1462-IPPP3.4513.2.2017.1.SM - Zwolnienia od akcyzy zużywanego gazu ziemnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1462-IPPP3.4513.2.2017.1.SM Zwolnienia od akcyzy zużywanego gazu ziemnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r.,poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2017 r. (złożono osobiście w dniu2 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużywanego gazu ziemnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2017 r. złożono osobiście ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużywanego gazu ziemnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna (dalej: Spółka lub K.) jest producentem m.in. energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. Spółka jest pośredniczącym podmiotem gazowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23d Ustawy.

W nowopowstałym zakładzie produkcyjnym zlokalizowany został blok energetyczny C. - blok gazowo-parowy, dalej: "C.", do wytwarzania energii elektryczneji ciepła w kogeneracji. Spółka będzie używać gazu ziemnego oznaczonego kodem CN 2711 21 00.

Gaz ziemny będzie wykorzystywany w C. do:

* napędu turbin gazowych i parowych w celu łącznego wytworzenia ciepła i energii elektrycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 Ustawy;

* podgrzania gazu do temperatury wymaganej podczas użycia takiego gazu do napędu turbin, o których mowa powyżej;

* ogrzewania budynku maszynowni turbin gazowych i parowych, do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń.

Używając gazu w C. Spółka zamierza korzystać z ulgi w podatku akcyzowym na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 i ust. 4 pkt 1 Ustawy.

Wątpliwości K. dotyczą możliwości skorzystania z ulgi w podatku akcyzowym od gazu użytego do podgrzania gazu używanego następnie do napędu turbin gazowych i parowych lub do ogrzewania budynku maszynowni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy użycie gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 do ogrzewania strumienia takiego gazu używanego następnie do napędu turbin gazowych i parowych produkujących energię elektryczną i cieplną w skojarzeniu - może korzystać ze zwolnienia od akcyzy,o którym mowa w art. 31b ust. 4 pkt 1 Ustawy?

2. Czy użycie gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 do ogrzewania budynku maszynowni turbiny gazowej, turbiny parowej, do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń - może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 4 pkt 1 Ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, w obydwu powyższych przypadkach można skorzystać z ulgi w podatku akcyzowym polegającej na zwolnieniu od akcyzy zużyć gazu ziemnego, w oparciu o art. 31bust. 4 pkt 1 Ustawy.

Ad. 1

Użycie gazu ziemnego do ogrzewania strumienia gazu używanego następnie do napędu turbin parowych i gazowych produkujących energię elektryczną i ciepło.

Artykuł 31b ust. 4 Ustawy stanowi: "Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1.

w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2.

na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów."

Natomiast art. 31b ust. 1 pkt 2 mówi o łącznym wytwarzaniu ciepła i energii elektrycznej.

Z cytowanego powyżej przepisu wynika, iż wyroby gazowe zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 1b Ustawy (a więc również gaz ziemny będący przedmiotem niniejszego wniosku) zużywane do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń w przypadku używania tych urządzeń do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej - korzystają ze zwolnienia od akcyzy.

Zwolnieniu od akcyzy podlegają czynności podlegające opodatkowaniu. W przypadku wyrobów gazowych - katalog czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą zawarty został w art. 9c Ustawy. W tym artykule w ust. 1 pkt 4 jest mowa o użyciu wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy. K. posiada status takiego podmiotu (poprzez zgłoszenie do właściwego naczelnika urzędu celnego).

Należy podkreślić, iż polski ustawodawca nie zdefiniował w przepisach regulujących podatek akcyzowy pojęcia "cel opałowy", jak i nie zostało to pojęcie zdefiniowane w dyrektywie energetycznej.

Spółka stoi na stanowisku, że w razie wątpliwości w zakresie rozumienia sformułowania: "cel opałowy" - należy posiłkować się m.in. wyrokiem ETS z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie C-240/01 (Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec).

Wprawdzie przedmiotowa sprawa dotyczyła zużycia olejów mineralnych do celów opałowych, to jednak zdaniem K. ma również zastosowanie do gazu, ponieważ ETS w przedmiotowym wyroku wypowiedział się m.in. jak należy interpretować zwrot: "zużycie jako paliwo opałowe".

Zdaniem Trybunału "zużycie jako paliwo opałowe" należy interpretować szeroko, tzn. pojęcie to nie może być ograniczone wyłącznie do sytuacji, w której energia cieplna powstała w wyniku spalania olejów mineralnych jest zużywana tylko w celach grzewczych. Zakres tego pojęcia rozciąga się również na przypadki gdy wyprodukowane ciepło jest zużywane w innych celach niż grzewcze. Tak więc chodzi o każde wykorzystanie energii cieplnej wytworzone w wyniku spalenia paliwa.

Spółka uważa, iż skoro spalenie paliwa uznaje się za wykorzystywanie go na cel opałowy (bez względu na to jak ta energia została następnie wykorzystana), to tym bardziej mieści się w tym sposobie rozumowania energia cieplna powstała w wyniku spalenia paliwa (tutaj gazu ziemnego) użyta do celów ogrzania strumienia gazu wykorzystywanego następnie do napędu urządzeń stacjonarnych (turbin gazowych i parowych) służących do wytworzenia ciepła i energii elektrycznej w procesie kogeneracji.

Ustawodawca nie sprecyzował, na czym ma polegać ten związek przeznaczenia do celów opałowych z napędem stacjonarnych urządzeń.

Należy podkreślić, iż do napędu turbin, o których wyżej mowa może zostać użyty tylko i wyłącznie gaz ziemny o określonych parametrach i o określonej temperaturze. W innym przypadku grozi to uszkodzeniem tych urządzeń, dlatego niezbędne jest ogrzanie tego paliwa (gazu ziemnego).

Powyższe ma ścisły związek z wytwarzaniem ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu, gdyż tylko prawidłowa praca turbin gwarantuje ich produkcję.

Ad. 2

Użycie gazu ziemnego do ogrzewania budynku maszynowni turbiny gazowej i turbiny parowej, do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń.

Zdaniem K., argumentacja dotycząca odpowiedzi na pytanie 1 znajduje odpowiednie zastosowanie również do odpowiedzi na pytanie nr 2, tzn.

* "cel opałowy" - cele grzewcze - ogrzewanie budynku, w którym pracują turbiny;

* "związek celów opałowych z napędem stacjonarnych urządzeń" - jednym spośród wielu wymogów niezbędnych do prawidłowej pracy turbin gazowych i parowych (urządzenia stacjonarne, o których mowa w art. 31b ust. 4 pkt 1 Ustawy) jest temperatura otoczenia, w którym te urządzenia mają pracować.

Zarówno temperatura paliwa gazowego jak i temperatura otoczenia jest określona przez producenta tych urządzeń i jest ściśle związana z ich prawidłową pracą dlatego Spółka stoi na stanowisku, że w obydwu powyższych przypadkach spełniony jest warunek użycia wyrobów gazowych do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, o którym mowa w art. 31b ust. 4 pkt 1 Ustawy - dlatego K. może skorzystać z przedmiotowego zwolnienia od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43), zwanej dalej "ustawą", użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyroby gazowe, w myśl art. 2 pkt 1b ustawy, to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy, pośredniczący podmiot gazowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub

b.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub

d.

będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

e.

będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawyz dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowez tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r.o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

f.

będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

g.

będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31b ust. 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1.

w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2.

na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka Akcyjna jest producentem m.in. energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. Spółka jest pośredniczącym podmiotem gazowym.

W nowopowstałym zakładzie produkcyjnym zlokalizowany został blok energetyczny C. - blok gazowo-parowy, dalej: "C.", do wytwarzania energii elektryczneji ciepła w kogeneracji. Spółka będzie używać gazu ziemnego oznaczonego kodem CN 2711 21 00.

Gaz ziemny będzie wykorzystywany w C. do:

* napędu turbin gazowych i parowych w celu łącznego wytworzenia ciepła i energii elektrycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 Ustawy;

* podgrzania gazu do temperatury wymaganej podczas użycia takiego gazu do napędu turbin, o których mowa powyżej;

* ogrzewania budynku maszynowni turbin gazowych i parowych, do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń.

Używając gazu w C. Spółka zamierza korzystać z ulgi w podatku akcyzowym na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 i ust. 4 pkt 1 ustawy.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla gazu użytego do podgrzania gazu używanego następnie do napędu turbin gazowych i parowych lub do ogrzewania budynku maszynowni.

Przedmiotem opodatkowania jest w myśl ww. art. 9c ust. 1 pkt 4 ustawy, użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy.

Spółka jest pośredniczącym podmiotem gazowym, który zużywa gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 (tj. wyrób gazowy) w zakładzie produkcyjnym, w którym zlokalizowany jest blok gazowo-parowy - gaz ten jest zatem co do zasady opodatkowany w myśl ww. przepisu.

Należy jednak zauważyć, że Spółka używa ww. gaz do napędu turbin gazowych i parowych w celu łącznego wytworzenia ciepła i energii elektrycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy i zamierza ona skorzystać ze zwolnienia od akcyzy.

W myśl ww. art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy, zwolnione od akcyzy są czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5.

W ustawie o podatku akcyzowym, jak i w przepisach wspólnotowych brak jest definicji ustawowej, która precyzowałaby sformułowanie "do celów opałowych".

Zgodnie zaś z "Nowym słownikiem języka polskiego PWN" (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002): opał to "materiał służący do opalania, to czym się pali", a opałowy to "nadający się na opał, służący do opalania". W potocznym znaczeniu cel opałowy oznacza wytworzenie ciepła w określony sposób, tj. przez spalanie różnego rodzaju materiałów (stałych, ciekłych lub gazowych). Tylko zatem tak użyty materiał jest wykorzystywany na cele opałowe.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe definicje uznać należy, że "cel opałowy" spełniony zostanie w każdym przypadku, gdy zużywany gaz służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej. Wykładnia literalna omawianych przepisów każe przyjąć, że mamy tu do czynienia z procesem polegającym na spalaniu paliwa opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej.

W tej kwestii wypowiedział się również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie C-240/01 Komisja Europejska vs. Republika Federalna Niemiec.

W uzasadnieniu wyroku TSUE wskazał, że pomimo braku w przepisach unijnych definicji celu opałowego, państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji tego pojęcia, gdyż mogłoby to doprowadzić do rozbieżności w definiowaniu tego pojęcia przez poszczególne państwa członkowskie. Taka sytuacja z kolei mogłaby prowadzić do naruszenia zasady równości oraz uczciwej konkurencji w ramach Unii Europejskiej. Ponadto, TSUE w rozpatrywanym stanie faktycznym, dotyczącym wykorzystania olejów w celach opałowych stwierdził, że zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania wyrobu jest używana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. TSUE wskazał, że "cel nakładania na oleje mineralne podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia "użycie jako paliwo opałowe", jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków,w których oleje mineralne ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego". Zgodnie z wyrokiem TSUE, zużycie wyrobów akcyzowych w celach opałowych występuje zawsze wtedy, gdy spalanie wyrobów akcyzowych prowadzi do powstania energii cieplnej bez względu na sposób jej wykorzystania.

Z taką sytuacją (zużyciem do celów opałowych) mamy do czynienia w przypadku opisanym we wniosku.

Gaz służący do podgrzania gazu do temperatury wymaganej podczas użycia takiego gazu do napędu turbin, jak również do ogrzewania budynku maszynowni turbin gazowych i parowych do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń, będzie gazem zużytym do celów opałowych.

Jedna z przesłanek, o której mowa w ww. art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy (cel opałowy) jest spełniona.

Spełniona jest także kolejna przesłanka tam wymieniona, tj. cel opałowy związany jestz napędem stacjonarnych urządzeń. Gaz ten bowiem służy w pierwszym przypadku do podgrzania gazu do temperatury wymaganej do napędu turbin, który to gaz napędza te turbiny (temperatura samego paliwa gazowego jest określona przez producenta tych urządzeń i jest ściśle związana z ich prawidłową pracą), natomiast w drugim przypadku gaz ten jest używany do ogrzewania samego budynku maszynowni turbin gazowych i parowych do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń.

Należy również zauważyć, że użycie tego gazu jest związane z łącznym wytwarzaniem ciepłai energii elektrycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. zachodzi jedenz przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 (art. 31b ustawy).

Zatem użycie gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 do ogrzewania strumienia takiego gazu używanego następnie do napędu turbin gazowych i parowych produkujących energię elektryczną i cieplną w skojarzeniu, jak i do ogrzewania budynku maszynowni turbiny gazowej, turbiny parowej, do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy.

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie,w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl