1472/ROP 1/423-43/83/06/MG - Tereny zielone wokół firmy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 8 marca 2006 r. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/ROP 1/423-43/83/06/MG Tereny zielone wokół firmy.

"(...) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Firma poniosła wydatki związane z uporządkowaniem terenu wokół nieruchomości będącej jej własnością polegające na: założeniu trawnika, posadzeniu krzewów i drzew, założeniu instalacji nawadniającej. W budynkach na terenie posesji prowadzona jest podstawowa działalność gospodarcza firmy (handel sprzętem AGD), jak i uboczna - wynajem powierzchni biurowych i magazynowych.

W związku z powyższym Spółka pyta, czy koszty związane z uporządkowaniem terenów zielonych wokół siedziby Firmy stanowią w całości koszt uzyskania przychodów, czy też powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w granicach limitu przewidzianego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?"

"(...) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi we wniosku okolicznościami stwierdza, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu podatkowego.

Jak wynika z powyższego przepisu kosztem uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Przy czym koszty, których nie można bezpośrednio lub pośrednio powiązać z uzyskanym przychodem, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia. Takimi wydatkami są m.in. wydatki poniesione przez podatników na cele reklamy i reprezentacji. Są to bowiem wydatki, których wprawdzie nie można bezpośrednio powiązać z przychodami uzyskiwanymi przez podatników, ale niewątpliwie związane są one z ich funkcjonowaniem jako przedsiębiorców.

Jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca postanowił, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z powyższego przepisu wynika, że nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację są kosztami uzyskania przychodów. Kosztami takimi są w pełnej wysokości jedynie wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w sposób niepubliczny, jak również wydatki na reprezentację mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów jedynie wówczas, gdy nie przekraczają one 0,25% przychodów.

W związku z brakiem odpowiedniej definicji w przepisach podatkowych przyjąć należy wykładnię językową pojęcia "reklama" oraz "reprezentacja", zgodnie z którymi za reklamę rozumieć można "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś", zaś pojęcie "reprezentacja" oznacza "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981) - z pisma Ministerstwa Finansów z 17.07.1995 r., nr PO 4/AK-722-702/95.

W świetle powyższych przepisów wydatki ponoszone przez Spółkę związane z uporządkowaniem terenu wokół nieruchomości będącej jej własnością polegające na założeniu trawnika, posadzeniu krzewów i drzew, należy zaliczyć do wydatków ponoszonych na reprezentację Spółki. Jak bowiem wskazano powyżej, reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie, a zadbanie o estetyczny, schludny wygląd terenów zielonych wokół nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, wiąże się z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach, podniesienia prestiżu firmy i pozyskiwaniu nowych klientów, co w konsekwencji może skutkować zwiększeniem przychodów osiąganych przez Spółkę. A zatem wydatki ponoszone przez Spółkę na zagospodarowanie terenów zielonych wokół siedziby firmy powinny zostać uznane za wydatki poniesione na cele reprezentacyjne i zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów w granicach limitu przewidzianego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast w przypadku zainstalowania instalacji nawadniającej należy uwzględnić dodatkowo przepis szczególny - art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 16a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Mianowicie instalacja nawadniająca zdaniem Naczelnika II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego tworzy środki trwałe, których wartość podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w sposób pośredni poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, chyba że zajdą okoliczności określone w art. 16d ust. 1 updop - tj. gdy wartość początkowa urządzeń składających się na instalację nawadniającą nie przekracza 3.500 zł - wydatki na ich nabycie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie oddania ich do używania."

Opublikowano: S.Podat. 2006/10/54