1472/RPŁ/423-12/MJM/05 - Skutki podatkowe konwersji jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2005 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPŁ/423-12/MJM/05 Skutki podatkowe konwersji jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 19/01/2005 r. (data wpływu do urzędu 24/01/2005), uzupełnionym w dniu 15/02/2005 r.

postanawia

- uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż poszczególne fundusze utworzone i zarządzane przez Towarzystwo mogą wraz z pracodawcami tworzyć jedną z form pracowniczego programu emerytalnego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1207) zwanej dalej ustawą o ppe - programy te mogą być tworzone m.in. w formie umowy o wnoszenie przez pracodawcę składek pracowników do funduszu inwestycyjnego.

Uczestnicy pracowniczego programu emerytalnego mogą posiadać jednostki uczestnictwa różnych funduszy inwestycyjnych tworzących dany program.

Na podstawie art. 2 pkt 10 oraz art. 13 ust. 2 ustawy o ppe uczestnicy programu mają prawo do konwersji jednostek w przypadku zmiany funduszu w ramach tego samego programu.

Z uwagi na to, że:

1.

konwersja w ramach ppe nie jest wypłatą, wypłatą transferową ani zwrotem w rozumieniu ustawy o ppe,

2.

w wyniku konwersji środki zgromadzone przez uczestnika nadal są lokowane w ramach tego samego programu - następuje jedynie zmiana funduszu zarządzającego wchodzącego w skład danego programu,

3.

opodatkowaniu w odniesieniu do dochodów z ppe podlega jedynie zwrot środków zgromadzonych w ramach programu

w ocenie Towarzystwa konwersja w ramach pracowniczego programu emerytalnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Składając przedmiotowy wniosek Towarzystwo prosi o potwierdzenie prawidłowości zajętego stanowiska w sprawie.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia:

Zgodnie ze znowelizowanym art. 30a ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej updf, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a od dochodu uczestnika pracowniczego programu z tytułu zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu, w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58 updf "wolne od podatku dochodowego są wypłaty:

a)

transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych,

b)

środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika,..".

Cytowany wyżej przepis art. 30a ust. 1 pkt 11 updf wskazujący na okoliczność opodatkowania dochodów uczestnika pracowniczego programu emerytalnego w swojej treści odwołuje się do przepisów ustawy o ppe. W związku z powyższym zapis art. 30a ust. 1 pkt 11 updf należy odnieść do uregulowań (definicji) zawartych w ustawie o ppe.

W art. 2 ustawy o ppe odrębnie zostały zdefiniowane pojęcia zarówno konwersji (pkt 10), wypłaty transferowej (pkt 19), jak i zwrotu (pkt 20). W związku z powyższym wymienionych pojęć nie należy utożsamiać.

Konwersja nie jest zatem ani wypłatą transferową (zwolnioną z opodatkowania), ani zwrotem (podlegającym opodatkowaniu).

W przypadku konwersji zgodnie z definicją art. 2 pkt 10 ustawy o ppe następuje jednoczesne odkupienie oraz nabycie jednostek uczestnictwa (przy równoczesnej zmianie funduszu inwestycyjnego zarządzanego przez to samo towarzystwo) za środki pieniężne uzyskane z odkupienia jednostek uczestnictwa pod warunkiem, że jednostki odkupywane i nabywane są rejestrowane jako stanowiące środki uczestnika odpowiednio ze składki podstawowej lub dodatkowej. Trudno zatem w omawianej sytuacji mówić o zwrocie środków zgromadzonych w ramach programu.

W wyniku konwersji oszczędzający nie wycofuje środków zgromadzonych w ramach programu, korzysta jedynie z uprawnienia do zmiany funduszu lub podziału środków między funduszami zarządzanymi przez to samo towarzystwo kontynuując oszczędzanie środków w ramach programu.

W sytuacji, gdy konwersja nie jest w sposób szczególny określona w prawie podatkowym należałoby odnieść się do celu, jaki przyświecał ustawodawcy przy tworzeniu pracowniczych programów emerytalnych i związanej tym atrakcyjności oszczędzania w ramach prowadzonych programów ppe. Głównym argumentem było tu zwolnienie osiągniętych dochodów z podatku od zysków kapitałowych.

W tej sytuacji konwersję w ramach pracowniczego programu emerytalnego uznać należy za nie wywołującą żadnych skutków podatkowych.

Stanowisko Spółki uznano zatem za prawidłowe.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje iż:

1.

interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez składającego zapytanie,

2.

interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej,

3.

nie będzie informował o zmianach stanu prawnego zaistniałych po dniu wydania interpretacji.

Na wydane postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl