1471/VUR2/443-466/1/06/JP - Czy do obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy zaliczać dofinansowania otrzymane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2007 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/VUR2/443-466/1/06/JP Czy do obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy zaliczać dofinansowania otrzymane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. Czy do obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie należy zaliczać dofinansowania otrzymanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego?, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik otrzymał dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu "Gender Mainstreaming w instytucjach rynku pracy". Odbiorcą realizowanego projektu jest Ministerstwo Gospodarki.

Celem projektu jest podniesienie poziomu kwalifikacji i umiejętności zawodowych pracowników publicznych (Wojewódzkich i Powiatowych Urzędów Pracy) i niepublicznych instytucji rynku pracy w zakresie problematyki równości płci kobiet i mężczyzn. W ramach projektu przeprowadzony zostanie cykl 16 dwudniowych szkoleń, na terenie całego kraju. Szkolenia będą miały przygotować uczestników do wdrożenia strategii gender mainstreaming (polityki równości płci) do działań podejmowanych przez macierzyste instytucje, w tym projektów finansowanych ze środków unijnych.

Jak wynika z załączonych dokumentów w ramach projektu "Gender Mainstreaming w instytucjach rynku pracy" Spółka będzie realizowała m.in. następujące czynności: koordynacja działań Partnerów, zarządzania finansowe i rozliczanie projektu, sprawozdawczość, monitoring i ewaluacja, promocja projektu, prowadzenie Biura Projektów, rekrutacja uczestników, przygotowanie broszury, zorganizowanie konferencji.

Podatnik stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz załączonych dokumentów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zważył, co następuje:

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wprowadza zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

-

odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju,

-

odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

-

eksport towarów,

-

import towarów,

-

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

-

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanej regulacji wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług "podlegają" wyłącznie dotacje, stanowiące dopłatę do ceny konkretnego towaru lub konkretnej usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny (tzw. dotacje przedmiotowe). Aby tak jednak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Natomiast dofinansowania (dotacje), które przekazywane są podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest bezpośredniego związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług.

Wskazać przy tym należy, że taki zapis nie wprowadza jednak kolejnej kategorii czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jedynie precyzuje sposób określenia podstawy opodatkowania. Samo przekazanie lub otrzymanie dotacji lub subwencji na jakikolwiek cel nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu. W przedmiotowej sprawie należy zatem zastanowić się, czy dotacje otrzymywane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (dalej jako SPO RZL) związane są z wykonywaniem przez Stronę czynności podlegających opodatkowaniu, a jeżeli tak - czy mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) sprzedawanych towarów lub usług.

Biorąc pod uwagę treść wniosku, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach SPO RZL mogą ewentualnie stanowić świadczenie usług, niewątpliwie jednak nie stanowią żadnej z pozostałych czynności podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

-

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

-

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności, lub sytuacji;

-

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu, lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Świadczenie usług, za wyjątkiem ściśle określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT przypadków, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy jest wykonywane odpłatnie. Przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może przybrać postać rzeczową (zapłatą za towar lub usługę może być inny towar lub usługa), albo mieszaną (zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa). Musi więc istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego za świadczenie usług.

Analizując zadania realizowane przez Podatnika w ramach Projektu, można stwierdzić, że nie stanowią one usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie są świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej. W ramach realizacji Programu nie dochodzi bowiem do zobowiązania się Wnioskodawcy do wykonania konkretnego świadczenia na rzecz wyżej wymienionych jednostek. "Zmierzanie" do osiągnięcia rezultatów, nie stanowi usługi i nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W realizacji celów Programu trudno jest wskazać usługobiorcę, a z całą pewnością należy wykluczyć istnienie więzi prawnej pomiędzy Stroną a podmiotami, które będą w przyszłości uzyskiwały korzyści wynikające z realizacji tego Programu. Ponadto czynności wykonywane w ramach Programu przez Stronę wykonywane są bezpłatnie (Podatnik uzyskuje jedynie zwrot poniesionych kosztów). Otrzymana dotacja ma charakter zakupowy, gdzie kalkulacja budżetu dokonywana jest od strony kosztów, gdzie z zasady nie istnieje cena świadczonych usług.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego stwierdzić należy, iż przyznana w ramach SPO RZL dotacja przeznaczone są jedynie na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań projektowych, a nie na dofinansowanie ceny sprzedaży konkretnej usługi. Zatem przedmiotowe dotacje nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl