1471/NUR1/443-79/06/GW - Odroczenie terminu płatności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR1/443-79/06/GW Odroczenie terminu płatności.

"Pytanie podatnika:

Czy w okresie odroczenia terminu płatności istnieje możliwość zawarcia umowy przeniesienia własności akcji na Skarb Państwa w zamian za wygaszenie zaległości podatkowych?

Zgodnie z art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. W myśl art. 48 § 1 pkt 1 ww. ustawy organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może odraczać terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego, z wyjątkiem terminów określonych w art. 68-71, art. 77 § 1-3, art. 79 § 2, art. 80 § 1, art. 87 § 3 i 4, art. 88 § 1 i art. 118.

Zgodnie z art. 66 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:

1) Skarbu Państwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa;

2) gminy, powiatu lub województwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.

Przeniesienie własności rzeczy i praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa na podstawie art. 66 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa jest szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. Wyjątkowy charakter tej formy wygaśnięcia zobowiązania podatkowego polega na tym, iż pieniężna wierzytelność Skarbu Państwa zostaje zaspokojona w formie niepieniężnej. W rezultacie Skarb Państwa przejmuje własność rzeczy lub praw majątkowych podatnika w zamian za zaległości w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa. Inicjatywa w zastosowaniu tej formy prawnej prowadzącej do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego należy do podatnika. Podatnik występuje do urzędu skarbowego z wnioskiem o przeniesienie własności i wskazuje rzeczy i prawa majątkowe, których własność zamierza przenieść na rzecz Skarbu Państwa. Stronami umowy o przeniesieniu własności w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej pozostają starosta wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej i podatnik. Udział właściwego naczelnika urzędu skarbowego ogranicza się w zasadzie do wyrażenia zgody na zastosowanie w konkretnej sprawie tego szczególnego sposobu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. Za termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego uważa się w myśl art. 66 § 4 Ordynacji podatkowej dzień przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych.

Zawarcie umowy przenoszącej własność rzeczy lub praw majątkowych w zamian za zaległości podatkowe, stanowiące szczególny przypadek wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, ma charakter czynności cywilnoprawnej, a nie administracyjnoprawnej.

W myśl art. 103 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego.

W świetle wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, iż termin zapłaty podatku od towarów i usług za grudzień 2005 r. upłynął w dniu 25 stycznia 2006 r. W związku z brakiem wpłaty powstała z dniem następnym zaległość podatkowa w wysokości wynikającej ze złożonej deklaracji VAT-7. Bez znaczenia dla powstania zaległości pozostaje fakt, iż organ podatkowy na wniosek Strony, odroczył termin ww. płatności. W myśl obowiązującej wykładni odroczenie terminu płatności i rozłożenie na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej oraz odroczenie terminu przewidzianego w przepisach prawa podatkowego to instytucje prawne, których zastosowanie ma wpływ na indywidualną sytuację podatnika. Są to swego rodzaju ulgi w zapłacie, niekwalifikujące się do ulg w rozumieniu art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej. Odroczenie lub rozłożenie na raty zaległości podatkowej powoduje jedynie nienaliczanie odsetek za zwłokę od dnia złożenia wniosku. Odroczona lub rozłożona na raty należność nie traci jednak przymiotu zaległości podatkowej.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedmiotowej sprawie zostały spełnione przesłanki określone w art. 66 pozwalające na podpisanie umowy przenoszącej własność akcji na Skarb Państwa w zamian za wygaszenie zaległości w podatku od towarów i usług za grudzień 2005 r. Wydanie postanowienia o odroczeniu terminu płatności ww. zobowiązania, pozostaje bez wpływu na powstanie zaległości podatkowej będącej przedmiotem umowy. (...)".

Opublikowano: S.Podat. 2006/9/35