1471/NUR2/443-122/06/ST - Reklamacje wadliwych towarów a korekta wartości WNT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR2/443-122/06/ST Reklamacje wadliwych towarów a korekta wartości WNT.

"(...) Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nabywca jest zobowiązany wystawić fakturę wewnętrzną. Zasady wystawiania faktur wewnętrznych zostały uregulowane w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95, poz. 768 ze zm.). Z przepisu tego wynika, że do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 9, § 13-17, § 19 § 22 i § 23 rozporządzenia.

W § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia określono, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Stosownie do ust. 3 tego przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1) zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2) zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Natomiast w myśl art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 19-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

1) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;

2) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Stosownie do ust. 3 pkt 4 ww. przepisu informacja podsumowująca powinna zawierać łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów. W razie stwierdzenia jakiegokolwiek błędu, bez względu na to, czy wpływa on, czy też nie, na kształt rozliczenia podatku za dany okres podmiot składający informację podsumowującą, na podstawie art. 101 ustawy o VAT, ma obowiązek dokonania jej niezwłocznej korekty (druk VAT-UEK). Zważywszy konstrukcję i funkcję informacji podsumowującej, błąd nie może być skorygowany w informacjach składanych na bieżąco - w każdym przypadku niezbędna jest korekta informacji pierwotnej. W celu zapewnienia zgodności kwot wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazanych zarówno w deklaracjach VAT-7 jak i informacji podsumowującej za dany okres faktury korygujące wewnętrzne należy uwzględnić w ewidencji i deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym ujęto fakturę pierwotną.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy stwierdzić, iż Strona otrzymując faktury korygujące do faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów winna wystawić faktury wewnętrzne korygujące i rozliczyć je w miesiącu, w którym otrzymano pierwotne faktury (...)".

Opublikowano: S.Podat. 2006/12/55