1471/DPD2/423/61/2005/EC - Czy wydatki na przeprowadzenie akcji mailingowych do osób znajdujących się w bazach danych banku stanowią koszty uzyskania przychodu?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2005 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPD2/423/61/2005/EC Czy wydatki na przeprowadzenie akcji mailingowych do osób znajdujących się w bazach danych banku stanowią koszty uzyskania przychodu?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 30 maja 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jako kosztów reklamy publicznej wydatków poniesionych w związku z wysyłką ofert reklamowych - Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie wynika, że Bank w celu pozyskania jak największej liczby klientów podejmuje działania marketingowe polegające na wysyłce do potencjalnych klientów materiałów reklamowych przedstawiających ofertę produktową Banku - tzw. mailingi.

W związku z powyższym Bank zakupuje od podmiotów trzecich bazy danych adresowych, na podstawie których dokonuje wysyłki materiałów reklamowych. Zakupiona baza adresowa tworzona jest przez firmę marketingową na podstawie przeprowadzanych badań rynkowych np. ankiet.

W ocenie Spółki koszty dystrybucji materiałów reklamowych w ramach mailingu przy użyciu nabytej bazy adresowej powinny zostać rozpoznane jako koszt uzyskania przychodu w całości. Za powyższym przemawia fakt, że Spółka nie miała bezpośredniego wpływu na dobór podmiotów których dane znalazły się w tych bazach (dane osób fizycznych ujętych w nabytej bazie danych zostały zgromadzone na podstawie przeprowadzonych przez agencję ankiet). Ponadto, pozyskanie klientów odbyło się drogą reklamy publicznej - została ona skierowana do anonimowego, nieograniczonego kręgu odbiorców.

Zdaniem Banku wydatki na przeprowadzenie akcji mailingowych do osób znajdujących się w bazach danych Banku, stanowią koszt uzyskania przychodu nieobjęty ograniczeniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Kosztami uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są poniesione wydatki na reprezentację i reklamę w wysokości nieprzekraczającej 0,25% przychodów uzyskanych w roku podatkowym, o ile reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie, w inny sposób.

Wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

W związku faktem, że Spółka nie miała wpływu na dobór osób znajdujących się w bazach danych, wydatki poniesione w związku z reklamą w formie kampanii mailingowej, należy potraktować jako koszty reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub w inny publiczny sposób. W świetle powyższego, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu słuszne jest stanowisko przedstawione we wniosku, iż wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl