1462-IPPP3.4512.925.2016.1.RM - Ustalenie możliwości rezygnacji ze zwolnienia z podatku dla dostawy nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP3.4512.925.2016.1.RM Ustalenie możliwości rezygnacji ze zwolnienia z podatku dla dostawy nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 15 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji ze zwolnienia z podatku dla dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji ze zwolnienia z podatku dla dostawy nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o., dane jak poprzednio, zwana dalej jako Podatnik lub Spółka, w 2009 r. odzyskała faktycznie, wyrokiem Sądu Rejonowego Wydział Gospodarczy z dnia 16 lutego 2009 r., nieruchomość gruntową z zabudową o charakterze wytwórczo-usługowym, dz. ew. nr 59 (59/1, 59/2, 59/3, 59/4, 59/5, 59/6) o powierzchni 3.684 m2.

Spółka utworzona została przez dwie osoby fizyczne. Udziałowiec wniósł jako aport przedsiębiorstwo zaś drugi udziałowiec (działający w jego imieniu i na jego rzecz wymieniony w akcie) wniósł wkład gotówkowy. Każdy ze wspólników objął po jednym udziale.

W aktywach tego przedsiębiorstwa wykazano 5 nieruchomości nabytych wcześniej przez pierwszego udziałowca:

1.

notarialnygrunty o powierzchni:

* 528 m.kw. (tabela likwidacyjna dla wsi),

* 585 m.kw. (tabela likwidacyjna dla wsi),

* 744 m.kw. (tabela likwidacyjna dla wsi),

2.

w dniu 29 października 1943 r. akt notarialny grunty o powierzchni:

* 7/639 z 38342 m.kw. (tabela likwidacyjna dla wsi),

* 44/877 z 8771 m.kw. (tabela likwidacyjna dla wsi).

Następnie udział w Spółce pierwszego udziałowca nabył Z, a aktem notarialnym z dnia 3 lipca 1944 r. drugi udziałowiec i Z potwierdzili, że są jedynymi wspólnikami Spółki.

Sp. z o.o. została zarejestrowana w dniu 3 czerwca 1946 r. pod rejestrem handlowym postanowieniem Sądu Okręgowego, na podstawie pisemnego zgłoszenia 2 członków zarządu z dnia 14 maja 1946 r. i przedstawionych przez nich odpisów aktów: z dnia 2 maja 1944 r., z dnia 3 lipca 1944 r. i z dnia 14 maja 1946 r.

W w dniu 21 stycznia 1948 r., aktem notarialnym, swój udział w spółce Sp. z o.o. z wszelkimi przywiązanymi do tego udziału prawami, podarował swojemu rodzeństwu: Z i J.

W 1950 r. nad przedsiębiorstwem wraz z jego całą nieruchomością został ustanowiony przymusowy zarząd państwowy z klauzulą natychmiastowej wykonalności (Zarządzenie Prezesa z dnia 17 października 1950 r. Monitor Polski nr A-121 poz. 1490 § 1 pkt 1 i § 2 oraz § 4).

Działalność Spółki uległa zawieszeniu, ale jej byt prawny w rejestrze handlowym został zachowany.

W latach 2002-2003 nastąpiła reaktywacja działalności Spółki przez spadkobierców poprzednich udziałowców i powołanie nowego zarządu oraz wpisanie do KRS dnia 9 maja 2003 r. Spółka podjęła działania w celu odzyskania przez nią przejętego przez państwo majątku Spółki.

W 2004 r. decyzją z dnia 15 stycznia 2004 r. Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej o stwierdzeniu nieważności zarządzenia Prezesa z dnia 17 października 1950 r. w sprawie ustanowienia przymusowego zarządu państwowego nad przedsiębiorstwem, uzyskano prawo do przejętej w 1950 r. przez państwo nieruchomości określonej powyżej.

Faktyczne otrzymanie zwrotu nieruchomości nastąpiło dopiero w 2009 r. wyrokiem Sądu Rejonowego Wydział Gospodarczy z dnia 16 lutego 2009 r., w postaci ww. nieruchomości z istniejącymi na niej obiektami (zabudową).

Dla 5 działek o numerach ewidencyjnych nr 59/1, 59/2, 59/3, 59/4, 59/5 o łącznej powierzchni 2.758 m.kw., została w dniu 23 października 2008 r. przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych założona księga wieczysta i Podatnik wykazany został jako właściciel tych gruntów.

Natomiast szósta działka nr 59/6 o powierzchni 926 m.kw. pozostawała we władaniu Spółki w wyniku ww. decyzji Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, z powodu wspólnych naniesień budowlanych poczynionych w czasie upaństwowienia przedsiębiorstwa, aż do czasu wyroku Sądu Okręgowego Wydział Cywilny z dnia 20 maja 2015 r.) ustalającego prawo własności przysługujące spadkobierczyni poprzedniego jej prywatnego właściciela.

Uwzględniając powyższy wyrok Podatnik obecnie jest właścicielem nieruchomości zabudowanej obejmującej 5 działek o nr ew. 59/1, 59/2, 59/3, 59/4 i 59/5 o łącznej powierzchni 2.758 m.kw. (27 ar 58 m.kw).

Podatnik jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i zamierza przedmiotową nieruchomość składającą się ze wspomnianych 5 działek zbyć w przyszłości (w okresie najbliższych 12 miesięcy), przy czym potencjalny nabywca prowadzi działalność gospodarczą i jest także zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Jakkolwiek na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może skorzystać ze zwolnienia od podatku dla tej dostawy (transakcji), to jednak zamierza on zrezygnować ze zwolnienia zgodnie z regulacją art. 43 ust. 10 ww. ustawy i spełniając wymogi zawarte w tym przepisie, a także w art. 43 ust. 11.

W związku z powyższym Strona wniosła o potwierdzenie jej uprawnienia wynikającego z art. 43 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do rezygnacji ze zwolnienia od podatku dla dostawy spełniającej wymogi art. 43 ust. 1 pkt 10, o ile spełni wymogi zawarte w art. 43 ust. 10, a także w art. 43 ust. 11.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może zrezygnować ze zwolnienia od podatku dla dostawy spełniającej wymogi art. 43 ust. 1 pkt 10, o ile spełni on wymogi zawarte w art. 43 ust. 10, a także w art. 43 ust. 11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednak zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ww. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przy czym w myśl art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Spółka jest właścicielem nieruchomości, na którą składa się prawo własności pięciu działek gruntu o nr ewidencyjnych 59/1, 59/2, 59/3, 59/4 i 59/5, na których zlokalizowana jest zabudowa o charakterze wytwórczo-usługowym. Wnioskodawca planuje sprzedać przedmiotową nieruchomość. Potencjalny nabywca prowadzi działalność gospodarczą i jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w odniesieniu do planowanej dostawy nieruchomości może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku dla dostawy nieruchomości spełniającej przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, planowana dostawa nieruchomości może skorzystać ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i jednocześnie dokonujący dostawy Wnioskodawca oraz nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i złożą, przed dniem dokonania dostawy właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 11 ustawy, że wybierają opodatkowanie przedmiotowej dostawy, to w konsekwencji planowana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może zrezygnować ze zwolnienia od podatku dla dostawy spełniającej wymogi art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile spełni wymogi zawarte w art. 43 ust. 10 oraz w art. 43 ust. 11 ustawy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zauważyć, iż wydając przedmiotową interpretację Organ podatkowy przyjął jako element stanu faktycznego, że planowana dostawa nieruchomości może skorzystać ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i § 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl