1471/NTR1/443-579/06/LS - Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/NTR1/443-579/06/LS Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona kupuje od kontrahenta szwajcarskiego modemy telekomunikacyjne. Modemy te produkowane są na zasadzie outsoursingu przez firmy zlokalizowane w Hiszpanii i Francji i bezpośrednio przesyłane przez tych producentów do Polski. Kontrahent szwajcarski nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w ww. państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej. Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w opisanym przypadku nie dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ani też do ich importu i w związku z tym transakcje te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona kupuje od kontrahenta szwajcarskiego modemy telekomunikacyjne. Modemy te produkowane są na zasadzie outsoursingu przez firmy zlokalizowane w Hiszpanii i Francji i bezpośrednio przesyłane przez tych producentów do Polski. Kontrahent szwajcarski nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w ww. państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej.

Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w opisanym przypadku nie dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ani też do ich importu i w związku z tym transakcje te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz import towarów.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Stosownie do ust. 2 pkt 2 tego artykułu jednym z warunków, od którego uzależnione zostało stosowanie ww. przepisu jest, że dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, tj. zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy podatku od wartości dodanej nałożonego na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej.

W świetle przytoczonych przepisów transakcję można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, jeżeli łącznie spełnia ona przesłanki, które dotyczą: przedmiotu czynności - w wyniku dokonania dostawy podatnik (tj. w tym wypadku Strona) nabywa prawo do rozporządzania jak właściciel towarami stanowiącymi jej przedmiot; przemieszczenia towaru - który w wyniku dokonanej dostawy zostaje przetransportowany z terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty na terytorium Polski; dostawcy towarów - posiada status podatnika podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż dostawca towarów nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w krajach członkowskich, z których transportowane są towary, nie wynika natomiast, czy jest podatnikiem VAT w innym państwie członkowskim lub podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. O ile więc dostawca nie spełnia powyższego warunku to pomimo, że faktycznie towar stanowiący przedmiot dostawy wysyłany (transportowany) jest z Hiszpanii bądź Francji do Polski, tj. pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty, nie dochodzi do jego wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Stronę na terytorium kraju (Polski).

W żadnym wypadku opisana transakcja nie spełnia natomiast przesłanek do uznania jej za import towarów. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 7 ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Z przedstawionego opisu nie wynika również, aby w rozpatrywanym przypadku miała miejsce dostawa towarów na terytorium kraju (Polski), z tytułu której obowiązanym do rozliczenia podatku stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług był nabywca, tj. Strona. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy miejscem dostawy jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż w dniu 27.10.2005 r. udzielił już Stronie informacji nr 1471/NTR1/443-503/05/LS w analogicznej sprawie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl