1472/ROP1/423-45-127/06/AJ - Uznanie wydatków na usługi marketingowe za koszty uzyskania przychodów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/ROP1/423-45-127/06/AJ Uznanie wydatków na usługi marketingowe za koszty uzyskania przychodów

Pytanie podatnika

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi w formie sponsoringu usługami marketingowymi, uwzględniane w bazie kosztowej będącej podstawą wyliczenia wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu świadczenia tych usług. stanowią w całości koszt uzyskania przychodów?

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 13.02.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.02.2006 r.)

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe w części dotyczącej zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie

Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku Podatnik ("Spółka") w ramach umowy świadczy na rzecz spółki XXX z siedzibą w Niemczech kompleksowe usługi marketingowe w celu zwiększenia sprzedaży produktów farmaceutycznych tej spółki zagranicznej. W szczególności w ramach wykonywania usług marketingowych Spółka jest zobowiązana do publikowania i dystrybucji informacji o produktach, promowania i reklamowania produktów wśród osób upoważnionych do przepisywania leków i osób zajmujących się dostarczaniem produktów farmaceutycznych, dystrybucją próbek produktów i związanych z tym materiałów reklamowych, informacyjnych i promocyjnych. Ponadto Spółka organizuje i sponsoruje wydarzenia publiczne (targi, sympozja, itp.) oraz promuje w Polsce wizerunek i znak handlowy XXX. Spółka nie prowadzi działalności produkcyjnej ani handlowej, w szczególności nie produkuje, ani też nie dokonuje zakupu/importu produktów wytwarzanych przez XXX celem ich dalszej odsprzedaży w kraju lub za granicą.

Zgodnie z postanowieniami umowy, Spółka z tytułu wykonywanej na rzecz w/w spółki usługi, otrzymuje wynagrodzenie obliczone na zasadzie rozsądnej marży "koszt plus" w ten sposób, że do kwoty wydatków bezpośrednich i pośrednich faktycznie poniesionych w związku ze świadczeniem usługi marketingowej (tzw. baza kosztowa) doliczona jest 5% marża. W powyższej bazie kosztowej będącej podstawą wyliczenia wynagrodzenia należnego Spółce, uwzględniane są w szczególności wydatki związane m. in. z:

- wydawaniem prezentów o małej wartości;

- artykułami spożywczymi związanymi z organizowaniem spotkań promocyjno - marketingowych;

- kosztami reprezentacji, m. in.: koszty kwiatów, bilety na imprezy okolicznościowe, itp.;

- kosztami drukowanych materiałów reklamowych;

- darowiznami;

- opłacanymi składkami członkowskimi na rzecz Stowarzyszenia Przedstawicieli Firm Farmaceutycznych w Polsce;

- kosztami wynagrodzenia pracowników, obejmującymi również koszty konsultacji medycznych pracowników.

Wobec powyższego Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, iż:

- w związku ze stosowaną zasadą ustalania wynagrodzenia opartą na metodzie koszt plus, wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi usługami i uwzględniane w bazie kosztowej stanowią jej koszty uzyskania przychodów w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654. ze zm.) - w skrócie u.p.d.o.p. - ze względu na bezpośredni związek z faktycznie uzyskiwanym przychodem w postaci wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług marketingowych;

- konsekwentnie, do wydatków uwzględnianych w wynagrodzeniu za usługi marketingowe (ujmowanych w tzw. bazie kosztowej) nie mają zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 14, pkt 28, pkt 36, pkt 37 oraz pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka stoi na stanowisku, iż w związku z tym, że wszelkie ponoszone przez nią wydatki związane ze świadczeniem usług marketingowych stanowią podstawę kalkulacji otrzymywanego przez Spółkę wynagrodzenia, czyli są w pełni pokrywane przez kontrahenta Spółki, uzasadnionym jest zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów w całości jako bezpośrednio związanych z wykonaniem zobowiązań Spółki, z tytułu wykonania których Spółka otrzymuje wynagrodzenie. Oznacza to, że każdy wydatek poniesiony przez Podatnika w związku wykonaniem przewidzianej umową usługi jest jednocześnie jego przychodem - Podatnik obciąża nim bowiem XXX dodając do w/w kosztu własną marżę. Istnieje zatem bezpośredni związek pomiędzy tymi wydatkami a uzyskanym przychodem.

Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone przez nią w ramach działań na rzecz innego podmiotu nie są kosztami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., gdyż celem ich poniesienia nie jest reklama lub reprezentacja własnej działalności Spółki, lecz wykonanie zobowiązań powziętych wobec podmiotu zlecającego wykonanie usług marketingowych. Podatnik podkreśla, że reklamując i promując produkty podmiotu zagranicznego w żaden sposób nie reklamuje prowadzonej przez siebie działalności, nie uzyskuje bowiem przychodów ze sprzedaży, produkcji czy importu promowanych lub reklamowanych produktów. Dochody Spółki nie zależą od rezultatów sprzedaży reklamowanych i promowanych produktów. W szczególności, Spółka nie otrzymuje jakiegokolwiek udziału w wielkości tej sprzedaży. Wobec tego, Spółka uważa, że ponoszone przez nią wydatki nie powinny być kwalifikowane jako wydatki na reprezentację i reklamę, lecz jako koszt świadczonej usługi.

Jedną z form promocji wchodzącej w skład świadczonej usługi marketingowej jest nieodpłatne przekazywanie środków pieniężnych i innych świadczeń (np. upominków) celem budowania odpowiedniego wizerunku XXX. Przykładowo jedną z form takich nieodpłatnych świadczeń jest dofinansowanie wydarzeń służących upowszechnianiu pozytywnego wizerunku tegoż podmiotu w środowisku medycznym, np. konferencji naukowych oraz inne formy sponsoringu.

Podatnik uważa, że zgodnie z argumentacją przedstawioną powyżej odnoszącą się do wszelkich działań marketingowych wykonywanych na podstawie umowy z XXX, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z dofinansowaniem powyższych wydarzeń, jako część kompleksowej usługi marketingowej, powinny w całości stanowić koszt uzyskania przychodów. Jak twierdzi Spółka, wydatki te nie są kosztami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., gdyż nie są one związane z działaniami polegającymi na przekazywaniu informacji wartościujących o towarach lub usługach oferowanych przez Spółkę lub jej zagranicznego zleceniodawcę, ani nie polegają na zapewnieniu jak najlepszego wizerunku spółki, co stanowi cechy istotne reklamy oraz reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.

Jednocześnie z wyłączeniem tej kategorii wydatków spod zakresu regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., wydatki te nie powinny być, zdaniem Spółki, kwalifikowane jako darowizna w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 14 u.p.d.o.p. Zgodnie bowiem z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. W opinii Podatnika, w sytuacji opisanej powyżej, przekazanie środków w celu dofinansowania wydarzeń promujących wizerunek innego podmiotu, nie powoduje ubytku w majątku Spółki. Jest to wynikiem zawartej umowy, która przewiduje całkowite pokrycie poniesionych przez Spółkę wydatków poprzez uwzględnienie ich w otrzymywanym wynagrodzeniu. Tym samym fakt przekazania środków na dofinansowanie nie może być, zdaniem Spółki, traktowany jako darowizna w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 14 u.p.d.o.p.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym stwierdza co następuje:

Kwestie zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów uregulowane zostały przede wszystkim w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Przepis ten stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16. Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że koszty te spełniają dwie przesłanki:

- mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu (przesłanka pozytywna);

- nie są zawarte w katalogu wydatków wymienionych w art. 16, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (przesłanka negatywna).

Jak wynika z wniosku Podatnika, ponoszone przez niego wydatki, uznane przez strony umowy o świadczenie usług marketingowych za związane z jej wykonywaniem, stanowią składnik wynagrodzenia uzyskiwanego z tytułu tej umowy. Zatem należy uznać, że wydatki te są związane w sposób bezpośredni z przychodem w postaci wynagrodzenia. Spełniają one zatem pozytywną przesłankę zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Jednocześnie, należy zauważyć, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 u.p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej. Jeżeli chodzi o darowizny, o których Podatnik pisze we wniosku, to należy uznać, że nie spełniają one przesłanek zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 14 u.p.d.o.p. Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna to umowa, która dochodzi do skutku poprzez złożenie dwóch oświadczeń woli. Darczyńca oświadcza, że zobowiązuje się do dokonania nieodpłatnego rozporządzenia posiadanym majątkiem na rzecz drugiej strony umowy, natomiast obdarowany, że darowiznę przyjmuje. Istotą darowizny jest świadczenie bezpłatne, czyli nie mające odpowiednika w świadczeniu drugiej strony.

Wyłączenie zawarte w treści art. 16 ust. 1 pkt 14 u.p.d.o.p. dotyczy tych bezpłatnych świadczeń, których celem jest chęć bezinteresownego obdarowania kogoś. Takie rozporządzenie dokonane przez podatnika nie ma bowiem związku z prowadzoną przez niego działalnością i jako takie nie ma na celu uzyskania przychodu. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka dokonuje bezpłatnych świadczeń (w różnej postaci) na rzecz podmiotów trzecich w ramach świadczenia usług marketingowo-promocyjnych dla XXX. Celem tych świadczeń nie jest zatem bezinteresowna chęć obdarowania kogoś. Spółka dokonując bezpłatnych świadczeń w istocie realizuje bowiem zadania, do których wykonania zobowiązała się na podstawie umowy z XXX. Działania te mają na celu promowanie zleceniodawcy Spółki i mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Spółki. Podatnik w wyniku prawidłowego wykonania swoich świadczeń (do których należą również różnego rodzaju bezpłatne świadczenia na rzecz osób trzecich) wynikających z umowy zawartej z XXX otrzymuje wynagrodzenie, które w całości pokrywa koszty tych świadczeń. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przychyla się zatem do stanowiska Spółki, że wchodzące w skład świadczonej usługi marketingowej wydatki w postaci nieodpłatnego przekazywanie środków pieniężnych i innych świadczeń nie powinny być kwalifikowane jako darowizna w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 14 u.p.d.o.p.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 13.02.2006 r. w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pozostałych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku ze świadczeniem usług marketingowych i uwzględnianych w bazie kosztowej będącej podstawą wyliczenia wynagrodzenia należnego Spółce zostaną udzielone w odrębnych postanowieniach.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl