1471/DPR1/423/19/07/MK - Napoje alkoholowe przeznaczone do degustacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2007 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPR1/423/19/07/MK Napoje alkoholowe przeznaczone do degustacji.

"(...) Od 1 stycznia 2007 r. istotnej zmianie uległy zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę. Ustawodawca zrezygnował bowiem z dotychczasowego podziału na reklamę prowadzoną publicznie i niepublicznie. Jednocześnie został zlikwidowany limit, który do końca 2006 r. pozwalał na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reklamę niepubliczną i na reprezentację - do wysokości nieprzekraczającej 0,25% przychodu. W efekcie tych zmian wydatki poniesione na reklamę, w tym również na reklamę niepubliczną, skierowaną do zamkniętego kręgu odbiorców, można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te pozostają w związku z przychodami uzyskiwanymi z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2007 r. art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, w nowym brzmieniu stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W związku z tym, że przepisy w/w ustawy podatkowej nie zawierają definicji pojęć reprezentacja i reklama dlatego też stosując wykładnię językową przepisu, należy posiłkować się definicjami zawartymi w słownikach języka polskiego. Zgodnie z definicją przyjętą w Słowniku języka polskiego pod redakcją prof. M. Szymczaka (PWN, Warszawa 2002) "reprezentacja" to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną, "reklama" zaś to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi. W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, iż reprezentacją są takie działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów, zakupy kwiatów i upominków wręczanych z okazji uroczystości itp. Reklama natomiast to działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich celach i przeznaczeniu mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców tych towarów lub usług do zakupu produktu lub usługi tego właśnie podmiotu gospodarczego.

(...) Przedstawione we wniosku działania związane ze sprzedażą oferowanych przez Spółkę napojów alkoholowych nie wyczerpują wyżej cytowanej definicji reprezentacji. Poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą polegającą na dystrybucji napojów alkoholowych, a ich celem jest zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu oferowanych przez Spółkę towarów. Zatem opisane we wniosku działania Spółki mają charakter reklamowy, a poniesione w związku z nimi wydatki mają niewątpliwie wpływ na osiągane przez Spółkę przychody, dlatego też mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki na podstawie ogólnej zasady wyrażonej w art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. o ile działania te nie naruszają norm wynikających z odrębnych ustaw, w szczególności ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.). (...)

Opublikowano: S.Podat. 2007/8/30-31