1471/NUR1/443-21/06/GW - Stosowanie stawki 0% dla dostawy paliwa, jeżeli służy ona zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych do wykonywania transportu międzynarodowego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NUR1/443-21/06/GW Stosowanie stawki 0% dla dostawy paliwa, jeżeli służy ona zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych do wykonywania transportu międzynarodowego

Pytanie podatnika

Czy w przypadku gdy dostawa paliwa służy zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych do wykonywania transportu międzynarodowego, Spółka ma prawo do stosowania stawki 0% bez względu na to, czy dostawa miała miejsce bezpośrednio na rzecz przewoźnika, czy też za pośrednictwem podmiotu trzeciego?

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje dostawy paliw lotniczych na rzecz podmiotów krajowych będących podatnikami podatku od towarów i usług oraz podmiotów mających siedzibę poza terytorium kraju. Dostawa odbywa się na dwa sposoby:

- bezpośrednio przewoźnikom lotniczym;

- pośrednikom, przy czym dostawa paliwa (tankowanie samolotu) odbywa się na płycie lotniska bezpośrednio do samolotów przewoźników wskazanych Spółce przez pośrednika.

W każdym przypadku Spółka dysponuje dokumentami potwierdzającymi przeznaczenie sprzedawanego paliwa.

Zdaniem Spółki, w przypadku gdy dostawa paliwa służy zaopatrzeniu środków transportu lotniczego uzywanych do wykonywania transportu międzynarodowego, ma ona prawo do stosowania stawki 0% bez względu na to, czy dostawa miała miejsce bezpośrednio na rzecz przewoźnika, czy też za pośrednictwem podmiotu trzeciego.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych do wykonywania transportu międzynarodowego.

Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl definicji zawartej w ust. 3 cytowanego przepisu rozumie się:

1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2) przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3) usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Zgodnie z ust. 2 wyżej cytowanego przepisu, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Spółka posiadając dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy paliwa do środków transportu lotniczego używanych do transportu międzynarodowego, ma prawo do zastosowania stawki podatku 0%. Bez znaczenia pozostaje fakt czy dostawa paliwa odbywa się bezpośrednio na rzecz przewoźnika, czy za pośrednictwem innego podmiotu.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl