1472/ROP1/423-104-102/05/IW - Opodatkowanie odsetek i należności licencyjnych przekazywanych do Niemiec.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2005 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/ROP1/423-104-102/05/IW Opodatkowanie odsetek i należności licencyjnych przekazywanych do Niemiec.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem Spółki z dnia 30.03.2005 r. (datą wpływu do tut. urzędu w dn. 31.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie wydawania książek i innych publikacji. Spółka nabywa licencje do korzystania z praw autorskich dotyczących wydawanych publikacji od podmiotów zagranicznych, m.in. mających siedzibę na terytorium Niemiec (licencjodawca).

Z tytułu licencji za korzystanie z praw autorskich Spółka wypłaca Licencjodawcom wynagrodzenie (należności licencyjne). Ponadto Spółka wypłaca do podmiotu z siedzibą w Niemczech (pożyczkodawcy) odsetki z tytułu zawartej umowy pożyczki (odsetki).

Spółka wniosła o potwierdzenie poprawności interpretacji zakresu obowiązywania Umowy z 18 grudnia 1972 r. między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 1975 r. Nr 31, poz. 163) oraz podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2004 r. Umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 902), a także ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p.

Spółka wystąpiła z zapytaniem, czy w świetle nowej umowy jest zobowiązana do pobierania zryczałtowanego podatku w wysokości 20% od należności licencyjnych i odsetek, i czy następnie różnica między podatkiem u źródła według stawki z u.p.d.o.p. (20%) a podatkiem u źródła wg nowej umowy (5%) będzie zwracane przez organy podatkowe na wniosek licencjodawców/pożyczkodawcy, czy też Spółka powinna pobierać podatek u źródła w wysokości 5%, pod warunkiem posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej licencjodawców/pożyczkobiorcy?

Zdaniem Spółki, od daty wejścia w życie nowej umowy podatek u źródła od należności licencyjnych i odsetek powinien być pobierany w wysokości 5%, pod warunkiem posiadania przez licencjonodawców/pożyczkobiorców certyfikatu niemieckiej rezydencji podatkowej.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, zauważa, co następuje:

Art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 2 (podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nieposiadający w RP siedziby lub zarządu), uzyskujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody z tytułu odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych (...), podlegają z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej przychodów opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20%. Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest RP - stosownie do ust. 2 wskazanego powyżej artykułu.

Na mocy art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. podmioty dokonujące wypłat należności z tytułów wymienionych w ww. art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p. obowiązane są jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Wynika z tego, iż ustawowo określone zasady opodatkowania odsetek oraz należności licencyjnych mogą ulegać modyfikacji, w związku z postanowieniami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w przypadku gdy ich odbiorca ma siedzibę w kraju, z którym RP taką umowę zawarła.

Pod rządami starej umowy odsetki - co do zasady - podlegały opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym ich beneficjent posiadał siedzibę lub miejsce zamieszkania. Od wejścia w życie, z dniem 01.01.2005 r. nowej umowy, w stosunku do odsetek, wprowadzono podatek "u źródła".

Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 nowej umowy odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie (RP) i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (RFN), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek. Definicja odsetek znajduje się w ust. 4 ww. artykułu.

Odsetki nie podlegają opodatkowaniu u źródła jedynie wówczas, gdy są wypłacane, w myśl art. 12 ust. 3 nowej umowy:

a)Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej lub Rządowi Republiki Federalnej Niemiec,

b)z tytułu jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej, zabezpieczonej lub gwarantowanej przez instytucję publiczną promującą eksport,

c)w związku ze sprzedażą na kredyt wyposażenia przemysłowego, handlowego lub naukowego,

d)w związku ze sprzedażą na kredyt towarów przez jedno przedsiębiorstwo drugiemu przedsiębiorstwu lub

e)w związku z jakąkolwiek pożyczką udzieloną przez bank.

Odnośnie należności licencyjnych zastosowanie znajdzie art. 12 nowej umowy. W myśl ust. 1 należności licencyjne, powstające w RP i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w RFN, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże zgodnie z ust. 2 należności licencyjne, o których mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają (w opisywanym stanie faktycznym na terytorium RP), i zgodnie z jego ustawodawstwem, ale jeżeli osoba uprawniona do należności licencyjnych ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto należności licencyjnych. Ust. 3 definiuje pojęcie należności licencyjnych. Należy zauważyć, iż stara umowa o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu nie przewidywała podatku "u źródła", pobieranego od należności licencyjnych.

Zgodnie z postanowieniami art. 11 ust. 1 i 2 oraz art. 12 ust. 1 i 2 nowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania państwo źródła - czyli w tym przypadku RP - ma prawo do opodatkowania odsetek i należności licencyjnych powstających na jego terytorium. Jest ono jedynie ograniczone przez ustalenie maksymalnej stawki podatku, która nie może przekroczyć 5%.

Zastosowanie stawki podatku wynikającej z ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe, pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Stosownie do art. 29 ust. 1 nowej umowy, jeżeli w jednym z umawiających się Państw podatki od dywidend, odsetek, należności licencyjnych lub innego dochodu są pobierane od osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się Państwie poprzez odliczenie u źródła, wówczas prawo pierwszego wymienionego Państwa do stosowania podatku według stawki obowiązującej na podstawie przepisów jego prawa wewnętrznego nie jest naruszane przez postanowienia niniejszej umowy. Podatek w ten sposób odliczony u źródła zwraca się na wniosek podatnika, jeżeli jest on zmniejszony lub zniesiony na mocy niniejszej umowy.

Powyższy artykuł nie będzie miał zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym, ponieważ uregulowanie to odnosi się do podmiotów zagranicznych prowadzących działalność gospodarczą na terytorium państwa polskiego poprzez położony w Polsce zakład i uzyskujących dochody z dywidend, odsetek lub należności licencyjnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby Spółka była zakładem w rozumieniu art. 5 nowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W ten sposób uzyskany dochód będzie opodatkowany u źródła - czyli w RP.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z treścią art. 14b § 1-2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ww. ustawy. Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, składane w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl