1471/VUR2/443-22/1/07/EŁ - Czy można wystawić fakturę korygującą na podobny towar, czy tylko na ten, który jest reklamowany?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2007 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/VUR2/443-22/1/07/EŁ Czy można wystawić fakturę korygującą na podobny towar, czy tylko na ten, który jest reklamowany?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10 kwietnia 2007 r. (data wpływu 11 kwietnia 2007 r.) uzupełnionego w dniu 13 czerwca 2007 r. i 21 czerwca 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. "Czy w sytuacji przedstawionej w piśmie można wystawić fakturę korygującą na podobny towar, czy tylko na ten, który jest reklamowany?", Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że X zakupuje towar w Holandii od firmy Y, a następnie sprzedaje go do sieci hipermarketów na dwa sposoby: bezpośrednio lub przez dystrybutorów. Następnie hipermarket sprzedaje powyższy towar klientowi finalnemu.

W przypadku gdy finalny klient reklamuje zakupiony towar w hipermarkecie, ten w następstwie reklamuje go X, zgodnie z ustaloną procedurą. Hipermarket zgłasza uszkodzenie produktu na formularzu przygotowanym przez Spółkę X i przesyła go faksem na podany numer - jest to faks bezpośrednio do Holandii. W Holandii dział serwisu sprawdza, czy dany produkt jest produktem Spółki X, czy produkt został zakupiony w Spółce Trust oraz czy nie minął termin gwarancji. Jeśli nie ma zastrzeżeń, co do zasadności reklamacji, to w ciągu 3 dni dział serwisu w Holandii przysyła potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia oraz nadaje numer reklamacji. Następnie hipermarket wysyła reklamowany produkt w paczce opisanej nadanym przez X numerem reklamacji do wskazanego przez X przewoźnika, który wysyła paczkę do Holandii. Y w Holandii wymienia uszkodzony produkt na nowy lub wystawia fakturę korygującą firmie X. Następnie X wystawia fakturę korygującą hipermarketowi. W tym momencie procedura reklamacyjna jest zakończona. Zdarzają się jednak sytuacje, że hipermarket reklamuje zakupiony towar nie bezpośrednio od Spółki lecz od dystrybutora i zgłasza uszkodzony produkt na formularzu Spółki X, wysyła go z numerem reklamacji nadanym przez Spółkę poprzez wskazanego przewoźnika bezpośrednio do Holandii. Zdarza się również, że w paczce znajduje się reklamowany produkt, który nie został zgłoszony na formularzu reklamacyjnym. Pomimo to Y uznaje reklamacje i wystawia fakturę korygującą dla X na wszystkie reklamowane produkty, bez względu na to, czy zostały one uwzględnione w formularzu reklamacyjnym i czy zostały bezpośrednio zakupione od Spółki, czy od dystrybutora. Dla Spółki holenderskiej istotny jest fakt, że reklamowany produkt jest produktem firmy X, której zapewnia serwis gwarancyjny.

Wątpliwość podatnika dotyczy kwestii: wystawienia faktury korygującej dla hipermarketu na reklamowany towar w obu przestawionych przypadkach.

Zdaniem Strony, w przypadku uznania reklamacji przez kontrahenta zagranicznego i otrzymania faktury korygującej, Spółka wystawia fakturę korygującą na reklamowany towar dla hipermarketu tylko w sytuacji, gdy towar ten został zakupiony bezpośrednio od Spółki.

Zasady wystawiania faktur korygujących zostały uregulowane w § 16-17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 768 ze zm.).

W § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia określono, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Stosownie do ust. 3 przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1)

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2)

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat podlegających opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy stwierdzić, iż Podatnik dokonując bezpośredniej sprzedaży do hipermarketu ma obowiązek udokumentowania tej transakcji fakturą VAT, a następnie w przypadku uznania reklamacji na sprzedany towar i jego zwrotu, ma również obowiązek wystawienia nabywcy faktury korygującej, w której należy uwzględnić zwrot towaru.

Natomiast w przypadku, gdy towar firmy X został zakupiony przez hipermarket nie od Spółki lecz od dystrybutora, to jest jednoznaczne, że obowiązek wystawienia faktury sprzedaży i jej korekty dla hipermarketu ma dystrybutor. W związku z tym, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko Strony w tej kwestii jest prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stany faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl