1471/DPF/415-66/07/TM - Czy dopłacony przez spółkę podatek wynikający z rozliczenia przychodów zleceniobiorcy powinien być obliczony według skali podatkowej oraz czy kwota ta powinna zostać potraktowana jak darowizna na rzecz zleceniobiorcy i wykazana w sporządzonej po zakończeniu roku informacji PIT-8C?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2007 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPF/415-66/07/TM Czy dopłacony przez spółkę podatek wynikający z rozliczenia przychodów zleceniobiorcy powinien być obliczony według skali podatkowej oraz czy kwota ta powinna zostać potraktowana jak darowizna na rzecz zleceniobiorcy i wykazana w sporządzonej po zakończeniu roku informacji PIT-8C?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

-

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że w dniu 2 listopada 2005 r. Spółka zawarła z osobą fizyczną umowę na podstawie której zleceniobiorca zobowiązał się do zarządzania Spółką. Z tytułu pełnienia obowiązków wynikających z ww. umowy, zleceniobiorca miał otrzymywać wynagrodzenie netto w wysokości 40.000 zł. Spółka wypłacała należne wynagrodzenie zgodnie z zawartą umową, dokonując ubruttowienia celem odprowadzenia należnych składek ZUS oraz zaliczek na podatek dochodowy. Miesięczne zaliczki na podatek dochodowy były przez Spółkę obliczane z zastosowaniem kosztów uzyskania przychodu w wysokości 102, 25 zł, wynikających z art. 22 ust. 9 pkt 5 u.p.d.o.f. i stosownie do art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. pobierane w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu oraz składki potrącone na ubezpieczenie społeczne.

Spółka sporządziła informację PIT-11 za 2006 r. i w terminie przekazała ją zleceniobiorcy. Ten zaś, dokonując obliczenia rocznych dochodów przekroczył drugi próg podatkowy i zażądał od Spółki zapłacenia w jego imieniu podatku w wysokości 40% od otrzymywanego wynagrodzenia. Spółka nie chcąc wchodzić w spór, zapłaciła za zleceniobiorcę w 2007 r. podatek, obliczony zgodnie ze skalą podatkową (art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f.).

Wątpliwość Spółki budzi, czy dopłacony przez Spółkę w 2007 r. podatek wynikający z rozliczenia przychodów zleceniobiorcy powinien być obliczony według skali podatkowej - czyli z zastosowaniem progów podatkowych oraz czy kwota ta powinna zostać potraktowana jak darowizna na rzecz zleceniobiorcy i wykazana w sporządzonej po zakończeniu r. 2007 informacji PIT-8C.

Zdaniem Spółki, podatek dopłacony za zleceniobiorcę powinien być obliczony według skali podatkowej, czyli z zastosowaniem progów podatkowych oraz czy kwota ta powinna zostać potraktowana jak darowizna na rzecz zleceniobiorcy i wykazana w sporządzonej po zakończeniu r. 2007 informacji PIT-8C.

Zdaniem Spółki, podatek dopłacony za zleceniobiorcę powinien być obliczony według skali podatkowej, czyli z zastosowaniem progów podatkowych, a obliczona w ten sposób kwota ta stanowi zwiększenie wartości umowy o zarządzanie i nie powinna być wykazywana w informacji PIT-8C.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Zgodnie z art. 41 ust. 1a cytowanej wyżej ustawy, zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1 obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, w sytuacji opisanej we wniosku, Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, powinna przy obliczaniu należnych zaliczek w sposób opisany w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym, stosować stawkę 19%. Natomiast pobór zaliczek według wyższych stawek jest uzależniony od złożenia przez podatnika wniosku o którym mowa w art. 41a powołanej wyżej ustawy.

W przedmiotowej sprawie Spółka sporządziła umowę, w której uzgodnione zostało wynagrodzenie miesięczne w kwocie netto 40.000 zł. Aktualnie obowiązujące przepisy nie przewidują zasady zawierania umów w kwotach netto, jak również ich tzw. "ubruttowienia". Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, na podstawie zawartej umowy Spółka dokonała "ubruttowienia" opierając się o przepisy dotyczące wysokości zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu działalności wykonywanej osobiście w zakresie umów menedżerskich lub innych umów o podobnym charakterze. Z powyższego wynika, że uzgodnioną przez strony umowy kwotą wynagrodzenia miesięcznego brutto była kwota uwzględniająca wysokość zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości wskazanej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obliczenie należnego podatku i prawidłowe rozliczenie się z urzędem skarbowym za dany rok podatkowy stanowi obowiązek podatnika, ponieważ podatek dochodowy jest podatkiem bezpośrednim obciążającym dochody podatnika. Z przepisów prawa podatkowego nie wynika dla Spółki obowiązek rozliczenia rocznego i dokonania dopłaty podatku w imieniu zleceniobiorcy ze środków płatnika.

Dlatego też kwota zapłaconej przez Spółkę za zleceniobiorcę w 2007 r. dopłaty wynikającej z rozliczenia rocznego, niezależnie od metody jej obliczenia, będzie stanowiła podlegający opodatkowaniu przychód zleceniobiorcy. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W związku z faktem, że kwota dopłaty poczynionej przez Spółkę nie znajduje umocowania w zawartej umowie o świadczenie usług zarządzania, powinna zostać zakwalifikowana do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wykazana w wystawionej przez Spółkę informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) za rok 2007.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl