1462-IPPP3.4513.120.2016.1.SM - Obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP3.4513.120.2016.1.SM Obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2016 r. (data wpływu 2 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku żądania przedłożenia przez nabywających wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy potwierdzenia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku żądania przedłożenia przez nabywających wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy potwierdzenia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

X Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na magazynowaniu w składach podatkowych zlokalizowanych w bazach wyrobów akcyzowych należących do osób trzecich. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego.

Ze składów podatkowych Spółki odbierane są - za dokumentem dostawy - wyroby akcyzowe z zerową stawką akcyzy. Spółka żąda od podmiotów odbierających, na podstawie postanowień umów handlowych, potwierdzeń przyjęcia od tych podmiotów przez właściwy organ celny zgłoszeń rejestracyjnych dla celów podatku akcyzowego (AKC-PR).

Minister Finansów opublikował 27 stycznia 2016 r. na stronie internetowej komunikat, w którym wskazał m.in., że: "Z dniem 1 stycznia 2016 r. zmienione zostały przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym dotyczące rejestracji podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy.

Do dnia 31 grudnia 2015 r. obowiązywał przepis zwalniający podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy z obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Na mocy ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1479 i 1932), z dniem 1 stycznia 2016 r. uchylono w ustawie o podatku akcyzowym przepis przewidujący powyższe zwolnienie.

Jednocześnie w ustawie zmieniającej z dnia 24 lipca 2015 r. przewidziano przepis przejściowy, zgodnie z którym podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy, które nie podlegały obowiązkowi złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, są obowiązane do dnia 31 stycznia 2016 r. złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dotyczy również podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy. Obowiązek ten ciąży zarówno na podmiotach, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, które zostały określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, jak i w załączniku nr 1 do tej ustawy. Wyjaśnić przy tym należy, że obowiązek ten dotyczy tych spośród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy, które dokonują w stosunku do tych wyrobów czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, o których mowa w art. 8 ustawy o podatku akcyzowym, w szczególności produkcji tych wyrobów, ich importu, czy nabycia wewnątrzwspólnotowego. W związku z tym podmioty, które nie dokonują czynności opodatkowanych akcyzą w stosunku do wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy, a jedynie zużywają te wyroby, zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zerowej stawki akcyzy, nie muszą składać zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy".

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał z upoważnienia Ministra Finansów w dniu 1 lutego 2016 r. interpretację indywidualną nr IBPP4/4513-215/15/BP, w której potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że po 1 stycznia 2016 r., może wnioskodawca zastosować zerową stawkę akcyzy w przypadku dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., bez obowiązku przedstawienia mu przez odbiorców tych wyrobów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ww. ustawy, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków zastosowania tej stawki akcyzy.

W świetle treści komunikatu oraz interpretacji Spółka ma wątpliwość, czy zasadnie domaga się od podmiotów odbierających przedstawienia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego AKC-PR.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w aktualnym stanie prawnym Spółka w celu wydania wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy i prawidłowego zastosowania tej stawki powinna, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków, pozyskać od podmiotów odbierających potwierdzenie przyjęcia przez organ celny od tych podmiotów zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu AKC-PR?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na wstępie należy podkreślić, że bezspornie od 1 stycznia 2016 r. nie obowiązuje art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.), dalej: "ustawa akcyzowa", który przewidywał zwolnienie z obowiązku rejestracji dla celów akcyzy w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką. Przed tą datą, jedynie w przypadku prowadzenia działalności w zakresie wyrobów energetycznych należało powiadomić organ celny o rozpoczęciu takiej działalności - w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia.

W konsekwencji podmioty prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy winny od 1 stycznia 2016 r. złożyć zgłoszenie rejestracyjne AKC-R i otrzymać potwierdzenie jego przyjęcia AKC-PR. Na mocy przepisu przejściowego ten obowiązek powinien zostać wykonany do końca stycznia 2016 r., co potwierdza wyżej zacytowana treść komunikatu MF. Wspomniany komunikat wskazuje jednakże również na zróżnicowanie sytuacji prawnej podmiotów prowadzących działalność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy, a mianowicie odróżnia podmioty dokonujące czynności opodatkowanych akcyzą, np. nabycia wewnątrzwspólnotowego, od zużycia takich wyrobów wyłącznie na potrzeby własne. O ile, zdaniem MF, w pierwszym przypadku konieczna jest rejestracja, o tyle w drugim - nie ma takiego obowiązku.

Dla Spółki oznacza to w praktyce, że mogą funkcjonować podmioty, które w zgodzie ze stanowiskiem MF nie będą zarejestrowane i nie będą mogły przedstawić potwierdzenia AKC-PR. Niezależnie od tego, analiza treści art. 89 ust. 2 i nast. ustawy akcyzowej prowadzi do wniosku, że pozyskanie przez Spółkę AKC-PR od podmiotu odbierającego nie jest warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Ustawodawca wymienił bowiem w tym przepisie oraz dalszych przepisach art. 89 ustawy akcyzowej szereg warunków: brak przeznaczenia na cele napędu pojazdów lub opałowe, zamknięty katalog zachowań, dołączenie dokumentu dostawy lub dokumentu zastępującego, ale nie nawiązał tam w żaden sposób do kwestii rejestracji dla celów akcyzy. Zasadnie także wskazano w przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej na treść art. 32 ust. 6 ustawy akcyzowej, który nakazuje przedstawić potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w przypadku dostarczania wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Gdyby ustawodawca miał wolę wprowadzenia podobnego warunku w odniesieniu do wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy, to z pewnością uczyniłby to przy okazji ostatnich zmian ustawy akcyzowej.

W tych warunkach Spółka stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku - w celu prawidłowego zastosowania zerowej stawki akcyzy i wydania wyrobów objętych tą stawką - domagania się od podmiotów odbierających przedłożenia potwierdzenia przyjęcia przez właściwy organ celny zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb akcyzy (AKC-PR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Załącznik nr 2 do ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG.

W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych, do których w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Stawki na wyroby energetyczne zostały natomiast określone w art. 89 ust. 1 ustawy: w ust. 1-13 poprzez odniesienie do kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (powiązanie z kodami CN), w ust. 14-15 - z uwagi na przeznaczenie wyrobów.

Jednocześnie w myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.

w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;

3.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

4.

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

5.

nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;

6.

importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

7.

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy - art. 89 ust. 2a ustawy.

Stosownie do art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na magazynowaniu w składach podatkowych zlokalizowanych w bazach wyrobów akcyzowych należących do osób trzecich. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego.

Ze składów podatkowych Spółki odbierane są - za dokumentem dostawy - wyroby akcyzowe z zerową stawką akcyzy. Spółka żąda od podmiotów odbierających, na podstawie postanowień umów handlowych, potwierdzeń przyjęcia od tych podmiotów przez właściwy organ celny zgłoszeń rejestracyjnych dla celów podatku akcyzowego (AKC-PR).

Wątpliwości Spółki dotyczą faktu, czy zasadnie domaga się od podmiotów odbierających przedstawienia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego AKC-PR.

Warunki do zastosowania stawki 0 zł zostały określone w art. 89 ustawy. W uregulowaniach tych brak przepisu, z którego wynikałby obowiązek przedkładania sprzedawcy przez podmioty nabywające te wyroby potwierdzenia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

Zatem Spółka, w celu zastosowania dla wydanych wyrobów akcyzowych stawki 0 zł, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków określonych w przepisach, nie ma obowiązku żądania od podmiotów odbierających te wyroby potwierdzenia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl