1462-IPPP3.4512.961.2016.2.KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP3.4512.961.2016.2.KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 22 grudnia 2016 r.) - uzupełnionym poprzez wniesienie w dniu 9 lutego 2017 r. opłaty do wniosku na wezwanie tut. Organu z dnia 30 stycznia 2017 r. - o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach współpracy z Dostawcą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach współpracy Wnioskodawcy z Dostawcą. Wniosek uzupełniony został w dniu 9 lutego 2017 r. poprzez wniesienie opłaty do wniosku oraz przesłanie dowodu wpłaty (data wpływu 13 lutego 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr 1462-IPPP3.4512.961.2016.1.KT z dnia 30 stycznia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 lutego 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży motoryzacyjnej - jest generalnym importerem samochodów w Polsce. W ramach prowadzonej działalności sprowadza on samochody, części zamienne oraz akcesoria sprzedawane przez ich dostawcę (dalej: "Dostawca"). Dostawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii na potrzeby dostaw wewnątrzwspólnotowych. Dostawca posiada siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca zawarł z Dostawcą umowę ramową regulującą zasady współpracy w zakresie dystrybucji samochodów ww. marek w Polsce i krajach europejskiego obszaru gospodarczego (dalej: "Umowa Importerska"). W Umowie Importerskiej uregulowano także zasady dystrybucji samochodów przez autoryzowanych dealerów. Wnioskodawca jako importer samochodów zobowiązany jest do współpracy z dealerami na podstawie umów o treści zdefiniowanej przez Dostawcę. Umowy pomiędzy Wnioskodawcą a dealerami zawierają szereg postanowień dotyczących globalnych standardów prowadzonej sprzedaży detalicznej i serwisu samochodów (dotyczących w szczególności cech salonów sprzedaży, standardów obsługi klienta, wewnętrznej organizacji przedsiębiorstw Wnioskodawcy oraz dealerów, zasad obiegu informacji itd.).

Na mocy zawartej Umowy Importerskiej oraz umów pomiędzy Wnioskodawcą a dealerami, Dostawca zagwarantował sobie wpływ na plany sprzedaży Wnioskodawcy oraz Dealerów, sposób prowadzenia sprzedaży detalicznej, strategie marketingowe Wnioskodawcy i dealerów i szereg innych aspektów sprzedaży samochodów. W szczególności wspomniane umowy zawierają szereg ogólnych postanowień, które mogą być doprecyzowane drogą jednostronnych oświadczeń woli Dostawcy. Dotyczy to w szczególności cenników samochodów, części i akcesoriów, standardów obsługi klienta, aranżacji salonów sprzedaży itp.

Umowa Importerska zawiera postanowienie dotyczące tzw. Opłaty za Wsparcie Dystrybutora (ang.: Distributor Support Fee, dalej: "Opłata"). Zgodnie z Umową Importerską Dostawca może naliczyć importerowi (Wnioskodawcy) Opłatę za Wsparcie Dystrybutora na warunkach, które mogą być przedstawione i okresowo zmieniane przez Dostawcę, wedle jego uznania.

W ostatnim czasie Wnioskodawca otrzymał od Dostawcy dokument doprecyzowujący postanowienia Umowy Importerskiej w tym zakresie (dalej: "Zasady Naliczania Opłaty"). Zgodnie z postanowieniami Zasad Naliczania Opłaty, wprowadzana jest ona w zamian za szereg usług oferowanych importerom (w tym Wnioskodawcy) mających usprawnić procesy sprzedaży oraz jakość obsługi klientów sieci dealerskiej.

W szczególności Dostawca udostępnił importerom za pomocą sieci informatycznej:

* aktualizowane informacje na temat standardów korporacyjnych Dostawcy, system wspomagający wdrażanie standardów w działalności dealerów;

* wzory materiałów reklamowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w kampaniach reklamowych o zasięgu ogólnopolskim oraz przez dealerów w kampaniach regionalnych;

* oprogramowanie wspierające procesy sprzedaży i marketingu, w tym m.in. elektroniczna platforma do zarządzania programem sprzedaży samochodów używanych;

* materiały szkoleniowe (e-learnngowe) dla personelu;

* oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientem;

* biuro wsparcia regionalnego zapewniające pomoc doświadczonych menedżerów w działalności importerów z poszczególnych regionów;

* systemy kontroli wewnętrznej, w tym elektroniczne narzędzie pozwalające na sprawdzenie poziomu realizacji standardów Dostawcy i przygotowanie się do audytów działalności importera i dealerów przeprowadzanych przez Dostawcę;

* systemy analizy statystycznej procesów sprzedaży;

* platformy do zarządzania zamówieniami samochodów, akcesoriów i części;

* wyczerpujące informacje na temat oferowanych przez Dostawcę produktów.

Opłata będzie także obejmować wszelkie wydarzenia promocyjne związane z markami, jakie Dostawca będzie organizował.

Dostawca zastrzegł, że w przypadku niemożliwości uiszczania Opłaty z jakichkolwiek prawnych lub proceduralnych przyczyn, zostanie ona zastąpiona przez odpowiednie podniesienie cen sprzedawanych Wnioskodawcy produktów.

Korzystanie z ww. usług Dostawcy będzie dla Wnioskodawcy konieczne z uwagi na ich niezbędność dla należytego wywiązania się z zobowiązań zaciągniętych na podstawie Umowy Importerskiej. Współpraca handlowa z Dostawcą zależna jest ściśle od realizacji globalnych standardów jakości przez niego definiowanych, które będzie on komunikował m.in. poprzez system informatyczny.

Usługi udostępniane przez Dostawcę służyć mają zwiększeniu sprzedaży detalicznej produktów, a co za tym idzie zwiększeniu sprzedaży prowadzonej przez Wnioskodawcę na rzecz dealerów i sprzedaży Dostawcy na rzecz Wnioskodawcy. Poszczególne narzędzia informatyczne (moduły szkoleń, materiały reklamowe i informacyjne, etc.) pozwalają na skuteczniejsze wdrożenie globalnych standardów sprzedaży i serwisowania definiowanych przez Dostawcę, które to standardy są definiowane w celu maksymalizacji zysków ze sprzedaży.

Wnioskodawca otrzymał również od Dostawcy dokument opisujący zasady wprowadzanego przez Dostawcę programu tzw. Zmiennej Marży Importera (ang.: Variable Importer Margin, dalej: "Zmienna Marża Importera"), zwany dalej "Zasadami VIM".

Zgodnie z Zasadami VIM Dostawca będzie uiszczał na rzecz importerów kwoty tytułem Zmiennej Marży Importera, których wysokość będzie uzależniona od realizacji określonych przez Dostawcę celów, dotyczących w szczególności zarządzania obiegiem informacji na temat sprzedaży w sieci dealerskiej, promocji marek Dostawcy, poziomu kompetencji personelu sieci dealerskiej i serwisowej, zgodności ze standardami sprzedaży i obsługi kfienta definiowanymi przez Dostawcę, poziomu satysfakcji klientów, poziomów realizowanych zamówień, realizacji celów sprzedażowych, rozwoju sieci dealerskiej.

Przykładowym miernikiem realizacji celów Dostawcy będzie procent dealerów korzystających z dostarczonego przez Dostawcę systemu raportowania danych sprzedażowych, lub wyniki testów kończących szkolenia personelu sprzedażowego i technicznego.

W ramach programu Zmiennej Marży Importera Wnioskodawca będzie zatem wynagradzany za szereg działań mających skutkować zwiększeniem standardów funkcjonowania sieci dealerskiej jako całości, a co za tym idzie zwiększeniem sprzedaży i zysków Dostawcy, Wnioskodawcy i dealerów.

Pomiędzy Opłatą a Zmienną Marżą Importera istnieje ścisły związek funkcjonalny: usługi oferowane w zamian za Opłatę będą wspomagać bieżącą działalność Wnioskodawcy oraz współpracujących z nim dealerów, pozwalając na podnoszenie standardów obsługi klienta w całej sieci dealerskiej marek, a zatem przyczyniając się do realizacji celów zdefiniowanych przez Dostawcę. Ponadto korzystanie z niektórych narzędzi oferowanych przez Dostawcę jest niezbędne, aby w sposób prawidłowy realizować cele Dostawcy formułowane na potrzeby programu Zmiennej Marży Importera. W szczególności realizacja celów Dostawcy dotyczących przeprowadzania szkoleń wśród pracowników odbywać ma się za pomocą dostarczonych przez Dostawcę szkoleń zdalnych (e-learningowych).

Wypełnianie przedstawionych przez Dostawcę celów umożliwi Wnioskodawcy uzyskanie tytułem Zmiennej Marży Importera kwot, które mogą znacznie pomniejszyć, a nawet przewyższyć kwoty należności wobec Dostawcy tytułem Opłaty i stać się dodatkowym źródłem przychodów Wnioskodawcy.

Zgodnie z warunkami współpracy narzuconymi przez Dostawcę, należności Dostawcy z tytuły Opłaty będą dokumentowane wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy fakturami. Jednocześnie Dostawca zamierza dokumentować należne Wnioskodawcy kwoty z tytułu realizacji celów w ramach programu Zmiennej Marży Importera notami uznaniowymi (tzw. credit notes). Otrzymanie noty uznaniowej będzie równoznaczne z potrąceniem wzajemnych wierzytelności z tytułu Opłaty oraz należności z tytułu Zmiennej Marży Importera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (w zakresie podatku od towarów i usług - oznaczone we wniosku nr 2 i 3):

1. Czy z tytułu uiszczania Opłaty Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług jako podatnik, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy realizacja przez Wnioskodawcę celów zdefiniowanych przez Dostawcę w ramach programu Zmiennej Marży Importera będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług, dla których miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym Dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1)

W ocenie Wnioskodawcy, będzie on zobowiązany z tytułu uiszczania Opłaty do rozliczenia podatku od towarów i usług jako podatnik, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm., dalej: "Ustawa VAT").

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 Ustawy VAT:

1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel iub rezultat takiej działalności.

2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b (to jest usług świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy) - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Zgodnie z art. 28a Ustawy VAT, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału (to jest rozdziału 3 ustawy - Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług):

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Dostawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii na potrzeby dostaw wewnątrzwspólnotowych, nieposiadającym siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest zaś zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, spełniającym przesłanki opisane w art. 15 ust. 1 Ustawy VAT.

Do świadczonych przez Dostawcę usług znajdzie zatem zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym w przypadku usług innych niż związane z nieruchomościami, świadczonych przez podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, na rzecz podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, status podatnika, który powinien rozliczyć podatek od towarów i usług, ma podmiot nabywający usługi.

Ad. 2)

W ocenie Wnioskodawcy, realizacja przez Wnioskodawcę celów zdefiniowanych przez Dostawcę w ramach programu Zmiennej Marży Importera będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług, dla których miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym Dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Za świadczenie usług należy zatem uznać wszelkie świadczenia w innej postaci niż dostawa towarów, takich jak rzeczy, ich części lub energia.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymywania od Dostawcy kwot tytułem realizacji zdefiniowanych przez Dostawcę celów w ramach programu Zmiennej Marży Importera. Wysokość tych kwot będzie uzależniona od realizacji celów dotyczących w szczególności zarządzania obiegiem informacji na temat sprzedaży w sieci dealerskiej, promocji marek Dostawcy, poziomu kompetencji personelu sieci dealerskiej i serwisowej, zgodności ze standardami sprzedaży i obsługi klienta definiowanymi przez Dostawcę, poziomu satysfakcji klientów, poziomów realizowanych zamówień, realizacji celów sprzedażowych, rozwoju sieci dealerskiej.

Przykładowym miernikiem realizacji celów Dostawcy będzie procent dealerów korzystających z dostarczonego przez Dostawcę systemu raportowania danych sprzedażowych, lub wyniki testów kończących szkolenia personelu sprzedażowego i technicznego.

W ocenie Wnioskodawcy, podejmie on zatem konkretne działania na rzecz Dostawcy niepolegające wyłącznie na realizacji określonego poziomu zakupów (choć wolumen zakupionych od Dostawcy towarów będzie jednym z czynników wpływających na wysokość należnego Wnioskodawcy wynagrodzenia z tytułu Zmiennej Marży importera).

W ramach programu Zmiennej Marży Importera Wnioskodawca będzie wynagradzany za szereg działań mających skutkować zwiększeniem standardów funkcjonowania sieci dealerskiej jako całości, a co za tym idzie zwiększeniem sprzedaży i zysków Dostawcy, Wnioskodawcy i dealerów.

W ocenie Wnioskodawcy, jego działania prowadzone na potrzeby programu Zmiennej Marży Importera mieszczą się w zakresie definicji świadczenia usług zawartej w art. 8 ust. 1 Ustawy VAT.

Skoro Dostawca będzie w wyniku działań Wnioskodawcy odnosił bezpośrednie lub choćby potencjalne korzyści (wynikające z utrzymywania wysokich standardów wewnętrznej organizacji w spółkach stanowiących części składowe sieci dealerskiej), to można uznać działania Wnioskodawcy za jego świadczenie na rzecz Dostawcy. "Mając na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT, a także wnioski sformułowane w unijnym orzecznictwie, należy wskazać na jedną istotną cechę usługi jako takiej. Otóż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną)" (tak A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, Warszawa 2016, s. 180).

Zgodnie z art. 28b ust. 1 Ustawy VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W ocenie Wnioskodawcy, do opisanego zdarzenia przyszłego nie znajdą zastosowania przepisy art. 28b ust. 2-4. W szczególności usługi Wnioskodawcy nie będą bowiem świadczone dla żadnego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Dostawcy innego niż siedziba jego działalności gospodarczej - związane będą z siecią dealerską zlokalizowaną w Polsce.

Ponadto opisanych działań Wnioskodawcy nie można uznać za usługi opisane w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. Przedmiotem działań Wnioskodawcy będzie bowiem zapewnienie realizacji określonych celów zdefiniowanych przez Dostawcę, dotyczących działalności sieci dealerskiej.

Zatem miejscem świadczenia usług Wnioskodawcy, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, będzie miejsce, w którym Dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ podkreśla, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem i stanowiskiem Wnioskodawcy, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności, interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości dokumentowania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę oraz Dostawcę.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl