1471/DPZ/423/5/TH - Opodatkowanie w Polsce dochodów holenderskiego leasingodawcy z tytułu leasingu samolotu polskiemu leasingobiorcy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2005 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPZ/423/5/TH Opodatkowanie w Polsce dochodów holenderskiego leasingodawcy z tytułu leasingu samolotu polskiemu leasingobiorcy

Pytanie podatnika

Czy leasing operacyjny samolotu pasażerskiego od holenderskiego leasingodawcy do Spółki jest obciążony "withholding tax" w Polsce, czy należności z tytułu leasingu operacyjnego samolotu należy traktować jako należności licencyjne zgodnie z art. 12 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów z dnia 13 lutego 2002 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu czy też jako zyski przedsiębiorstw (art. 7 Konwencji)?

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy leasing operacyjny samolotu pasażerskiego od holenderskiego leasingodawcy do Spółki jest obciążony "withholding tax" w Polsce, czy należności z tytułu leasingu operacyjnego samolotu należy traktować jako należności licencyjne zgodnie z art. 12 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów z dnia 13 lutego 2002 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu czy też jako zyski przedsiębiorstw (art. 7 Konwencji) leasing operacyjny samolotu pasażerskiego od holenderskiego leasingodawcy do Spółki jest obciążony "withholding tax" w Polsce, czy należności z tytułu leasingu operacyjnego samolotu należy traktować jako należności licencyjne zgodnie z art. 12 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów z dnia 13 lutego 2002 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu czy też jako zyski przedsiębiorstw (art. 7 Konwencji) Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

- uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego przez Spółkę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka będzie leasingobiorcą samolotu pasażerskiego typu Boeing 767 o masie własnej przekraczającej 12 ton. Jest to leasing operacyjny. Raty leasingowe będą płacone holenderskiemu leasingodawcy. Zdaniem Spółki samolot pasażerski nie stanowi urządzenia przemysłowego ani handlowego. Jest środkiem transportu nie wymienionym w definicji określającej należności licencyjne zawartej w art. 12 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów z dnia 13 lutego 2002 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, opłaty z tytułu leasingu samolotu są zyskiem z przedsiębiorstw zgodnie z art. 7 ww. Konwencji. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) od przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników nie mających na tym terytorium siedziby lub zarządu, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu - pobiera się podatek dochodowy w wysokości 20% osiąganych przychodów. Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska (art. 21 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 12 ust. 3 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120) przez należności licencyjne rozumie się m.in. wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego. Przez sformułowanie należności za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego rozumie się wynajęcie lub wydzierżawienie takiego urządzenia m.in. na podstawie umowy leasingu. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji "urządzenia przemysłowego", jednak wyraźnie wskazuje, że do tego określenia zalicza również środki transportu. Przedmiotowa Konwencja w art. 3 ust. 2 nakazuje przy stosowaniu jej przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, nadawać każdemu określeniu, które nie zostało w niej zdefiniowane, takie znaczenie, jakie przyjmuje się zgodnie z prawem danego Państwa w zakresie podatków, do których Konwencja ma zastosowanie, przy czym znaczenie wynikające ze stosownego ustawodawstwa podatkowego tego Państwa będzie miało pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym określeniu przez inne przepisy prawne.

Wobec powyższego samolot pasażerski należy do urządzeń przemysłowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz będące podmiotami gospodarczymi osoby fizyczne, które wypłacają należności licencyjne obowiązani są jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 powyższej Konwencji należności licencyjne powstające w Polsce i wypłacone osobie mającej siedzibę w Holandii mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Jednakże w myśl ust. 2 ww. artykułu należności te mogą być opodatkowane również w Polsce, z tym że pobrany w Polsce podatek nie może przekroczyć 5% kwoty brutto należności licencyjnych. Zatem Spółka stosownie do ww. art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązana jest do pobrania od holenderskiego leasingodawcy podatku dochodowego w wysokości 5% przy każdej wypłacie należności, jeżeli ten leasingodawca udokumentuje za pomocą certyfikatu rezydencji miejsce swojej siedziby dla celów podatkowych w Holandii. Artykuł 7 ww. Konwencji obejmuje swą dyspozycją wszelkie zyski osiągane przez przedsiębiorstwo z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Taki dochód przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu zgodnie z postanowieniami tego artykułu, chyba że kategoria danego dochodu została odrębnie uregulowana w kolejnych artykułach Konwencji. Do opodatkowania należności licencyjnych, tj. należności za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego mają zastosowanie postanowienia art. 12 Konwencji.

Wobec powyższego dochód uzyskany z opłat z tytułu leasingu samolotu przez holenderskiego leasingodawcę podlega opodatkowaniu zgodnie z postanowieniami art. 12 Konwencji.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl