-192/06/AW - Zasady opodatkowania podatkiem VAT usług o charakterze promocyjno-marketingowym świadczonych na rzecz kontrahentów posiadających siedziby na terytorium Unii Europejskiej

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 29 marca 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPP1/443-192/06/AW Zasady opodatkowania podatkiem VAT usług o charakterze promocyjno-marketingowym świadczonych na rzecz kontrahentów posiadających siedziby na terytorium Unii Europejskiej

Pytanie podatnika

Spółka zwróciła się z wątpliwościami dotyczącymi zasad opodatkowania podatkiem VAT usług o charakterze promocyjno-marketingowym świadczonych na rzecz kontrahentów posiadających siedziby na terytorium Unii Europejskiej.

Postanowienie

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 19.01.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.01.2006 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z kontrahentami posiadającymi siedziby na terytorium Unii Europejskiej umowy, na mocy których świadczy na terytorium Polski usługi o charakterze promocyjno-marketingowym (reklamowym) dotyczące produkowanych przez kontrahentów towarów. Zakres świadczonych usług obejmuje szereg czynności mających na celu doprowadzenie do wzrostu sprzedaży produktów kontrahentów, w tym m.in.:

* prowadzenie akcji informacyjno-promocyjnych mających na celu informowanie o produktach, ich cenach cechach, miejscach i możliwościach nabycia (np. zamieszczanie reklam i banerów reklamowych, rozdawanie ulotek);

* prowadzenie akcji o charakterze prezentacyjnym oraz zapewnienie odpowiedniego wyeksponowania towarów w placówkach sprzedaży (np. organizowanie konferencji, spotkań, przyjęć i bankietów, przeprowadzanie prezentacji towarów na targach branżowych i na terenie sieci handlowych);

* przeprowadzanie akcji polegających na budowaniu marki dostawcy lub jego konkretnych towarów (np. organizowanie konferencji prasowych, rozdawanie gadżetów, wręczanie okolicznościowych prezentów)

* przeprowadzanie akcji sprzedaży premiowej, polegającej na zachęceniu do zwiększenia zakupów poprzez organizowanie promocji (np. promocje w zakresie przekazywania bonów, przyznawania punktów wymienianych na nagrody, sprzedaży produktów po obniżonych cenach przy zakupie określonej ilości towarów) itp.

Spółka zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi zasad opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług. Jednocześnie podmiot stoi na stanowisku, iż opisane we wniosku usługi stanowią usługi reklamowe, których miejscem świadczenia jest kraj siedziby usługobiorcy.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 na rzecz usługobiorców - osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Obowiązek ten dotyczy m.in. usług reklamy. Dodatkowo zgodnie z § 27 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Jednocześnie w celu stwierdzenia, czy świadczone przez Spółkę usługi zaliczane są do usług reklamowych należy zauważyć, że w wyrokach: C-73/92 pomiędzy Komisją Europejską a Hiszpanią, C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że pojęcie "usług reklamowych" powinno być rozumiane w sposób szeroki. Pojęcie "usługi reklamowe" obejmuje, zdaniem ETS, wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży. Zdaniem Trybunału usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia, czy też organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich, jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych.

Biorąc pod uwagę treść przedstawionych przepisów prawa, powyższe ustalenia oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 19.01.2006 roku należy uznać, że stanowisko Spółki stwierdzające, iż miejscem świadczenia opisanych usług reklamowych jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, jest prawidłowe. Wystawiane na rzecz kontrahenta faktury nie powinny zawierać stawki ani kwoty podatku natomiast powinny zawierać informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl